Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?  (läst 8864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jbb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Upptäckte detta forum/site idag och är djupt imponerad över alla kunskap som finns. Hoppas någon kan bidra till lösningen på det som 3 vent.firmor inte löst än. Köpte ett hus i våras där det finns ett Kryoterm T600 aggregat. Detta är nu 34 år gammalt och bör bytas ut. Kryoterm har inget utbytes förslag, man lämnade villamarknaden för många år sedan. T600 är ett frånluftaggr. med luftvärmepump monterat på vinden. Separat varmvattenberedare monterad i källaren. T600 distribuerar uppvärmd (även kyld) luft via ett kanalsystem och luftdon i alla rum. Verkningsgraden är väl som det var när man konstruerade aggr. för 30 årsedan. I aggr. finns även elpatron på 9kw. När det är som kallast ute är det lite kallt även inne i vissa rum. Årsförbrukningen ligger på 40.000kwh. Vattenradiatorer verkar meningslöst och framförallt dyrt att sätta in. Har även lite markradon så jag vill snarare öka luftväxlingskapaciteten än tvärtom. Utvecklingen inom luftvärmetekniken verkar gå mot att borra efter bergvärme inte är lönsamt längre. Har jag rätt?
Har kikat påComfortzone c65, Temovex mfl. men hur får jag upp värmen till kanalsystemet på vinden på ett effektivt sätt? Och hur reglerar man luftflödet på ett bra sätt till alla rum? Har någon tips på hur och även vem som kan lösa detta? Huset finns i Nacka. Tack på förhand. Mvh/Jan B. Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2006, 22:58:07 »
Jag vet tyvärr inte hur kryotherms grejor funkar men kan du inte byta ut det mot något annat tilluftaggregat, typ Alig?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jbb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2006, 16:14:34 »
Är inte så hemma på detta området och har försökt läsa på Alig´s hemsida, men vad gör ett tilluftsaggregat?
Nedan är det jag hoppas kunna uppnå
1. Jag vill finna ett sätt att "tillverka" energi, dvs, varmvatten eller uppvärmd luft och med hög verkningsgrad, dvs. nyttja modern teknik, men jag tror inte att det är lönsamt att borra en brunn för vår del. Försöka ta ner 30-40% av vår elräkning.
2. Öka på luftgenomströmningen i huset och därmed eliminera det lilla markradoninslaget vi har
3. Kunna reglera värmen lite mer finstämt i olika rum, sovrum vs. allrum etc.
4. Nyttja bef. luftkanalsystem, dvs. ej installera vattenradiatorer.
5. Om möjligt fortfarande ha kvar kylan på sommaren.
6. Sedan vore det bra om det inte blir ett alldeles för eget påfund med massa olika delkomponenter som hela tiden måste skötas om.

Vet inte om jag måste göra stora avkall på min önskelista, men jag hoppas det finns något aggregat som kan lösa detta.

Mvh/Jan B.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
En frånlufts vp typ nibe 410p med tilluft och ett rejält vattenburet värmebatteri i tilluftskanalen borde funka med undantag för kylan.
Alt en nibe 100 fvp med en l/l vp kanalmonterad och ett tillufts aggregat med elbatteri kyla.
Eller en komfortzone och tillufts aggregat med vattenbatteri ingen kyla.

Rent ekonomiskt tror jag mest på alt med comfortzone.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2006, 17:19:29 »
Jag har samma problemställning som jbb.
Comortzone med tilluftsaggregat och vattenbatteri. Den enda lösning jag har läst om är ALIG250. Men den är enligt en installatör fjord för gamla luftvärme golv. Han snickrade ihop ett eget lösningsförslag med diskreta komponenter som var billigare an dom 15KSEK som ALIG250 kostar men med ett sinnsesjukt installationsförsla.

Det enda jag vill ha är ett tillusftsvärme aggregat att koppla till CE50 eller liknande. Såg Östbergs hade ett som hette SAU 250 E men det så väl stort ut. HJÄLP hur svårt kan det vara. Borde inte kosta mer en 8-10 KSEK.


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Så stort är väl inte östbergs med tanke på att det innehåller filter fläkt & batteri i samma låda vill du minska det så kan du ju köra med en kanalfläkt filterskåp och ett löst batteri men batteriet blir stort om man ska blli av med 6 kw+.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2006, 22:59:04 »
Jag vill bli av med upp till 5KW inte mer.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Kolla in här http://www.veab.com/.kanske något om du vill bygga själv.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2006, 00:01:03 »
jag vill ju helst inte bygga själv utan vill köpa fördigt kit eftersom jag bara är en glad amatör.

AndersWesterlund

  • Gäst
AndersWesterlund
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #9 skrivet: 07 november 2012, 09:30:22 »
Köpte ett hus i Skåne för ett år sedan med ett Kryotherm T-600 från 1999 som vi brottas med.
Därför är jag nyfiken på vad du gjorde med ditt aggregat. Hittade du ett nytt system där du kunde utnyttja kanalsystemet?

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2012, 00:24:35 »
Är inte ens nära pÃ¥ bekant omrÃ¥de nu sÃ¥ bortse frÃ¥n det jag säger om det e helt offside. Men en luft/luft pump och använda befintligt kanalsystem till ett ftx?  Utan att veta hur planlösning eller storlek är sÃ¥ mÃ¥ste väl det vara ett ekonomisk hÃ¥llbart alternativ. För öka luftgenomströmning, kapa massor av elräkningen och göra detta billigt brukar sällan gÃ¥ ihop.
Hur högt radon har du? Jag satte in radonsug hemma gick totalt på just över 14tusen efter ROT. Hade 220 innan och 60 efter. Huset är rätt stort och mätte på dom minst ventilerade ställena då jag kontrollmätte.
En llvp och ett FTX borde väl inte gå på mycket mer än 50k beroende på hur mycket som måste ändras i installationen. Radonsug då behöver du inte ventilera så mycket då det är som kallast så bör bli det billigaste alternativet.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #11 skrivet: 08 november 2012, 09:18:45 »
Titta på NILAN

Ett Danskt företag som har en typ FTX med värmepump monterad.


http://www.nilan.se/sv-SE/Hem/Lösningar/Bostadslösningar/Ventilation/VPL-serien/VPL-15-28.aspx

Du får värme och kyla men inget varmvatten
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #12 skrivet: 08 november 2012, 17:47:11 »
Jag har konverterat ett sådant system som du har till bergvärme genom att montera in ett vattenbatteri i tilluftkanalen och koppla det mot en bergvärmepump.
Just den installationen har inte kylfunktionen men det är inga problem att ordna.
alla befintliga fläktar behölls i den här installationen för dom var skapligt nya, men det är inte jättestora pengar att byta till nya energieffektiva fläktar annars.
Det är bara att anlita en ventfirma att montera in ett batteri med rätt effekt och sedan kan du välja vilken värmepump du vill.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #13 skrivet: 09 november 2012, 23:21:04 »
Ja, eller hur, en BVP är lösningen på alla problem.

Ni lyssnar inte ens på vad han vill ha.
installera en BVP så är hela problemet löst.

Det är en anledning till att forumet suger just nu.
Det är alltid samma svar på alla frågor och det är alltid samma 5 rörmokare som svarar.

Därför orkar jag inte ens besöka forumet frekvent längre.

HAN HAR LUFTVÄRME.
HAN VILL INTE INSTALLERA RADIATORER.
HAN VILL HA EN LÖSNING PÅ EN VP I BEFINTLIG MILJÖ.

Vad fan har hänt med er?
Läs vad han vill ha. Sedan kan BVP vara en lösning.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luftvärme hela vägen... Ingen verkar lösa detta...?
« Svar #14 skrivet: 10 november 2012, 07:49:56 »
 Sc:,h
Vilket trevligt inlägg !!!
Berätta nu tok jan vilka 5 rörisar som svarar på allt ? Just nu.

Läser du cougars iinlägg är dett ett förslag på vad man kan ersätta det med.
Vatten batteri i luftkanalen är inte radiatorer!!!!

Det är också luftburen Värme!
Det blir en lösning med värmepump i befintlig  miljö

Så jag bollar en fråga till dig istället
Vad fan är det för fel på dig?
Jag tycker du är skyldig Cougar en ursäkt!
Cococola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!