Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Legend duo 8 vs Thermia Calibra ECO duo 8?  (läst 444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knutsson.jerker@gmail.com

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er!

Först lite förutsättningar:

Villa på 132 m2 (i två plan) plus en källare på ca 55 m2.

Gamla radiatorer i de flesta rum, Golvvärme i hall nere och två rum uppe (tillbyggd del).
Har även ett garage på 30 m2 med golvvärme som drivs via en kulvert från husets VP.

Dagens system är en Nibe Fighter 1110 7 kW med separat VVB som monterades 2001. Inga direkta ålderrelaterade problem i dagsläget men jag börjar förbereda ett byte.

Total förbrukning knappt 11000 kWh.
Borrhål 120 m.

Har fått in flera offerter på en likvärdig anläggning från flera installatörer och fabrikat. Har fastnat lite för Thermia som kommit med två förslag (se rubrik) där den ena är av ON/OFF princip och den andra av den numera vanligare varvtalstyrda varianten.

Nu till min fråga. Det skiljer ca 17 000 sek i pris mellan de olika varianterna och jag undrar om det verkligen är värt den relativt höga merkosten med en varvtalstyrd variant??

OBS Min nuvarande anläggning är en ON/OFF variant och har funkat perfekt i alla år.

Tacksam för svar.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Legend duo 8 vs Thermia Calibra ECO duo 8?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2024, 15:28:18 »
Eftersom ditt borrhål kanske bli för grunt nu är det bra med en varvtalsstyrd modell som kan anpassa effekten efter vad borrhålet kan ge. Nya värmepumpar har bättre verkningsgrad än de gamla och drar mindre el. För att då lämna samma mängd värme till huset måste de nya värmepumparna hämta mer energi från berget än tidigare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!