Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderar mera  (läst 4585 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
Funderar mera
« skrivet: 09 februari 2004, 01:52:30 »
Sitter min vana trogen och går igenom alla inlägg,konstaterar att det är tråkigt när inga nya interesanta och lärande problem dyker upp.Fast jag unnar ingen att ha problem,men utan problem så lär man sig inte mycket.
Hur som haver så funderar jag på följande.
När min Optima Luft/Vatten pump har gjort vv sÃ¥ verkar det som om radiator returen sjunkit sÃ¥ mycket sÃ¥ att tillskottet gÃ¥r in en stund och hoppar sÃ¥ledes ur när returen jobbas upp till rätt nivÃ¥,det blir ju en del sÃ¥dana dyrdrifter pÃ¥ ett dygn iaf nu när det är ca -5 ute,hur varm utetemp det krävs för att detta inte ska uppstÃ¥ vet jag inte. Min Optima fungerar sÃ¥ att han (eller om det är en hon,alla pumpar kanske är honor efterssom dom verkar lite konstiga ;D) lÃ¥ter det gÃ¥ 1min efter vv produktion innan den mäter returtempen,är den lÃ¥g sÃ¥ hoppar elen in.Jag har även lite problem med att rören knackar vid vv prod,när växelventilen öppnar/stänger sÃ¥ knackar det,inte skitmycket men lite irreterande. SÃ¥ledes min frÃ¥ga:Om Jag satte in nÃ¥gon sorts tank pÃ¥ stigen,hur stor den borde vara fÃ¥ ni rekomendera,skulle detta ta bort det mesta av knacken?? jag tror det,vidare sÃ¥ mÃ¥ste väl returen hÃ¥lla sig kvar vid vv prod sÃ¥ inte tillskott gÃ¥r in.Önskar svar med  massor av kompletta lösningar ang eventuell besparing,knackningar,tankstorlek om det borde styras med shunt osv osv.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
IVT Optima 5  tillhörande Combikompakt elpanna,panel radiatorer, 2003-12-04 kl 19:15 tryckte  jag pÃ¥ On,dÃ¥ var det 13grader inne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re: Funderar mera
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2004, 02:11:24 »
Har du cirkulation i radiatorsystemet när pumpen tillverkar vv? De flesta system har ju bara en cirkulationpump. Då hjälper det ju inte mycket med en 'ack' eftersom returen kommer ju att vara kall ända tills det varma vattnet från acken kommer tillbaka. Och det tar säker mer än en minut gissar jag.

Om det knackar även när växelventilen stänger kan det vara den som behöver smörjas lite.  Jag har bara hör folk klaga pÃ¥ knackningar när pumpen skjuter ut det sista av varmvattnet frÃ¥n varmvattenproduktionen i radiatorkretsen när ventilen växlar.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Peter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
Re: Funderar mera
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2004, 02:46:06 »
Jag har en cirkpump mellan min utedel och pannan,samt en pump ut på radiatorerna. Tänkte att det funkade så här:När vv börjar att prod så stänger växelvent,när således tempen sjunker i radiator sys så uppstår knack,när vv är klarrt så är det som du säger att knacken uppstår då ventilen öppnar och släpper ut det heta vattnet
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
IVT Optima 5  tillhörande Combikompakt elpanna,panel radiatorer, 2003-12-04 kl 19:15 tryckte  jag pÃ¥ On,dÃ¥ var det 13grader inne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Funderar mera
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2004, 23:54:21 »
Visst går det påverka/fördröja tillslaget av elpatronen i styrdatorn!?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +1/-0
Re: Funderar mera
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2004, 00:28:44 »
Visst gÃ¥r det att pÃ¥verka tillskottet lite,men eftersom man i okunskap och fattigdom fick nöja sig med en snik av gammal modell sÃ¥ har jag inte den bästa styr dator  tex Rego 600 som jag tror sitter i den nya varianten. Jag kan endast fördröja tillskottet mellan 10 - 120min,om jag fördröjer mer än vad jag har idag (ca 90min) sÃ¥ fÃ¥r jag inte bra temp inne. MÃ¥ste nog erkänna att jag var lite dum som sÃ¥lde min 3Ã¥r gamla Oso vv beredare,annars kanske jag kunnat använt den,shunt automatiken har jag kvar iaf.Vill egentligen bara kolla vilka alternativ som finns ifall man fÃ¥r lite slantar  Ã¶ver som man inte vet var man ska stoppa.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
IVT Optima 5  tillhörande Combikompakt elpanna,panel radiatorer, 2003-12-04 kl 19:15 tryckte  jag pÃ¥ On,dÃ¥ var det 13grader inne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Funderar mera
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2004, 04:37:13 »
Peter!
på Rego 600 är det så här....
meny 8.1 inställning av tillskottstimer......
På rego 600, kan man även ändra en variabel till som spelar roll.

Kallas 8.3.2 tidsfördröjning för stopp panna....... betyder att om tillskottet varit igång startar det omedelbart om "behov" uppstår igen inom inställd tid ( vi har separat elpanna) vet inte om den funktionen är aktiv med inbyggd elpatron..... och vet inte vad du har för styr....
Den kan man hålla "kort" precis som du säger så aktiveras elpannan för snabbt vid undertemp..... men hos oss bara om tillskottet är aktivt (nyss varit i drift). Vi har 25 kw bergvärmepump, intälld på 60 minuter resp 30 minuter... betyder att om VP själv efter elpannedrift klarar att hålla tempen i 30 minuter avaktiveras tillskottet och det måste gå inställd fördröjning (60min hos oss) innan elpatron tillåts gå igen.....
Borde även finnas pÃ¥ din styr, om det alltid skulle gÃ¥ 90 minuter innan tillskottet tillÃ¥ts starta skulle du väl inte fÃ¥ nÃ¥n onödig elpatrontid, eller?    
Hoppas du snappade upp något av detta....
Skruva på hör av dig igen kul om du når framgång!!

« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!