Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrädgÃ¥rdsvatten  (läst 1290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Trädgårdsvatten
« skrivet: 02 maj 2009, 18:47:47 »
Jag skulle behöva få ut en vattenpost till trädgårdsslang cirka 50 meter från vattencentralen.
Vi kommer att ha tillgång till grävmaskin och tänkte att jag ska passa på att gräva ner lämpligt rör, men vet inte riktigt vad som är lättast.

Jag vill gärna slippa de grova hårda svarta pvc-rören, eftersom de verkar vara så bökiga att jobba med. Var inne ett tag på att dra "gul elslang", och sedan dra en vanlig vattenslang i den. Är det en väldigt korkad idé?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Trädgårdsvatten
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2009, 19:03:42 »
Vet inte vad du menar med de hårda svarta PVC-rören, men PEM-slang är väl det vettigaste och de är ju inte speciellt svår att dra.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Trädgårdsvatten
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2009, 20:09:43 »
Just det, PEM-slang menar jag ju...  b00k

Har aldrig jobbat med sådana, därför det känns lite avskräckande. Kan man ha dolda (nergrävda) kopplingar? Tänker närmast där slangen ska komma upp ur marken, eftersom det verkar vara svårt att göra skarpa 90 graders-vinklar med dem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trädgårdsvatten
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2009, 22:57:41 »
Det är nog inga problem att gräva ner PEM-kopplingar. Jag skulle sätta avstängning och dränering innomhus så att ledningen är tom på vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!