Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lönar det sig att isolera trossbotten och stänga av värmen pÃ¥ övervÃ¥ningen?  (läst 3675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Mitt hus är byggt i två våningar 90+80m2 och utökad med en tillbyggnad på 30m2 på bottenvåningen.
Övervåningen består av en 20m2 trapphall och 60m2 i 5 sovrum. Ingen bor på övervåningen efter tillbyggnaden utom när vi har gäster.
Vad sparar jag i uppvärmning om jag stänger värmen till sovrummen där uppe? För att få en uppfattning om det har jag stängt alt. satt elementen på frostläge. Rumstemperaturen där sjunker då med 4grader relativt resten av huset.
Jag har inte så mycket data efter tillbyggnaden för drygt ett år sedan så jag kan jämföra än. Därför har jag istället räknat på vad som skulle försvinna genom tak o väggar i sovrummen om tempskillnaden inne minskades 4 grader. Det visade sig att energivinsten i så fall är ungefär 1000kWh på 8 värmningsmånader. Med ett COP på 3,5 i VP så blir det 285kWh per år i besparing.

Detta gäller alltså mitt hus och den isolering jag har i väggar och tak och mellantrossbotten. Isoleringen i ytterskalet är hyfsad men trossbotten mellan botten- och övervåningen är endast 1dm packad sågspån + 1dm luft som kan cirkulera. Så värmeläckaget upp till sovrummen räcker för att hålla dem vid en temp som är bara 4 grader lägre. Bytte jag isoleringen skulle förstås vinsten bli högre. 2dm mineralull har ett U-värde som är c:a 3 gånger lägre än 1dm sågspån, dvs jag skulle kunna öka besparingen med samma faktor. 785kWh/år.
Kostnad exkl arbete: mineralull 100kr/m2, yta 60m2 = 6000kr. Betalt efter 7-8 år om elpriset är 1kr/kWh

Att blåsa in 1dm ull på sågspånen ändrar besparingen med faktor 2,3 dvs 665kWh/år.

-Har jag gjort några tankegrodor?
-Vad skulle du göra om du var i mina skor?

« Senast ändrad: 22 november 2017, 12:14:46 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
om du har en (kallvind) så kolla så det inte finns risk att den blir fuktig pga att den blir kallare bara.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag har kallvind. Den blir förstås en aning kallare. Under 350mm isoleringen i dess bjälklag har jag diffusionsspärr. Vinden ventileras med ventiler i fyra vädersträck. Är det risk för att vinden blir fuktigare?
« Senast ändrad: 23 november 2017, 21:48:37 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Om du nu gör jobbet  dvs bryter upp golvet kan du ju inte räkna bara pÃ¥ payback tid pÃ¥ materialet - Mineralull är inte särskilt effektivt som som 10cm eller om du skyfflar ut allt spÃ¥n 20 tunnt skickt sÃ¥ varför göra ett sÃ¥ omfattande jobb för sÃ¥ liten vinst- (här räknar jag inte med energispar-knäppskalleeffekten  tOOmten som vi alla lider av pÃ¥ forumet ) IsÃ¥fall sÃ¥ är polyuretan  dubbelt sÃ¥ effektivt  i lamda cm /cm men 3x dyrare .. det gÃ¥r dessutom att limma med fogskum sÃ¥ att det blir diffusionstät= fukt i vinden inte blir ett problem !
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
har man inget roligare för sig.......så kan ju bryta upp golv, damma ned och betala en massa pengar, men uppriktigt sagt.......så skulle jag hoppas att nå´n vettig vän, skulle slå nå´t hårt i skallen på mig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Om du nu gör jobbet  dvs bryter upp golvet kan du ju inte räkna bara pÃ¥ payback tid pÃ¥ materialet - Mineralull är inte särskilt effektivt som som 10cm eller om du skyfflar ut allt spÃ¥n 20 tunnt skickt sÃ¥ varför göra ett sÃ¥ omfattande jobb för sÃ¥ liten vinst- (här räknar jag inte med energispar-knäppskalleeffekten  tOOmten som vi alla lider av pÃ¥ forumet ) IsÃ¥fall sÃ¥ är polyuretan  dubbelt sÃ¥ effektivt  i lamda cm /cm men 3x dyrare .. det gÃ¥r dessutom att limma med fogskum sÃ¥ att det blir diffusionstät= fukt i vinden inte blir ett problem !
Hej Hastings!
Jo de kan jag visst för om jag skulle få för mig det så gör jag det själv, så jag räknar bara materialkostnad. Mineralull har lambdavärdet 0,035 och polyuretan 0,023W/mK, tre ggr så dyrt men bara 1,5ggr så bra isoleringsförmåga, kalkylen på återbetalningstid blir alltså inte bättre. Sen har du missförstått var jag pratar om isolering, det gäller bjälklaget mellan botten och övervåning, så någon fuktvandringsspärr behövs inte den finns redan i vindsbjälklaget.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
har man inget roligare för sig.......så kan ju bryta upp golv, damma ned och betala en massa pengar, men uppriktigt sagt.......så skulle jag hoppas att nå´n vettig vän, skulle slå nå´t hårt i skallen på mig.
Tack rocas för ditt råd, men uppriktigt sagt det behövs inte, jag är gift!
« Senast ändrad: 26 november 2017, 20:00:38 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Hej!
Vi köpte en gammal kåk där värmen varit avstängd på övervåningen.
Under i stort sett all fönster hittade vi fuktskador, min tolkning är att fukt i har kondenserat på kalla fönster gått ner i väggen under fönstren. Nu spelade det ingen roll för oss eftersom kåken ändå skulle rivas.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej!
Vi köpte en gammal kåk där värmen varit avstängd på övervåningen.
Under i stort sett all fönster hittade vi fuktskador, min tolkning är att fukt i har kondenserat på kalla fönster gått ner i väggen under fönstren. Nu spelade det ingen roll för oss eftersom kåken ändå skulle rivas.
/ErikB
Oj då. Temperaturen i de stängda sovrummen på övervåningen är 16 °C. Jag ser ingen fukt på fönstren som är av treglastyp. Finns det någon riskabel temp.gräns där fukt fälls ut?

Kan ju lägga till att så var det också för mig när vi köpte huset. Fuktskador under de 3 fönster på övervåningen som saknade innanfönster. Snickrade sådana omgående. Senare har jag tilläggsisolerat och satt in en tredje energiglasruta i alla innanfönster och tätat innanfönstren, men ventilera ytterrutan. Borde väl inte bli fukt på rutorna nu även om innantempen sänks?
« Senast ändrad: 28 november 2017, 20:10:29 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tror försäkringsbolagen rekommenderar minst 15 grader.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Har du dörr till vind, eller öppet trapphus? Jag har .öppet trapphus och gör inte om det igen, tyckte det blev för kallt nere (skorstenseffekt)
Har du dörr så åker inte lika mycket värme upp

Inloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
"-Vad skulle du göra om du var i mina skor?"

Skulle satsa på det som kräver minst åtgärder.

Byta lampor.
Se över tätningslister.
Ev. Lägga till mer isolering i tak med vindtätt skickt utåt (gjorde själv). Märkte skillnad.
Ev. skaffat en LLVP med högre COP.
Det gjorde jag. Är nöjd. Jobbar som komplement till Nibe 310... Eller tvärtom.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Har du dörr till vind, eller öppet trapphus? Jag har .öppet trapphus och gör inte om det igen, tyckte det blev för kallt nere (skorstenseffekt)
Har du dörr så åker inte lika mycket värme upp
Jag har öppet trapphus mellan över och bottenvåningen, inte vinden.
Men jag håller dörrarna till sovrummen på ÖV stängda.
Har funderat lite på att ordna med dörr till övre hallen, men inte hittat någon bra och hyfsat snygg lösning.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 18:11:52 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
"-Vad skulle du göra om du var i mina skor?"
Skulle satsa på det som kräver minst åtgärder.
Byta lampor.
Se över tätningslister.
Ev. Lägga till mer isolering i tak med vindtätt skickt utåt (gjorde själv). Märkte skillnad.
Ev. skaffat en LLVP med högre COP.
Det gjorde jag. Är nöjd. Jobbar som komplement till Nibe 310... Eller tvärtom.
Tack för tipsen BigGitt! Har redan gjort allt detta utom LLVP. Har BVP med COP c:a 4. Jag tolkar ditt inlägg så du tycker att jag ska skippa idén på att isolera om mellan våningarna.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 18:07:29 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Får se hur det blir hos oss nu, har inte haft något i mellanbjälklaget, har under året påtat på och har nu 190 mm mineralull i golvet mellan över o undervåning. dessutom isolerat om vind, från 190mm till 240mm. Lär väl märkas nästa år kanske. slänger i en 100l ukv nu också.
Har samma problem som dig vad gäller dörr till öv, har ingen plats att lägga dörr.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej DonPablo,
Lägg på 200mm till på vinden, där gör isoleringen störst nytta.
Värmer du övervåningen eller har du som jag stängt av värmen där? Är det därför du sätter in UKV:n?
Jag har fÃ¥tt trasig  begagnad 200l VVB som jag tänker utnyttja som volymförstorare om jag fortsätter med avstängningen av övervÃ¥ningen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Värmer övervåningen, ska tilläggsisolera vinden lite mer till sommarn. Sätter ukv för har så litet system.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!