Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor kring vÃ¥r installation av frÃ¥nluftsvärmepump (NIBE F370)  (läst 1914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tveksamt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥ng historia kort:
Flyttade i april in i hus (byggt -04), 118 kvm fördelat på två våningar. Ca 70-80kvm nedervåning, alla sovrum på ovanvåning. Golvvärme nere, vattenburna radiatorer uppe, utom i badrummet uppe där det är el-golvvärme. Till hösten/vintern upptäckte vi att värmen på ovanvåningen var i det närmaste obefintlig. Felsökning visade på fel på den gamla FLVP och vi beslutade att byta ut den med tanke på dess ålder och vårt framtida lugn. Bytte i dec till en NIBE F370.
Fortsatt kalla radiatorer uppe efter det, installatörerna konstaterade också att det saknas en extra grupp för radiatorerna varpå de då alltså får samma framledningstemperatur som golvvärmen. Suck!
När det var som kallast i Uppsala i vintras hade vi alltså ca 15 grader på ovanvåningen med lagom värme på nedervåningen trots max flöde på de tre radiatorerna, en per sovrum.
Har tagit oss genom vintern så långt med extra utsatta elradiatorer, något vi givetvis vill slippa framöver.

Försöker nu hitta lösning på vårt problem. Hade firma på besök idag som tittade lite på möjligheterna att helt enkelt sätta dit en extra grupp så som det borde ha varit gjort från början.
Fick också tipset om att prova strypa golvvärmen helt ett par timmar för att tvinga allt vatten upp till övervåningen och på så vis få koll att cirkulationen är okej där. Radiatorerna är luftade ett flertal gånger utan någon luft.
Värt att nämna att vi inte har någon ritning på hur rördragningen är gjort i väggar utan ser bara det som syns så att säga. Rörisen idag konstaterade att det är ett tvårörsystem.

Så först och främst, några andra tankar från forumet här som kan vara bra att kolla/undersöka för att säkerställa att vi inte bara har tänkt konstigt någonstans eller något uppenbart fel vi missat?
Något specifikt vi borde felsöka? Något vi borde testa?

Började också få några små funderingar kring ekonomin efter en sådan grupp ev. är installerad.
Med golvvärme som har lägre framledningstemperatur borde det ju krävas mindre av FLVP för att komma upp till rätt temperatur. Med radiatorerna rätt inkopplade måste ju pumpen värma vattnet mer, alltså förbruka mer energi = högre kostnad.
Samtidigt så kommer ju frånluften från huset att få en högre temperatur eftersom det blir varmt i hela huset..
Kan man (dvs. någon annan än jag som är mer kunnig) gissa något om hur mycket kostnaden kommer att skilja sig? Ska jag räkna med en liknande elräkning i dec nästa år eller 3 gånger så hög? Förstår att ingen kan göra exakta kalkyler på det här, men sådär mellan tummen och pekfingret kanske någon kan våga sig på en hint om åt vilket håll det lutar...

Stort tack till alla er som kommer med tankar och förslag!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man brukar säga att en grad högre innetemperatur ger 5% ökad energiförbrukning. Av den uppvärmningsenergi som går till övervåningen kommer alltså förbrukningen att öka runt 25% om temperaturen höjs från 15 till 20 grader. Övervåningen brukar oftast dra lite mindre energi även om våningarna är lika stora.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Ett alternativ är att byta till större radiatorer på övervåningen. Det kanske blir billigare.

Som F370 är konstruerad bör det höst och vår inte bli någon ökning av elförbrukningen på grund av att pumpen måste arbeta mot högre temperatur. Under den tiden är det inställd temperatur på varmvattnet som bestämmer pumpens arbetstemperatur. Däremot kommer elförbrukningen att öka då övervåningen kommer att hållas vid högre temperatur.

När det är riktigt kallt ute kan det bli ett annat läge. Köldmedieslingan gÃ¥r in i tanken upptill. Man kan tänka sig fallet att hetgasens värme räcker för att värma varmvattnet och att köldmediet kan kondensera längre ner i tanken vid en temperatur som räcker för att värma huset. DÃ¥ blir det en ökning av elförbrukningen pÃ¥ grund av högre kondenseringstemperatur. Vad det blir för ökning beror pÃ¥ fördelningen av värmebehovet mellan varmvatten och värmning av huset. GÃ¥r det Ã¥t mycket varmvatten är det varmvattnets temperatur som bestämmer elförbrukningen. Det faktum att varmvatten inte förbrukas jämnt över dygnet pÃ¥verkar ocksÃ¥. 

Min gissning, och det är en gissning, är det kanske kan bli en ökning av pumpens elförbrukning med 30% en vintermånad. .
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tveksamt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man brukar säga att en grad högre innetemperatur ger 5% ökad energiförbrukning. Av den uppvärmningsenergi som går till övervåningen kommer alltså förbrukningen att öka runt 25% om temperaturen höjs från 15 till 20 grader. Övervåningen brukar oftast dra lite mindre energi även om våningarna är lika stora.

Blir denna tumregel applicerbar oavsett att det blir ett annat värmesystem så att säga?
Det kan mycket väl vara jag som helt enkelt inte förstår bättre men jag tänker såhär:

Nuvarande anläggning, pumpen värmer vattnet till golvvärmen för att få den temperatur som behövs, låt oss säga 30 grader.
Utöver detta värmer den varmvattnet till 50 grader.

Med den nya anläggningen kommer det ju att behövas lika mycket varmvatten á 50 grader, men utöver att värma upp till 30 grader för golvvärmen så behöver vi ju värma upp vattnet till radiatorerna till, säg, 70 grader.

Missar jag något eller är mitt generaliserande för grovt? Eller helt enkelt felaktigt..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om golvvärmeslingorna behöver 30 celcius så kanske radiatorerna behöver 40 celcius. Det behövs då en golvvärmeshunt som shuntar ner framledningstemperaturen till golvvärmen. Detta är den normala lösningen i hus med kombinationen golvvärme och radiatorer. Eftersom ni bara har tre radiatorer på övervåningen kan det vara ett bättre alternativ att byta radiatorerna till större och/eller tjockare dito som ger mer värmeeffekt vid den låga temperaturen. Kräver en installatör som är bra på att räkna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Nuvarande anläggning, pumpen värmer vattnet till golvvärmen för att få den temperatur som behövs, låt oss säga 30 grader.
Utöver detta värmer den varmvattnet till 50 grader.

Även vattnet till golvvärmen värms för det mesta till 50 grader. Det finns en shuntventil i värmepumpen som blandar vattnet i tanken med returvatten sÃ¥ att framledningen till golvvärmen blir 30 grader. Titta pÃ¥ sidan 12 i  installatörshandboken! Där finns det en principskiss som visar uppbyggnaden av systemet.

De befintliga radiatorerna behöver förmodligen som mest inte mer än 10-15 grader högre framledningstemperatur än golvvärmen så 70 grader blir aldrig aktuellt.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tveksamt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för era tankar och er input!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!