Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Låg temp på utgående radiatorkrets  (läst 6512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Låg temp på utgående radiatorkrets
« skrivet: 26 januari 2013, 10:07:19 »
Hej, får inte upp temperaturen på radiatorkretsen trots att kompressorn går på max och samtliga elpatroner är inkopplade. 40grader ut och 32 i retur.
Några tips?

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2013, 17:21:08 »
Det är många faktorer som spelar in för att kunna komma närmare svaret. Hur ser huset ut? isolering, byggår, dimensionering av radiatorer hög/låg-temperatursystem.

Vilken temperaturdifferens har du på värmebäraren går ensam?
Vad är det för effekt på elpatronerna?
Vad är avgiven effekt på kompressorn?

Svaret på dessa behövs för att kunna avgöra om kompressorn ger det den skall och avgöra om cirkulationen är för hög.
8 grader temperaturdifferens är vad man brukar  sikta på när kompressorn går, i alla fall i bergvärmeinstallationer.

Har du kollat så att alla säkringar och motorskydd i maskinen är hela och inte har löst ut? Vad säger maskinen/kurvan att du skall ha i framledning/retur?

Jag har bara kopplat in ett par comfortzone så jag minns inte vad man kan läsa ut i styrsystemet, men det är en stor hjälp om du kan skicka uppgifter på de temperaturer maskinen rapporterar.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2013, 13:27:57 »
Hej, skall försöka svara på dina frågor i den mån jag kan.
Huset är 1,5 plan 150 m2 byggt 1980 bytt till lågtempsystem, 3 år sedan då pumpen installerades.

- förstår inte frågan ang. temperaturdifferensen.
- effekten 2000 w x 3.
- avgiven effekt 4170 w
Alla säkringar är hela ,pumpen går för fullt,vet inte var jag kollar kurvan för framledningstemp. Ser bara returen. Vet ej hur jag får en rapport från pumpen.

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2013, 13:44:13 »
Jag förstår att du inte begriper den frågan, den blev en sörja av allt möjligt.
Tanke var att fråga vilken temperaturdifferens du har på framledning och retur då enbart kompressorn går.

8 °C differens när allt går för fullt låter alldeles för lite, det är vad du bör ha när enbart kompressorn går, med eltillskott bör det vara högre.
Har det plötsligt börjat strula, eller har det vara svårt med temperaturerna sedan installationen.
En anledning till låg temperaturdifferens (:dt:) är ett för högt flöde på vattnet i radiatorkretsen, i det fallet bör man ställa ner hastigheten på cirkulationspumpen.

En annan orsak till plötsligt låg :dt: är att något har slutat att ge värme trots att anläggningen kallar på mer effekt. Det kan vara elpatronerna som är kass, eller kompressorn som inte funkar som den skall, står still, saknar kylmedie. När det gäller kompressorn så brukar det i de flesta anläggningar dyka upp en del andra larm och fel som ger en hint om att kompressorn inte går som den ska.

Vad händer om du slår av eltillskottet? Sjunker temperaturerna och :dt: då?
Samma med kompressorn, om du kan slå av motorskyddet och köra enbart eltillskott får du andra värden då?
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2013, 15:50:57 »
@ugge
Citera
Jag har bara kopplat in ett par comfortzone
Du sitter väl inte och gissar bara? Det finns faktiskt inga inställningar för att välja värmekurva på CZ maskinerna. Den jobbar med innetemperaturgivare och man ställer in önskat börvärde.

Om du trycker in Esc och pil upp samtidigt en kort stund så kommer det upp en meny med mycket matnyttig info. Bla aktuell temp för returen och flaggor som visar om kompressor och e-stegen är till eller från. Beskrivning av allt finns i manualen. Läs av värdena under olika driftförhållanden och analysera sedan som ugge föreslår.

Det är lätt att via menyn slå ifrån alla e-steg så att den bara kör på kompressor.

Vad gäller :dt: så ligger jag själv nog runt 6 °C för det mesta men jag skall logga lite igen för att få färska siffor. Min CP står i läge 2 (utav 1-3).

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2013, 16:23:42 »
Liten uppdatering:

Just nu, inte så kallt ute, så värme behovet är inte så stort.

Innetemp: ca 22,5 båda våningarna
Utetemp: -2 °C
Framledning: ca 34  °C när kompressorn går
Returledning: ca 31  °C
 :dt: : 3  °C

Elpatroner behövs inte förnärvarande (dock ej urkopplade, dom går in vid högre varmvattenförbrukning).

När det blir kallare ute kan jag kolla igen.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2013, 16:36:04 »
Hej, ingen skillnad i temp mellan ut och in när bara kompressorn går.
Jag hör när kontaktorerna slår till elpatronerna men det verkar inte som det ger nåt tillskott på värme.
Jag har luftat systemet( mycket luft) sänkt hastigheten på cirkpumpen men ingen skillnad.
Inga larmsignaler om att något är fel med kompressorn, den har larmat någon gång och då har det varit luftning som påkallats.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2013, 16:50:56 »
Citera
Hej, ingen skillnad i temp mellan ut och in när bara kompressorn går

Ja det är ju inte rätt, även om behovet är litet bör du se ett visst delta. Hur mäter du upp tempen för fram/returledningen?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2013, 17:05:55 »
Bara en undran?
Värmer den tappvarmvatten som förväntat?
I så fall, även utan elpatronerna?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2013, 17:13:49 »
Hej, framtemperaturen mäter jag på framledningen under  pumpen och returen står i menyn.

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2013, 17:16:13 »
Hej, ja den värmer tappvattnet på bara kompressorn då jag ställt den i läge låg prio.
Och den är ganska snabb.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2013, 18:54:31 »
Då är ju kompressorn helt ok i alla fall, det är ju bra!

Vad visar din display för rumstemperatur?
Vad har du för inställt börvärde för densamma?

Det är ju egentligen inte konstigt att framledningen är 40 grader, den kan ju tom vara betydligt lägre. Men om det inte räcker för att nå upp till inställd rumstemperatur borde den naturligtvis öka väsentligt.

Nu blir det lite gissningslek trots allt (ugge, ber om ursäkt).

Eftersom jag tycker du har relativt stort delta, i alla fall jämfört med vad jag själv har och med vad jag kommer ihåg att andra brukar ha, max runt 5-6 grader eller lägre tycker jag det verkar som om ditt flöde är för lågt, det hinner kylas av för mycket innan det returnerar.

Får du in för lite cirkulation i framledningen?

Har du fått någon oönskad strypning någonstans?

Styrs växelventilen korrekt?

Jag skulle prova att tvångsstyra växelventilen för att kolla att den fungerar korrekt.

Ur manualen:

Citera
- Gå in i Test menyn och kontrollera att Kompressor (Compressor
control) och växelventil (Valve control) båda står i mode ”Auto”.
- Kontrollera om växelventilen kan styras eller ej genom att ändra
(Valve control) mode ”Auto” först till ”Hot Water” och sedan ”Circ
water”.
Glöm inte att återställa till mode ”Auto” efteråt !!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ugge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2013, 18:59:49 »
Citera
Nu blir det lite gissningslek trots allt (ugge, ber om ursäkt).
(Kvalificerade)gissningar är grunden för vår civilisation.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad sorenander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2013, 20:35:13 »
Växelventilen funkar bra, mitt problem är att jag inte får så hög temp på framledningen, trots max kompressor och hela tillskottet på 6 kw, ändå bara max 40 g vad beror det på?
Vad borde den kunna leverera ut för temp?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Låg temp på utgående radiatorkrets
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2013, 20:50:16 »
har du haft så kallt ute tidigare? eller är det ett nytt fenomen detta?

hur högt du kan gå upp i temperatur beror på hur stor den tillförda effekten är i förhållande till den värmeavgivande ytan.

Har du radiatorer som avger 12kW vid en framledning på 40 grader och du tillför totalt 10kW så lär du inte komma upp ens i 40 grader.

som ett grovt exempel.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!