Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemp för att undvika legionella?  (läst 27506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #15 skrivet: 11 september 2010, 12:19:41 »
Fin anläggning du har Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #16 skrivet: 12 september 2010, 12:18:29 »
@ utopiazz: Vattnet behöver inte alls vara stillastående för att vi skall få
tillväxt. En VVC med för låg temperatur räcker alldeles utmärkt för att odla
bakterier i.

Jag skrev att "Tillväxten kräver att vattnet är relativt stillastående". Strömmande vatten minskar tillväxttakten eller som Smittis skriver "Låg eller ingen vattenströmning gynnar dessutom tillväxt". Skälet till det är i princip samma som att koppar är bra mot legionella. Bakterien lever helst i det område på insidan av rören där det samlas allehanda "godsaker" eller i vattentankar där det alltid finns lite sedimentering i botten.

Jag är övertygad om att om man skulle kontrollera förekomsten av bakterien i ett VVC system så är det inte i VVC ledningen som sådan som bakterien finns. Jag tror att man kommer att hitta den i de avstick som finns från huvudledningen där vattnet hålls varmt av VVC men utan större strömning, t.ex ett avstick mot ett garage eller gästdusch

« Senast ändrad: 12 september 2010, 12:22:42 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #17 skrivet: 12 september 2010, 13:46:30 »
@ utopiazz: Jag håller i stora drag med om vad du säger. Jag vill bara förtydliga att:
"Låg eller ingen vattenströmning gynnar dessutom tillväxt", inte säger samma sak som:
"Tillväxten kräver att vattnet är relativt stillastående".

Det stämmer också som du säger att VVC-ledningen i sig inte är riskabel om den bara är
tillräckligt varm, utan riskområdena blir i de avstick som värms upp lagom mycket av det
vatten som strömmar förbi. På samma sätt blir kallvattenledningar som värms upp till
(o)lämpliga temperaturer riskabla.

Kallvatten skall hållas kallt och varmvatten skall hållas varmt (hett).

Se'n kan man inte hur som helst göra jämförelser med hur olika organismer reagerar
på godtyckligt valda kopparföreningar. Det vi pratar om här är ju i så fall bara sådana
kopparföreningar som kan uppstå av sig självt i en vattenledning. Lägg även märke
till att kopparbranschens reklambroschyr inte alls säger att kopparrören tar kål på
legionellabakterier. De säger bara att viss forskning visar på en hämmande effekt.
Slutklämmen att kopparrör förresten mycket bättre tål det höga temperaturer och
de kemikalier som används när sanering trots allt blir nödvändig, kunde de ju låtit bli
att skriva. Den förtar ju hela illusionen av att man klarar sig bara man använder
koppar i stället för plast.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #18 skrivet: 12 september 2010, 23:27:02 »
@Sobris:

Du tolkar info lite konstigt och jag har ingen lust att posta för tunga papper här. Det handlar om att organiska ämnen inte kan växa på koppar eftersom koppar släpper joner från sig. Kopparbranschen vill inte prata om kopparjoner eftersom naturvårdsverket "bannat" såna.

Var skulle då organismer kunna växa i ett system som är byggt av koppar?? På avlagringar?? Möjligen.. men inte i så stor utsträckning att man kan bli sjuk.

Jag upprepar att första kända fallet av Legionella upptäcktes på en orienteringstävling där många duschade samtidigt så att vattnet hade för låg temperatur i beredaren. Själva beredaren var tillverkade i glasfiberplast som är en utomordentlig grogrund för påväxt. Titta på en plastbåt som dras upp i höst t.ex.

Ett bra sätt om man är rädd för legionella är ju annars en förrÃ¥dsberedarslinga som man lägger i en acktank. DÃ¥ undviker man stora volymer, fÃ¥r bra flöde samt koppar hela vägen  ^-^
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #19 skrivet: 13 september 2010, 06:18:28 »
i ett av bostads omrÃ¥dena i märsta lÃ¥g 18 st nibe koppar burkar uppkopplad mot en FL V-P  allt va smittat vid dom provtagningarna som gjordes . fFörvataren där var en gammal beställare till mig sÃ¥ jag fick ett samtal av honom .
I dag har dom en annan lösning  :) och inga legionella problem .dom fick en sak till, en bättre verkningsgrad pÃ¥ värmepumpen ocksÃ¥,
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #20 skrivet: 13 september 2010, 08:29:12 »
Jag mÃ¥ste fÃ¥ kasta lite bränsle pÃ¥ legionellaelden jag ocksÃ¥ eftersom det för en gÃ¥ng skull är en ganska konstruktiv debatt i frÃ¥gan...  Thumbsup

Jag tror delvis på Toprunners resonemang. Det finns en del forskning inom området. Bl a: http://documents.vsect.chalmers.se/CPL/exjobb2006/ex2006-009.Pdf

Rent spontant känns det dock som att kopparets antibakteriella egenskaper borde avmattas en del med tiden pga oxid och andra avlagringar - Särskilt i en förrådsberedare där det är låga strömningshastigheter.
Dessutom drabbas beredaren förr eller senare av en viss sedimentering på botten, vilket kan vara en bra grogrund för olika bakterier både för att sedimentet innehåller en massa näringsämnen och för att temperaturen är lägre i botten på tanken.

Så jag tror inte man skall känna sig helt trygg bara för att man har koppar i beredaren och ledningarna.

Sen är det ju som sagt var väldigt få dokumenterade fall av legionella och de som redovisades i den här tråden berodde i samtliga fall på felande värmeanläggninar. Å andra sidan är mörkertalet stort och förekomsten av bakterien svår att överblicka - En frisk person blir ju normalt sätt inte sjuk av att utsättas för bakterien, så det är svårt att utgå ifrån sjukdomsstatistiken.

Enda säkra sättet att ta reda på vilket vattenvärmningssytem och vilka temperaturer som egentligen fungerar är väl att helt enkelt genomföra bakteriemätningar i ett antal befintliga system. Är det nån som känner till om det har gjorts några sådana studier?


Innan detta är helt utrett så håller jag med Sobris resonemang att HELA den varmhållna vattenvolymen skall vara så varm att bakterierna dör i princip omgående.
« Senast ändrad: 13 september 2010, 08:30:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #21 skrivet: 13 september 2010, 08:56:55 »
i ett av bostads omrÃ¥dena i märsta lÃ¥g 18 st nibe koppar burkar uppkopplad mot en FL V-P  allt va smittat vid dom provtagningarna som gjordes . fFörvataren där var en gammal beställare till mig sÃ¥ jag fick ett samtal av honom .
I dag har dom en annan lösning  :) och inga legionella problem .dom fick en sak till, en bättre verkningsgrad pÃ¥ värmepumpen ocksÃ¥,
cocacola *vinkar*

Kan du vara lite mer specifik... vadå allt var smittat??? Låter då inte som ett legionella problem.

@purjo_ : Jag tror inte installationsbranschen går över till kopparsystem och jag tipsar mer för den som bygger själv. Branschen kör på med cirkulerade system och högtemp.. oavsett den merkostnad det ger både i högre energi och investeringskostnader.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad stanem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #22 skrivet: 13 september 2010, 09:24:06 »
En till fundering i ämnet... legionellabakterien förekommer ju i det "fria" dvs kan komma in via kallvattnet. Säg att i systemet kör man 60 grader för att känna sig trygg men efter det kommer den obligatoriska blandarventilen med reglering 38 - 60 grader. I huset finns småbarn och för säkerhets skull har man ställt blandaren till 38 grader i tidernas begynnelse och sedan glömt det - hur stor är risken att legionella kommer in och kan växa till sig? och visst - alternativet är ju att nån gång i veckan/månaden gå ner i pannrummet och vrida upp till max och gå runt i huset och spola alla tappställen men handen på hjärtat - hur många tänker på det eller ens känner till blandningsventilen i pannrummet? som sagt - bara en fundering...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #23 skrivet: 13 september 2010, 09:51:23 »
En till fundering i ämnet... legionellabakterien förekommer ju i det "fria" dvs kan komma in via kallvattnet. Säg att i systemet kör man 60 grader för att känna sig trygg men efter det kommer den obligatoriska blandarventilen med reglering 38 - 60 grader. I huset finns småbarn och för säkerhets skull har man ställt blandaren till 38 grader i tidernas begynnelse och sedan glömt det - hur stor är risken att legionella kommer in och kan växa till sig? och visst - alternativet är ju att nån gång i veckan/månaden gå ner i pannrummet och vrida upp till max och gå runt i huset och spola alla tappställen men handen på hjärtat - hur många tänker på det eller ens känner till blandningsventilen i pannrummet? som sagt - bara en fundering...

Blandningventilen i pannrummet måste vara ställd så att temperaturen är minst 50 grader vid tappstället. Annars har man inte en fungerande anläggning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #24 skrivet: 13 september 2010, 14:00:10 »
Ja då topprunner jag ska försöka , du vet att jag skriver dåligt :)

Miljö och hälsa tog en massa prover och kom fram till att källan till smittan va VVB . det är det jag menar med att allt va smittat.SÃ¥ i första skedet dödade jag  tankarna .dom kopplades bort och fjärr värmen fick ta hela varm vatten uppvärmningen . Därefter gjordes en ombyggnad av centralen och i dag fungerar det som det ska  :) utan legionella
En kund anpassad lösning  Thumbsup
cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #25 skrivet: 13 september 2010, 15:26:37 »
Ja då topprunner jag ska försöka , du vet att jag skriver dåligt :)

Miljö och hälsa tog en massa prover och kom fram till att källan till smittan va VVB . det är det jag menar med att allt va smittat.SÃ¥ i första skedet dödade jag  tankarna .dom kopplades bort och fjärr värmen fick ta hela varm vatten uppvärmningen . Därefter gjordes en ombyggnad av centralen och i dag fungerar det som det ska  :) utan legionella
En kund anpassad lösning  Thumbsup
cocacola  *vinkar*

Jag menar själva systemet. Du sa 18 NIBE burkar.. menar du dubbelmantlade beredare kopplade till en frånluftspump eller en pump till varje? En i varje hus eller alla till samma pump? Vilken sorts V-pump.. R134a eller ?

Är det gamla ROT:ade hyreshus ? Kanske du menar att de dömde ut allt grundat på smitta i en beredare?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #26 skrivet: 13 september 2010, 21:16:35 »
2st 80 kw värmepumpar , kopplade mot rad och 2 pack med 9 burkar i varje pack  ladd växlare enklemantlade vvb .  sÃ¥ alla varmvatten beredare va ihop kopplade och japp dom gick pÃ¥ 134 med bitzer kompressorer .(faktiskt ett av dom sämsta jobb jag tittat pÃ¥ ) legionellan fanns i lgh tapp kranen i vvc och källan till smittan va den ackumelerade mängd varmvatten som finns beskriven ovan ,
cocacola *vinkar*
« Senast ändrad: 14 september 2010, 05:52:25 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #27 skrivet: 13 september 2010, 21:30:53 »
En till fundering i ämnet... legionellabakterien förekommer ju i det "fria" dvs kan komma in via kallvattnet. Säg att i systemet kör man 60 grader för att känna sig trygg men efter det kommer den obligatoriska blandarventilen med reglering 38 - 60 grader. I huset finns småbarn och för säkerhets skull har man ställt blandaren till 38 grader i tidernas begynnelse och sedan glömt det - hur stor är risken att legionella kommer in och kan växa till sig? och visst - alternativet är ju att nån gång i veckan/månaden gå ner i pannrummet och vrida upp till max och gå runt i huset och spola alla tappställen men handen på hjärtat - hur många tänker på det eller ens känner till blandningsventilen i pannrummet? som sagt - bara en fundering...

Blandningventilen i pannrummet måste vara ställd så att temperaturen är minst 50 grader vid tappstället. Annars har man inte en fungerande anläggning...


Purjo   HÃ¥ller du 60 grader i hela beredaren  knUp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #28 skrivet: 13 september 2010, 21:44:06 »
En till fundering i ämnet... legionellabakterien förekommer ju i det "fria" dvs kan komma in via kallvattnet. Säg att i systemet kör man 60 grader för att känna sig trygg men efter det kommer den obligatoriska blandarventilen med reglering 38 - 60 grader. I huset finns småbarn och för säkerhets skull har man ställt blandaren till 38 grader i tidernas begynnelse och sedan glömt det - hur stor är risken att legionella kommer in och kan växa till sig? och visst - alternativet är ju att nån gång i veckan/månaden gå ner i pannrummet och vrida upp till max och gå runt i huset och spola alla tappställen men handen på hjärtat - hur många tänker på det eller ens känner till blandningsventilen i pannrummet? som sagt - bara en fundering...

Blandningventilen i pannrummet måste vara ställd så att temperaturen är minst 50 grader vid tappstället. Annars har man inte en fungerande anläggning...


Purjo   HÃ¥ller du 60 grader i hela beredaren  knUp


Självklart                                                                                   Inte...



SÃ¥ höga temperaturer kan jag inte lÃ¥ta VP'n jobba med.  a:gl

Hur många här med VP och förrådsberedare gör det? Här på forumet skall vi ju tala om hur man skall göra, sen är det ju upp till var och en att tolka råd och regler...
« Senast ändrad: 13 september 2010, 21:46:12 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattentemp för att undvika legionella?
« Svar #29 skrivet: 13 september 2010, 21:54:53 »
Tänke väl det *roflmao* det är nog inte många med vp vare sig med beredare eller slinga som uppfyller reglerna :,v(
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!