Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?  (läst 7503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« skrivet: 24 februari 2007, 17:38:48 »
Jag är fräck och tar upp denna fråga igen, då nu flera tar in Chunlan med olika versioner på vad man egentligen levererar (?), trots att produkten som köps in är exakt densamma.
Då det finns ganska många som har behovet av längre rörpaket typ 5 eller 7 m, är det
illavarslande att det ev kan anges felaktig information (exempel här på 50GW-modellen).

F.D importör Jula (nu slutat) angav:
Max nivå mellan enheterna: 4m
Max rörlängd mellan enheterna: 7m
Medföljde gjorde 3,8m.
Deras tekniker säger att maskinerna var förfyllda för 4m och kunde förlängas till 7m,
men då krävs det extra köldmedel).

Trendimport anger:
Övrig fakta:
Max nivå mellan enheterna: 3,2m
Max rörlängd mellan enheterna: 10m
Medföljer gör rörpaket 4m.
Sen är förvvirringen total, en säger att det går att ansluta längre typ 7m utan att behöva
fylla på mer köldmedel, ennan annan anger som Jula max 4m.

På Trendimports användarmanual anger man sen: (punkt 10:9)
3. Längden på anslutningsrör (A) får vara max 7 meter.
5. Kylmedel måste läggas till. 30 g/m, beroende på rörens längd.
Se   http://www.trendimport.se/data/product/files/p2109-200610430145635237162.pdf

Teak-import anger
Max nivå mellan enheterna: 4m
Max rörlängd mellan enheterna: 10m
Medföljer gör rörpaket 5m

Bimar anger:
Max nivå mellan enheterna: 4m
Max rörlängd mellan enheterna: 10m
Medföljer gör rörpaket 4m

Fixit-4u anger:
Max nivå mellan enheterna: 4m
Max rörlängd mellan enheterna: 10m
Medföljer gör rörpaket 5m

Chunlan själva besvarar inte denna simpla fråga vad modellen egentligen är specifierad för såsom vad den är förfylld för och vad som är max tillåtna rörlängd. Finns det någon kyltekniker här som med hjälp av data på köldbärarvikten kan ange vad denna modell egentligen är förfylld för ? (anges till 1,48kg)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2007, 17:44:59 »
Hallå, en on/off pump antagligen ombyggd från något annat köldmedie till 410 utan elektronisk expventilm& som sagt ingen frekvensstyrd kompressor.....då skall man nog hålla sig till ca 5 meter rör som det skickas med fast det lär inte bli så stor skillnad upp till 7 m......det är nog dummare att ha mindre en 4 m

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2007, 19:23:57 »
hej ...
gör som vi andra kör med orginal längden då funkar dom...
annars sÃ¥ stÃ¥r det ju  30g per m över 4-5m 
det e ju samma pÃ¥ i princp alla maskiner  min panasonic fixar ju 7-8m men bör nog fyllas i sÃ¥nna fall

hur som haver så e du ändå tvungen att få dit en kyltekniker som fyller på gas åt dig
då kan du lika gärna be att dom slår i gång maskinen ochså så du har papper på det om det skulle jävlas...
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 22:11:46 av R407 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2007, 21:55:45 »
Håller med, om man inte mixtrar så borde de fungera, mixtrar man så kanske inte garantin gäller...

Fast å andra sidan är det väl bara att slå en signal tilll säljaren och höra med dem vad de lovar för att garantin fortfarande skall gälla.
I detta fall anser jag att webshopar är bättre än JULA, då JULAS personal garanterat inte vet om de kan lova något eller ej!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2007, 00:00:41 »
När en och samma firma anger max 10m i reklamen och sen 7m i bruksanvisningen reagerar jag, och det är nog ganska många här som kommer över 3,2-4m kylrör när man börjar måtta upp dragningen hela vägen beroende på hus/planlösning m.m. Jag skulle inte kalla detta för att mixtra så länge man håller sig inom rek längder, problemet här är att leverantörerna själva inte har koll på vilken specifikation som gäller, och detta är skriftligt dessutom.. knUp
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2007, 00:27:25 »
Vad får vad man betalar för.

Om man håller sig till det som levereras bör det fungera, och gör det inte det så bör garantin gälla.

Vill man vara säker på att få en anläggning som fungerar bra även om man måste gå utanför originalleveransen kanske man skall välja något annat.

Men visst, att utreda det här i forumet kan ge en del kunskap till de som funderar på attt köpa en Chunlan.
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 00:29:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2007, 00:58:18 »
När en och samma firma anger max 10m i reklamen och sen 7m i bruksanvisningen reagerar jag, och det är nog ganska många här som kommer över 3,2-4m kylrör när man börjar måtta upp dragningen hela vägen beroende på hus/planlösning m.m. Jag skulle inte kalla detta för att mixtra så länge man håller sig inom rek längder, problemet här är att leverantörerna själva inte har koll på vilken specifikation som gäller, och detta är skriftligt dessutom.. knUp

 Om du läser lite här pÃ¥ forumet sÃ¥ är det nog ingen som
 rekomenderarar 10 m rör mellan delarna
 Det kan nog funka men inte (bra)
 Ã„r nog som släpvagns vikten pÃ¥ bilar ?
 tex en golf fÃ¥r dra 900 kilo pÃ¥ draget
 Skulle ville se den golfen med släp
 en vintern i en lÃ¥ng UPPförs backe
 PÃ¥ sommaren gÃ¥r det nog OK ?
 Man fÃ¥r ha lite  ( bond förnuft )
 Och vad jag har läst sÃ¥ verkar chunlanen
 vara en billig & bra maskin
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2007, 07:38:06 »
Med respekt för moderatorn får jag säga att jag upplever Julas prsonal som både kunnig och hjälpsam, fast jag har ju bara två varuhus att jämföra med, det 15 km hemifrån och det 25 km från landet.

Fast forumreglerna skulle ju innebära att vi inte talade illa om enskilda firmor?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2007, 07:51:46 »
Ligger något i det du säger, men om man generaliserar så borde kompetensen på värmepumpar vara sämre på ett varuhus än hos en importör eller en installatör. Lokala förmågor kommer dock naturligtvis alltid att finnas.
Hur stor kompetensen är hos de som säljer Chunlans värmepumpar i webbutiker har jag heller ingen aning om, men med tiden torde den bli bättre än i en varuhuskedja, än en gång, om man generaliserar.

Å andra sidan så har JULA råd att står för eventuella garantianspråk även om det skulle visa sig finnas ett tillverkningsfel som drabbar en stor del av värmepumparna under garantitiden, så det finns både för och nackdelar att handla värmepumpar i varuhus.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2007, 11:40:35 »
Jag håller med dig helt. Det är nog vi som experimenterar med fulpumpar som har den högsta kompetensen.

Jag har f.ö. lött in ett nytt prom till kompisens ena Fujiaire och nästa gång jag åker till Lysekil skall det kortet in i maskinen som avfrostar dåligt. Skall bli spännande om avfostningen blir helt OK då, i så fall kan problemet vara löst och vi har en 407-maskin med god effekt som kostar komplett med moms och rör 3000. Kanske inget längst uppe i norr eftersom det är 407, men annars...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2007, 13:35:52 »
Man måste ju ändå erkänna att man blir oerhört imponerad av Chunlans användarmanual iaf, på svenska också dessutom, helt perfekt. Det klarar ju inte ens Panasonic som är så stora av att tillhandahålla, om de nu inte har förbättrat sig på senaste tiden förstås.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2007, 15:03:43 »
Man måste ju ändå erkänna att man blir oerhört imponerad av Chunlans användarmanual iaf, på svenska också dessutom, helt perfekt. Det klarar ju inte ens Panasonic som är så stora av att tillhandahålla, om de nu inte har förbättrat sig på senaste tiden förstås.

Mvh Raffen.

Till och ifrån vissa har svensk manual, vissa inte.
Men är manualen orginal CHUNLAN?

Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Chunlan: Ska man utfärda en varning ?
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2007, 17:22:18 »
Manualen (från Jula i mitt fall) är en direkt översättning, sen medföljde det en original-elritning på inner-ytterdel som var till stor hjälp, men de prom som finns i ritas bara ut som en blockkrets.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!