Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥got sjunkande nivÃ¥ expansionskärl Nibe F1245 Jordvärme  (läst 979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag noterade häromdagen i samband med att den "riktiga" sommarvärmen kom att nivån i mitt expansionskärl hade sjunkit undan med ungefär 1cm jämfört med min senaste notering som var 30/12- 2020. Den noteringen kommer från att då bytte vi ut ett par spruckna muttrar på kb ledningen och fick då fylla på glykol då det försvann ut en del i samband med att ledningen byttes.

Samtidigt servades Niben (f1245) av "nibeutbildad" personal och ställdes på kontinuerlig drift i 10 dagar för att få väck luft m.m.

Kan det vara som så enkelt att värmen kommer, slangen expanderar och vätskan expanderar något och att jag har haft någon luft kvar som nu tryckts hela vägen och därför har nivån i kärlet sjunkit?
Haft lite porlande i rören med men inget nämnvärt som alltid dyker upp och den nivån som är nu verkar ha varit konstant ungefär 1 vecka eller 2.


Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, det rör sig nÃ¥gon/nÃ¥gra cm upp och ner över Ã¥ret. 
Men har du verkligen glykol i systemet?! Det brukar vara sprit.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Leafy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, det rör sig nÃ¥gon/nÃ¥gra cm upp och ner över Ã¥ret. 
Men har du verkligen glykol i systemet?! Det brukar vara sprit.

// Magnus

Japp, det är glykol. Vet inte vad som var standard då men den ska vara byggd/installerad för 20-25 år sedan och pumpen byttes från en nibe fighter till dagens 2010. Mycket tack vare att det är glykol så höll jag på att missa den spruckna muttern eftersom det inte luktar så starkt. Men efter det kollades alla visuellt istället för på lukt.

Tack för svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!