Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra observationer och frÃ¥gor kring -15 med IVT 5kW  (läst 2964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Har den "gamle" 5kW 2005-modellen där innerdelen är litet djupare, 25 cm. Enligt SP så ska pumpen ge 2.3 kW värme vid -15 med en COP på 2.2 (jag angav ngt lägre siffror i en annan tråd pga modellförvirring med den nyare modellen).

Den stora frågan är varför detta i princip räcker för att värma 150 kvadrat 70-talskåk vid -15, med hushållsel som huvudsakligt tillskott. Någon radiator och golvvärme kan dutta igång litet under kortare perioder men det är marginell förbrukning på dessa vid -15, typ att de triggas igång vid avfrostningar.

Det finns även en 100 kvadrat källare som värms av en luftavfuktare och en radiator i tvättstugan, sedan eldar vi litet i en kakelugn i gillestugan var och varannan dag. Utan eldning blir tempen ca 15 grader därnere vid -10 till -15 ute. Även om huset är relativt välisolerat för sin tid så känns det som att det kan finnas visst allmänintresse i att försöka luska litet mera i varför det fungerar så pass bra.

Nu har jag mätt faktisk VP-förbrukning under ett antal timmar där tempen gått från -14 till -17, sedan blev mätningen ointressant för det blev för kallt. Gjorde samma sak igår. Pumpens medelförbrukning ligger då på 1150 W vid maxfläkt, inräknat tappet vid de få avfrostningar som blir aktuellt vid dessa temperaturer. Typisk förbrukning vid -15 ligger på 1250W vilket är något under vad den förbrukar vid temperaturer varmare än -10 där den maxar på ca 1350W. Just nu vid -18 så förbrukar den tex 1200W mitt inne i värmecykeln. Effektuttaget sjunker något ytterligare en halvtimme innan nästa avfrostning kommer, ca 1050 W som lägst under den del av cykeln den ger värme. Allt enligt en mätare från clas ohlson som tycks vara korrekt enligt kända laster. Kan detta vara en förklaring på något sätt, att pumpen tycks ta ut något högre effekt än vad den borde vid -15? Eller det kanske är normal förbrukning jag vet inte.

Ett annat spår kanske är att tempen på innerdelens inloppsluft är rätt låg, 19 grader vilket är ovanvåningens temp. Då är det 21-22 grader bottenvåning, 22 grader styrtemp (pumpen sitter i trappen mellan bottenvån/ovanvån). Kan en låg inloppstemp förklara något?

Jag tycker det vore synd att bara vifta bort de som får oväntat bra prestanda från sina installationer med att det beror på ovanligt bra isolering osv, eller att man har en hög hh-förbukning. Det kanske finns andra faktorer som kan vara bra att reda ut och som kan vara till hjälp för de VP-ägare som blir negativt överraskade, oavsett märke.

En positiv faktor vet jag, vi drar ner persiennerna på natten vilket bör höja isoleringsvärdet i de gamla kopplade 2-glasfönsterna en smula.

---
PS. Jag mätte även lufttemp på inlopp och utblås vid maxfläkt igår, alla luftriktare ställda för max luftflöde. Kanske uppgifterna kan vara intressanta i sammanhanget även om det inte är några proffsinstrument man använder precis…
- minus 15 ute, 15 min efter avfrostning
- luftinlopp: 20.6 (panelen visade 19)
- utblås: 34.3 med samma tempsensor som ovan (mot slutet av värmecykeln ca 2 timmar senare var utblåstempen 32.1)
-1290W förbrukning vid detta tillfälle
- max luftflöde på min innerdel AY-XP09DR-NC är 195 l/s enligt spec.

En teori som nog inte är så dum är att källaren magasinerar mer värme än man tror mellan eldningarna - även om de bara sker en gång om dygnet eller mindre så ger det förmodligen ett bidrag även när kakelugnen är iskall som när jag kör dessa små amatörtester.
---
PS #2 och nu får alla ev tvivlare bekräftat att jag är fullkomligt galen. Kollade nämligen även insug/utblås effekt vid -7:
-insug: 23.6, då är det 20 grader på ovanvåningen
-utblås: 40.4 vid "max heat" dvs maxfläkt vad det nu är ("195l/s" men det är nog knäckfrågan, uppgifterna varierar men det är bra med blås kan jag säga. Det vore trevligt med någon som vet vad de olika fläktlägena faktiskt ger på IVT 5kW)
-förbrukning: 1380W

Härmed lägger jag ner alla försök att hitta förklaringar till hur det kan fungera och bara accepterar faktum. Kan ju tillägga att jag sitter i T-shirt nu efter försöket för det blev litet väl varmt i kåken, 24 grader på bottenvåningen. Dags att köra litet kyla kanske?
« Senast ändrad: 25 januari 2006, 02:13:49 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!