Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta FLVP till Bergvärme + FrÃ¥nlufttillsats ?  (läst 795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Byta FLVP till Bergvärme + Frånlufttillsats ?
« skrivet: 30 januari 2010, 11:35:05 »
Hej! Har en 12 år gammal ES480 FLVP i ett hus från samma år (1997) på 240 kvm
i norra stockholmsområdet med radiatorsystem. Har funkat hyfsat och ligger på kring 20 C inomhustemp, dessutom har jag 15 kvm elslingor i badrum som är på 24/7 för att trycka upp lite extra där. Total årsförbrukning inkl hushållsel på 5 personer ligger mellan 27-30,000 kwh.
Inte så farligt tycker jag - MEN nu skall jag bygga till en souterrängvåning på 75
kvm sÃ¥ total yta att värma upp blir 315 kvm. Tror den är lite klen helt enkelt.  

I tillyggnad blir det vattenburen golvvärme, så nya anläggningen behöver två system, en till befintlig radiator och en lågtemphistoria till golvet.

Några idéer om vad jag bör putta in istället ? OBS Nöjd med ES480 är jag faktiskt, i det nya systemet vill jag gärna ha någon kombination kanske bergvärme + en frånlufttillsats som cirkulerar luften i befintlig byggnad. Tilluften är av mekanisk typ Freshventiler.

Tacksam för förslag !

/Olof
« Senast ändrad: 30 januari 2010, 16:32:20 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Byta FLVP till Bergvärme + Frånlufttillsats ?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2010, 01:29:13 »
Titta på en Comfortzone CE65 FLVP den borde räcka tror jag. Den ger 6.5 Kwh på bara frånluften.
Har själv en CE50, 5 Kwh till ungefär 280 m2 hus och är mycket nöjd. Ligger på ca: 6000kwh för uppvärmningen/ år + lite ved när det är som kallast (ca:4-5 kubik om året)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!