Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hz25xke erfaringer?  (läst 2808 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oll1954

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trondheim - Norge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hz25xke erfaringer?
« skrivet: 17 december 2022, 02:39:56 »
Jeg fikk i høst montert en Panasonic Hz25xke («flaggskipet») på hytta vår på Røros. Vi har i de siste 6-7 år hatt en Mitsubishi Kirigamine Hara hjemme, det er min eneste varmepumpe erfaring før Panasonicen. Nå etter ca en måneds driftstid på Panasonic har jeg observert noen vesentlige forskjeller mellom pumpene:

- Ising: For Mitsubishing er det omtrent ikke ising på utedelen, mens isen under utedelen på Panasonic bygger seg opp dag for dag så lenge det er kuldegrader og vil komme opp til utedelen om man ikke fjerner isen etter hvert. Dette er et praktisk problem da Panasonicen er installert på hytta, det kan i verste fall gå 4-6 uker mellom hver gang vi er der, og hva skjer den dagen isen kommer opp i utedelen ..? Se bilde under.

- Avrimingssyklus: Panasonic går i ca. 45 minutter, avrimer i 15, dvs varmer i 75% av tida, mens Mitsubishi går i 80 minutter (gjennomsnitt), avrimer i 5, dvs varmer i 95% av tida. Dette er en vesentlig forskjell! Begge målingene er gjort under tilnærmet like forhold, 5 – 10 minusgrader.

Er dette slik det skal være? Må også si at vi føler at Mitsubishi gir mer varme (noe som stemmer med tallene over), men ut fra tekniske data burde jo situasjonen være omvendt.
Jeg vurderer å reklamere (klage) på pumpa (feil på pumpa og/eller montering), men vil gjerne høre andres erfaringer før jeg gjør det.



Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2022, 11:48:44 »
Mer is/vatten på backen = mer värme j stugan. Ta bort skyddet de är inte byggda för att vara inbyggda. Taket får du gärna ha kvar men ta bort fronten och höger sidan.

Avfrostning ske på behov eller Max timer. Ibland när det är fuktigt och temperatur mellan +3 - -7 så blir det långa avfrostningar då det är fuktig i luften blir det kallare så brukar avfrostningar ske med större tids spann.
« Senast ändrad: 17 december 2022, 11:52:58 av Thompa71 »

Utloggad Palle_h

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2023, 22:23:11 »
Hur gick det med din Panasonic?

Utloggad NesseAkis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2023, 15:22:02 »
Vår HZ25XKE avisar ungefär så här
VP ställd på 20,5°C, Utetemp 2,5°C-4°C
Drift ca 2 tim 15 min, Avisning ca 6 min, Sedan tar det ca 3 min innan innedelens fläkt startar igen
Så totalt: Drift ca 2 tim 15 min + Avisning ca 9 min
Kanske ganska OK?
« Senast ändrad: 29 januari 2023, 15:47:46 av NesseAkis »

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2023, 10:57:29 »
Läste en review på denna modell där han påpekade att den "urinerar" mycket. Två grannar har Panasonic och de får enorm isbildning. Det är ett ständigt jobb att byta baljor för dem, att låta det rinna ut på marken bygger för mycket is. Jag och min granne med Mitsubishi har inte detta problem, har aldrig behövt ta bort is men 2-3 cm is kan det bli när det är ca -10 ett par dagar i rad. Och andra sidan har min närmsta granne med 10-15 år gammal Panasonic inga problem heller.

Viktigt för mig att kunna åka bort 4 veckor utan att oroa mig men jag ska göra en tråd om det.
« Senast ändrad: 31 januari 2023, 13:20:01 av Chippe »

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2023, 14:45:59 »
Handlar mycket om luftens fuktighet som varierar och hur effektivt avfrostningen sker.
Kolla denna video:
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2023, 17:32:09 »
Handlar mycket om luftens fuktighet som varierar och hur effektivt avfrostningen sker.

Bra påpekande men mina grannar och jag har samma luftfuktighet men stor skillnad i isbildning. Isbildning på själva utedelen är inte något jag har problem med sedan jag byggde ett litet tak över utedelen.

Efter att ha läst visserligen få kommentarer får jag uppfattningen att Panasonic generellt avfrostar längre och bildar mer is.
« Senast ändrad: 03 februari 2023, 09:00:15 av Chippe »

Utloggad Chippe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2023, 10:33:00 »
Min Mitsubishi FH35 frostade av och var igång på 6 min när jag tog tid igår. Utetemperatur var -13, luftfuktigthet 85% enligt nätet.

Utloggad oll1954

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trondheim - Norge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2023, 19:19:57 »
Hei!
Nå har vi en ny vinter på gang, og som dere ser av bildene under: Det er allerede kommet mye is i løpet av de 3-4 ukene hvor det har vært vintertemperaturer (det har ikke vært spesielt kaldt, men noen få minusgrader). I tillegg til generelt mye is har det som dere ser også dannet seg to "istårn" som går helt oppunder varmepumpa, den hang før jeg tok bort isen derfor ikke fritt men hvilte på to søyler av is ...

Som nevnt i forrige innlegg er varmepumpa installert på vår hytte (stuga) ved Røros i Norge. Med den isdannelsen vi erfarer har varmepumpa skapt et vedlikeholdsproblem: Vi må dra til hytta regelmessig for å fjerne isen, og slik hadde vi ikke tenkt at det skulle bli. Og som nevnt i forrige innlegg (og som bekreftet av flere her): Den 7-8 år gamle Mitsubishi som vi har hjemme i Trondheim danner omtrent ikke is i det hele tatt. Slik vintrene har blitt etterhvert er de klimatiske forskjellene på Trondheim og Røros ikke så store, Mitsubishi må derfor åpenbart gjøre noe anderledes enn Panasonic.

I tillegg er vi heller ikke helt fornøyd med støynivået: Vi har under drift (ikke under avriming) på vår Panasonic det meste av tida en lavfrekvent romling, buldring (vet ikke hva det heter på svensk  :)). Denne er omtrent uavhengig av hastighet og er derfor veldig tydelig på de laveste hastigheten, også på Quit. Måling viser at de dbA tall som spesifikasjonen oppgir for støy er langt unna.

Tilsammen gjør dette at vi egentlig er ganske misfornøyd med vår Panasonic og kommer til å gjøre et forsøk på å få leverandørene til enten å utbedre pumpa når det gjelder isdannelse (men det høres jo ut som om denne Panasonic-modellen er slik og at det ikke er noen feil på det eksemplaret vi har), eller å ta den tilbake. Vår påstand er at isdannelsen gjør den uegnet til bruk uten hyppig vedlikehold, og det passer dårlig på en stuga.

Hva synes dere? Noen råd om hvordan vi går fram? Jeg regner med at leverandøren sånn uten videre ikke sier Ok til dette ..

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2023, 19:26:32 »
Möjligen har Mitsubishi ”varmare” avfrostning så mycket av vattnet ångar bort istället för att bli en isklump under utedelen, men bara en gissning då det annars borde bli samma mängd med samma förutsättningar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #10 skrivet: 13 november 2023, 16:19:16 »
Ersätt den lutande skivan med en skiva som du skruvar fast i väggen med ca 2 cm distanser mellan väggen och skivan, då får ju ju mer plats för is innan det börjar frysa ändå upp i bottentråget.
Vibrationerna kanske beror på att isen går ändå upp i maskinen, det gör att vibrationsdämparna inte tillåts göra sitt jobb, utan vibrationerna kan fortplanta sig in i väggen via skivan som står lutad mot väggen.

Visst kan det finnas små skillnader över hur avfrostningen sker, men rent generellt brukar jag säga att ju mer is man får under värmepumpen, desto mer el har man sparat, och desto effektivare är värmepumpen.
I mina ögon är det där ett gott betyg för värmepumpen.
Däremot borde installatören satt den högre upp på väggen, vi försöker alltid få botten av pumpen minst 120 cm ovan mark.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad oll1954

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Trondheim - Norge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2023, 21:01:09 »
Hei alle, takk for svar!

Rickard skriver
Ersätt den lutande skivan med en skiva som du skruvar fast i väggen med ca 2 cm distanser mellan väggen och skivan, då får ju ju mer plats för is innan det börjar frysa ändå upp i bottentråget.

Det skjønte jeg ikke, Rickard, hva mener du her.

Jeg har ellers blitt i tvil om "den lutande skivan" var noen god ide: Tanken var at isen skulle være lettere å fjerne (og det funket faktisk, det var ikke noe problem å knuse isen med spett og slegge og få den bort), men i og med at isen bygget seg så fort opp (avrimingsvannet rakk ikke å renne av plata før det frøs til is) så bidro jo den lutande skivan til at det var mindre plass under varmepumpa. Kanskje det beste er å ta den helt bort?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hz25xke erfaringer?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2023, 07:12:30 »
Ofta vill man skydda väggen från is/vatten, och därför sätter man en skiva nedanför.
I ditt fall sitter värmepumpen så lågt monterad att det orsakar de problem du upplever.
Vill du fortsatt skydda väggen mot väta så kan du skruva fast en skiva mot väggen, men med distanser emellan så att väggen kan andas och inte blir blöt och ruttnar.
Det skulle ge mer plats för isen, och när du ändå måste ta bort isen kan du använda en yxa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!