Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MGKea
« skrivet: 01 april 2010, 11:55:40 »

Såg på " fifth gear" när de testade focus rs, den 5 cylindriga motorn plockad ur Mondeon sa de! Haha, de var saliga över motorljudet Ala Volvo 5' à.

/A.

Ett ljud som jag tycker Volvo snodde ifrån Audi.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 01 april 2010, 11:07:41 »

Såg på " fifth gear" när de testade focus rs, den 5 cylindriga motorn plockad ur Mondeon sa de! Haha, de var saliga över motorljudet Ala Volvo 5' à.

/A.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 01 april 2010, 10:16:39 »

Skit samma. Klart är att Skövde motorn anamats av Ford. Får se nu hur det blir i Kinesiskt regi.

Japp klart att de ska ha den bästa motorn i sina bilar
Titta på Focus ST (Volvo 2,5L LT) och Focus RS (Volvo 2,5L HT)  Thumbsup

Kineserna kommer nog att använda skövde motorer dom också.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 01 april 2010, 07:48:37 »

Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..

Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år.
Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm
 

FAKTA: De 4, 5 och 6- cylindriga motorer som togs fram till de nya modelserierna under 1990-talet (850, 40- 70- och 80-serien etc.) kommer från samma motorfamilj (Modular-engine) Utvecklare: Volvos utvecklingsavd. Leverantör: Skövdefabriken.
Eftersom du saknar förmåga att använda Google har jag förberett en länk du kan använda:http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B52_engine.
Och nej man hugger inte av cylindrar eller klistrar på nya hur som helst, men man har konstruerat dessa motorer så lika att det i stort sätt endast är antalet cylindrar skiljer dem åt. Detta spar naturligtvis mycket pengar i utvecklingskostnader. Man får tre nya motortyper till priset av en (nästan). Skillnaden mellan första 960-motorn och den som sattes i s80 T6 är så minimal att alla andra än du skulle kalla de för samma motor. Hoppas du kan släppa detta nu...


Ang kamremmar har jag fått höra att på de tidigaste modellerna av ovanstående motorer, de som hade smalare kamrem, har volvo sänkt rekommenderat bytes intervall till 4500 mil.

Suck. Baraför att bilen har fyra hjul sedan 1800-talet så betyder det inte att det inte skett någon utveckling. Ville bara klara göra att det finns så mycket annat i en motor än bara motorblocket och dess cylinder öppningar...

Skit samma. Klart är att Skövde motorn anamats av Ford. Får se nu hur det blir i Kinesiskt regi.

 
Skrivet av: 2000
« skrivet: 31 mars 2010, 17:56:19 »

Givetvis! Tror inte de limmar och kapar i motorblockerna, och självklart är det inte identiska, men grunden och mekaniken, andra styrsystem mm.
Jag tycker nog som du att man mycket väl kan använda uttryck som "hugga bort" och "plussa på" cylindrar, när de här motorerna för övrigt är så lika. De flesta förstår vad man menar...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 mars 2010, 17:38:41 »

Givetvis! Tror inte de limmar och kapar i motorblockerna, och självklart är det inte identiska, men grunden och mekaniken, andra styrsystem mm.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 31 mars 2010, 16:49:30 »

Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..

Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år.
Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm
 

FAKTA: De 4, 5 och 6- cylindriga motorer som togs fram till de nya modelserierna under 1990-talet (850, 40- 70- och 80-serien etc.) kommer från samma motorfamilj (Modular-engine) Utvecklare: Volvos utvecklingsavd. Leverantör: Skövdefabriken.
Eftersom du saknar förmåga att använda Google har jag förberett en länk du kan använda:http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B52_engine.
Och nej man hugger inte av cylindrar eller klistrar på nya hur som helst, men man har konstruerat dessa motorer så lika att det i stort sätt endast är antalet cylindrar skiljer dem åt. Detta spar naturligtvis mycket pengar i utvecklingskostnader. Man får tre nya motortyper till priset av en (nästan). Skillnaden mellan första 960-motorn och den som sattes i s80 T6 är så minimal att alla andra än du skulle kalla de för samma motor. Hoppas du kan släppa detta nu...


Ang kamremmar har jag fått höra att på de tidigaste modellerna av ovanstående motorer, de som hade smalare kamrem, har volvo sänkt rekommenderat bytes intervall till 4500 mil.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 mars 2010, 16:31:44 »

Den äldre Vag 1.6 på 100hk 8v klarade sig, men blir ras på 16v motorn..kolla skicket på rem, Vag nämner inga år på sina remmar, bara kontroll vid service.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 31 mars 2010, 13:20:57 »

Kanske därför jag klarade mig med bara två krökta avgasventiler på min B200K som sitter i en Volvo 240. Tänkte inte på vinkeln mellan topp och ventiltallrik. Rörniten som höll kamdrevet hade skjuvats av. Nu går jag och våndas för min Golf IV -01 16-ventilare. 11000 mil så nog dags för kamremsbyte. Tacka vet jag Volvotraktorn.

K motorn (heron) är lite speciell
Den har nämligen ett cylinder huvud utan förbränningsrum och ventilerna sitter rakt ner mot kolven
Förbränningsrumet på dessa motorer är nämligen nerfrästa i kolvarna.

Hände likadant för mig när kamremmen gick av på min B230K
två krökta ventiler vad allt som jag behövde byta för att den skulle rulla igen (dock så vet jag att vevlagren fått sig en smäll eftersom den vid vissa varvtal knackade lite.)
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 31 mars 2010, 13:11:42 »



Det han syftar på är förmodligen att ventilskaften har så stor lutning relativt cylinderns längdriktning (dvs som vanligt på 16V bensinmotorer och 8V s k hemi-motorer) att om kolv och ventil slår ihop så böjer sig ventilskaftet innan några svårare skador uppstår. Då kommer man undan med ett antal krökta ventiler och möjligen ventilstyrningar som har tappat formen längst ned om kamaxeln/kamaxlarna stannar, på kolvarna blir det bara obetydliga skrapmärken och krafterna blir aldrig så stora att andra delar i ventilmekanismen tar skada. De två gånger jag har varit med om kamremshaverier med åtföljande reparation - Citroën BX 16V '88 (samma motor som i Peugeot MI16-modeller från den tiden) där man hade missat ett kamremsbyte så remmen hade varit med 11 år och 16000 mil, dessutom väl inoljad större delen av tiden, samt Citroën GS '74 där en tidigare mek hade missat att dra åt muttern i  vevaxeländen så att kamremshjulet kröp ut tills det kom utanför kilen - så har det bara varit att byta några ventiler. På BX:en var det samtliga avgasventiler som gick åt, på GS:en två av insugningsventilerna.



Kanske därför jag klarade mig med bara två krökta avgasventiler på min B200K som sitter i en Volvo 240. Tänkte inte på vinkeln mellan topp och ventiltallrik. Rörniten som höll kamdrevet hade skjuvats av. Nu går jag och våndas för min Golf IV -01 16-ventilare. 11000 mil så nog dags för kamremsbyte. Tacka vet jag Volvotraktorn.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 mars 2010, 11:47:57 »

Tack Torbjörn, vet att fransmännen är känsliga på kamremsbyten, brukar vara 5år/12000mil, men kan gå av strax före 5 år, trots endast 7-10000mil.

Även hört att Nissan har problem med 2 liters motorn som rasar, samt att vet av 2 st med passat 1.8t som havererat, volvomotor, tack.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 31 mars 2010, 11:17:57 »

Blaser: Bilen gick inte dåligt!   Jag märkte absolut ingenting. (Jag kör även snöskoter o Motorcykel)

Hörs eg otroligt, där har väl varit så många fel att de tagit ut varandra  Thumbsup Annars brukar ju bilar gå illa som tusan när luftmassemätaren l,ämnar in, de brukar även ta mkt bränsle.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 31 mars 2010, 10:29:40 »

samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
vad menar du ?
Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad  Sc:,h
Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.

Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...
Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...
Kan det va så   Sc:,h   Sc:,h

Men lite intresserad av vad den här ventiltalltiksvinkelinformationen innebär är man ju....

Snälla APAN ge oss en källhänvisning till informationen om volvomotorernas stora ventilvinkel!

Det han syftar på är förmodligen att ventilskaften har så stor lutning relativt cylinderns längdriktning (dvs som vanligt på 16V bensinmotorer och 8V s k hemi-motorer) att om kolv och ventil slår ihop så böjer sig ventilskaftet innan några svårare skador uppstår. Då kommer man undan med ett antal krökta ventiler och möjligen ventilstyrningar som har tappat formen längst ned om kamaxeln/kamaxlarna stannar, på kolvarna blir det bara obetydliga skrapmärken och krafterna blir aldrig så stora att andra delar i ventilmekanismen tar skada. De två gånger jag har varit med om kamremshaverier med åtföljande reparation - Citroën BX 16V '88 (samma motor som i Peugeot MI16-modeller från den tiden) där man hade missat ett kamremsbyte så remmen hade varit med 11 år och 16000 mil, dessutom väl inoljad större delen av tiden, samt Citroën GS '74 där en tidigare mek hade missat att dra åt muttern i  vevaxeländen så att kamremshjulet kröp ut tills det kom utanför kilen - så har det bara varit att byta några ventiler. På BX:en var det samtliga avgasventiler som gick åt, på GS:en två av insugningsventilerna.

Däremot blir det betydligt värre om ventilerna står i linje med kolvens längdriktning (som på t ex alla dieslar, XU 8-ventilsmotorer i Citroën och Peugeot, Ford OHC/CVH), då finns det ju inget som kan ge efter och böja sig utan antingen måste ventilen slå genom kolvtoppen eller också kommer något i ventilmekanismen att gå sönder vid ett kamremshaveri.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 31 mars 2010, 09:30:34 »

Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..

Nu är det nog inte så enkelt att man bara hugger av och lägger till och har samma panna under 1000år.
Man utvecklar. Har olika leverantörer. mm mm
 
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 31 mars 2010, 09:26:56 »

Blaser: Bilen gick inte dåligt!   Jag märkte absolut ingenting. (Jag kör även snöskoter o Motorcykel)
Skrivet av: Apan
« skrivet: 31 mars 2010, 09:18:33 »

Blocken är desamma i S90/v90/s80 mfl, och "femman" är modulmotor, högg av en cylle, och med S40 plussade på en cylle och ned i s90 mfl, samma kamremsats och vattenpump till alla..
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 31 mars 2010, 07:07:21 »

Det finns ju faktist 01or att köpa som inte gått mer än c:a 10000 mil, men då känns det ju ändå lite osäkert med
tanke på 10års gränsen för kamremsbyte. Köper man på bilfirma så kanske man kan försöka få dom att byta?

Trots att bilen gått så lite så känns de ju nojjigt att behöva vara rädd för haveri.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 30 mars 2010, 08:41:29 »


Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.

Och vad var skillnaden ?
http://www.v70r.com/forums/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=38

"Och jänkarna har samma V8 sedan 1950-talet."   Sc:,h  Men visst har de gjort några ändringar sedan 1950-talet ... ;)

Har bara kännedom om Volvo CE maskiner.. där kan det skilja mängder fast det inte syns för ett icket tränat öga mellan föregående transmission och den nya. Lager kan ha nya smörjkanaler... nya bultar .. what ever.

BTW så hade vi B6294 T i vår S80. Motorn inga problem alls. Däremot så rasade "Chrysler" lådan efter en fuskservice på Bilia. De fick stå för en ny låda. No more Bilia! Drivet försvann i svängarna och blev kick-down när det började bli rakväg igen... tänk er rodellernas stad Eskilstuna ... (ctr.f.kraft+lite olja=inget tryck)

 
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 30 mars 2010, 08:32:42 »

Ånglok? [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nlk0AjvT6yY&feature=fvw[/youtube]
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 mars 2010, 23:48:34 »

och dom kräver täta oljebyten och inga höga varv med kall motor.

.... den var uppe i nästan maxvarv när det hände.

Och då kommer en favorit i repris  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=qGM3QA5z3YM&feature=PlayList&p=7002B7F06A5186B5&playnext=1&playnext_from=PL&index=92
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 29 mars 2010, 23:32:21 »

jag hade en volvo 965 TurboDieselIntercooler i 5 år och körde mer än 20.000 mil med den, den hade gått 56.000mil när jag sålde, ochg hade fortfarande inte renoverats i motorn eller automatlådan, jag hade bara byggt om växellådan lite så jag fick hårdare växlingar vid fullgas (mindre risk att bränna lamellerna) och lockup även på 3:an för att kunna dra tunga släp. inte ens toppen hade vart lyft, syntes på att det var fabriksmonterad toppackning med "jack" istället för "hål" på ID-märkningen.
givetvis skötte jag service noggrant, ställde tändtidpunkten till fabriksspec, höll pumpen i bra skick och använde motorvärmare alltid.
men jag körde rätt hårt, hade uppställd bränslemängd och 1.4bar laddtryck, gjorde 0-100 på 9 blankt med 1680kg bil och automat.
men bättre motorer finns enligt mig inte, många påstår att dessa VAG dieslar inte höll för nånting, men det beror helt och hållet på vem som mekar med dom!, dom tål inte att pumpen står fel (för tidig tändning slår sönder vevlagren) dom tål inte att gå för varma (fast min blev överhettad en gång och klarade sig) och dom kräver täta oljebyten och inga höga varv med kall motor.

men den bilen käkade framvagnsdelar om man jämför med 940 bensinare som aldrig sliter på framvagnen, fick byta kulleder 2 ggr på dessa 5 år, och gummibussningar en gång, stötdämpare 2ggr, fjädrar en gång, skivor&klossar 4-5 ggr..
bakaxeln fick renoveras vid 38.000 mil och då satte jag i en diffspärr samtidigt.
dessa motorer är det dock godnatt med om kamremmen går av! ventilerna sitter lodrätt mot kolvarna, och det är knappt en millimeter mellan ventiltallrik och kolvtopp i ÖD. så är en ventil öppen och kolven kommer farandes så kröks inte skaftet, då kraften verkar rakt uppåt, det skjuter av en bit ur kamaxeln istället! har sett det på en motor, där fattades kamnockarna på 2 ställen!!! kammen hade alltså klippts rätt av på 4 ställen, det var hål i ventilkåpan på ett ställe, och allmänt bucklig på det andra stället, den var uppe i nästan maxvarv när det hände.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 21:42:32 »

samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
vad menar du ?
Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad  Sc:,h
Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.

Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...
Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...
Kan det va så   Sc:,h   Sc:,h

Men lite intresserad av vad den här ventiltalltiksvinkelinformationen innebär är man ju....

Snälla APAN ge oss en källhänvisning till informationen om volvomotorernas stora ventilvinkel!
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 mars 2010, 21:33:49 »

samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
vad menar du ?
Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad  Sc:,h
Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.

Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...
Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Nä..inte kan det väl vara möjligt att man ger sig in i en diskussion, för att glänsa med en massa kompletterande "proffs-info" som ingen ens bett om.... utan att ens veta hur delarna man pratar om benäms ...
Kan det va så   Sc:,h   Sc:,h
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 21:31:47 »


Ja och Nej
Det beror på årsmodell
Tror det var 2001-2002 som man gick över till fasta tryckare för att klara avgaskraven i Kalifornien


Se där, man lär sig något nytt varje dag. Är något år sen jag repade toppen på min gamla v70. Tur att den hade hydraliska, annars hade jag nog missat och kanske blandat ihop lyftarna. Men det är ju också ett sätt att lära sig nått. Den hårda vägen...
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 mars 2010, 21:14:55 »

Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte.
Helt riktigt det har man inte  :)

Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...

Ja och Nej
Det beror på årsmodell
Tror det var 2001-2002 som man gick över till fasta tryckare för att klara avgaskraven i Kalifornien

Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Att det lossnar saker och flyger omkring är aldrig brabrukar alltid bli större skador då.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 21:07:54 »

samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
vad menar du ?
Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad  Sc:,h
Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.

Nej lashcaps (shims på ventilakaftet under tryckaren, typ gamla alfa etc.) har dom nog inte. Det är ju hydraliska lyftare naturligtvis...
Stor vinkel på ventilerna är annars en nackdel vid haveri då kolv och ventil möts "snett" mot varandra med krokiga ventiler som följd. Att "hatten"(ska troligen vara tallriken) skulle gå av kan knappast vara en fördel....
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 mars 2010, 20:50:36 »

samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.
vad menar du ?
Att ventiltallriken har stor vinkel....menar du sätesvinkel, eller vinkel mot kolvtopp (borde vara hela ventilen då)....eller vad  Sc:,h
Ventilhatt... låter som att motorn har lashcaps i mina öron....men jag har aldrig mekat med topplocken i denna motorfamilj...så förklara gärna.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 29 mars 2010, 20:50:12 »

Ventilerna ligger i stor vinkel, att vid kamremshaveri så går endast ventilhatten av, men räcker ju det med..
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 20:44:28 »

Undantaget dieslar från vw

Nja vw dieslarna fans väl bara i 900 modellen och S80 den sk. TDI motorn ?

Sedan 2001 tillverkar man sina egna dieselmotorer på 2,4L

Nja jag menade inte att alla dieslar var från VW. Men fans det inte en audi/VW turbodiesel  D5252T i 850, S/V70 och tidiga S80?


EDIT
APAN hann före. Men det där med att bara ventilhatten går av får han förklara lite tydligare!!!
Skrivet av: Apan
« skrivet: 29 mars 2010, 20:37:31 »

Volvos 4-5-6 cylindriga motorer är modulmotorer, samma kamremmar på alla, Volvos nyare motorer har 16-18000mil/10år i intervall, samt att ventiltallrik har stor vinkel att endast ventilhatt går av vid haveri.

Har då aldrig hört volvomotor som drar vatten, men äldre 5 cylindriga motorer har lätt att dra olja, som de gamla rödblockarna aldrig gjorde, trots mååånga mil..

Volvo hade även V.A.G diesel i S70/V70 några år i gamla karossen, lät som Scaniamotor och mycket problem.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 29 mars 2010, 20:35:34 »

Undantaget dieslar från vw

Nja vw dieslarna fans väl bara i 900 modellen och S80 den sk. TDI motorn ?

Sedan 2001 tillverkar man sina egna dieselmotorer på 2,4L
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 20:21:17 »


När det gäller kedja vs kamrem så är jag kluven, kamrem håller normalt LÄNGE men när den rasar är det väldigt dyrt och 25 000 mil på en motor idag är eg inte så "mycket"  

Visst har du rätt, men jag menade ju inte att 25 000 mil var någon övre gräns utan snarare en nedre. ;)
Dvs. man bör inte ha några som helst problem med kedjan under det och vanligen kan det fungera felfritt i det dubbla...
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 20:13:08 »


Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.

Man blir ju alltid lite osäker när någon bestämt hävdar något, men är inte det exakt samma motor? Volvos "modul"-motorer startade 1990 i Volvo 960 med motor B6304F och är sedan i grunden samma motorer med fyra,fem eller sex cylindrar i alla modeller.
Undantaget dieslar från VW, V8 från Yamaha och en del andra motorer från både Mazda och ford som på senaste tiden letat sig ner i volvos motorrum. Från 2006 började man byta ut sexorna mot en kortare tillverkad av ford (SI6).
Skrivet av: ace
« skrivet: 29 mars 2010, 20:06:27 »


Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.

Och vad var skillnaden ?
http://www.v70r.com/forums/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=38
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 29 mars 2010, 19:40:08 »


Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.


Så kan man inte resonera- Den 6:a med dubbla lågtryckare som vi hade i vår S80 var inte mycket lik den 6:a som satt i V90.
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 29 mars 2010, 19:39:51 »

Först vill jag säga att det var tråkigt att det var så mkt fel på bilen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, men om det nu har varit så mkt fel på den så måste den ju ha gått oerhört illa, när både luftmassemätare o lambda är kass så brukar bilen inte alls vara kul att köra och framförallt inte  kul att tanka :(

När det gäller kedja vs kamrem så är jag kluven, kamrem håller normalt LÄNGE men när den rasar är det väldigt dyrt och 25 000 mil på en motor idag är eg inte så "mycket" och då tror jag att jag föredrar kamrem då den alltid är "ny" på en välskött motor. Sedan finns det ju en del att önska när det gäller konstruktionen och platsen att byta den på kan många ggr lämna mkt att önska, kör själv Audi med "löstagbar" front men sedan får man ju se till hut många mil den går mellan bytena och slår man ut det per mil så blir det ju inte så fantastiskt dyrt. Nu står jag i begrepp att köpa en Audi S6 lr SR6 och de är ju inte de billigaste i service  huvuddunk men en kul bil.

Jag har ju även L/V pump så jag är ju redan "idiotförklarad" av en del på forumet  *roflmao* nu hoppas jag att det går hem med ironi annars så får ni ju skälla på mig.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 29 mars 2010, 17:44:38 »

Kamkedjor ställer till minst lika mycket problem som kamremmar, men är betydligt dyrare att åtgärda .......

Det här uttalandet är alldeles för fel för att låta stå oemotsagt.
Även om jag håller med om att slitna kamkedjetransmissioner kan vara ett problem så är det oändligt mycket vanligare med motorhaverier pga kamremsbrott än kedjebekymmer. Så när du säger att kedjor ställer till med "minst lika mycket problem som remmar" antar jag att du menar att problemet är lika stort när det väl uppstått. Att Saab aldrig lyckats få livslängd på sina kedjor säger väl mer om just Saab än om kedjedrift av kamaxlar. En BMW, Mercedes eller annan kvalitetsbil med kedjor ska vara bra misskött för att få problem innan 25 000 mil. Sen finns det ju naturligtvis enstaka undantag på vissa modeller. T ex spännarna på Jaguar v8 år 98-00.
Att konstruera som tex vissa Audi modeller där hela fronten på bilen måste flyttas fram för att byta kamrem eller som Rover/Honda V6 med tre remmar och nästan lika många dagars arbete att byta, borde vara belagt med spöstraff. Att man på de flesta Ferrari måste ta ur motorn för att byta rem/remmar (var 3000mil ) drabbar väl ingen fattig, men att det även förekommer på Fiat modeller är lite värre. Alfa Romeos rembyten är inte heller kul (dyrt och väldigt vanligt med haverier) På alla bilar med kamrem är ju det obligatoriska bytet alltid ett tänkbart bekymmer när man funderar på ett köp. Kan man lita på att remfaaan är bytt? På vissa bilmärken är det ju också förvånansvärt dyrt att byta. Och även om motorn inte alltid havererar vid ett brott så är det ju inte kul att bli stående... På en välskött bil med kedja behöver du inte fundera på detta.


Och MGKea: V90 och S80/V70 har motorer av samma typ men med lite olika antal cylindrar beroende på modell.

Skrivet av: MGKea
« skrivet: 29 mars 2010, 10:21:30 »


V90 har inte samma motor som S80/V70.

Kamremsbytet varierar att i från 7000-12000mil på en Volvo från 1999-2005.

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 29 mars 2010, 09:45:53 »

Kamkedjor ställer till minst lika mycket problem som kamremmar, men är betydligt dyrare att åtgärda eftersom det vanligen blir frågan om att byta både kedja, alla kedjehjul och diverse sträckare och glidskenor när det väl är dags. En ny kedja på slitna kedjehjul ger ofelbart ett malande missljud som hörs på långt håll. Även om det kanske är ganska sällsynt med totalhaverier pga att kamkedjan går av eller kuggar över, så kan man inte undvika att en sliten kedjetransmission ger dålig precision i ventiltiderna och/eller slammer och missljud. Det finns många fall där Saab-motorer har gått svårdefinierat ojämnt och halvdåligt, men efter byte av kamkedja med tillbehör har motorn blivit som ny. På äldre 900/9000 som hade en vanlig fördelare driven av ena kamaxeln kunde man koppla in en stroboskoplampa och titta på tändningställningsmärket under försiktigt gaspådrag, såg man att märket började fladdra vid vissa varvtal visste man att kamkedjan var på upphällningen. Men den felsökningsmetoden fungerar ju inte på modernare bilar där tändsystemet styrs av en givare vid vevaxeln.

Jag skulle istället vilja säga så här: var inte rädd för en motor med kamrem, men var noga med att hålla koll på eventuella oljeläckage i närheten av remmen. Om den inte är absolut fri från olja och fett så sjunker livslängden radikalt, jag vet av bilar som har haft ett lätt läckage från vevaxeltätningen vilket medförde att en ny kamrem havererade efter bara 3000 mil (bytesintervallet var 8000 mil på den motortypen). Se också till att det är gott om svängrum kring kamaxeltransmissionen så det går lätt och snabbt att byta rem utan alltför mycket svordomar och skrapade knogar. Sen är ju det allra bästa om motorn har så mycket frigång i förbränningsrummen att man inte riskerar att kolvar och ventiler slår ihop vid kamremshaveri. Detta gäller t ex de flesta "rödblock" Volvomotorer och en hel del av VAG-koncernens 8-ventilsmotorer. På 16V-motorer är det sällsynt, och på dieslar finns det ingen chans alls att de överlever ett kamremshaveri.

Vad jag vet om äldre S80 är mest bara rykten, men det lär finnas många sådana som är billiga pga att de drar kylvatten (man kan misstänka sprickor i topplock eller dålig topplockspackning). Detta tycks gälla alla Volvo med aluminiummotorer B52xx, alltså även t ex 850, S70/V70, 960, V90. Om luftmängdmätaren går sönder på en äldre S80 så levereras en förbättrad sådan som reservdel men den har inte exakt samma karaktäristik som den gamla och därför måste man samtidigt ladda upp ny programvara till motorstyrsystemet, det kan vad jag vet endast göras av märkesverkstad. Det följer med en lapp med den nya LMM där det framgår mer exakt i vilka fall programuppdatering är nödvändig.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 mars 2010, 09:47:28 »

Serviceboken skall alltid vara komplett, och håller med om kamkedjan, men Volvo har långa intervaller, 16' mil/10år, och tror det är 18' mil på nya, samt relativt billigt att byta.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 27 mars 2010, 22:10:16 »

Köp en bil med kamkedja med skötta oljebyten. Kan iofsig vara svårt att hitta.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 27 mars 2010, 14:01:10 »

Enda riktigt svaga punkten är framvagnen,länkarmsbussningar, styr/spindelleder, och klassikern krängningshämmarstag, men mycket lätt att byta, men som vanligt är motor och växellåda skottsäkert.

Provkör noga, men har bilen gått runt 14-15' mil så är oftast detta bytt i framvagnen, samt kamrem är på 16' mil.

/A.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 27 mars 2010, 12:29:35 »

Ja fy faen!  Efter att jag lämmnat in bilen för kontroll via instrument så visade sig att lamdan var paj.

Det hade väl varit okej om det hade stoppat där. Det visade sig att även luftmassamätaren också var paj
plus nån tomgångsnånting. Fick tag på en luftmassamätare via bildelsbasen för en tusing,men det kommer
ändå att ramla iväg alldeles för mycket pengar på den här gamla bilen.

Med facit ihand skulle jag ha sålt den som gör det självobjekt.

Kommer att byta till en s80 inom en snar framtid (01/02) synpunkter?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 15 mars 2010, 14:12:21 »

Har du mätt på signalen från lambdasonden än? Kopplat in en avgasanalysator även före katalysatorn och kollat om det överhuvudtaget är någon skillnad på CO och HC före respektive efter den?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 14 mars 2010, 20:12:05 »

Hör av dig så vi vet hur det vart..
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 14 mars 2010, 16:00:24 »

Det blir väl katterna  (2 st)

Ja där är 2 på den jag, ja då är det båda om det inte går att bygga ihop systemet på ngt sätt, tänk bara på att de ska sitta så nära motorn som möjligt för att de ska bli fort varma.
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 12 mars 2010, 13:11:59 »

Det blir väl katterna  (2 st)
Skrivet av: Blaser
« skrivet: 12 mars 2010, 11:11:27 »

Ja jag får nog krypa till korset och lämmna in skrället!

Byt katen så går den igenom, inte mkt högt HC och då lambda är bra så är det katen till 100%
Skrivet av: Kåge watt
« skrivet: 12 mars 2010, 07:21:35 »

På onsdag så det hastar en smula.

När man har besiktat flera ggr efter 2mån så har man bara 1 vecka på sig att repa.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 11 mars 2010, 19:46:36 »

När infaller körförbudet?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!