Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: serie koppla plattisar  (läst 27872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
serie koppla plattisar
« skrivet: 12 oktober 2007, 05:57:05 »
hej
skulle det gå att serie koppla tex 3 små plattisar för att tillverka varmvatten
ger det nått att köra flera efter varan eller är det bättre med 1 stor maskin

vill ju ha ner retur temp på vattnet så mycket det går.....funderade ett tag på 2 st en stoor å en liten i serie

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2007, 13:07:30 »
Du funderar rätt, men praktiskt blir det fel. Plockar Du ner temp mycket över vvx, sÃ¥ innbär det Du mÃ¥ste sänka hastigheten pÃ¥ värmebäraren över solfÃ¥ngarna, sÃ¥ i slutänden kommer effektuttaget alltid att bli detsamma. Sätt heller in en varvtalsstyrning, sÃ¥ kan Du alltid hÃ¥lla samma diff öveer din vvx. Även om inte Sfinxen tror pÃ¥ det (möjligt att han har rätt  ;)) sÃ¥ känns det bra att se att tempen alltid är densamma. Det funkar skitfint hos mig, Ã¥ jag slipper en massa start/stopp mot kvällssidan  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2007, 16:00:52 »
hej
det är inte på solfångar sidan jag ska in med dom=)

vill ju göra varm vatten med 2 st plattisar å ha så stor temp diff som det bara går
säg att tanken håller 60 grader så vill jag ha ut 50 på systemet =varmvatten

då spolar jag in 5-7 gradigt kallt vatten i på en sida å vill ha ut 50 grader på samma sida

på andra sidan så går det in 60 grader från tanken.. i plattisen å jag vill ha returen till tanken så kall som möjligt dvs ca 15-10 grader
det e därför jag undrar om det går att seriekoppla dom

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #3 skrivet: 03 december 2007, 17:28:57 »

hej
det är inte på solfångar sidan jag ska in med dom=)

vill ju göra varm vatten med 2 st plattisar å ha så stor temp diff som det bara går
säg att tanken håller 60 grader så vill jag ha ut 50 på systemet =varmvatten .



då spolar jag in 5-7 gradigt kallt vatten i på en sida å vill ha ut 50 grader på samma sida

på andra sidan så går det in 60 grader från tanken.. i plattisen å jag vill ha returen till tanken så kall som möjligt dvs ca 15-10 grader
det e därför jag undrar om det går att seriekoppla dom


*Öhh nu fÃ¥r du nog förklara lite mer innan jag kan hjälpa dig. Du menar förvärmning av vattnet via ena platten till temp  (frÃ¥n)  X=5grader till X1= 50, sedan köra upp sista delen frÃ¥n temp X1 till X2=60?. Vad ska du värma första delen med (första platten), vad ska du toppvärma med? (andra platten).
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #4 skrivet: 03 december 2007, 23:12:22 »
tanken min är att 2 plattisar ska hjälpas åt
att göra sÃ¥ stor temp skillnad det gÃ¥r pÃ¥ vattnet jag stoppar in frÃ¥n tanken Ã¥ det jag  lämmnar igen  som retur i tanken

ju närmare 5+ jag ligger på returen in i tanken ju effektivare är min varmvatten produktion

det fattas ryck givare å termostat + nån pump på ritningen
« Senast ändrad: 03 december 2007, 23:14:36 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #5 skrivet: 04 december 2007, 07:22:42 »
Okej.

Så långt med.

Varför vill du koppla två plattar vid sidan om tanken för att få varmvatten?. Har du ingen varmvattenberedare i tanken?, eller är det bara för att få bättre skiktning?. Hur många ut o inlopp har du på huvudtanken och hur stor är den?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: serie koppla plattisar
« Svar #6 skrivet: 04 december 2007, 07:36:24 »
Hej Anders,

Det kallas för tappvattenautomat, en fläskig (eller två) plattVVX som direktvärmer tappvarmvatten, funkar klockrent.
Ta ut varmt i toppen och returnera så kallt som möjligt i botten.
Kör kallt vatten in på andra sidan och få ut VV utan beredare och legionellarisk.
Jag har också min andra plattVVX på gång in i slingan, lämnar nu returer på 22 ºC till tankbotten, vill få ner det till 10-15 ºC, saknar bara en lämplig slang innan rörskäraren åker fram.

Cronos

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #7 skrivet: 04 december 2007, 08:18:48 »
Hej.

Jo så långt är jag också med Cronos.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #8 skrivet: 04 december 2007, 10:06:25 »
hej

en sån tappvatten automat är det effektivaste som finns för att göra varmvatten

varför man vill få ner tempen till 5+ är för då är grejen helt överlägsen allt annat i effekt/verknings grad
finns inget annat system där du nyttjar energin ur 10 gradigt vatten för att tillverka varmt vatten

givet kommer tanken att bli askall i botten men funkar skicktningen i tanken så är det lungt
det varma stannar i topp

verknings graden på solfångarna kommer att öka iomed du jobbar med kallare temperaturer
du fÃ¥r ut flera x mer varm vatten ur din tank  mm mm

växlarna är billiga Ã¥ effektivare än allt annat som finns  sÃ¥ varför inte nyttja dom


Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #9 skrivet: 04 december 2007, 12:39:28 »
Okej.

Hur ska du få vattnet från tanken genom platten/plattorna?.


Hur stor accatank hade du?.


Hur många inkopplingsställen hade du på tanken uppifrån toppen och ner till botten?.



Förstår du hur en platt fungerar vid överföringen av energi primär/sekundär sida?. Du frågade ju om W/kvm kontra C.


Dessutom blir ju detta system ändå inte legionellasäkert. Legionellasäkrare än beredare i accatank ja/nej. Säkert nej.
« Senast ändrad: 04 december 2007, 12:53:30 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #10 skrivet: 04 december 2007, 12:54:39 »
Är ni säkra på att ni behöver 2 st ?

När jag kör ett beräkningsprogram från AIA på plattisar finns det flera modeller där +10 ºC in ger ut +60 ºC och på returen till acken ger plattisen då också +10 ºC.

Länk till aia, klicka sen på nedladdning exe: http://www.aia.se/
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #11 skrivet: 04 december 2007, 13:52:31 »
Hej
vattnet pumpas frÃ¥n utag rör  i toppen pÃ¥ tanken Ã¥ returneras i botten pÃ¥ tanken

sitter med en 500 liters tank å har funderationer på att sätta in en till 500 i serie med den andra tanken

sen om det är legionella säkert struntar jag i jag kommer att förvärma vattet med plattisen
till min elberedare hoppas jag fixar att hålla en snitt temmp på ca 60 grader
men det gör inget om det blir 50 ändå
då får elberedaren gå in å styra upp tempen


jag tror inte jag behöver 2 st...men jag vill kolla om det funkar
man skulle kunna öka nerkylningen av retur vattnet alt förvärma varm vattnet med den första plattisen så den andra behöver jobba med mindre temp difff

tanken va ochsÃ¥ lite att testa köra med 2 st smÃ¥ som dom sfnixen säljer 
dom är hyfsat billiga  800kr st ca 
då kunde man ev bygga en billig tappvatten automat om det funkar



« Senast ändrad: 04 december 2007, 15:31:05 av Dr Chun-Lan »

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #12 skrivet: 04 december 2007, 18:55:26 »
vad ska du ha för flöde på pumpen till acc tanken, kommer inte den att röra om skiktningen ? eller ska du använda en "laddventil" som bara pyttsar in vad som behövs
hur blir det om man bara tar lite vv ökar returtempen till botten då om man inte tar ut fullt flöde ?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #13 skrivet: 04 december 2007, 21:17:33 »
hej
hela grunkan är termostat styrd ,det sitter en givare på varmvatten ut
som teglerar flödet genom plattisen
om jag inte minns fel

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: serie koppla plattisar
« Svar #14 skrivet: 04 december 2007, 21:55:47 »
Styr termostaten en trevägsventil på samma sätt som i solladdkretsen så att det bara är flödet genom tanken som regleras eller är det en tvåvägare? Kan du rita in ventil och termostat?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #15 skrivet: 04 december 2007, 22:02:29 »
hmm vet inte vart jag slängt papperet tror det ligger ute vid min acctank
ska kolla annars så vet stig hur det ska se ut å kopplas

det jag vet är att det är en2vägs termostatventl med lös givare å en tryckpuls givare som ska sitta på varmvattenledningens ut sida om jag inte minns fel
tryckpuls givaren styr av å på på cirkpumpen

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: serie koppla plattisar
« Svar #16 skrivet: 04 december 2007, 22:22:52 »
Hej,

Det finns flera olika lösningar på termostater, jag använder en vanlig MMA (in-ut) med strypning monterad efter pumpen mot tank retur.
Bulben är monterad på VV ut från växlaren. Ju varmare VV, ju mer stryper ventilen (ställbart).
Enda nackdelen jag märkt är att det tar 30 sek längre att få VV på morgonen när växlaren kallnat över natten.
Och att det krävs en väldigt känslig flödesvakt för att reagera på de låga flöden man tidvis får genom termostatblandare
Naturligtvis är den legionellasäkrare än en förådsberedare vid de temperaturer vi pratar om här,
det blir ju max 2-3liter vatten stående vid lämpliga tillväxt temperaturer.

Cronos

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: serie koppla plattisar
« Svar #17 skrivet: 04 december 2007, 22:31:12 »
Enda nackdelen jag märkt är att det tar 30 sek längre att få VV på morgonen när växlaren kallnat över natten.
För mycket för mig. Jag har redan 20-30 sekunder tills det blir varmt i badrumsvasken och det är på gränsen till vad vi tål. Är det tiden det tar för massan och vattnet i vvx att värmas upp eller är det något annat som är trögt?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: serie koppla plattisar
« Svar #18 skrivet: 04 december 2007, 22:46:33 »
Hej,

1,8 liter på varje sida av växlaren kräver några liter för att bli varmt, men det märks bara efter långa stillestånd.
Men visst, det finns för och nackdelar med alla system, i mitt fall var det smidigt att ha 540 liter dödvatten och möjlighet att ladda vid låga temperaturer.

Cronos

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #19 skrivet: 05 december 2007, 00:36:52 »
Hej
cronos
har du koll på hur mycket varmvatten du får ut ur din tank å hur stor är tanken

ger det mer varmvatten än det du hadde förr ?

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #20 skrivet: 05 december 2007, 06:42:41 »

Naturligtvis är den legionellasäkrare än en förådsberedare vid de temperaturer vi pratar om här,
det blir ju max 2-3liter vatten stående vid lämpliga tillväxt temperaturer.

Cronos


* Liten tuva stjälpte stort lass, alltså helt riktigt är det bättre att ha så lite vätska som möjligt stå uppvärmt, där är det bättre med genomstömmningsvärmare. Men det är ju inte mängden som gör att legionellabakterierna växer. Kör man på detta system måste man ju sterilisera systemet ibland för att vara säker.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #21 skrivet: 05 december 2007, 06:48:28 »
Hej,

1,8 liter på varje sida av växlaren kräver några liter för att bli varmt, men det märks bara efter långa stillestånd.
Men visst, det finns för och nackdelar med alla system, i mitt fall var det smidigt att ha 540 liter dödvatten och möjlighet att ladda vid låga temperaturer.

Cronos

En bra systemlösning som fungerar liknande fjärrvärmens Alfa-maskin.



Men som tyvärr kräver ännu mer utrustning som ska köpas in, och om det sen även går åt utspolning av vatten innan vattnet blir varmt så förlorar man ju lite pengar där, och så även på värmeförlusterna över platten och rören/pumpen,elen till pumpen os.v..

Då vill det ju till att dödvattnet är gratis eller riktigt billigt för att det ska löna sig.Eller?.
« Senast ändrad: 05 december 2007, 10:49:42 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: serie koppla plattisar
« Svar #22 skrivet: 05 december 2007, 16:02:27 »
Hej,

Naturligtvis spelar ju volymen inte någon roll för tillväxten, men efter att de 2 eventuellt bakterietillväxta litrarna passerat, så bränner man ju snart ihjäl dom som bitit sig fast i växlaren.
Känns som om Du inte riktigt förstår vad Du pratar om, billigt/gratis dödvatten?

Cronos

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #23 skrivet: 05 december 2007, 20:11:44 »
Ni har helt rätt. Jag vet nog inte vad jag pratar om.

Har ju bara tvåårig utbildning i microbiologi + 18-19 år i mejeribranschen.

Jag ger mig.   Thumbsup

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: serie koppla plattisar
« Svar #24 skrivet: 05 december 2007, 21:33:04 »

Du är säkert en fena på Ditt skrå, men uppenbarligen räcker inte en utbildning i microbiologi för att man skall veta hur en tappvattenautomat är konstruerad.
För det är ju det vi diskuterar här.

Cronos

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #25 skrivet: 05 december 2007, 22:55:18 »
hej
legionella uppstår väl då vattnet står still under en längre tid med ogynsamma temperaturer
så risken bör va ofantligt liten i en plattvärme växlare
då vatten omsättningen i den är hög ungefär som i tappvatten slingorna

sen går det ju alltid att legionell köra tanken 4x per vinter,på sommaren behövs det inte för då ligger tempen på 70-80 grader i tanken rätt ofta

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #26 skrivet: 05 december 2007, 23:03:26 »
Legionellan upptäder väl först när vattnet under lÃ¥ng tid ligger mellan 35-40+ ºC, sÃ¥ dÃ¥ är grundförutsättningarna för dessa bakterier sämst om man kör vvx. Har för mig att själva plattisen rymmer c:a 1-2 dm/3 om man ska tala om stillastÃ¥ende vatten, att dÃ¥ jämföra med  vanliga beredare som ligger frÃ¥n 100-300Liter !. Själva ledningslängden i huset svalnar ju av ganska snabbt efter varmvattentappning oavsett beredare eller vvx-system. Ska man vara helt idiotsäker pÃ¥ att slippa nÃ¥gon legionellabakterie fÃ¥r man väl dÃ¥ köra VVC (varmvattencirkulation) pÃ¥ runt +55 ºC och uppÃ¥t.

Med alla mysko kopplingar för solpaneler och L/V, tror jag själv att en plattis som i sin tur matar en vvb-beredare eller tank med elpatron är bästa strategi.

Länk om legionella: http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644&epslanguage=SV
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #27 skrivet: 06 december 2007, 07:17:19 »

Du är säkert en fena på Ditt skrå, men uppenbarligen räcker inte en utbildning i microbiologi för att man skall veta hur en tappvattenautomat är konstruerad.
För det är ju det vi diskuterar här.

Cronos


Jodå, jag vet hur den fungerar. Vi hade fullt av sådana inom mejeriindustrin, Men detta jobb lärde mig en sak mest av allt, det var att vara kritiskt till allt som lät för bra.




Och ni undanhåller ju en massa kostnader hela tiden som det drar med sig.


Om ni nu ska ha platt. Ska ni ha en som tar er hela vägen från den temperaturen ni vill ha ut på primärsidan, ner till den tempen ni vill ha ut på sekundärsidan.


Varför får ni ju lista ut själva eftersom ni kan det här så bra. Kan bara säga att det ena hänger ihopa med det andra.


Det som stod där om legionellan på den sidan var enkel o bra info., var väl liksom det jag menade med steriliseringen i början av debatten.


Dessutom finns det tvÃ¥ mycket billigare sätt att döda av allt direkt som kan användas, detta skulle göra att tempen pÃ¥ varmvattnet ut kan hÃ¥llas exakt pÃ¥ den temp man vill ha ut (lägre)=  och spara mer energi.
« Senast ändrad: 06 december 2007, 07:30:17 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #28 skrivet: 06 december 2007, 08:17:33 »
hej

den ectra kostnaden med plattis är då du spolar varmvatten...hur länge står du å tokspolar varmvatten ??? 6 timmar eller
kostnaden är som vanligt försummbar pumpen tar väl ca 40-50w

har man inte råd får man väl skaffa en cyckel generator å veva sig lite ström...jag har råd att
betala min stöm trots att jag är arbetslös,dessutom finns det bättre sätt att sänka strömräkningen
eller klipp kabeln så går den noll ström

Ã¥ jooo plattisen jag har ska fixa det dvs att det ska räcka med en plattis,det gäller bara att ha en nog fet grej  Ã¥ rätt styrning


"Dessutom finns det tvÃ¥ mycket billigare sätt att döda av allt direkt som kan användas, detta skulle göra att tempen pÃ¥ varmvattnet ut kan hÃ¥llas exakt pÃ¥ den temp man vill ha ut (lägre)=  och spara mer energi."

om du vet hur så dra en snabb förklaring då,så e vi evigt tacksamma






Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #29 skrivet: 06 december 2007, 09:28:23 »
Öhh, jaha.

Kortversionen, döda legionellan på 0,5-1,0 sekunder. Och du behöver inte ha vattnet mer än över 0-punkten. För då övergår det i fast form, om det står still.


Vi skulle tjänat i runda tal 1-3 milj. kronor på det mejeriet jag jobbade på (ca. 270-350 milj. på mejerinäringen i Sverige) om de gjorde på dessa sätten, inom vätskesidan/vattensidan. Men felet var som vanligt att myndigheterna började förlora pengar, och då satte de regler som vi visserligen uppfyllde med råge, då ändrade man sig om reglerna, vi anpassade oss igen med råge. Då fick vi inte göra det ändå.

Fast vi hade mycket renare vatten ut ur avloppsvattnet vi renade, än vad Kalmar kommun har som dricksvatten.


Vi hade ofta problem med mesofila och thermofila bakterier som överlede pastörernas sluttemp på närmare 73-95 grader, samt diskarna på upp över 100 grader. Detta på bakterier som ej skulle klara mer än de spannen meso och thermobakterier ska överleva.


Jojo.SÃ¥ funkar det i Sweden.
« Senast ändrad: 06 december 2007, 09:36:41 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #30 skrivet: 06 december 2007, 09:49:40 »
Jag tyder inlägget som en genomströmmningsvärmare (elektriskt), men vad var den 2:a versionen i hur man dödar legionella ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #31 skrivet: 06 december 2007, 13:28:15 »
hej
som jag fattade det så är det kyla ..
inte direkt billigt att göra  kostar ochsÃ¥ en heldel
fick dÃ¥ veta pÃ¥ jobbet att de  va ca 3x dyrare att göra kyla än värme av en kylrep

att direkt värma vattnet är inte så dum ide felet är bara att man behöver en jävlaeffekt =
rejäla proppar ,,,å känns inte lönt att gå upp på 25amp för att spara in 100kr per år på varmvattnet
då tycker jag det känns vettigare att ha en 50-100 lit modärn elberedare som står å går
är den av lite nyare snitt så är dom ju tämligen välisolerade å strålar knappt nån värme

felet är att folk får ångest över en pump som står å går eller en elberedare
sätt fast en ellogger å kolla förbrukning å difts timmar
å basera erat beslut sen då ni vet vad ni har för kostnad

i mitt fall är det ochså jävligt bekvämt jag har alltid varmt vatten till 2-3 duchar även om det hällrengnar i 4 dar,har häller inte nått behov av att värma tanken till 50% med el
för att få varmvatten ..
för att inse att dan efter är det strålande sol å jag kommer att få värme
problem för att jag stod som en åsna å körde in el i 300 liter kall vatten kvällen före.....

min far resonerar på samma sätt,hela ekonomin med min solfångare skulle gå upp i rök pga att jag kör 2 pumpar en mellan tank å plattis å en på solfångaren
pumparna går bara då solfångaren ger energi,2 pumpar tar lika mycket ström som 1-2
rör lämmnar i effekt
dvs då det går för fullt så går jag ca 3-4kw per timme + på att köra 100w pump

vad är alternativet  ??? hand pump eller

det är sant som dom skriver snålheten bedrar visheten ...många gånger


Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #32 skrivet: 06 december 2007, 13:49:53 »
hej
som jag fattade det så är det kyla ..
inte direkt billigt att göra  kostar ochsÃ¥ en heldel
fick dÃ¥ veta pÃ¥ jobbet att de  va ca 3x dyrare att göra kyla än värme av en kylrep.

* Ja det var ju du som kläckte den iden. Den tror jag väl inte så mycket på. Däremot så hade vi en effektiv frysmaskin när vi kapade rör mellan säg två fulla tankar, frös röret, kapade, kopplade ihop igen.

att direkt värma vattnet är inte så dum ide felet är bara att man behöver en jävlaeffekt =
rejäla proppar ,,,å känns inte lönt att gå upp på 25amp för att spara in 100kr per år på varmvattnet.
då tycker jag det känns vettigare att ha en 50-100 lit modärn elberedare som står å går
är den av lite nyare snitt så är dom ju tämligen välisolerade å strålar knappt nån värme


* Nej det handlar inte om det heller.


felet är att folk får ångest över en pump som står å går eller en elberedare
sätt fast en ellogger å kolla förbrukning å difts timmar
å basera erat beslut sen då ni vet vad ni har för kostnad


*Ellogger har väl alla hemma, om man vet vad man ska titta efter. Däremot bytte de till moderna här hemmomkring för ett par Ã¥r sedan. Och det konstiga var att föbrukningen gick ner med samma utrustning. Och vad skulle det betyda?.    Sc:,h   :(



i mitt fall är det ochså jävligt bekvämt jag har alltid varmt vatten till 2-3 duchar även om det hällrengnar i 4 dar,har häller inte nått behov av att värma tanken till 50% med el
för att få varmvatten ..
för att inse att dan efter är det strålande sol å jag kommer att få värme
problem för att jag stod som en åsna å körde in el i 300 liter kall vatten kvällen före.....


* Låter rätt rimligt.



min far resonerar på samma sätt,hela ekonomin med min solfångare skulle gå upp i rök pga att jag kör 2 pumpar en mellan tank å plattis å en på solfångaren
pumparna går bara då solfångaren ger energi,2 pumpar tar lika mycket ström som 1-2
rör lämmnar i effekt
dvs då det går för fullt så går jag ca 3-4kw per timme + på att köra 100w pump

vad är alternativet  ??? hand pump eller


* Vem har sagt att pumparna drar mycket el?.


det är sant som dom skriver snålheten bedrar visheten ...många gånger


* Jo det är sant,  och även okunskap.

« Senast ändrad: 06 december 2007, 14:08:14 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #33 skrivet: 06 december 2007, 16:04:35 »
Den här tråden har urartat nu.

Tillbaka till plattisarna, har läst följande rekommendationer som kan vara bra att veta:

De flesta rekommenderar filter för att undvika att plattisen sätts igen av div partiklar.
Plötsliga tryck och värmeändringar kan leda till utmattningsskador.
Man bör undvika tryckslag från snabbstängande ventiler direkt efter plattis.
Till/från-reglering med tryckpunkter genom plattis bör inte användas.

Citerat direkt från en stor tillverkare (den som tillverkade din stora 6kg pjäs).

Sen ett pÃ¥stÃ¥ende som bör kollas upp, en rörkrökare pÃ¥stod att den modell du har i princip inte behöver nÃ¥gon cirkulationspump pÃ¥ värmesidan mot acken, i och med att anslutningarna är sÃ¥ grova sÃ¥ kör man minst 1" vvx mot acken, sköter termiken det hela, men vilken genomströmmningshastighet som dÃ¥ är max pÃ¥ färskvattensidan vete f-n, du fÃ¥r väl koppla och testa lite... :) 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #34 skrivet: 06 december 2007, 16:55:05 »

Den här tråden har urartat nu.

Tillbaka till plattisarna, har läst följande rekommendationer som kan vara bra att veta:

De flesta rekommenderar filter för att undvika att plattisen sätts igen av div partiklar.
Plötsliga tryck och värmeändringar kan leda till utmattningsskador.



* Rätt, men det kräver också att det sköts och underhålls. Annars så får du tryckökning och motstånd, samt flödessänkning.


Man bör undvika tryckslag från snabbstängande ventiler direkt efter plattis.
Till/från-reglering med tryckpunkter genom plattis bör inte användas.


* Rätt. Men i praktiken kan jag säga att de tål mycket, jag tycker de som Laval har ser rejäla och enkla ut för privata markanden, att de löder dom är praktist och billigt. Inom livsmedelsindustrin var dom bara ihopdragna med tryckförband, för att kunna rivas vid ev. haveri, rengörning, eller för att utöka vid utbyggnad samt ändra flöden.

 Vi hörde slagen i hela mejeriet (andra änden av byggnaden) när snabbventiler slog. Körde runt 23000L i timmen pÃ¥ de större. Samt upp mot 40000l i timmen pÃ¥ plattkylarna. Men som sagt och du säger, det är inte bra, nÃ¥got tar styk i längden. Och det var i regel pumpar,ventiler,rör, kopplingar, filter mm.. Platten höll.


Airwellens är en Laval.



Citerat direkt från en stor tillverkare (den som tillverkade din stora 6kg pjäs).



Sen ett pÃ¥stÃ¥ende som bör kollas upp, en rörkrökare pÃ¥stod att den modell du har i princip inte behöver nÃ¥gon cirkulationspump pÃ¥ värmesidan mot acken, i och med att anslutningarna är sÃ¥ grova sÃ¥ kör man minst 1" vvx mot acken, sköter termiken det hela, men vilken genomströmmningshastighet som dÃ¥ är max pÃ¥ färskvattensidan vete f-n, du fÃ¥r väl koppla och testa lite... :) 


9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #35 skrivet: 06 december 2007, 18:58:28 »



Dessutom finns det tvÃ¥ mycket billigare sätt att döda av allt direkt som kan användas, detta skulle göra att tempen pÃ¥ varmvattnet ut kan hÃ¥llas exakt pÃ¥ den temp man vill ha ut (lägre)=  och spara mer energi.

Jag är fortfarande nyfiken på vilka två sätt du känner till för att döda legionella (förutom värme) Sc:,h

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #36 skrivet: 06 december 2007, 19:14:53 »
Finns bl.a patroner med UV-lampor i som dödar det mesta, populärt i bl.a akvariekretsar och när vattnet ska ha nästan medecinska egenskaper. Den 2:a vete f-n, öppen för förslag, kankse en häftig gammakanon, men då ska strålskyddet ge en licens.... :) :)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #37 skrivet: 06 december 2007, 21:57:57 »
Jag väntar fortfarande pÃ¥ svar frÃ¥n Anders S.  --/  Är ENORMT nyfiken pÃ¥ dessa tvÃ¥ mycket billiga sätt att döda legionellabakterier.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #38 skrivet: 06 december 2007, 23:05:42 »
Jag väntar fortfarande pÃ¥ svar frÃ¥n Anders S.  --/  Är ENORMT nyfiken pÃ¥ dessa tvÃ¥ mycket billiga sätt att döda legionellabakterier.

MVH  SIBY

Slå ihjäl dom med en hammare vetja ;)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #39 skrivet: 06 december 2007, 23:49:19 »

hej ...
ur hjärtat ....jävla svammel
kläm ur dig din otroliga kunskap eller tig ,,mig kvittar det

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #40 skrivet: 06 december 2007, 23:51:29 »

hej ...
ur hjärtat ....jävla svammel
kläm ur dig din otroliga kunskap eller tig ,,mig kvittar det


 ;D ;D ;D Ã… bilen gÃ¥r bra?

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #41 skrivet: 07 december 2007, 07:09:47 »
Jag tror det var värmeväxlare ni ville diskutera här.

Vi kan ta upp vattenrening mm. i en speciell trÃ¥d om ni vill. Har fÃ¥tt stipendie, varit i USA (San Diego,LA) och tittat pÃ¥ deras tekniker för att rena vatten (SanD. har största hemmahamnen för stilla havsflottan ;) ), skrivit avhandling och jobbat mot Tetra,Pasilac,DME mm.. Tappade tyvärr intresset pg.a inkompetenta chefer i den branschen jag var, som aldrig sÃ¥g möjligheterna mm., och att det skulle ta efter min livstid om det utvecklades i den takt dom ville. Nya filterna i titanoxid klarar ph 1-2 upp till ph 11-12 och kan steriliseras i 110 grader. Det innebär att diskmedeltillverkarna svettas pg.a att man inte behöver byta diskkemikalier. Och i synnerhet inte i kombination med mikrovÃ¥gstvätt. Som gör att en tvätt gÃ¥r pÃ¥ 15-25 sekunder, utan nÃ¥gon tillsats av tvättmedel alls, och i kallt vatten. Hur roligt skulle det vara för Via,Ajax mm.   ::)    .




 En dag förstÃ¥r man att ens vänner är ens fiender och ens fiender är ens vänner. Och vad andra har för kunskap och erfarenhet gÃ¥r inte att se pÃ¥ utsidan.





"Sen ett påstående som bör kollas upp, en rörkrökare påstod att den modell du har i princip inte behöver någon cirkulationspump på värmesidan mot acken, i och med att anslutningarna är så grova så kör man minst 1" vvx mot acken, sköter termiken det hela, men vilken genomströmmningshastighet som då är max på färskvattensidan."


Det där fungerar ju i teorin, men i praktiken mer tveksamt i alla fall.Det kommer ju precis som du skriver Art kräva kontroll av processen som blir jobbiga och slösar ännu mer energi.
« Senast ändrad: 07 december 2007, 09:20:44 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: serie koppla plattisar
« Svar #42 skrivet: 07 december 2007, 08:18:53 »
Jag tror det var värmeväxlare ni ville diskutera här.

Vi kan ta upp vattenrening mm. i en speciell trÃ¥d om ni vill. Har fÃ¥tt stipendie, varit i USA (San Diego,LA) och tittat pÃ¥ deras tekniker för att rena vatten (SanD. har största hemmahamnen för stilla havsflottan ;) ), skrivit avhandling och jobbat mot Tetra,Pasilac,DME mm.. Tappade tyvärr intresset pg.a inkompetenta chefer i den branschen jag var, som aldrig sÃ¥g möjligheterna mm., och att det skulle ta efter min livstid om det utvecklades i den takt dom ville. Nya filterna i titanoxid klarar ph 1-2 upp till ph 11-12 och kan steriliseras i 110 grader. Det innebär att diskmedeltillverkarna svettas pg.a att man inte behöver byta diskkemikalier. Och i synnerhet inte i kombination med mikrovÃ¥gstvätt. Som gör att en tvätt gÃ¥r pÃ¥ 15-25 sekunder, utan nÃ¥gon tillsats av tvättmedel alls, och i kallt vatten. Hur roligt skulle det vara för Via,Ajax mm.   ::)    .



Du nämde ju att det finns 2 billigare sätt att döda legionella än att hetta upp vattnet, nämner man det får man väl ändå utgå ifrån att alla blir mer intresserad av vilka dessa sätt är och hur man installerar dom än plattisarna
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #43 skrivet: 07 december 2007, 09:14:10 »
Jo nog är det så.

Men eftersom de flesta är här för att tjuvläsa utan att ge något tillbaka så får det väl vara så då.

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #44 skrivet: 07 december 2007, 09:19:07 »
hej
skulle det gå att serie koppla tex 3 små plattisar för att tillverka varmvatten

* Ja

ger det nått att köra flera efter varan eller är det bättre med 1 stor maskin


* Blir sämre med fler, men detta är beroende på hur man tänkt sig anläggningen. Du får effektförluster.


vill ju ha ner retur temp på vattnet så mycket det går.....funderade ett tag på 2 st en stoor å en liten i serie


* Som du tänkt dig går alldeles utmärkt. Men du kommer få effektförluster.


Ju enklare desto bättre.
« Senast ändrad: 08 december 2007, 10:00:20 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #45 skrivet: 07 december 2007, 09:43:38 »
hej
tusen tack för ett rakt svar  Thumbsup

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #46 skrivet: 07 december 2007, 16:56:02 »



Vi kan ta upp vattenrening mm. i en speciell tråd om ni vill.

Ja tack!! Jag förväntar mig att du startar denna trÃ¥d.  Väntar med spänning pÃ¥ att fÃ¥ veta vilka de tvÃ¥ billiga sätten att döda legionellabakterier är (förutom värme)

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #47 skrivet: 07 december 2007, 19:27:00 »
Har haft en V-rod.

Bytte till BMW.  8)


Finns 5 livsbetingelser som bakterier behöver. När någon av de försvinner, så försvinner i regel också livsbetingelserna. Sen finns det speciella survivors som är svårare att ge sig på, där kommer thermof. och anaeroba bakterier in.



Det är därför de borrar på Mars och i Sydpolen. Finns det organismer och mindre djur som överlever i stort sett absoluta nollpunkten med några få grader när. Då har vi mycket kvar att lära.
« Senast ändrad: 08 december 2007, 07:42:43 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #48 skrivet: 08 december 2007, 10:13:14 »
Har haft en V-rod.

Bytte till BMW.  8)


Finns 5 livsbetingelser som bakterier behöver. När någon av de försvinner, så försvinner i regel också livsbetingelserna. Sen finns det speciella survivors som är svårare att ge sig på, där kommer thermof. och anaeroba bakterier in.



Det är därför de borrar på Mars och i Sydpolen. Finns det organismer och mindre djur som överlever i stort sett absoluta nollpunkten med några få grader när. Då har vi mycket kvar att lära.

Sluta tramsa nu Anders!!  fiR: Berätta om de tvÃ¥ billiga sätten du vet döda legionellabakterier eller sÃ¥ säger du som det är,att du inte vet. 

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #49 skrivet: 08 december 2007, 10:30:04 »
hej
fler än jag som håller på att va less svar som inte leder till nått vettigt utan mäst är en massa prat om hur proffsen gör
å hur smart å välutbildat mr xx är


Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #50 skrivet: 08 december 2007, 11:19:12 »
Ett sätt kanske kan vara det här, men verkar inte vara så billigt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article24436.ece

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #51 skrivet: 08 december 2007, 12:09:27 »
Det fungerar i teorin, men inte i praktiken. Då måste du börja koppla in andra processer också. Så då kommer processen bli superdyr. Vilket leder till att konsumenten inte vill betala 50:- litern för juicen.



Det där fungerar inte så bra ur produktens synvinkel.



Därför att biprodukterna blir kvar i det du ska dricka. Alltså, vem vill dricka en massa döda celler (humus) bla.. Skulle inte det ge bismak kanske?. Dessutom startar du en process som gör att juicen får accelererande försurning. Vilket i sin tur ger ännu mer bismak och sämre hållbarhet.


Faxe var inne på rätt väg. Danskarna ligger 20-35 år före oss vad det gäller ingenjörskonst och processer.




Canada tog fram mjölk som höll betydligt längre än vad vanlig mjölk pastöriserad mjölk gör. Men ingen ville köpa den för de trodde det var nåt skumt. Så det ligger i framtiden ännu tills när människor förlorat skepsisen mot det.

Helt ofarlig process, renare livsmedel.
« Senast ändrad: 08 december 2007, 12:16:30 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #52 skrivet: 08 december 2007, 12:45:10 »
Sluta tramsa nu Anders!!  fiR: Berätta om de tvÃ¥ billiga sätten du vet döda legionellabakterier eller sÃ¥ säger du som det är,att du inte vet. 




* Jag tramsar inte.Det är faktist fakta.

Djuret som lever vid Sydpolen heter björndjur och varför den överlever är att den har en speciell sokerart i blodet. Detta gör att den tål extrem nedfrysning utan att dö.

När de satte Surveyor (kommer inte ihåg hur det stavas) på månens yta, så hade den en kamera för att skicka tillbaka bilder till jorden. För att NASA skulle veta om marken var fast nog att gå på inför landningen 69. Och att månlandaren inte bara skulle sjunka ner i 50 meter kvicksand.

Någon hade vid monteringen av kameran råkat hosta och nysa i den. Vid andra månlandningen den 19 November i "Stormarnas hav" 1969 så var Pete Conrad och Al Beans prioritet No 1 mål, att landa så nära roboten som möjligt, samt att hämta kameran.

Väl på jorden igen så öppnades den och organismerna hittades, sattes i petriskålar samt började leva igen. Snacka om survivors. Utan luft, 150 grader varmt lätt på dagen, -50-100 på natten, inget skyddande magnetfält för strålningen mm. från solen.

Så kom inte och snacka om vad som går och inte. De överlever oss i alla fall.


Allt detta är fakta som går att kolla upp. Inte en massa svammel.






Nu tillbaka till vad det var du/ni  ville veta.


Jag tycker vi lägger upp en nytt ämnessida här på forumet, där alla kan uppge vem dom är vad dom jobbar med och för vem, av ärlighet. Ingen blir idiotförklarad som är nybörjare på ämnen/ämnet, vad som än diskuteras och man kan fråga experter på området som finns här om ditt eller datt, eller få tips om vart man finner information/fakta om det ena eller det andra.


Eller så låter vi bli och alla går som hankatter och tittar snett på varandra.



Jag kan ge lite tips om läsning om ni vill lära er om vattenrening mm.

De JAG jobbade åt (en del av mitt unga liv),var Osmonics i USA, och i synnerhet Desal. Det var deras produkter vi använder BLANDANNAT, men också flera andra leverantörer. Israeliterna är stora på detta, så också Danskarna och Fransmännen,Tyskarna, Finnarna. Alla i olika changer och med olika lösningar på samma problem. NASA använder det. Nu även militären i USA där du har en dubbel plastpåse, kan ta vatten ur vilken gjyttjepöl som helst, eller i nödfall pinka i plastpåsen. Sen dricka superrent vatten på sekunder, oavsett om det innehåller bakterier,smuts,föroreningar av andra slag.

 Detta är inte heller nÃ¥gon ny bibel eller Gud som kan lösa all problem i hela världen. Men en väg att gÃ¥. Detta uppfanns av Fransiskanermunkarna (har för mig att det var den ordern, kan varit nÃ¥gon annan munkorder) pÃ¥ 1500-talet. Titta när ni badar, vad händer med era fingrar?. Där har ni det. Det är en natrurlag som kallas Osmosiska trycket. Den kommer du inte runt, för utom pÃ¥ ett sätt. Genom att revisera trycket.



Ett exempel:

Därför kan man inte dricka saltvatten. Vad händer, jo saltet tas upp av blodet snabbt, vilket gör att du spränger dig av högt blodtryck eller hjärtat stannar, pg.a att kroppen dränerar så mycket vatten den kan till blodet, för att späda ut blodet. Är saltnivån inte så hög så söker sig saltet in till kroppscellerna och gör att alla dessa kollapsar. Varför?. Jo för den lägre elektrolytiskt laddade vätskan, strävar efter att jämna ut den högre elektrolytiska vätskan(blodet). Alltså så Kollapsar cellerna pg.a uttorkning. Och DU DÖR.

Du dör av två anledningar. Antingen den ena eller den andra.


NÃ¥gon mer som vill diskutera om detta?.



Så nu kan vi ta det här i andra forumstrådar och gå tillbaka till ursprungsfrågorna igen.


Och Jag lyckönskar alla nybörjare som bara VÅGAR skriva här. För de stackarna blir ju slaktade, av självutnämda experter. Dett har jag sett på andra forum i andra branscher.

Ni får aldrig sluta fråga som är nya, eller vara rädda för att fråga. Ni som vill veta. Då är vi illa ute.


Det ni gör att vilseleda en massa med falska fakta, samt skrämmer folk till tytnad. Det är väldigt fult,  inte precis medmänsklighet ur sina bästa sidor.


Jojo. Svenskarna är ett folk som är vana att bli ledda. Se vart det tagit oss senaste Ã¥ren i samhället.   :(.


Alla vill vara sektledare.  :(

 
 


« Senast ändrad: 09 december 2007, 17:26:47 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #53 skrivet: 08 december 2007, 12:58:41 »
högt tryck dödar nog allt i bakterieväg   Thumbsup

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #54 skrivet: 08 december 2007, 13:09:30 »
Nej det gör det inte!. SÃ¥dan tryck är inte uppfunna.   :)

Det är som Aidsvirus. Förmågan att reproducera, ändra sig/anpassa sig som gör att det blir som kackelackor. De överlever en microvågsungn och kärnvapenkrig. Dessutom kan leva i flera dagar utan huvud.
« Senast ändrad: 09 december 2007, 17:27:23 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #55 skrivet: 08 december 2007, 13:11:48 »
Nej det gör det inte!. SÃ¥dan tyck är inte uppfunna.   :)

Det är som Aidsvirus. Förmågan att reproducera, ändra sig/anpassa sig som gör att det blir som kackelackor. De överlever en microvågsungn och kärnvapenkrig. Dessutom kan leva i flera dagar utan huvud.

Aha, precis som en politiker menar Du  ;D

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #56 skrivet: 08 december 2007, 13:15:16 »
hej
att frysa bakterier å skit funkar inte så bra,dom dör inte utan går i vila
dessutom finns köldtÃ¥liga bakterier  tex pÃ¥ fisk

så visst bakterie tillväxten hämmas av köld dom växer inte,men dom finns kvar
enda sättet som jag har fått lära mig att dom dör är hög värme + tryck
dvs tryckkokning i tex 130 grader

jag är utbildad kock å har läst livmedels hygien å om bakterier i nått år med så jag anser mig häller inte va riktigt grön innom det området

visst det finns säkert 15 olika sätt att sterelisera vatten,men som vanligt är det väldigt få
som funkar  om dom stora massorna  ska ha tillgÃ¥ng till det

vore det billiga lösningar skulle det redan finnas i tex afrika där dom har stora problem med
rent vatten
« Senast ändrad: 08 december 2007, 13:18:35 av Dr Chun-Lan »

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #57 skrivet: 08 december 2007, 13:21:15 »
Nej det gör det inte!. SÃ¥dan tyck är inte uppfunna.   :)

Det är som Aidsvirus. Förmågan att reproducera, ändra sig/anpassa sig som gör att det blir som kackelackor. De överlever en microvågsungn och kärnvapenkrig. Dessutom kan leva i flera dagar utan huvud.

klarar legionellan verkligen höga tryck  Sc:,h

om inte annat så borde dom väl reduceras med 14 000 bar med tanke på att i botten på marianergraven är det ca 1100 bar
« Senast ändrad: 08 december 2007, 13:31:45 av tracker »

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #58 skrivet: 08 december 2007, 13:36:34 »

hej
att frysa bakterier å skit funkar inte så bra,dom dör inte utan går i vila
dessutom finns köldtÃ¥liga bakterier  tex pÃ¥ fisk

*Vem har prata om det (kyla), och det beror ju på vilka bakterier vi pratar om. Alltså Mesofila = (köldälskande) överlever kyla.

så visst bakterie tillväxten hämmas av köld dom växer inte,men dom finns kvar
enda sättet som jag har fått lära mig att dom dör är hög värme + tryck
dvs tryckkokning i tex 130 grader


* Stämmer inte, då måste du köra i autoklav i ex. antal timmar vid x antal grader. Bakterier kan överleva den temperaturen. Det beror på vad det är för bakterier. Det är därför man måste ha en hållarcell på en pastör. Och ändå så överlever knävlarna ibland.

jag är utbildad kock å har läst livmedels hygien å om bakterier i nått år med så jag anser mig häller inte va riktigt grön innom det området

visst det finns säkert 15 olika sätt att sterelisera vatten,men som vanligt är det väldigt få
som funkar  om dom stora massorna  ska ha tillgÃ¥ng till det

vore det billiga lösningar skulle det redan finnas i tex afrika där dom har stora problem med
rent vatten

* Det finns. Vanliga  tomma petflaskor. Det är den billigaste och mest kostnadseffektiva produkten som Sida nÃ¥gonsin kunde skicka ner. Inga pumpar, inga kemikalier, ingen kringutrustning.

Det är andra krafter som gör att det aldrig kommer att fungera i Afrika.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #59 skrivet: 08 december 2007, 13:38:47 »
Nej det gör det inte!. SÃ¥dan tyck är inte uppfunna.   :)

Det är som Aidsvirus. Förmågan att reproducera, ändra sig/anpassa sig som gör att det blir som kackelackor. De överlever en microvågsungn och kärnvapenkrig. Dessutom kan leva i flera dagar utan huvud.

Aha, precis som en politiker menar Du  ;D

mvh humlan.




Hörödu!.


Bara för att jag är omgjord kvinna och topp-politiker inom feministisk front. Ska du inte hÃ¥na mig.   studs
« Senast ändrad: 08 december 2007, 13:41:31 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #60 skrivet: 08 december 2007, 13:42:15 »
Nej det gör det inte!. SÃ¥dan tyck är inte uppfunna.   :)

Det är som Aidsvirus. Förmågan att reproducera, ändra sig/anpassa sig som gör att det blir som kackelackor. De överlever en microvågsungn och kärnvapenkrig. Dessutom kan leva i flera dagar utan huvud.

Aha, precis som en politiker menar Du  ;D

mvh humlan.




Hörödu!.


Bara för att jag är omgjord kvinna och topp-politiker inom feministisk front. Ska du inte hÃ¥na mig.   studs

FörlÃ¥t  :'(

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #61 skrivet: 08 december 2007, 13:44:29 »
Dessutom är jag dyselelelelektriker, som ni säkert sett vid det här laget av min stavning.



Så nu vet ni det. Och har det på svart/vitt papper.



Ni har med en förståndshandikappad att göra.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #62 skrivet: 08 december 2007, 13:53:13 »
Nej det gör det inte!. SÃ¥dan tyck är inte uppfunna.   :)

Det är som Aidsvirus. Förmågan att reproducera, ändra sig/anpassa sig som gör att det blir som kackelackor. De överlever en microvågsungn och kärnvapenkrig. Dessutom kan leva i flera dagar utan huvud.

klarar legionellan verkligen höga tryck  Sc:,h

om inte annat så borde dom väl reduceras med 14 000 bar med tanke på att i botten på marianergraven är det ca 1100 bar



Den var bra.  *roflmao*. Poäng.   *vinkar*






Men 6 bar räcker inte för att döda legionella i alla fall.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #63 skrivet: 08 december 2007, 13:57:58 »
Och dessutom till råga på allt, som lök på Orten.


VÄNSTERHÄNT!!!, plattfotad ölänning.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #64 skrivet: 08 december 2007, 18:32:32 »
Till Anders S:

Du är den största svammelmakare jag nånsin hört. fiR: Svara på min fråga eller erkänn att du inte vet. knUp

MVH  SIBY

Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #65 skrivet: 09 december 2007, 08:21:42 »
Nu blir det sista inlägget här, för det har ju redan spårat ur fullständigt.


Sen tar vi diskussionen någon annan stans.


Till Siby. Du fÃ¥r helt enkelt ta och läsa pÃ¥ själv. I de namnen som jag gav er pÃ¥ företag kan ni själva läsa om tekniker/teknik och annat. DÃ¥ kan jag ju inte förvränga siffrorna och svammla, som ni ändÃ¥ menar att jag gör.   


Och du Siby. Kan du förklara för mig varför jag ska sitta och jobba Ã¥t dig gratis, när du ändÃ¥ bara idiotförklarar mig.  ;)



Klart jag vet hur man gör. Annars så hade jag inte sagt det. Och tekniken finns och är inget hokuspokus.


Vi är tillbaka på de fem livsbetingelserna för bakteriers optimala förhållanden.



« Senast ändrad: 09 december 2007, 08:58:05 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #66 skrivet: 09 december 2007, 10:40:27 »
Till Anders S:

Du är den största svammelmakare jag nånsin hört. fiR: Svara på min fråga eller erkänn att du inte vet. knUp

MVH  SIBY



haha du satte nageln i ögat ...precis som du säger  Thumbsup

12 typ trådsvar å inte ett smack vettigt eller ett försök till förklaring
undra på att man blir irri

*Och du Siby. Kan du förklara för mig varför jag ska sitta och jobba Ã¥t dig gratis, när du ändÃ¥ bara idiotförklarar mig. 

vill du inte hjälpa till eller "jobba" som du säger
 sÃ¥ byt forum som handlar om nÃ¥tt annat tex ...pilla sig i naveln  sÃ¥ behöver du inte "Jobba"
om det nu är så du känner



Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #67 skrivet: 09 december 2007, 11:00:49 »
Och du trodde du kom undan sÃ¥ lätt.   ;D.



I krig o kärlek är allt tillÃ¥tet, eller?.  ;D





Du förstår inte mycket du LAN.



Jag gör de ju bara för att jäklas med dig.   *roflmao*



Ni är ju läskunniga, gå in och läs er till lösningen.




Jag är inte slav åt dig heller LAN. Det får väl dina utsedda slavar vara som du valt ut. Och förnedrar i nästa stund efter att du kastat brödsmulor till dem.



För övrigt Lan.

Går din bil bra?. Inga problem med jakthunden eller så?.



SÃ¥ det kröp ram till slut ändÃ¥ Lan. Att du är sektledare ocksÃ¥.    *roflmao*
« Senast ändrad: 09 december 2007, 11:08:49 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #68 skrivet: 09 december 2007, 11:40:53 »
hej

nää bilen går bra å hunden är snäll å fin ..ska se om det inte blir valpar till våren

Ã¥ sektledare ???
nää det tror jag inte

jag vet inte hur ni är skapta men,om man funderar över ett ämne eller nått man frågar om så
gillar jag raka å korta svar å inte svar som är inlindade i gåtor å antydningar

frÃ¥gar jag om det är vettigare i besparings syfte att stänga av elradiatorerna Ã¥ köra luft luft pumpen  hÃ¥rdare i ställer för att stÃ¥ och fes köra nÃ¥n elradiator 
sÃ¥  vill jag inte ha ett svar som säger  ja eller nej

svaret kan se ut så här....

ja ...för maximal besparing så är det bäst att stänga av elradiatorerna helt å låta pumpen värma kåken även om det innebär att du måste köra lite över temp på din pump tex 24 grader
för att få en godtagbar komfort inne

felet är dock att du kan få vissa komfort problem i avlägsna rum å ev kan du/ni måsta stöd värma i rum som inte värmen når ut till

svårare än så behöver det inte va

det är helt jäkla onödigt att gå in på att besparings % är 34.56 i stället för 32.45%
om du spar 1,2% mer år ...är i dom flesta fall helt ovesäntligt ...bara skiten funkar å spar ström
utan krÃ¥ngel  det är viktigare än 0,45% i ökad besparing









Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #69 skrivet: 09 december 2007, 15:49:12 »
hej

nää bilen går bra å hunden är snäll å fin ..ska se om det inte blir valpar till våren

Ã¥ sektledare ???
nää det tror jag inte

jag vet inte hur ni är skapta men,om man funderar över ett ämne eller nått man frågar om så
gillar jag raka å korta svar å inte svar som är inlindade i gåtor å antydningar


* Jo du, och dig får man ett rakt svar ur?. Då kan du förklara för mig, Nackdelarna med dina plattaparater som du ska in med på solsidan och varmvattensidan. Utförligt utan rundsnack och med alla nackdelarna upptagna, samt fördelarna. Så kanske människor kan bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt eller fel. Inte få halvsanningar serverade av Kung LAN.



frÃ¥gar jag om det är vettigare i besparings syfte att stänga av elradiatorerna Ã¥ köra luft luft pumpen  hÃ¥rdare i ställer för att stÃ¥ och fes köra nÃ¥n elradiator 
sÃ¥  vill jag inte ha ett svar som säger  ja eller nej

svaret kan se ut så här....

ja ...för maximal besparing så är det bäst att stänga av elradiatorerna helt å låta pumpen värma kåken även om det innebär att du måste köra lite över temp på din pump tex 24 grader
för att få en godtagbar komfort inne

felet är dock att du kan få vissa komfort problem i avlägsna rum å ev kan du/ni måsta stöd värma i rum som inte värmen når ut till



* DÃ¥ fÃ¥r jag lov att säga att det är mycket märkligt, att du aldrig svara sÃ¥ själv. När du vet att det ska vara sÃ¥   Sc:,h.  Prova det själv nÃ¥gon gÃ¥ng. Det kanske inte gör ont.   ;)







svårare än så behöver det inte va


* Helt rätt.



det är helt jäkla onödigt att gå in på att besparings % är 34.56 i stället för 32.45%
om du spar 1,2% mer år ...är i dom flesta fall helt ovesäntligt ...bara skiten funkar å spar ström
utan krÃ¥ngel  det är viktigare än 0,45% i ökad besparing .


*Nja, det där vänder du till själv. Ibland höftar du till, ibland räknar du promillen.





« Senast ändrad: 09 december 2007, 15:51:56 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: serie koppla plattisar
« Svar #70 skrivet: 09 december 2007, 16:50:34 »
hej

visst ska du få fakta

men du fÃ¥r söka igen testerna skälv  pÃ¥ forumet finns flera ämnen Ã¥ tester som jämmför tappvatten automater mot vanliga slingor...humlan har sett alla dÃ¥ vi diskuterat grejen till leda
SÖK SÅ HITTAR DU TESTERNA
 
Sen om testen inte stämmer  sÃ¥ ring dom som gjort testen
det är inte mitt fel,jag har inte nån insyn eller nått ansvar över hur tex SP gör sina test

i en test så gav plattvärme växlaren ca 50% mer varmvatten än motsvarande slingtank i testet vid samma tank volym å samma temp

OBS ,,se att jag skrev ca/ungeför 50 % vilket kan innebära 45-55% i min värd... OBS 
med andra ord värdet är inte fast spikat utan kan ses som ett riktvärde eller en väldigt grov
uppskattning...så det inte blir några fråge tecken runt mina "jugar" fasoner

ska du ha ungeför lika bra prestanda som plattvärmeväxlaren har så måste ni nog ha
dubbla slingor i tanken å dom bör nog ochså va något förlängda
kolla vad ett par 15-20m 22mm karmrörs slingor kostar ochså då du lixs håller på

Det här jag har kommit fram till genom att läsa tester å olika böcker.....
 
plattvärme växlarna är effektivare än slingor,man får bättre skicktning i tanken

billigare än slingor  kinesiska plattvärme växlare är billiga Ã¥ effektiva

Väldigt lätta att eftermontera/kompleterings montera in i ett system där det inte finns slingor i tanken


några nackdelar är väl följande

det kräver en styrning för att funka optimalt,det är svårt att få till en vettig funktion utan att
reglera flöden genom växlaren

risk för att den kalkar igen,fast det gör slingor ochså

det tar ca 30-40 sek innan maskinen verkligen producerar varmt vatten....en vissfördröjning

det är en "extra"kostnad att köra pumpen mellan tank å plattvärme växlare
håller den som marginell iomed att jag inte står å spolar varm vatten 5timmar per dyngn

det är väl i grova drag nackdelarna som jag hittat,fast du har ju jobbat med det här
så du bör ju kunna inflika med mer fakta ...om du kan"jobba" på din lediga tid

nää nu ska jag äta vill du nått mer så hör görna av dig

puss
jocke








« Senast ändrad: 09 december 2007, 17:05:58 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #71 skrivet: 09 december 2007, 16:56:50 »
Där ser du Lan.



Det gjorde inte så ont trots allt. ;)




Starkt jobbat!.




Och någon annan kunnig här kan säkert komplettera med mer information, som du missat. Helst på den negativa sidan.




ÄTA!!. Vilket lyx  :P . Det har inte en fattig invandrare som jag rÃ¥d med.  :'(




 *vinkar*
« Senast ändrad: 09 december 2007, 17:22:45 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #72 skrivet: 09 december 2007, 17:27:09 »
Nu blir det sista inlägget här, för det har ju redan spårat ur fullständigt.


Sen tar vi diskussionen någon annan stans.


Till Siby. Du fÃ¥r helt enkelt ta och läsa pÃ¥ själv. I de namnen som jag gav er pÃ¥ företag kan ni själva läsa om tekniker/teknik och annat. DÃ¥ kan jag ju inte förvränga siffrorna och svammla, som ni ändÃ¥ menar att jag gör.   


Och du Siby. Kan du förklara för mig varför jag ska sitta och jobba Ã¥t dig gratis, när du ändÃ¥ bara idiotförklarar mig.  ;)



Klart jag vet hur man gör. Annars så hade jag inte sagt det. Och tekniken finns och är inget hokuspokus.


Vi är tillbaka på de fem livsbetingelserna för bakteriers optimala förhållanden.




Du ANDERS!!
 
Jag har skrivit tidigare om legionella här i forumet,men jag har aldrig utgivit mig att vara  en sÃ¥dan sÃ¥n EXPERT som vu vill lÃ¥tsas vara.
Det är mycket märkligt att SVERIGES SKOGSINDUDTRI tillsammans med SMITTSKYDDSINSTITUTET i Sveriget inte har den kunskap du vill göra gällande att du besitter.
Du behöver bara svara på de frågor jag ställt till dig och som du skrivit att du har svaret på så kan vi avsluta detta ämne.

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #73 skrivet: 09 december 2007, 18:09:40 »
Vem har påstått att JAG har kommit på det?. Inte jag i alla fall.


Säger samma sak igen, Läs på om Osmonics och Desal.


Att skogsindustrin hade problem med legionella visste jag inte ens om. Skulle väl kunna tänka mig vara inom pappersindustrin då.






Ni får väl läsa på vad det gäller vattenrening mm.. Jag sa alltid till den industin och företaget jag jobbade inom. Att dom skulle göra oerhörda stora ekonomiska vinster om dom lärde sig samarbeta med te.x bryggeri,pappers process, chark, fiskerinäringen mm. mm.. Samt branscher man aldrig ens skulle kunna tänka sig hämta teknik från.

Kolla bara vart HACCP kommer ifån, från början.


Och även om dom inte blev vinnarna den gången (ens företag). Så skulle samhällsvinsten på det vara otroligt stora. För miljön, för människor. Inte bara ekonomisk vinst.


Svaret jag fick var alltid detsamma. Så fick man inte göra.




Jag kan förklara en sak jag sa här tidigare. Sen lägger jag ner allt på detta forum.


Varför skulle det vara kostnadseffektivast med tomma petflaskor till Afrika. Jo för dom har mycket stark sol. Fyll flaskorna med vatten, lägg ut dom i solen. Svårare än så är det inte i första steget.


Vill man gå vidare finns det otroligt effektiva droppar. Så det västvärlden håller på med där nere egenteligen, är bara en förlängning av lidandet, för stackarna.


Vi kommer ju alla därifrån. Och det är tacken vi ger tillbaka.


Kom sen inte och snacka om att det inte går. Avsaltningsanläggningar, RO filter samt RO-anläggningar finns redan OCH fungerar ypperligt. Vi körde om jag inte minns fel en 300-500 000 liter vatten genom det lilla ena filtret jag jobbade med, och det blev renare än dricksvattnet i kranen. Och 300 000 med en annan produkt inom ett annat spectra.





Om de ville det (politikerna). Hade det varit fixat för länge sedan.




Ha de.     *vinkar*
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #74 skrivet: 09 december 2007, 18:10:13 »
Denna tråd har nu 8 sidor varav de 3 första var ett försök att reda ut en fråga, sen blev det 5 sidor gräl som fortfarande inte verkar ha sett sitt slut. Ett tips här, allt som skrivs ligger lagrat för all framtid på nätet, så om man söker vissa ord/meningar m.m dyker då detta gräl upp i sökmotorns listning, vilket inte är så bra om man t.ex är egen företagare där namnet eller företagets länk finns med. Tänk på att kunderna ev kan se detta gräl om dom söker på företaget/signaturens namn via en sökmotor.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: serie koppla plattisar
« Svar #75 skrivet: 09 december 2007, 18:12:54 »
Jo. Det är ju därför andra väljer att låta bli.


Men att folk inte säger något. Behöver ju inte betyda att folk håller med.





Kan man sen dessutom inte skilja på yrkesroll och privatperson, så är det ett stort problem.

Det verkar ju dessutom som det inte ligger kvar så länge, så det problemet verkar ju lösa sig självt.


Ha de!.    *vinkar*
« Senast ändrad: 09 december 2007, 18:15:46 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: serie koppla plattisar
« Svar #76 skrivet: 10 december 2007, 14:07:30 »
Och någon annan kunnig här kan säkert komplettera med mer information, som du missat. Helst på den negativa sidan.

http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf
http://dalea.du.se/research/archive/a8717de4-8d6b-4e00-9419-317053c32ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf
http://dalea.du.se/research/archive/fef6dd8b-0e7c-411d-8bac-254b39ce9570/5ed26da0-3895-4c63-896e-ccb5a1e80f6b.pdf

Du kan även gå till biblan och låna boken
Ackumulatorsystem
En installations och dimensioneringsguide. Kovacs heter han som ha skrivit den
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #77 skrivet: 29 augusti 2008, 09:08:57 »
Tar upp en nästan 1 år gammal tråd.

Någon på detta forum som testat att seriekoppla 2 st plattisar för att få ner returtemp och få bättre verkningsgrad ?
Funkade det eller tillstötte andra problem/komplikationer ?
Om det funkar, vilken typ av plattis ska användas vid seriekoppling (storlek/antal plattor etc)

Tackar på förhand
Art Deco
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: serie koppla plattisar
« Svar #78 skrivet: 29 augusti 2008, 09:36:43 »
Hej,

Jag vågade inte fortsätta denna tråd...
Startade en ny.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19574.0

Cronos

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: serie koppla plattisar
« Svar #79 skrivet: 29 augusti 2008, 09:43:48 »
Tusen tack, jag skriver i den tråden istället.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!