Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: felkopplad ctc acoair/ecoel??  (läst 4904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jippe

  • Gäst
Jippe
felkopplad ctc acoair/ecoel??
« skrivet: 16 mars 2013, 08:48:12 »
Hejsan..
Efter att ha läst http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51285.0
och http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46254.0
Börjar jag undra om inte även min ecoair installation är felkopplad, har märkliga värden.
Igårkväll hade jag (avläst med nån timmes mellanrum, understa värdet tidigast på kvällen och översta senast innan läggdax, alla avläsningar med VP i drift och den höll ej på att avfrosta)
VP in/ut 39/36     (Ute VP -3)
VP in/ut 37/39   (Ute VP -3)
VP in/ut  36/38  (Ute VP -2)
VP in/ut  35/37  (Ute VP -2)
VP in/ut  35/33 (Ute VP 0)

Huset ligger i skåne och jag flyttade in i november 2012 (värmepumpen installerades 2009...)
Den är en ecoair 105 och huset är 270m2 uppvärmd yta (underdimensionerad?)
Efter ecoairen sitter en 300l elektrisk VV beredare till tappvarmvatten, dvs VV förvärms i ecoelen och spetsas i beredaren.
Jag stängde av elpatronerna i ecoelen nån vecka efter inflyttning för jag tyckte vi hade för många start/stopp (40-50/dygn) då minskade dessa till runt 20-25, en höjning av diff start/stop till 10grader samt höjning av startfördröjningen till 30 min gjorde att antalet start/stop kom ner till runt 15/dygn. Någon nackdel att köra med dessa inställningar? Varmvattnet klaras genom den extra vv-beredaren.
Problemen jag har är att tepmen i undre pannan aldrig har överstigit 49 grader även då det har varit varmt ute (pumpen stannar innan, bör den inte kunna köra till 55grader om jag tex sätter extra varmvatten till ja? jag har ställt extra vv till 60grader)
Under dec, jan och feb har pumpen gått mer eller mindre konstant (definitivt konstant under jan) och värmen har ej räckt till (tempen i huset har sjunkit till 18-19grader om vi ej varit hemma och när vi varit hemma har vi eldat i husets kamin eller kört med en luft/luft vp för att hålla rätt temp. Såfort jag slagit på elpatronen så har problemet med att VP startar och stoppar hela tiden återkommit.
Förbrukning under
nov 1340
dec 1986
jan 2077
feb 1679
och mars lär hamna runt 1500/1600kWh då vi legat runt 50-55kwh/dygn hittils.
Förutom detta har vi eldat nästan 5m3 ved för att hålla värmen...
Vad är normala värden för ett hus på 270m2 utanför malmö? Självdrag, källare, byggt 68.
Tacksam för svar

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2013, 09:10:00 »
Vi bor också utanför Malmö i lika stort och gammalt hus. Vi har en 10 kW luft/vatten som klarar utan spets till runt nollan. Du måste ju ha tok för liten vp. Vem har satt in en 105:a i ett 270 m2 stort hus? Är du säker på det är en 105:a? Vi har legat mellan 3-4000 kWh i januari och februari. 22 grader varmt överallt. Tycker du har låg förbrukning men visst du har eldat mycket. Du får nog köra din luft/luft på Max och stäng av alla radiatorer på dem ytorna som din luft/luft når. Sen kör din ecoair på resterande ytor. Ang dina temperaturer kan jag inte svara på.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2013, 09:40:05 »
Ok så du menar att min elförbrukning inte är så hög då?
Jag håller ca 20grader i källaren och 22 uppe.
Jag tror att det är en 105a iaf, jag hittar inte typskylten på den. Kan man se detta i nån meny på ecoelen?Trodde först det var en 107a, men elförbrukningen enl min display jag fick av eon visar ca 1850w nattetid när jag inte har något annat än VP och kyl/frys igång därför har jag uteslutit att det var en 107a (ja jag vet att jag borde kollat detta noggrannt innan jag köpte huset... men köpet gick snabbt och mycket tid lades på andra besiktningar).
Att stänga elementen i de rum där luft/luft pumpen når och köra med denna har jag gjort när det varit riktigt kallt och jag inte eldat, då har jag fått upp framledningstempen till övriga element så det ändå har blivit ganska jämnt i huset, men detta borde väl i sin tur påverka cop negativt (man ska väl ha så stor elementyta som möjligt för att hålla nere framledningstempen). Problemet är att elementen nog är dimensionerade för ganska hög temp eftersom där har varit en oljepanna innan.
Luft luft pumpen hade mest använts som ac på sommaren sen ecoairen införskaffades enl. säljaren.
Ang eldningen så är det ju mysigt att elda i kaminen på kvällarna men mindre kul att som i morse stiga upp kl 7 och tända i kaminen för att familjen ska kunna äta frukost framför tvn i vardagsrummet (det var 19 grader eftersom det var ganska kallt inatt, och 23grader en timme senare :-)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2013, 11:35:01 »
Det ser normalt ut för en 105:a. Den ska höja tempen 2-3 grader vid temperaturer strax under noll ute.
Om du misstänker felkoppling, så ska vattnet gå in i den nedre anslutningen på pumpen och gå ut mot pannan från den övre anslutningen på pumpen.
Vattnet ska alltså vara varmare i den övre anslutningen än i den undre, när pumpen går normalt.
Vid avfrostning blir det tvärt om.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2013, 13:17:08 »
Ok så den ska bara höja 2-3 grader? Jag trodde att den skulle höja 7 grader för optimal funktion? dvs jag misstänkte att laddpumpen går med för högt varvtal, jag har inte öppnat pannan och kollat detta, får väl göra det idag då. Ska se om jag kan följa rören mellan enheterna och se om det är rätt kopplat med, men det är ganska svårt eftersom rören vinklas och går ut genom väggen bakom pannan och därefter ligger de under vårt uterum ett par meter innan de når VPn (den står på andra sidan uterummet, dessutom på andra sidan hörnet, alltså inte direkt utanför väggen där ecoel står. Dock har jag ändå funderat på att dra runt mer isolering runt rören de metrarna de går utomhus, för att minimera värmeläckaget. Där är ca 5m mellan enheterna.
VP in/ut  29/32 just nu, +4grader ute

Hur ser man enklast om det är en ecoair 105 eller en 107?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2013, 14:52:31 »
Enligt tabellen i min manual ska EcoAir105 ha en diff mellan VP in/ut pÃ¥ 2º  2,5º  3º  4º  5º vid utetemp -10º  -5º  0º  +5º  +10º.
Utifrån är det inte lätt att se skillnad på 105 och 107, de har samma yttre mått, men din strömförbrukning pekar på 105.
107 drar över 2kW vid -10º och runt 2,4kW vid 0º, så det är säkert en 105:a du har.
Ladda hem en manual från CTC om du inte har någon, sedan kan du ju ringa CTC 020-22 11 22 och fråga hur man ser vilken pump du har.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2013, 15:03:04 »
Hmm varför drar de mindre ström när det är kallare? kompressorn kör väl på samma varvtal alltid, det är väl bara fläkten som har 2 olika hastigheter och det är alltid höga hastigheten som gäller när det är under +10 eller har jag fel??? Jag har också noterat att den verkar dra mindre ström vid kallare väder nämligen.
Finns det ingen typskylt där man kan se modell och serienr mm lättÃ¥tkomligt?  Sc:,h

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2013, 15:52:16 »
Visst sitter det väl en typskylt på botten innanför plåten till höger om fläkten framifrån sett?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2013, 17:08:34 »
Jepp det gör det faktiskt, har inte sett den innan, får väl skylla på att det alltid varit mörkt när jag kollat + att där ligger en kabelhärva till vattentråget under pumpen ivägen.
Det är en ecoair 107!  :) men dÃ¥ stämmer inte elförbrukningen riktigt... ?

På manöverpanelen ute på vp stod det A33 och pumpen hade stoppat bara några minuter innan jag öppnade. Samtidigt visar pannan nu VP in/ut 32/39 och det är +4 grader ute.

Men är ecoair 107 rätt dimensionerad till ett hus på 270m2?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2013, 19:12:13 »
Ok. Det var ju i alla fall positivt att det inte var en 105:a. 107 är ju bättre men jag tycker ju du skulle haft en 109/110 utan tvekan. Men du bör nog klara ner till 0 utan spets om du bara håller 20 grader inne. Testa stäng av övre patronen helt och kör något dygn och se hur den går. Nu ligger det ju runt nollan ute. Jag är visserligen skeptiskt till om den orkar men gör den det så är det ju bra. Tempen 32/39 ser ju bra ut. Det konstiga var att i första inlägget hade du ju ibland varmare vatten in i pumpen än ut.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2013, 19:39:44 »
Hmm varför drar de mindre ström när det är kallare? kompressorn kör väl på samma varvtal alltid, det är väl bara fläkten som har 2 olika hastigheter och det är alltid höga hastigheten som gäller när det är under +10 eller har jag fel??? Jag har också noterat att den verkar dra mindre ström vid kallare väder nämligen.
Finns det ingen typskylt där man kan se modell och serienr mm lättÃ¥tkomligt?  Sc:,h


Om du kör en bil i uppförsbacke på 3000 varv per minut eller kör på plan mark också med 3000 varv per minut så är det stor skillnad på bränsleförbrukning trots samma varvtal på motorn.

Samma sak gäller värmepumpar då ju kallare det är, ju mindre med köldgas pumpar den per kolvslag för att trycket och därmed densiteten på gasen som sugs från evaporatorn sjunker med temperaturen.

Även om det läggs ned mer arbete per pumpas mängd gas för att det är högre trycksskillnad mellan kondenssidan och evaporatorsidan för att det är större temperaturdiff så blir slutresultatet ändå att kompressorn drar mindre effekt ju kallare det är och den värmen som produceras har allt lägre COP ju kallare det är.

   

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2013, 19:57:49 »
Ok. Det var ju i alla fall positivt att det inte var en 105:a. 107 är ju bättre men jag tycker ju du skulle haft en 109/110 utan tvekan. Men du bör nog klara ner till 0 utan spets om du bara håller 20 grader inne. Testa stäng av övre patronen helt och kör något dygn och se hur den går. Nu ligger det ju runt nollan ute. Jag är visserligen skeptiskt till om den orkar men gör den det så är det ju bra. Tempen 32/39 ser ju bra ut. Det konstiga var att i första inlägget hade du ju ibland varmare vatten in i pumpen än ut.

Det är det jag med tycker är konstigt, det är därför jag måste undersöka så inte vp in och ut rören har förväxlats.
Elpatronerna har jag haft avstängda sen nån vecka efter vi flyttade in i november eftersom VP startade o stoppade 40-50ggr/dygn när elpatronen var på. Jag körde endast med elpatron några nätter i jan eftersom tempen då gick under 15grader och VPn spärrades. Övrig tid har jag stöttat med en luft/luft pump eller eldat i kamin för att hålla värmen.
Den klarar att hålla huset runt 20grader vid 0 ute, när det sjunker till ca -2 grader blir det 19 inne osv, nån dag när vi kommit hem var det bara 17 grader (jag kan ej elda eller köra med luftpump när jag ej är hemma eftersom luftpumpen verkar orsaka falsklarm på tjuvlarmet... :P )
Dock så vill jag hålla ca 22grader inne (är lite frusen av mig)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2013, 21:07:16 »
Om du har en 107:a så har du för lite diff på VPin/ut. Du borde ligga på ca 5 grader vid noll ute (kolla det erp skrev).
Du borde nog testa att sänka farten på laddpumpen. Har du en EcoEl och i så fall är det en 1550 eller 1800?

Att VPin är lägre än VPut kan bero på att du läst av när den avfrostar.

En tredje punkt gäller farten på tadiatorpumpen. Om den går för fort så blandas vattnet i EcoEl om så att hela tanken får i princip samma temperatur och då får du också konstiga gångtider på pumpen.

Om en 107 eller 110 är bäst beror på total förbrukning av el för värme. Om du börjar bokföra gångtider på kompressor och elpatroner så får du ju en uppfattning om på vilken nivå du ligger.

Att du får kallt inne kan ju bero på en så enkel sak som att du har för låg huskurva.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2013, 21:12:43 »
Det är det jag med tycker är konstigt, det är därför jag måste undersöka så inte vp in och ut rören har förväxlats.
Elpatronerna har jag haft avstängda sen nån vecka efter vi flyttade in i november eftersom VP startade o stoppade 40-50ggr/dygn när elpatronen var på. Jag körde endast med elpatron några nätter i jan eftersom tempen då gick under 15grader och VPn spärrades. Övrig tid har jag stöttat med en luft/luft pump eller eldat i kamin för att hålla värmen.
Den klarar att hålla huset runt 20grader vid 0 ute, när det sjunker till ca -2 grader blir det 19 inne osv, nån dag när vi kommit hem var det bara 17 grader (jag kan ej elda eller köra med luftpump när jag ej är hemma eftersom luftpumpen verkar orsaka falsklarm på tjuvlarmet... :P )
Dock så vill jag hålla ca 22grader inne (är lite frusen av mig)
då var det som jag gissa. den klarar precis 0 gradigt. Det är inte fy skam i skåne. Men du behöver inte fläska på för mycket med övre patronen. sätt den på 1.5 eller 3 kw. Men om du ska ha övre patron igång så försök ha övre pannan på så låg temp så möjligt utanatt äventyra varmvattnet. har du 50 grader där som är standard så kommer elpatronen gå in och hålla det värdet. Men sänker du till tex 40-42 grader så är det större chans att värmepumpen klarar hålla det själv. Läs gärna igenom erp:s inlägg överst i ctc tavlan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: felkopplad ctc acoair/ecoel??
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2013, 21:53:15 »
Om du har en 107:a så har du för lite diff på VPin/ut. Du borde ligga på ca 5 grader vid noll ute (kolla det erp skrev).
Du borde nog testa att sänka farten på laddpumpen. Har du en EcoEl och i så fall är det en 1550 eller 1800?

Att VPin är lägre än VPut kan bero på att du läst av när den avfrostar.

En tredje punkt gäller farten på tadiatorpumpen. Om den går för fort så blandas vattnet i EcoEl om så att hela tanken får i princip samma temperatur och då får du också konstiga gångtider på pumpen.

Om en 107 eller 110 är bäst beror på total förbrukning av el för värme. Om du börjar bokföra gångtider på kompressor och elpatroner så får du ju en uppfattning om på vilken nivå du ligger.

Att du får kallt inne kan ju bero på en så enkel sak som att du har för låg huskurva.

Total förbrukning har jag ju ingen aning om eftersom jag bara bott här i drygt 4 månader.
Det är en ecoel 1800.
Radiatorpumpen går på lägsta fart nu, dock har jag testat att köra den på mellan och hög fart och om jag ställde upp den på högsta när det var riktigt kallt ute så höjdes tempen i huset knappt en grad, men det susade mkt i elementen.
Laddpumpen har jag inte kollat vilken hastighet den går på än.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!