Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att förstÃ¥, Nibe fighter 360p, fjvm 120  (läst 4751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dallelkpg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hjälp att förstå, Nibe fighter 360p, fjvm 120
« skrivet: 10 november 2010, 19:38:26 »
Hej

Får väl börja med att säga hej till alla, ny här på forumet.

Hoppas att det finns kunnigt folk här som kan förklara för mig som inte vet nåt om det här egentligen.

Har en nybyggd villa med radiatorer, fjärrvärme och frånluftvärmepum nibe 360p, fjärrvärmemodul fjvm 120.


Husen såldes med detta koncept och det fanns inga alternativ så därför jag inte
grävde ner mig med information om detta vid köp av huset.


Nu till frågan.
Ventilations killen som kom och justerade efter att vi bott i några månader förklarade för mig lite snabbt hur det fungerade.
Han sa att elpatronen var bortkopplad och istället gick fjärrvärmen in och värmde när pumpen
ropade på tillsatsvärme.
Han sa även att om jag ville ha lite mer varmvatten (varmare) så använde jag bara den knappen på
pumpen så värmde fjärrvärmen upp vattnet.

Frid och fröjd och att rullar på...

Sen kommer grannen in och kollar läget med våran pump (exakt likadant hus)
När han trycker på extra varmvatten så ser han på mätaren att värmesystemet drar nästan 4kw.

Vi testar min knapp men min drar inget extra, alltså är min patron ej inkopplad.

Nu har jag letat lite information och vad jag kan förstå så värmer alltså inte fjärrvärmen varmvattnet alls utan enbart vattnet till värmesystemet.
Vill man kunna använda funktionen med extra varmvatten så måste man alltså ha elpatronen inkopplad ??

Jag har även användt mellan 130-145 kwh fjärrvärme under juni-juli-aug, en annan granne har 0 under dom månaderna ?
Då trodde jag att ventilations killens information stämde eftersom jag förbrukade även sommartid då till varmvattnet trodde jag.


Nån som känner sig manad att försöka förklara lite enkelt hur det ska fungera ?


Tycker systemet låter helt kasst om man måste använda elpatron när inte återvinningen hinner med.

Tacksam för svar
Mvh Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att förstå, Nibe fighter 360p, fjvm 120
« Svar #1 skrivet: 10 november 2010, 21:25:07 »
Här ser du hur det ska funka:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10569-1.pdf

Som du skriver så gör FJVM120 bara värme till huset då 310P inte orkar med endast kompressorn.
Ska du ha extra varmvatten så måste detta göras med elpatron.

Om du vill förhindra att fjärrvärmen triggas igång under sommarhalvåret så kan du nog ändra driftläge till tillsats ej tillåtet.
Du släcker helt enkelt lampan för elpatron med driftlägesknappen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dallelkpg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att förstå, Nibe fighter 360p, fjvm 120
« Svar #2 skrivet: 11 november 2010, 09:55:15 »
Hej

Tack för svar, lite mer frågor nu då.

Finns det nån möjlighet att koppla in patronen och att den bara går in när man själv
väljer det med extra vatten knappen ? alltså att den aldrig triggas igång automatiskt när
pumpen ropar på tillsatsvärme ?

En annan fundering jag har är bakterier, dom förklarade för mig att pumpen värmer upp till 66 grader eller motsvarande
nångång per dygn eller om det var vecka för att döda bakterier osv, har man som jag nu ingen elpatron inkopplad
så kan den ju aldrig värma upp till dom graderna för det gjorde den ju med hjälp av patronen (där jag trodde att fjärrvärmen värmde upp).

Mvh Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att förstå, Nibe fighter 360p, fjvm 120
« Svar #3 skrivet: 11 november 2010, 11:36:50 »
Synd att du inte fick FJVM200, den ska tydligen kunna värma varmvattnet ocksÃ¥.  :'(

http://www.nibeonline.com/pdf/511406-11.pdf

Här är manualen till FJVM120.
På sid 8 förklaras hur elpatron ska kopplas om den ska kunna spetsvärma varmvattnet.
Jag tror det är så att kontaktor 10 används för att styra FJVM120, medan kontaktor 67 kan användas för X-VV.
I denna variant en kopplas endast 1 kW till VVB:n, jag tror man kan ansluta alla ledningar från kontaktor 67 till elpatron för att få lite bättre skjuts på X-VV, varje ledning ger 1 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dallelkpg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att förstå, Nibe fighter 360p, fjvm 120
« Svar #4 skrivet: 11 november 2010, 22:06:48 »
Tack för svaret.

Diskuterade lite med grannen om man skulle koppla in patron ändå och sedan
sätta en brytare på den bara så att man själv väljer när man vill använda den.

På så vis går den ju aldrig in automatisk när det egentligen räcker med återvinningen
för att värma vattnet.

Slå på brytaren och tryck igång extra varm vatten om man vill fylla badkar eller
har gäster och blir många som duchar osv, vore smidigt ju

/Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp att förstå, Nibe fighter 360p, fjvm 120
« Svar #5 skrivet: 12 november 2010, 07:25:17 »
Tack för svaret.

Diskuterade lite med grannen om man skulle koppla in patron ändå och sedan
sätta en brytare på den bara så att man själv väljer när man vill använda den.

På så vis går den ju aldrig in automatisk när det egentligen räcker med återvinningen
för att värma vattnet.

Slå på brytaren och tryck igång extra varm vatten om man vill fylla badkar eller
har gäster och blir många som duchar osv, vore smidigt ju

/Mattias

Det enklaste sättet att göra detta är att nyttja rundstyrningen på plint 14.
En slutande kontakt mellan "B" och "-" på rundstyrningen kopplar bort kontaktor 67.
Sen öppnar man kontakten och trycker på X-VV för att få varmvatten.
Men man måste också ansluta elpatron till kontaktor 67.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!