Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bekant nekad FA-skatt  (läst 1031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #15 skrivet: 17 april 2024, 08:10:34 »
Självklart är det helt omöjligt att skattefuska om man inte är kriminell.  Skattefusk är nämligen kriminellt så då är man per definition kriminell.  tummenupp

Det jag menar är att alla företagare idag är mer eller mindre kriminella p.g.a. alla regelverk som finns, jag hävdar bestämt att det t.ex. i min bransch är omöjligt för en liten aktör att följa alla regelverk som finns, om myndigheterna vill klämma dit mig så kan de.
Och så är det för alla företag idag, om man inte har en mycket mycket begränsad verksamhet och är extremt påläst på alla lagar och regler, vilket jag hävdar att ingen är, och då speciellt inte de kriminella som startar företag för att tvätta pengar.

Du talar om skattefusk, jag talar om REACH, ROHS, MID, CE, UL, Boverket, Swedac, arbetsmiljöverket, kemikalieinspektionen, Elkretsen, livsmedelsverket och många många fler.
Vi har över 240 myndigheter i Sverige, och många av dem sätter upp regler som just företag ska följa, och om de inte gör det så kan det utdömas viten, sanktionsavgifter, återtagande av produkter som sålts, skattetillägg och gud vet vad.

Ingen vanlig person kan greppa ens en tiondel av alla krav som ställs på ett företag idag, det är helt enkelt sinnessjukt.
Varje litet krav kan i de flesta fall försvaras, men lägg ihop alla krav som finns, och kontrollera, så kan du döma vem som helst till någon form av straff.

Man kan jämföra det med alla trafikregler, de kan försvaras i varje enskilt fall, men sätt en polis i din bil och låt denna person följa med när du kör tio mil, och kom inte och säg att polisen inte skulle kunna bötfälla dig för trafikförseelser sedan...
« Senast ändrad: 17 april 2024, 08:13:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #16 skrivet: 17 april 2024, 19:46:41 »
Fast just i den här tråden så pratade vi nog om skatter ändå....  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 848
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #17 skrivet: 17 april 2024, 21:59:24 »
Har inte följt denna tråd, men jag kan meddela att jag nyss skickade in egen ansökan om att slippa F-skatt och momsredovisning, det blev godkänt under nästa vardag 💪🤘✌️.
Snabbt jobbat, mycket bra!!
Dessutom hade jag skrivit preliminärskatt ansökan på fel blankett, en snäll tanta ringde mej personligen och gav mej vägledning rätt. Också inskickad nu, Har inte kollat, antagligen klart det med.
Tycker de sköter sej mycket bra 👍

Om man uppsåtligen försöker fuska med skatten eller bryta mot trafikregler eller något annat, då är man kriminell.
Är man ekonom som inte kan räkna eller dålig bilförare som jag och missar lite trafikmärken, då är man inte kriminell.
« Senast ändrad: 17 april 2024, 22:04:40 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34911
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bekant nekad FA-skatt
« Svar #18 skrivet: 18 april 2024, 07:16:59 »
Fast just i den här tråden så pratade vi nog om skatter ändå....  ;)

Till del, men vi diskuterade även den möjliga anledningen till avslaget, att det är myndigheternas kamp mot kriminella gäng som gör att de är mer stringenta, vilket drabbar vanligt hederlig folk.
En kriminell som startar företag kan kontrolleras på så många andra sätt än bara skattemässigt, det var det jag ville ha sagt.
Det finns inget självändamål för staten att försvåra för folk att starta företag, vill de stoppa kriminella kan de göra det med en lång rad verktyg som innefattar både skattebrott, och en mängd andra lagar, regler och bestämmelser.

Jag hävdar bestämt att alla företagare är kriminella, både medvetet och omedvetet.
Frågan är bara om man ska klämma åt alla, eller utvalda grupper.
Jag tycker mig se en tendens att man nu klämmer åt "vanligt hederligt folk" och lämnar de yrkeskriminella fri lejd, för att det upplevs för farligt att agera mot dem.
Om min spaning är korrekt så är vi inne på en mycket farlig väg där vi lämnar fältet öppet för kriminella gäng och försvårar för "hederliga" företagare, och det kan bara sluta på ett sätt - det som är illa nu kommer att bli än värre som ett resultat av missriktad uppmärksamhet på "företags olagligheter" i ett brett perspektiv.
För myndigheterna spelar det ingen troll om de sätter dit en svensk yrkesman som driver byggföretag eller en klanledares penningtvättverksamhet - i regeringens ögon har de minsann "satt hårt mot hårt mot kriminella gäng", vilket resulterat i miljarder av skattetillägg, sanktionsavgifter och viten.
Det kan bli en fjäder i hatten både för myndigheter och regering, även om det bara öppnar dörren för kriminella gång på vid gavel när de försvårar för ärliga företagare i sin jakt på "pinnar".

Lite som när polisen ska öka brottsuppklarningsfrekvensen och bötfäller "Svenssons" för fortkörning istället för att spana på, och gripa, inbrottstjuvar, stöldligor, knarklangare eller mördare.
« Senast ändrad: 18 april 2024, 07:24:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!