Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spola bort kalk i kallvattenrör  (läst 343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Spola bort kalk i kallvattenrör
« skrivet: 11 mars 2024, 20:18:18 »
Har någon av er lyckats spola rent igenkalkade rör. Jag har bra flöde idag men såg våras när vi bytte värmepump att mitt kallvatten rör som vi kapade av en bit var väldigt mycket kalk i.
Rören ligger i golvet  till alla tappställe som finns i princip utspritt överallt i huset. SÃ¥ att byta det är en mardröm dÃ¥ jag dessutom mÃ¥ste kapa upp betong golvet för att komma Ã¥t det. Därför vara jag inte pÃ¥ om det gÃ¥r att montera bort alla blandare och tex sätta ditt kulventiler med slanganslutning. Sen koppla en slang i vars en ände och en pump med nÃ¥gon dundervätska som löser upp kalken. Det är sÃ¥ klart ocksÃ¥ en del jobb men allt är enklare än att byta ut det befintliga till nytt. Och dra nytt utanpÃ¥liggande är inget alternativ.
Så har någon lyckats spola med framgång eller vet om det går att göra?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Spola bort kalk i kallvattenrör
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2024, 13:46:00 »
Vilken syra eller syrabaserad häxbrygd som helst bör fungera bra.  Om det är järnrör bör man kanske helst använda nÃ¥got som är baserat pÃ¥ fosforsyra, eftersom den inte angriper järn. T ex Hessa Kalkbort.  Kan tänka mig att en lagom utspädd lösning av denna, som man hÃ¥ller varm och pumpar runt, skulle kunna lösa problemet i ditt fall. En fördel med nÃ¥gon "färdig" häxbrygd av typ Kalkbort är att de även brukar innehÃ¥lla en del tensider som fungerar bra i sur miljö, sÃ¥ de kan bidra till att lösa upp även andra sorters avlagringar (organiska material mm). Använder man en ren syra, riskerar man att avlagringar som syran inte biter pÃ¥ blir kvar, och skyddar underliggande kalk.

Jag lyckades bra för några år sedan med att få ren värmeslingan i en totalt igenkalkad hetvattentvätt på det sättet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Spola bort kalk i kallvattenrör
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2024, 17:09:41 »
Jag har tagit bort mycket kalk i mitt tidigare liv, dock aldrig i rör, har provat alla färdiga kalkborttagningsmedel som fanns på marknaden "på den tiden" och det var rena skräpet i jämförelse med svavelsyra/Saltsyra. Och jag har aldrig gått bet på att kalken inte går bort efter en saltsyra behandling.

Svavelsyran kan ligga kvar som en luring och ligga och fräta efter avsköljning.
Saltsyra är bäst mot kalk av dessa två varianter och den ligger inte kvar som en luring och fortsätter fräta efter avsköljning, dock är den betydligt elakare mot metall då den är aktiv.

Jag hade nog testat att spolat igenom med antingen svavelsyran eller saltsyran, passa ögonen, jag har fått små stänk i ansiktet men aldrig i ögonen och jag har förstört massor med kläder. Förbered dig innan olyckan på vart du ska kunna skölja av och tvätta kroppsdelar, använd skyddsglasögon. Jag använde oftast simglasögon.

Du har ju en bit rör, testa på den så ser du vad som biter bäst, färdig kalkbort, svavelsyran eller rent av saltsyran.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola bort kalk i kallvattenrör
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2024, 20:25:18 »
Hur är det med Citronsyra blandat med vatten och får snurra runt med en pump och filter. det löser kalk. Sen hur mycket man ska ha, är jag osäker på. Läste det någonstans att det gick att använda. Finns i granulat i 5 kg förpackningar med

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Spola bort kalk i kallvattenrör
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2024, 20:38:52 »
Jag var ocksÃ¥ inne pÃ¥ en stark blandning av citronsyra ocksÃ¥ ner med returen i en hink och även sugledning till pump frÃ¥n samma hink kanske. Gärna en kraftigare pump inbillar jag mig är en fördel. AlltsÃ¥ med högre hastighet i rören. Lättare att göra det nu innan det blir helt stopp. Saltsyra fundera jag pÃ¥ ocksÃ¥ men det är ju trots allt dricksvattenrör. Man vill ju helst fÃ¥ bort all saltsyra när man är klar😃.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola bort kalk i kallvattenrör
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2024, 20:54:25 »
Jag var ocksÃ¥ inne pÃ¥ en stark blandning av citronsyra ocksÃ¥ ner med returen i en hink och även sugledning till pump frÃ¥n samma hink kanske. Gärna en kraftigare pump inbillar jag mig är en fördel. AlltsÃ¥ med högre hastighet i rören. Lättare att göra det nu innan det blir helt stopp. Saltsyra fundera jag pÃ¥ ocksÃ¥ men det är ju trots allt dricksvattenrör. Man vill ju helst fÃ¥ bort all saltsyra när man är klar😃.
Vet dom som har köpt en pump billigt på billiga varuhusen och räcket gott, pass på bara det sprutar mycket. Sen finns det även pumpar som man sätter på borrmanskiner med bra tryck i . Ska inte vara en älv igenom, räcker bra med ett jämnt flöde. Det är inga bitar som ska ut, utan upplöst kalk, nog inte fel att någon form av silduk som skummar av en del, annars bara snurra runt och kasta ut lösningen, hur lång tid har jag inte en aning om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!