Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Nibe 1215  (läst 2249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Nibe 1215
« skrivet: 23 november 2014, 10:44:15 »
Hej!
Har fått 2 problem med min bergvärme som jag hoppas att någon kunnig kan svara på :).
Det började med att det inte vart nÃ¥gon värme till vissa element, sÃ¥ dom luftade jag, var luft i men fick aldrig fram vatten i det elementet som sitter högst i huset.  Kollade trycket i expansionkärl dÃ¥ och det visar ca 0.7 bar, dÃ¥ tänkte jag att jag skulle fylla det men det finns ingen kran? Hur gör man dÃ¥?
Sen började jag skruva lite pÃ¥ övertrycksventil till själva bergvärmepumpen och dÃ¥ började det spruta ur den!? Lyckades till slut fÃ¥ det att  sluta spruta ur den men nu stÃ¥r den och droppar mycket hela tiden, fyller en 10 liters hink pÃ¥ 5-6 timmar vilket förut tog ca 2 veckor, ventilen mÃ¥ste vara trasig va?
Bifogar några bilder på spektaklet och hoppas att någon kan hjälpa mig :).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 23 november 2014, 11:28:56 »
Det troliga är att det är något skräp som har fastnat mellan ventilspindeln och sätet så att det inte tätar ordentligt. Det kan gå att få bort om man spolar några gånger. Går inte det måste man demontera ventilen och rengöra den, alternativt byta den.

Det finns en pÃ¥fyllningsventil, troligen sitter den ovanpÃ¥ pumpen. Följ kallvattenledningen till pumpen, nÃ¥gonstans innan pumpen finns det ett avstick eller ett ventilarrangemang för pÃ¥fyllning av radiatorvatten. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 23 november 2014, 12:02:25 »
Hos mig sitter påfyllningen mellan utgående varmvatten och radiatorretur men den kan sitta lite varstans, jag är nog rätt säker på att det finns en.
Så här brukar den se ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 23 november 2014, 13:00:20 »
Tack så mycket :). Hittade kranen, förstår inte hur jag kunde ha missat den :).
Men om man ska ta bort den där ventilen och kika på den hur stoppar jag vattnet från att inte spruta ut?
Bild på tryckventilen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 23 november 2014, 17:26:18 »
Hej!
Det där är säkerhetsventilen för inkommande kallvatten till VVB, denna släpper inte ut nått tryck i radiatorsystemet om det är rätt kopplat.
Om det droppar där så kan du prova att lätta på ventilen och se om det hjälper att spola lite?
Annars måste du nog skruva loss den, stäng av inkommande vatten vid vattenmätaren.
Släpp ut vattnet som är kvar i systemet via säkerhetsventilen.
Lossa på spillvattenröret.
Sen ska det gå att skruva undre delen av ventilen, kolla om det sitter nått skräp eller köp en ny.
« Senast ändrad: 23 november 2014, 17:32:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 23 november 2014, 21:29:55 »
Okej! Då köper jag med mig en ny hem imorgon. Men jag behöver inte stänga av värmepumpen eller något om jag nu stänger inkommande vatten och vrider på säkerhetsventil och tömmer där. Sen när den är bytt ska det bara vara och vrida på inkommande vatten igen eller behövs det luftas på något sätt? :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 23 november 2014, 21:35:22 »
Det kan vara skräp i ventilen öppna den helt nån gång och se om den blir tät.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 23 november 2014, 22:04:51 »
Okej! Då köper jag med mig en ny hem imorgon. Men jag behöver inte stänga av värmepumpen eller något om jag nu stänger inkommande vatten och vrider på säkerhetsventil och tömmer där. Sen när den är bytt ska det bara vara och vrida på inkommande vatten igen eller behövs det luftas på något sätt? :)

Du behöver inte stänga nått på värmepumpen, däremot kan du stänga inkommande på avstängningen på samma ventilkombination så tömmer du inte kallvattenledningarna.
Men stäng för säkerhets skull även ventilen vid vattenmätaren också.
Luftning behövs inte, men bered dig på att det kommer spotta och fräsa lite första gången du tappar varmvatten efteråt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!