Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: jämnare värme?  (läst 3652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ikhve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
jämnare värme?
« skrivet: 19 november 2005, 18:25:09 »
Vårt nyköpta 1½ plans-hus från 1970 har bergvärme; golvvärme på nedervåningen och 4 radiatorer på övervåningen. Nu har vi 24 grader i två av sovrummen nere men bara 19-20 i vardagsrummet, övervåningen har 18-19 grader. De förra ägarna använde braskaminen i vardagsrummet och sov dessutom med öppet fönster i sovrummen.
 
Som nybörjare (och ny här på forumet!) skulle jag bli mycket tacksam om jag kunde få hjälp att få jämnare temperatur i huset, framför allt på övervåningen. Detta är vad jag vet om värmesystemet så långt:
 
Värmepumpen heter IVT Greenline Compact 05, den står på 4 (mätaren går från 0 till 10) och en annan mätare står på 1 bar. Den styrs av en utomhusgivare sades det, det finns inga termostater inomhus. Den är inställt på vinterdrift. Vi har släppt ut luft och kollat att det finns tillräckligt med vatten i en behållare men har annars inte rört någonting förutom att vi satt upp mätaren från 3 till 4 (varmvattnet tog slut).

Huset ligger vid västkusten och blev bygd med golvvärme i 1970. I badrummet har vi 7 stk järnrör, ett till varje rum. Runt rören finns "kragar" med ett märke och det står "Varmt" på högra sidan av märket. Det måste väl betyda att om man vill ha det varmare skall man vrida åt höger och vill man ha det kallare, skall man vrida åt vänster? Och _vad_ exakt skall man i såfall vrida på? Själva "kragen" med muttern eller den halvcirkelformade metallsaken inuti rörändan? På husritningen kallas rören "anslutningar" och "Ingjutna stigar- och returrör i hjärtat". Skall man helst öppna allt så långt det går och därefter få ned  värmen genom att regulera med värmepumpen?

Där finns också rör upp till övervåningen. Först kommer ett termometer som visar 31 grader, så en Grundfos pump och en mätare (?) med vred som går från 0 - 10. Den stod tidigare på 5 men vi har stegvis satt upp den till 9. För varje steg blev det lite varmare på övervåningen. Jag har dessutom satt alla radiatorer på max där. Kommer det för lite varmvatten upp till övervåningen? Kan Grundfos-pumpen ställas in på något sätt? Och vad är så fall den andra mätaren med vredet??

Det blev många frågor i mitt första inlägg - hoppas någon har tid och ork att hjälpa en okunnig!
mvh
ikhve







Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: jämnare värme?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2005, 19:25:10 »
Tror att det alltid har varit problem. Enklaste lösningen är att sätta in en extra shunt enligt IVT:s egna tankar när man har två olika system går att hitta på IVT:s hemsida. Sedan finns hur många varianter som helst en del bättre och en del sämre.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: jämnare värme?
« Svar #2 skrivet: 19 november 2005, 19:42:28 »
öppna fult överallt, sen stryper du dom rum som är för varma, när du nått en jämn temp i alla rum ken du öka & minska hela husets temp genom att välja kurva på värmepumpen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: jämnare värme?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2005, 19:46:21 »
Med golvvärme nere och radiatorer uppe så brukar det inte funka så bra att öppna fult och ställa ned kurvan och börja försöka fördela. Det brukar krävas radikalare lösningar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ikhve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: jämnare värme?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2005, 20:55:48 »
Tack för snabba svar!
Jag tror jag försöker det som verkar enklast först, dvs öppna allt och sedan justera neråt. Men hur gör jag det? Jag forsökte vrida kragen (med skiftnyckel) på ett rör men då började det sippra ut vatten så jag stängde igen. Skall man ha någon typ av nyckel? Som ni säkert förstår vet jag inte alls vad jag pratar om  :-[ Alla sju står i olika lägen så det verkar iofs rimligt att det är olika varmt i rummen.
(Försöker skicka med en bild på rören)
De förra ägarna tyckte att vi inte skulle göra något alls med värmepumpen typ ställa om från sommar till vinterläge. Då gick den bara sönder, sa de. Det är lite därför jag tror att det skall gå att få systemet att fungera bättre än vad det gör nu - om jag bara visste hur...
mvh
ikhve

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: jämnare värme?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2005, 22:19:57 »
väldigt dålig bild, men är det inte en liten fyrkant inne i varje grej där? var det den du skruva på, eller skruva du på utsidan?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ikhve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: jämnare värme?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2005, 23:11:51 »
Beklagar bilden, den är tagen med mobilen men jag har inget annat. :(

Jag skruvade faktiskt på båda delarna, men det var när jag tog den yttre delen att det började läcka. (Tyckte det såg ut som skavmärken på röret till vänster så jag gissade bara att det var där man skulle vrida.)
 
Det fyrkantiga du ser på bilden - inuti röret- är egentligen en halvcirkel, som ett "D" ungefär, 5 mm stor. Jag försökte vrida runt den med en näbbtång men det satt så hårt att jag vågade inte ta i mera. Rören är dessutom så tät placerade att jag kommer inte åt alla med näbbtången.

Det finns en nyckel som kan passa men den slirar bara runt och får inget fäste. Den ser ut som en vanlig nyckel till en vattenutkastare med en fyrkantig öppning. Kan det vara en sådan man skall använda? Jag frågade i järnaffärn efter en liknande nyckel men med "ett stopp" på ena sidan som skulle haka i, om du förstår vad jag menar, men de hade inga och visste inte om det fanns några heller, sa de.

Snällt av dig att försöka hjälpa!
mvh
ikhve


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: jämnare värme?
« Svar #7 skrivet: 20 november 2005, 00:12:57 »
jag har inte set nÃ¥tt liknande, men sÃ¥ är jag ju bara bilmekaniker ocksÃ¥  ;)
är ganska däker på at det är det där D:en du ska skruva på, kolla med nån vvs firma om dom har nån ratt som kan passa, annars får du tillverka nått
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ikhve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: jämnare värme?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2005, 00:59:57 »
Hade jag bara varit bilmekaniker - då hade jag säkert fixat det! Men jag tog tyvärr fel utbildning, oj vad jag ångrar mig nu!  ;)

Jag skall försöka vrida på D'et med näbbtången igen - till höger måste det väl vara om jag skall öppna? Och om det blir för varmt i huset så ställer jag värmepumpen på 3 och så vidare neröver tills det blir lagom - det måste väl vara en bra plan så här i början?
Under tiden får jag försöka lista ut vad "hysteres", "parallell", "VVspetsintervall" och alla andra konstiga uttryck betyder!  b00k

Tack för hjälpen!
mvh
ikhve
 

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: jämnare värme?
« Svar #9 skrivet: 20 november 2005, 15:07:43 »
tror inte näbbtång är rätt verktyg, du blir aldeles för svag med en sån, du kan ju inte ens öppna en luftnippel på ett element på det viset & det här sitter nog lite hårdare.

ska du öppna så borde det vara moturs
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ikhve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: jämnare värme?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2005, 23:20:19 »
Du hade förstås rätt - det gick inte alls med näbbtång :(
Men nu vet jag i det minsta åt vilket håll jag skall vrida! :) Tack för det.

Jag provade nyckeln igen och lyckades rubba ett D men då började det läcka igen...  men det känns lite otäckt om det läcker varje gång jag börjar skruva! Skall jag försöka få hit en rörmokare - eller är ett golvvärmefirma bättre?

Alla affärer säger att de inte har nycklar "med stopp", jag har frågat vvs-firmor, byggvaruhus, järnaffären, Lantmanna och alla andra jag kan komma på (några var mycket hjälpsamma och letade och kollade överallt men till ingen nytta)  Har du något förslag på hur jag kan tillverka en nyckel?

mvh
ikhve



 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: jämnare värme?
« Svar #11 skrivet: 21 november 2005, 11:56:25 »
Det är tyvärr alltid risk för läckage när man vrider på "gammalt".
Skulle nog inte skda med en röris som får titta på det där. Ev byte till nya strypventiler, men det ser trångt ut.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ikhve

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: jämnare värme?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2005, 00:25:44 »
Ja, det är nog bäst att ta hit någon som kan detta.
Men 3 x5 cm är allt utrymme han har att jobba på så det blir väl till att riva väggen  :(
mvh
ikhve

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!