Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 2010..  (läst 5265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Batigol 19

  • Gäst
Batigol 19
Nibe Fighter 2010..
« skrivet: 07 november 2013, 19:22:05 »
Hej alla kunniga !

Jag bor i en enplansvilla från 1935. Vi har vattenburen värme i huset ifrån en elpanna, Nibe EVP 270.
För några veckor sedan kom jag över en luft/vatten värmepump, en Nibe Fighter 2010, från 2003.
Enligt förra ägaren har den gÃ¥tt sparsamt ,dÃ¥ han mest eldade ved hemma. Han var sparsam.  SÃ¥ den är i bra skick säger ägaren och jag slog till pÃ¥ den.  Tänkte docka den mot elvärmepannan dÃ¥ den är förberredd för detta visserligen en Nibe Fighter 2020, men 2010 är ju bara en äldre variant av den som jag förstÃ¥r.
Sen tog jag kontakt med nÃ¥gra rörfirmor, Nibe Ã¥terförsäljare och blev  mer eller mindre idiotförklarad.
Nibe fighter 2010 var tydligen en modell där kvalitén fick ryka på foten och hopplock av billiga delar var det som prioriterades framför kvalitén.
Kompressorn byttes på denna efter ett drygt år annars har den gått bra.
Är det värt att kosta på en installation utav den ?
Reservdelar finns ju inte heller till den längre, utgått för den modellen, eller är det bättre att inse sitt misstag och köra den till tippen direkt ?
Jag var så glad då jag såg denna, så jag tänkte efter, först efteråt.

Med vänlig hälsning Batigol 19

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #1 skrivet: 07 november 2013, 20:21:32 »
De du ringde vill självklart sälja på dig en ny värmepump, men en 2010 kan säkert funka några år till.
Jag tycker du ska koppla in den på din elpanna.
Har du inte tummen mitt i handen så kan du göra det mesta jobbet själv.
El-inkopplingen måste göras av en elektriker, men det är inte mycket jobb.
Ladda hem installationsmanualen och spotta i nävarna, kör du fast kan du får bra råd här.
Lycka till.  wave

http://www.nibeonline.com/pdf/611653-6.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CHEMAS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #2 skrivet: 10 november 2013, 08:57:49 »
Bara till o installera. Skulle kompressorn pajja så kan någon duktig faktiskt sätta dit en annan kompressor än original.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #3 skrivet: 10 november 2013, 09:32:10 »
Om den pajar är det ju även lätt att byta till en annan modell rördragningen är ju i princip redan gjord.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #4 skrivet: 10 november 2013, 15:53:43 »
Bara att installera när du nu har den, till nästa gång är ju allt förberett för att sätta en annan.

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Batigol19

  • Gäst
Batigol19
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #5 skrivet: 12 november 2013, 19:45:45 »
Hej !
Tack för alla svar !!
Trevligt med all positiv respons.
Jag har tippat över till den sidan själv, jag tror den har nÃ¥gra Ã¥r kvar och under tiden kan man  lära sig en del och spara ihop till en ny.
Med vänlig hälsning Patrik.

Batigol19

  • Gäst
Batigol19
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #6 skrivet: 19 november 2013, 20:01:12 »
Hej igen alla på forumet !

NÃ¥gon som vet , känner till en bra rör entreprenör  i Södertälje/Stockholmstrakten som kan tänka sig ha bÃ¥de tid och lust att hjälpa till att installera
en Nibe 2010 Fighter ?
Det var inte det lättaste ... en del vill verkligen inte befatta sig med att installera något som är begagnat, andra som är duktiga har fullt upp.
Någon som känner till någon som skulle kunna hjälpa till med detta ?

Självklart är betalningen inte ett problem.

Med vänlig hälsning Batigol 19

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2014, 21:54:59 »
Hej !

Vet inte om du fått hjälp men sänder ett svar iaf.

Rörfirman "Wase" i Botkyrka brukar göra lite olika uppdrag. Han har installerat ett flertal Nibe 2010 etc.
Min 2010 höll i nio år innan den säckade ihop. Det jag märkte när jag bytte till en 2026:a var att effekten blev betydligt bättre och värmen vart mer jämnt fördelad i huset.
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2015, 11:13:17 »
Hej

Jag undrar om det blev en installation till sist och om det i så fall blev bra?

Hälsningar

Marcus
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Batigol19

  • Gäst
Batigol19
SV: Nibe Fighter 2010..
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2015, 12:16:40 »
Hej !

Nej den står där intill husväggen så fint , men så inte inkopplad..
jag provade att höra av mig till firman Wase VVS som jag fick tips om, men jag fick ingen respons från dem.
Genom jobbet har vi kontakt med en  bra röris , han skulle titta pÃ¥ det, men han verkar ha sÃ¥ mycket att göra sÃ¥ det glöms bort hela tiden..
jag tolkar det som att intresset är litet, förmodligen är de rädda/tveksamma till att koppla in nÃ¥got som kanske inte kommer funka sÃ¥ länge, eller funka alls. (jag förstÃ¥r dem, men Ã¥ andra sidan är hela risken min..)  det lutar Ã¥t att jag fÃ¥r skaffa nÃ¥got nytt..

Med vänlig hälsning B.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!