Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Is under pumpen pÃ¥ backen  (läst 2583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Is under pumpen på backen
« skrivet: 03 december 2006, 16:16:30 »
Hej.. Jag har en Optima 700, installerad -01, äldre trähus ca 250 m2, bor utanför Sthlm, min anläggning har inte precis varit felfri..men det har gott att fixa det mesta självt..problemet är att jag hade en liten rörfirma som monterade den åt mig, bra gjort, men nu är firman borta...då kommer problemet , det är svårt att få hjälp av lokala installationsfirman för IVT.....

Mina frågor:

Tips, var kan jag kan köpa reservdelar..

Jag har problem när det är kallt och snö med att det blir mycket is på backen under pumpen och mot väggen.. ca 30-40 cm upp mot väggen och lika mycket på backen under pumpen på ca 2 m2, pumpen står ca 50 cm från väggen och från backen, vad göra att minska detta?

 


Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Is under pumpen på backen
« Svar #1 skrivet: 03 december 2006, 16:26:03 »
det är ofta man hör att dom som köpt ivt & får problem & vänder sig till en annan ivt återförsäljare som inte får hjälp...............bör tillägga att dom jag pratat med om detta har alla velat betala för jobbet dom skulle fått utfört.....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Is under pumpen på backen
« Svar #2 skrivet: 03 december 2006, 16:29:15 »
Jag har problem när det är kallt och snö med att det blir mycket is på backen under pumpen och mot väggen.. ca 30-40 cm upp mot väggen och lika mycket på backen under pumpen på ca 2 m2, pumpen står ca 50 cm från väggen och från backen, vad göra att minska detta?

Har du möjlighet....så anslut ett rör med värmekabel, och led vattnet till en golvbrunn inomhus eller dagvattenbrunn utomhus.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Is under pumpen på backen
« Svar #3 skrivet: 04 december 2006, 16:35:41 »
Tack för de snabba svaren...

Jag tror oxå att värmekabel är den ända lösningen på problemet. Undrar om inte jag oxå bor för långt norrut..det här är nog en utrustning som fungerar mycket bättre i södra Sverige..

Jag var till min lokala IVT handlare.. dom har flyttat och så har dom slagit sig samman med andra företag.. jag fick handla reservdelar ( -10gr givare), blev mycket väl bemött..
inte bara som en besvärlig hemmamekare..få se hur det går när jag behöver deras hjälp vid arbeten som jag inte kan själv..jag tror det går bättre nu..

Om intresse finns så förmedlar jag lite problem jag haft med värmepumpen och pannan, kanske hjälper ng..

- I Lördags kväl blev det kallt i kåken..driftstopp.. röd signallampa lös för givarfel..
  Koppla om i centralen till vanlig eldrift pÃ¥ pannan, lätt, bara att flytta ett stift..
 mätte alla givare i pumpen ( samma värden pÃ¥ alla) felet var givare för -10 gr ( stänger pumpen vid -10gr),  den hade ett värde som motsvarade -8 gr, när det var +6 gr varmt ute..böt givare, fungerar nu perfekt
 Tips, man kan bara mäta givarna med bruten krets..

Några tidigare fel genom åren:
- Tillsatselen i pannan stängde inte av, utan överhettningsskyddet löste ut.. felet var det lilla styrreläet till tidreläet för kontaktorn till elpatronen..reläet släppte inte, för en man knackade på det.. böt alla smårelän, köpte från ELFA.. var dåliga relän original..fungerar nu perfekt..

- Tidvis kraftigt porlande/fräsande ljud från pannan...rengjorde filtret som sitter på tilloppsröret till värmepumpen, OJ.. vilken skillnad det blev på anläggningen, allt ljud försvann och bättre värme.. slarv från mig..men ni andra.. kolla filtret..tro inte servicekillarna gör det..
( vattnet spolar inte igenom värmepumpen vid täpt filter) kolla oxå så att inte värmeväxlaren är tät!

- IVT kopplade om pannan till högre effekt vid prioritering för varmvatten vid tillsatsel..
( när värmepumpen står still vid kallt väder) fick tjata om att få det utfört, blev mycket bättre...
 (utfördes under garantitiden) vet inte hur det är pÃ¥ senare pannor..

- Ljudisolerade pumpen invändigt och tog bort det yttre gallret från fläkten, blev mycket tystare och trevligare för grannen..isolering köptes på mekonomen, själhäftande material, ca 2 cm tjockt
satt oxå pumpanläggning på gummifötter (motorfästen från bil)

- Skramlet från fläkten vid isbildning, såg jag här i forumet att lösningen ska vara en plastkåpa runt fläkten.. tack för det tipset... ska byta direkt..jag har plåt, och får gå och peta bort isbitar i nederkant på kåpan..

- Har öppnat alla termostatventiller så mycket som möjligt och reglerar värmen med pannan..
för att slippa för hög returvärme...(har utegivare)

   

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Is under pumpen på backen
« Svar #4 skrivet: 10 december 2006, 20:26:53 »
Alltså har man problem med sin IVT värmepump ska man som slutkund i första hand vända sig till sin installationsfirma. Finns nu dessa inte kvar eller om de ej kan lösa problemet så är det bara att vända sig till IVT´s serviceombud eller be sin installationsfirma att ett serviceombud måste komma.
Dessa finns upplagda på IVT´s hemsida, så det är bara slå en signal eller be installationsfirman fixa detta. Man har ju fortfarande garanti eller försäkring kvar på värmepumpen däremot blir det problem om man ber ngn annan el,kyl,rörfirma som ej IVT godkänt för garanti/försäkringsreperationer.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Marre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Is under pumpen på backen
« Svar #5 skrivet: 10 december 2006, 23:57:18 »
Du har väl troligen den gamla optimamodellen med cl-styren.
Till den finns ett kit med tråg och värmekabel som passar att skruva fast under förångaren.
Värmekabeln kopplas i en förberred plint i värmepumpen.
Vad gäller plastramen runt fläkten så är det aktuellt i de nyare Optimorna som blåser uppåt.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Is under pumpen på backen
« Svar #6 skrivet: 11 december 2006, 22:05:16 »
Angående den här plastramen för uppåt-blåsande Optimor...
a) Vet ni om alla byts ut automatisk, eller måste man felanmäla för att få det gjort? IVT fick byta min kontrollpanel förra året och då sa teknikern att ringen skulle bytas ut senare - dock så de inte hört av sig sedan dess!
b) Jag har hört att verkningsgraden sjunker något när man byter till plastringen. Anledningen skulle vara att IVT ökat avståndet från fläktbladen till ringen för att minimera risken att isbeläggning gör att bladen skrapar i ringen. Då blir luftfödet något mindre och effekten sjunker.. Kanske är så lite att det inte går att märka?
/Peter
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!