Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Testar nu Mitsubishi Geodan bergvärme  (läst 2957 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Testar nu Mitsubishi Geodan bergvärme
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2023, 15:05:18 »
Efter ”vintern” om man nu kan kalla det vinter då det varit sjukt varmt periodvis och inga direkt längre köldknäppar så är det svårt att göra en vettig jämförelse med dagens Geodan bergvärme och min tidigare SW75 luft/vatten.

Har även haft 21,5 grader inne mot tidigare ca 22,5-23 i större delen av huset då det varit rätt höga elpriser.
Slängde ut elradiator från garaget och ersatte med en luft/luft och håller nu 10 grader på ca 35kvm i november.
Blev dessutom monterat Östbergs FTX samt att ungdomarna varit bortresta längre perioder.

Mellan 30-50% lägre per månad skiljer det från förra året under okt, nov, dec, Jan och februari men helt olika förutsättningar!!

Komfortmässigt känns det som geodanen håller jämnare temperatur men om det beror på styrningen och/eller FTX har jag inte koll på.
Märker även att geodanen är kraftigare då elpatronen aldrig hjälpt till och den värmer tappvarmvatten snabbare.

Så inte mycket klokare på skillnaden på värmekällornas skillnader i uppvärmningskostnad/tappvarmvatten och inga värden som kan hjälpa någon annan som väljer mellan berg och Luft/vatten dessvärre :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar nu Mitsubishi Geodan bergvärme
« Svar #16 skrivet: 09 juli 2023, 13:48:15 »
Blev lite nyfiken på hur mycket skillnad det är med bergvärme jämfört med luft/vatten på mina breddgrader runt Stockholm,
Hade innan Mitsubishi SW75YAA och ersattes igår med Mitsubishis bergvärme Geodan
200m borrat, ca 4-5 ner till grundvatten i somras vid borrning.
Ca 16meter nedgrävt från borrhål till pannan.
Det var ett tag sedan. Vad tycker du om Geodan. Jag är särskilt intresserad av vad som kan förväntas av kompressorn. Det är en twin rotary från Mitsubishi  Kina. Svenska tillverkare använder vanligtvis en scroll kompressor  från Copeland eller Mitsubishi Thailand. Jag testade SVB220... kompassorn själv i  LV VP med medelmåttigt COP.
Om du fortfarande har problem med mätning kan jag sponsra en COP-mätare med ca 2~5% noggrannhet.
« Senast ändrad: 10 juli 2023, 05:03:08 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Testar nu Mitsubishi Geodan bergvärme
« Svar #17 skrivet: 09 juli 2023, 15:12:23 »
Den tuffar på och gör sitt jobb utan problem, tystare än vad jag förväntade mig.
Hur effektiv den är jämfört med tidigare luft/vatten vet jag ej då det även har tillkommit FTX som troligen gör lite nytta .

Testköra kompressorn i denna med det som Mitsubishis tekniker har inställt via mjukvara blir nog ändå inte samma sak som att köra den mot någon annan tank med egen styrning.
Finns säkert någon som är intresserad av att få tillgång till utrustning för att mäta så du får starta en tråd med efterlysning av Geodan ägare.
Har grejer liggandes för att koppla in för att se det mesta men har inte blivit av.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!