Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP för ventilation till 3D-printer  (läst 758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DeepSilence

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FLVP för ventilation till 3D-printer
« skrivet: 24 mars 2023, 16:24:25 »
Hallå!

Lite osäker på vilken forumdel jag skulle posta, men iom att frågan gällen möjlig skada på en F370 så tror jag att jag hamnat rätt.

Jag har precis lyckats komma över en resin-printer till överkomligt pris.
Då själva hartset/resinet, samt de liter IPA som behövs för att göra rent utskrifterna, kräver en del ventilation för att bekvämt kunna vistas i samma rum så har jag en liten fundering.

Idag har vi ett torkskåp vi inte använder i tvättstugan. Från torkskåpet går slang upp till frånluftsventilen i taket.
Min tanke är att kasta ut torkskåpet, slänga in nåt dugligt arbetsskåp med dörr, placera printer och IPA-tvätten i det för att sedan ta upp ett hål i toppen och använda samma slang från värmeskåpet för att leda lukt och ånga direkt till ventilation.
Då jag inte har någon större lust att göra nytt hål i någon vägg bara för att leda ut lukt från printskåpet, och dessutom skjuta ut dyrbar varmluft, känns det här som den enklaste lösningen.

Nu till min faktiska fråga: Kan värmepumpen på något sätt ta skada av att ångorna från detta så koncentrerat leds in i ventilationen? Kan det rent av vara farligt?

Tack på förhand!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: FLVP för ventilation till 3D-printer
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2023, 17:50:00 »
Borde egentligen inte skriva. Men allt med lågt pH ska inte gå via luften, det vet jag. Men jag tror ingen alkohol som isopropanol eller lösningsmedel i härdplaster har pH-sänkade egenskaper? Carl borde ha koll.

Se om du kan hitta ett riktigt dragskåp till försäljning, väldigt sköna att arbeta när man kan reglera vad den börjar suga genom att höja och sänka frontglaset. Gjord för endamålet.
Torkskåp har jag kommit på att man kan förvara diverse garageprylar som stinker. Har inte fått tummen ur att köpa något än.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FLVP för ventilation till 3D-printer
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2023, 09:22:06 »
Jag hittar att isopropanol har en explosionsgränsen 2-13 vol % i luft.
Kommer du upp i 2% inne i fläktmotorn på frånluftsvärmepumpen så smäller det.

Hur används alkoholen vid rengörningen?
Sprejas den på och man samtidigt har öppna spjäll till värmepumpen så tror jag det finns en risk.
Men detta går ju att räkna på.

Frånluftsfläkten bör dra ca 40-50 l/s eller minst 3 kg luft/min.
För att komma upp i 2 viktprocent (tyvärr hittar jag ingen siffra på densitet för IPA i gasform) så räcker det med att spreja 60 g på en minut om det går direkt ut i ventilationen.
Det motsvarar ca 0.75 dl.

Detta med reservation för att IPA kan ha högre gasdensitet än luft.
« Senast ändrad: 26 mars 2023, 09:28:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DeepSilence

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP för ventilation till 3D-printer
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2023, 12:57:36 »
STORT tack för svar både HBerggren och Carl!

När en print är klar så sänker man ner den i ett bad med IPA, och låter den blandas runt några minuter där i.
SÃ¥ den kommer aldrig sprejas med andra ord.

Trots detta har jag ändå tagit ett beslut att ställa printern i ett skåp i garaget samt köpa en tvättlösning som ger mindre lukt, och som inte ska vara brandfarlig heller för den delen.
Anledningen till varför jag inte ville ha det där först är för att det är krångligare väg dit (jag är bekväm), samt att det är kallt.
Resinet behöver ha en temperatur på ca 20 grader när man skriver ut, men jag får köra med en liten värmekabel eller frostvakt i skåpet ett tag innan för att få upp temperaturen.

Jag känner att det här kommer göra att jag sover lite bättre om nätterna :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FLVP för ventilation till 3D-printer
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2023, 09:08:22 »
Aha, att avdustningen från ett bad kommer upp i 0,75 dl/minut ser jag som osannolikt annars.
Man kan ju ha ett lock över dessutom om man vill ha en extra säkerhet.
« Senast ändrad: 27 mars 2023, 09:30:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad narrativethird

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP för ventilation till 3D-printer
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2023, 08:48:24 »
Jag har också ställts inför liknande situation. Att läsa detta hjälpte mig mycket. .,;-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 723
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!