Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)  (läst 10303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #15 skrivet: 20 juni 2020, 12:07:29 »
Intressant. Är snart dags för mig att installera 3 skystar SK22 i 3 sovrum. Hur har ni gjort på vinden? Har ni byggt någon isolerad låda/sarg? Har ni diffusionspärrat den också?
Gärna lite bilder om ni har? :)

Har inte kommit sÃ¥ lÃ¥ngt ännu...  ^-^
Jag skarvade i diffusionsplasten i hålet och har dragit upp den på sidorna av konvektorn bara ännu så länge.
Jag har tänkt lägga plasten över och sen bara stapla bergull skivor runt/över...
Slangarna (isolerad PEX 25x3 RiR) ligger bara löst på isolering/takstolar.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #16 skrivet: 20 juni 2020, 15:03:20 »
Ok. Vad fäste du gängstängerna i?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #17 skrivet: 20 juni 2020, 15:38:56 »
Ok. Vad fäste du gängstängerna i?

Jag har hängt upp den med rostfritt hålband som sitter i takstolarna...

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #18 skrivet: 20 juni 2020, 16:15:23 »
Att det aldrig kan gÃ¥ bra...  Sc:,h

Vatette klämkopplingarna för PEX röret har ju någon specialgänga så de fungerar inte tillsammans med vanliga 28xR25 kopplingar. Jag hade bara tänkt byta ut klämringen mot Vatette men, nej... :(
Nu hittar jag inte någon annan koppling där jag kan köpa bara "hylsan" så jag får väl skicka tillbaka och beställa hela kopplingen. Jag vill gå över från 25x3 PEX till 28 mm koppar... Tips?

R40-R25 muffen sket sig också, den tar i godset på pumpen (se pilen) men jag antar att jag bara kan slipa ner muffen lite för gängan är ändå ca. 3 mm djupare än motsvarande gänga på pumpen.
Med pumpen var det gummipackningar, är det OK att använda för etanolmixen?

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #19 skrivet: 20 juni 2020, 19:52:27 »
Ja det är ett jävla pill det där med rörkopplingar också :P Sc:,h

Men du säger ju att du vill byta ut klämringsdelen mot vatette-delen ( https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/ror-och-rordelar/klamringskoppling/klamringskoppling-vatette-for-plastror/p-821458-821474 ) men då har du ju kvar en slätända med R25 att få ihop med röret och då behöver du ju en klämringsövergång till ändå? Köp en 28mm klämringsskarv och sätt på vatette-delen på ena sidan och röret i andra.

När du ändå håller på så köp en unionskoppling R40xklk28 med inbyggd avstängningsventil: https://www.vvsobygg.se/unionskoppling-altech-med-avstangning-for-pump-g40-x-28-mm-med-klamring-altech-tillbehor-cirkulationspumpar.html så har du löst många delar i en. Funkar bra för brine. Används överallt tOOmten

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #20 skrivet: 20 juni 2020, 20:04:34 »
Ja det är ett jävla pill det där med rörkopplingar också :P Sc:,h

Köp en 28mm klämringsskarv och sätt på vatette-delen på ena sidan och röret i andra.


Jag beställde 28xR25 klämringsskarv men gängan pÃ¥ skarven passar inte gängan i Vatette muttern. Vatette muttern är aningen mindre diameter än 28mm klämringsskarven sÃ¥ den gÃ¥r inte pÃ¥...  :(

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2020, 21:21:31 »
Jag beställde 28xR25 klämringsskarv men gängan pÃ¥ skarven passar inte gängan i Vatette muttern. Vatette muttern är aningen mindre diameter än 28mm klämringsskarven sÃ¥ den gÃ¥r inte pÃ¥...  :(

Som jag förstår det ska du ha en 28x28 klämringsskarv för att få ihop vad du vill ha. Annars måste du köpa en Halvkoppling pex till R25 med plan anslutning och planpackning. De har annan gänga än klämringskopplingarna.

Du ska väl ha denna: https://www.vatette.se/produkter/vatette-klamringskoppling/product/FG0311500/rak-klamringskoppling-dy28-x-dy28/ och byta ut ena muttern mot din pex att passa ihop med din https://www.vatette.se/produkter/vatette-plast/product/FG0495013/kopplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy25-x-30-37/ för att det ska fungera?

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #22 skrivet: 20 juni 2020, 21:47:59 »
Som jag förstår det ska du ha en 28x28 klämringsskarv för att få ihop vad du vill ha. Annars måste du köpa en Halvkoppling pex till R25 med plan anslutning och planpackning. De har annan gänga än klämringskopplingarna.

Du ska väl ha denna: https://www.vatette.se/produkter/vatette-klamringskoppling/product/FG0311500/rak-klamringskoppling-dy28-x-dy28/ och byta ut ena muttern mot din pex att passa ihop med din https://www.vatette.se/produkter/vatette-plast/product/FG0495013/kopplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy25-x-30-37/ för att det ska fungera?

Ja, kopplingset har jag rätt men beställde denna skarv:
https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-rordelar/rorkopplingar/klamringskopplingar/klamringskoppling-rak-utvandig-rorganga-massing/

Den passar inte så jag får beställa Vatette kopplingen då. Mer praktiskt förstås med klämring i båda ändrar!

SÃ¥ sjukt irriterande att det inte finns allt frÃ¥n en firma (eller sÃ¥ är det dubbla priset). Har redan lagt tre ordrar nu och blir nu dÃ¥ en fjärde...  >:(

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #23 skrivet: 29 juni 2020, 10:48:49 »
I ursprungsinlägget skrev du LK PAL 25x3.5 men senare nämner du PEX 25x3. Blev det LK PAL eller LK PE-X?
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #24 skrivet: 29 juni 2020, 11:25:20 »
I ursprungsinlägget skrev du LK PAL 25x3.5 men senare nämner du PEX 25x3. Blev det LK PAL eller LK PE-X?

LK PAL 25x3.5 är det!
Sorry, vad det gäller VVS grejer är jag lite lost...

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #25 skrivet: 29 juni 2020, 15:24:44 »
Tack. Det lutar åt att jag kör samma rör. Har snart kommit tillräckligt långt i projekteringen att jag skriver min egen tråd för synpunkter. En del frågetecken kvarstår än, t.ex. just detta kring röranslutningar och om man behöver några speciella verktyg.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #26 skrivet: 30 juni 2020, 06:17:31 »
Tack. Det lutar åt att jag kör samma rör. Har snart kommit tillräckligt långt i projekteringen att jag skriver min egen tråd för synpunkter. En del frågetecken kvarstår än, t.ex. just detta kring röranslutningar och om man behöver några speciella verktyg.

De kopplingar jag har beställt, Vatette (se ovan), behövs inget special, bara stora rörtänger eller skiftnycklar. Det är dock lite knepigt att kapa rören men jag har kört med kopparrörskap så djupt det går (den går inte hela vägen genom) och sen med mattkniv. Det blir inte perfekt men jag hoppas nära nog så ev. något att kapa slangarna med då.

Nu i efterhand så har jag konstaterat att Hornbach har rätt bra 28mm utbud på kopparrör och har faktiskt även Vatette kopplingar (det står "VA" på dem). Vissa butiker på nätet står det t.ex. "VA klämringskoppling" och det betyder att det är Vatette då. Det är bara kopplingarna för PAL rören som behöver Vatette eftersom klämkopplingarna till dem bara passar på Vatette gängan (de verkar ha en egen).
Andra kopplingar för 28mm koppar kan du ta vilket märke som helst!

Jag kommer att köra med 28mm klämringskopplingar så mycket det går. Känner att det är enklare än att försöka vrida "rätt" med lin och pasta och även lättare om det skulle läcka någonstans, bara att dra till hårdare då medan med lin och pasta vid gängkoppling måste man öppna och byta lin... Förvisso lite dyrare med klämringskopplingar men jag tycker det är värt det som glad amatör... :)

Utloggad pakerfeldt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #27 skrivet: 30 juni 2020, 10:20:20 »
Jag fick precis svar från Rinkabyrör att REMS Pressverktyg fungerar med LK PAL. Iom att jag kan låna en REMS Power Press SE så borde jag kunna köra på presskopplingar istället. Men det kanske är läge att ta hem någon enstaka presskoppling först och testa.
Lösvirkeshus 1-plan, 160kvm boarea uppfört 2013.
CTC EcoHeat 308 + FTX Heru 75S. 177m aktivt borrdjup.
Solcellsanläggning i sydost på 10.56 kWp.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #28 skrivet: 29 augusti 2020, 20:54:23 »
Hur gick det med installationen?

Håller ju på för fullt att sätta upp 3st SK22.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla, nu har jag fattat det här (tror jag...)
« Svar #29 skrivet: 29 augusti 2020, 21:04:17 »
Hur gick det med installationen?

Håller ju på för fullt att sätta upp 3st SK22.

Det har varit rätt stillastående dessvärre p.g.a lite trassel med hälsan och det jag orkat göra har varit fokus utomhus i trädgården...

Jag har kopplat alla rör i kallvinden och förberett för att trycktesta men inte kommit längre...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!