Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimension bärläkt.  (läst 1741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: PITEÃ…
  • Antal inlägg: 111
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimension bärläkt.
« Svar #30 skrivet: 18 september 2023, 18:10:20 »
Alltså ströläkten ligger i Dalarna. Lägger jag en 22x95 på topparna av gamla taket är de ju lätt pricka takstolen. Men vill undvika bygga onödigt på höjden.
Är ett aluminiumtak
9/21 ströläktar kommer kunna dras i takstolen vissa hamnar sÃ¥ snett pga tp20 toppar och dalar inte stämmer mot takstolen.  SÃ¥ jäkla svÃ¥rt kunna skruva snett i takstolen, med tanke pÃ¥ att ströna bara är 25mm bred.

Sen ska jag dra i takstolen nya bärläkten mitt mellan tvÃ¥ av de gamla bärläktena sÃ¥ är ju risken att plÃ¥ttaket under bÃ¥gnar.  Isf ska jag ha LÃ¥ngskruv dra till plÃ¥ttaket börjar dra sig nedÃ¥t. Men dÃ¥ är de ju en spalt pÃ¥ 45 mm mellan takstolen och de gamla plÃ¥ttaket. (Gamla läkten är 45mm)

Gamla läkten - röda under plåttaket 45x80-100mm
Gröna är ströläkten 23x25 i dalarna så nära takstol som möjligt cc600
Svarta är där nya bärläkten kommer hamna.

« Senast ändrad: 18 september 2023, 18:33:41 av Niklaspe »

Utloggad Smurfen.

• Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 19070
« Svar #31 skrivet: 19 september 2023, 07:49:10 »
Skruvarna som håller bärläkten kan väl inte hamna mer än max nån cm bredvid ströläkten då kommer inte bärläkten bågna men jag skulle valt grövre bärläkt än 22 mm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #32 skrivet: 19 september 2023, 10:44:50 »
Skruvarna som håller bärläkten kan väl inte hamna mer än max nån cm bredvid ströläkten då kommer inte bärläkten bågna men jag skulle valt grövre bärläkt än 22 mm.

alltsÃ¥ bärläkten blir ju 34x70mm.  men ströläkten blir 23x25 som sitter i dalarna. Problemet är ju att det är läktat 45x80 tidigare sÃ¥ dÃ¥ jag ska skruva bärläkten igenom ströläkten bredvid nÃ¥n cm för att dra i takstolen, kommer jag pÃ¥ de flesta ställena hamna mitt mellan tvÃ¥ gamla bärläkter.
Kommer ju alltså inte ha något stöd under ströläkten/gamla plåttaket.
Plåten är jag rädd ska bågna tillsammans med ströläkten.
bågnar ju inte om jag bara fäster nya bärläkten i ströläkten. men det känns ju lite vekt att bara kunna dra in 25mm.

isf kan jag bara skruva genom bärläkten/ströläkten ned i takstolen och stanna då jag börjar pressa ned det gamla plåttaket?

Hoppas mina paint skills hjälper  8)
« Senast ändrad: 19 september 2023, 10:54:42 av Niklaspe »

Utloggad Smurfen.

• Guldmedlem
« Svar #33 skrivet: 19 september 2023, 16:33:10 »
Varför inte sätta den nya bärläkten ovan den gamla bärläkten ska du ha tegelprofil ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #34 skrivet: 19 september 2023, 17:19:32 »
Varför inte sätta den nya bärläkten ovan den gamla bärläkten ska du ha tegelprofil ?

befintliga läkten är typ 600 - 700 - 800 - 700 - 900 olika mått Älvsbyhus vettu. 5/14 rader av nya läkten kommer pricka gamla. Läkten måste ju sitta bra där jag skall skruva nya plåttaket. Terraplegel. Där är det cc350 eller 525 som gäller. Så gäller ju få den läkt som nya plåten skall skruvas i att sitta ordentligt. Tror man skruva på 1050 cc på plåten i pressvecken.

Hade man kunnat skruva vart som helst på nya plåten, så hade jag ju kunnat köra med gamla läkten.

Utloggad BiggerDigger

• Expert pÃ¥ värmepump
  • Antal inlägg: 549
  • vedeldare
« Svar #35 skrivet: 19 september 2023, 19:46:55 »
Stackare som måste lägga sånt.

Har lagt sånt tak en gång och aldrig mer. Det blåste den dagen.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

• Guldmedlem
« Svar #36 skrivet: 20 september 2023, 08:24:09 »
befintliga läkten är typ 600 - 700 - 800 - 700 - 900 olika mått Älvsbyhus vettu. 5/14 rader av nya läkten kommer pricka gamla. Läkten måste ju sitta bra där jag skall skruva nya plåttaket. Terraplegel. Där är det cc350 eller 525 som gäller. Så gäller ju få den läkt som nya plåten skall skruvas i att sitta ordentligt. Tror man skruva på 1050 cc på plåten i pressvecken.

Hade man kunnat skruva vart som helst på nya plåten, så hade jag ju kunnat köra med gamla läkten.
Är ju svårt att få det stumt och bra om det inte stämmer med gamla läkten jag hade nog bytt till annan plåt eller rivit av befintlig plåt och börjat från början.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #37 skrivet: 20 september 2023, 11:16:11 »
Är ju svårt att få det stumt och bra om det inte stämmer med gamla läkten jag hade nog bytt till annan plåt eller rivit av befintlig plåt och börjat från början.

Nä precis, går i valet och kvalet. Antingen sätta en luftningsläkt på topparna av tp20. Då kan jag skruva den ströläkten i takstolarna. Sen bärläkt på rätt cc mått. Verkar vara standard den typen. Bärläkten kommer ju dock ändå bara skruvas i ströläkten.
Alternativt riva plåten dit med nytt kondensskydd läkta med 45x70

Mailade faktiskt kami. Dem sa faktiskt att de sett lösningar genom åren där man faktiskt skruvat taket i profilbotten men inte då vid pressvecken utan på andra ställen och att det funkat. Och då klarar jag mig på deras cc mått med skruvningen.
 + att bärläkten jag lägger pÃ¥ kan jag dra ned i takstolarna.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #38 skrivet: 25 september 2023, 08:34:56 »
Snabb fråga, har löst hur jag skall göra. Blir att läkta på de nya cc måtten sen dra lång skruv rakt ned i takstolen. Taket höll från att bågna.
Men då jag ska beställa plåtarna.
Plåttaket idag är 5750mm takfot till nock isch.
Då jag läktar på 45 mm på det befintliga, hur mycket längre skall det nya taket vara då?

Utloggad Smurfen.

• Guldmedlem
« Svar #39 skrivet: 25 september 2023, 08:41:20 »
Bra fråga men hur har du tänkt göra vid takfoten blir det en fotplåt som täcker in glipan mellan nya och gamla taket ibland så slutar ju taket före den plåten och ibland sticker taket ut en bit.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #40 skrivet: 25 september 2023, 10:06:58 »
Ja precis, sticker ut 25mm från takfoten. Tänkte hålla upp nya plåten 20mm från gamla taket så att takfotsplåtens bockning nedåt täcker gamla taket.

Men fick lite panik om längden förändras massor då man höjer de 45 mm!

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #41 skrivet: 25 september 2023, 18:16:53 »
Sen en annan fråga, då jag nu skall skruva ny läkt på taket och drar den läkten genom plåten genom 45 mm hålrum ned i takstolen. Finns det risk för skjuvning utav skruven? Eller är det försumbart en 6x180 träskruv essve.

Tänker på denna punkt, pilat med rött.

Utloggad 25fOCUS

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 4285
« Svar #42 skrivet: 25 september 2023, 20:11:58 »
Blir det att skruva i dalarna eller på topp av befintlig plåt.

Utloggad Niklaspe

• Kan värmepumpar
« Svar #43 skrivet: 25 september 2023, 20:18:16 »
På topparna 45x70! Hörde med nån lokal firma var så de brukade göra!
Men känns ju lite som att de kan bli skjuvning vid rörelse!

Utloggad 25fOCUS

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 4285
« Svar #44 skrivet: 25 september 2023, 21:21:00 »
DÃ¥ är det rätt, pÃ¥ toppen finns ingen kondens eller annat som kan rinna och du ska inte borrspets, hÃ¥llet för skruven blir för stort, det drar rackarns sÃ¥ bra med  en vass spets pÃ¥ skruven. Blir till att trycka till lite extra vid genomgÃ¥ng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!