Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställnings hjälp!  (läst 9416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Inställnings hjälp!
« skrivet: 11 december 2006, 18:01:49 »
Hej,

Jag har sedan 1mån tillbaka en 1550 och 107 installerad, rumsgivare har varit inkopplad från start. Idag tänkte jag att jag skulle ägna mig åt att ställa in "rätt" värmekurva och då skall rums givare var urkopplad enligt manuallen.
När jag satte rumsgivarparametern till nej dök börvärdet på framledningen från 33 till 26 dvs ingen värme alls ut till raddarna i princip. Jag kör med värmekurva 47.

Är det nÃ¥gon som vet varför den beter sig sÃ¥?  Sc:,h

Jag fick aktivera rumsgivaren igen då gick börvärdet upp till 33 igen. Jag vågade inte köra utan rumsgivare speciellt länge. (Var rädd att det skulle bli väldigt kallt i huset.
 *vinkar*




Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #1 skrivet: 11 december 2006, 20:05:09 »
Den allra viktigaste parametern är "FRAML TEMP (vid -15 ute)", Här sätter du nämligen kurvans övre värde och om den är för lågt ställd så kommer det att bli kallt inomhus vid bl.a. väderomslag samt givetvis när utetempen sjunker ner under nollan. Kurvans nedre värde sätts via parametern "VÄRME FRÅN VID UTETEMP".

När innegivaren styr så känner den av ditt faktiska behov av värme inomhus men när utegivaren är den som bestämmer så kan man med lite god vilja påstå att temperaturen på stigaren glider utefter en linje som lutar med en viss vinkel, ändpunkterna på denna linje är just de ovan nämnda parametrarna. Om du nu ändrar tillexempel "FRAML TEMP (vid -15 ute)" från 47° till 50° men inte rör den andra parametern kommer lutningen på linjen att öka och systemet kommer därmed att svara snabbare på förändringar i utetempen och vid minskning av samma parameter blir förhållandet det omvända.

Vid optimering av systemet ska du öppna alla termostater fullt ut och samtidigt stänga av innegivaren. Använd dig nu av de ovan nämnda parametrarna för dina justeringar, målet är att sätt parametern "FRAML TEMP (vid -15 ute)" så lågt som möjligt utan att komforten blir lidande. Typiskt värde för den andra parametern "VÄRME FRÅN VID UTETEMP" ligger runt 17 - 18 °. Hela processen kommer att ta lång tid (ca. 2 veckor) då du mellan varje värdeförändring bör vänta ung. 1 dygn innan nästa justering görs, helst bör du också vänta tills det är stabila minusgrader ute innan du påbörjar din optimering överhuvud taget.

Jag lägger med en bild på min kurvlutning så kan du se vilka värden som jag använder. (Röd linje)

// Grolim
« Senast ändrad: 11 december 2006, 20:09:29 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #2 skrivet: 11 december 2006, 21:12:02 »
Tack Grolim!

Jag trodde att det ända parametern för värme behov vid xx grader enbart styrde när pannan skulle gå på sommardrift. Är det inte så? Den står på 12 ºC , jag har bedömt att huset inte behöver värme vid varmare
väder ( gynnsamt läge ). Jag trodde att det enbart är huskurvan som sätter framledingstemp och vid kurva 47 och ca 6 ºC så borde pannan shunta ut 30-32 ºC utan att jag har min innegivare aktiverad enligt diagrammet i manuallen. Eller har jag fattat fel? Sc:,h

//Juta

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #3 skrivet: 11 december 2006, 22:01:18 »
OK! Nu är jag med på banan igen :D Den manual som jag tittade i var från 2004 och det har tydligen hänt en del sedan dess...

Om du väljer kurvlutning 47, justering 0 och värmebehovet upphör vid utetemp +12°C så kan jag utläsa i diagrammet att framledningstempen till radiatorerna kommer att bli ca 27°C om aktuell utetemp är +6°C. M.a.o. verkar din panna fungera alldeles utmärkt.

// Grolim
« Senast ändrad: 11 december 2006, 22:09:25 av grolim »
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #4 skrivet: 11 december 2006, 22:32:45 »
Grolim, du hade rätt efter att jag varit nere i pannrummet och ändrat till 18 ºC ändrades börtempen
till 30 ºC så nu blir det att justera :D

//Juta

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #5 skrivet: 11 december 2006, 22:33:48 »
Coolt, på´n bara  *roflmao*

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #6 skrivet: 12 december 2006, 07:34:57 »
Det jag inte kan sluta att fundera kring är ju att nu när jag har ställt "värme av vid ute temp" 18 ºC vilken effekt det får gällande energibesparing. För huset behöver ingen värme från en utetemp på ca12 ºC

Är inte skillnaden på dessa värden bla att den kör fast kondensering när värmebehov ej finns? är det effektivare än att köra flytande då man egentligen bara behöver värma för varmvatten? Sc:,h

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #7 skrivet: 12 december 2006, 09:03:44 »
Om huset verkligen inte behöver värmas vid +12°C skall du ställa in det så och inte 18°C.

När du endast skall ha tappvatten värmt, skall det vara fast kondensering på högst möjliga temp. COP blir sämre, men ändå 3 ggr än direktel ner i beredare/panna

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #8 skrivet: 12 december 2006, 09:52:31 »
Problemet som jag ser det är att det verkar som om huset behöver ca 30 ºC vid ute temp 5 ºC (21 ºC inne) och för att uppnå detta kan jag antingen ändra "värme av vid ute temp" eller välja en högre kurva ex 50 för att få önskad vinkel på kurvan (se Grolims dia.) Det kan ju i sin tur innebära att när det blir kallt säg ned åt -10 får jag för hög fram lednings temp?

Åt andra hållet blir det ju så att pannan kommer att "kalla" på värma en bit in i på sommaren ???

Frågan är vilket som ger bäst COP?

//Juta

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #9 skrivet: 12 december 2006, 11:04:21 »
Ändra du -15 punkten, hur vet du säkert att du får för varmt? Har du rumsgivar så fixar det sig ändå.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #10 skrivet: 12 december 2006, 22:12:00 »
Hej
Skall man inte sträva efter att ha en så lågt ställd kurva som möjligt för bästa COP?
Det kan jag uppnå med att laborera med punkterna; högt värde på "+17" punkten ger möjlighet att ha ett
lägre värde på "-15" punkten och vise versa.

Vilket vinkel på kurvan ger bästa COP??

//Juta

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #11 skrivet: 12 december 2006, 22:42:20 »
Ju flackare vinkel du kan ha på kurvan desto bättre är det, sett ur pumpens perspektiv.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #12 skrivet: 13 december 2006, 06:50:10 »
Tack för all information, jag antar att jag får "känna" mig fram till en bra kurva.

Nu till en annan sak, efter en del spring ner i källaren de sista dagarna undrar jag om man kan flytta upp manöver pannelen en våning. Jag menar det ser ut som om det är en vanlig nätverkskabel som
förbinder panelen med pannan. Om någon provat, hur lång kabel kan man ha. Skulle behöva ca 12-15m för att kunna placera bra.

//Juta

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #13 skrivet: 13 december 2006, 08:30:02 »
Jag tror att intresset för panelen miskar drastiskt när ellt är intrimmat!

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Inställnings hjälp!
« Svar #14 skrivet: 13 december 2006, 08:46:39 »
Ja kanske det, men jag tänkte även på de dagar man skall fylla upp bubbelbadet, då skall man först springa ner i källaren och aktivera extra varmvatten produktion. :-\

Ju flackare vinkel du kan ha på kurvan desto bättre är det, sett ur pumpens perspektiv.
På vilket sätt är det bättre?

//Juta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!