Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Störande ljud frÃ¥n frÃ¥nluftsdonen - Mekanisk FrÃ¥nluft  (läst 18470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nilton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Har en Frånluftsvärmepump i huset och jag upplever flödesljudet från frånluftsdonen som minst sagt markanta.
Är det normalt att tydligt höra flödesljud från ett mekaniskt frånlufts-system?

Finns det ventilationsdon som är bättre på att "vara tysta", dvs har en bättre geometri för att minska flödesljud?
Anebyhus 120 kvm, byggår 1998
FLVP ElektroStandard 380
Vattenburen golvvärme

Garage 72 kvm, elradiatorer (vintertemp +10 gr)
Friggebod (vintertemp +16 gr)

Prognosticerad årsförbrukning 22-24 000 kWh

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Det är lågt ifrån ovanligt att man upplever frånluft som störande sedan är det väldigt individuellt vad man upplever som störande.
Är anläggningen rätt byggd och injusterad så ska man inte behöva strypa så hårt på donen.
Men om vi förutsätter att dina frånluftsdon är rätt dimensionerade och rätt injusterade så finns det inte så mycket att göra. Man kan göra en ny injustering eller sätta dit don som är "sämre" flödesmässigt och möjligtvis kunna öppna ventilerna lite.

Det går även att gå upp en storlek men det förutsätter lite ingrepp i kanalsystemet närmast donet eller lägga strypningen över ett spjäll och sätta ljudfälla före.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Främsta anledningen till ljud i frånluftsdon är smuts, ta ned donen och kolla så det är rent. Det finns även don som är bättre ljudmässigt, särskilt billiga don i plast kan vara högljudda.


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Främsta anledningen till ljud i frånluftsdon är smuts, ta ned donen och kolla så det är rent. Det finns även don som är bättre ljudmässigt, särskilt billiga don i plast kan vara högljudda.



Jag håller inte riktigt med dig.
Den största orsaken till ljud är att man flyttar ut tryckfallet till donen pga att man sparar in på stam-spjäll. Du får samtliga frånluftdon i ett normalhus till priset av ett Irisspjäll vilket gör att det ofta inte blir något. Precis som med STAD på värmesidan. Man lägger allt tryckfall över donet med följden att det, i asymetriska system blir höga tryckfall över ett antal don. Det kan till och med vara så att man måste strypa referensen bara för att få till injusteringen.
Visst kan smuts orsaka ljud men har man inte synlig nedsmutsning av donet så är nog problemet ganska litet.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Referensdon i en villa, det var ambitiöst :-)
Som injusterare tycker jag det är helt onödigt med iris-spjäll i en villa, inga problem att få ett sånt system tyst med ljuddämpare och rätt typ av don.

Som Ovk-besikningsman kan jag konstatera att smuts i don och kanaler är främsta orsaken till ljudproblem, men du har uppenbart andra erfarenheter än jag.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Störande ljud från frånluftsdonen - Mekanisk Frånluft
« Svar #5 skrivet: 06 september 2011, 21:26:38 »
Referensdon i en villa, det var ambitiöst :-)
Som injusterare tycker jag det är helt onödigt med iris-spjäll i en villa, inga problem att få ett sånt system tyst med ljuddämpare och rätt typ av don.

Som Ovk-besikningsman kan jag konstatera att smuts i don och kanaler är främsta orsaken till ljudproblem, men du har uppenbart andra erfarenheter än jag.
Ska man inte vara ambitiös oavsett anläggning. Huvudsaken är att det blir tyst och det bli de system jag konstruerar vare sig det är sjukhus, villor eller kontor.
Följer man diagrammert när man dimensionerar kanaler så klarar man ljudkraven.
Vissat att smuts i don kan bidra till ljud men man bör ju fundera över varför donet blir smutsigt. Höga hastigheter över don, speciellt plastdon, bidrar till ökan statisk elektrisitet och därför mer smuts. Sedan förutsätter jag väl att folk sköter sin anläggning, speciellt i en villa.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!