Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla på garaget - Förslag önskas  (läst 1510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #15 skrivet: 30 november 2023, 08:20:31 »
Och du har redan kulvert och fördelare?
Det är ju omöjligt att svara om priset om du inte redogör för vad som ingår i priset.  dontknow
Rör det sig bara om inkoppling av kulverten i båda ändar och några meter rördragning vid pannan så är det förstås ocker - men så är nog branschen idag.
Bäst vore ju om du kunde få dit någon på löpande räkning även om du betalar 1000 kr/timme + moms.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #16 skrivet: 01 december 2023, 15:23:04 »
Och du har redan kulvert och fördelare?
Det är ju omöjligt att svara om priset om du inte redogör för vad som ingår i priset.  dontknow
Rör det sig bara om inkoppling av kulverten i båda ändar och några meter rördragning vid pannan så är det förstås ocker - men så är nog branschen idag.
Bäst vore ju om du kunde få dit någon på löpande räkning även om du betalar 1000 kr/timme + moms.

Jag har ju redogjort för vad som ingår i priset i tidigare inlägg :)

Jag ska begära in en offert till. Under tiden klurar jag lite på om jag kanske skulle lyckas göra delar av arbetet själv trots allt. Jag är dålig på VVS men då är väl detta en chans att kunna lära sig något.

Är det ”bara” så att man behöver koppla ihop värmepumpens tillopp och retur till primärsidan på värmeväxlaren och sen kulverten till sekundärsidan och vidare in i garaget där den ansluts till en golvvärmefördelare.

Missar jag något? Värmeväxlarpketet innehåller ju en cirkulationspump som kör sekundärsidan antar jag? Behövs nån extra på primärsidan?

Se skiss:

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #17 skrivet: 06 februari 2024, 23:37:41 »
Efter många om och men är nu kulverten kopplad och klar på ”garage-sidan” där den är ansluten mot värmeväxlarpaketet.

Nu återstår att koppla in mot VP i huset. Vilken lösning är bäst här?

1. Koppla in på Till och retur helt enkelt.
2. Koppla kulvertens tillopp mot husets retur? Jag ser att vissa gjort på detta sätt.

Prio för mig att är att huset inte drabbas av onödiga temperatur-svängningar. Det fungerar kanon idag. Hellre att det kan diffa lite i garaget.

Huset har både radiatorer och golvvärme (utan någon styrning på framledning) och VP är inställd på ”radiator”.

Tar tacksamt emot inputs till den bästa lösningen. Säg till om fler uppgifter behövs!

Mvh Amrich

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2024, 01:33:21 »
Är det precis som på bilden, inga dubbla värmekällor eller liknande, utan bara värmepumpen i huset? Garaget har varit kallt tills nu?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2024, 07:37:42 »
Är det precis som på bilden, inga dubbla värmekällor eller liknande, utan bara värmepumpen i huset? Garaget har varit kallt tills nu?

Ja, endast värmepumpen i huset. Den är dimensionerad för att räcka även till garaget som är nybyggt och värms tillfälligt med en byggfläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2024, 10:45:56 »
Du ska inte köra tillopp mot retur, det pajar delta även om det känns som att man slipper shunt i teorin.

Sätt en shuntgrupp som ritningen NIBE ECS 40 eller 41. Prylarna så nära värmepumpen som möjligt.

Edit, är det ingen Nibe-pump kan det vara värt att se vad tillverkaren erbjuder för paket. Skönt med värmestyrning i pumpens meny utan extra kostnad. Det går köra fristående ställdon från ESBE också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2024, 12:04:36 »
Du ska inte köra tillopp mot retur, det pajar delta även om det känns som att man slipper shunt i teorin.

Okej,  läser dock att en del verkar förorda den lösningen.

Jag har satt mitt LK växlarpaket direkt mot fördelaren i garaget och inte vid pumpen som min ritning visar om det ändrar något i ditt förslag. Det paketet har ju ett ”vred” där jag tolkar att jag kan styra framledningstemperaturen. Ersätter det en shunt?

”styrventil med självverkande termostat och kapillärrörsförbunden anliggningsgivare. Styrventilen har inställbart Kv-värde och är på så vis anpassningsbar till anläggningens storlek.”

blob:https://www.lksystems.se/889c63da-7b84-479c-9231-3c932c13f917

Skulle jag då bara kunna koppla kulverten till tillopp och retur på stammen från VP? Medveten om att det kanske innebär större förluster att skicka varmare vatten genom kulverten dock.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2024, 21:36:31 »
Länken funkar inte, men ja du bör kunna köra det systemet med för varmt vatten i kulverten.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2024, 07:42:19 »
Tack för svar!

Nu är kulverten igång.

Jag tänkte prova köra utan termostat och ställdon. Målet är en konstant temp på ca 15 grader och att garaget följer pumpens kurva.

Som jag ser det kan jag reglera på tre olika ställen:

1. Genom att justera flödet på ventilerna på den övre stammen på fördelaren (och de på returen fullt öppna?)
2. Genom att vrida på termostaten som reglerar framledningstemperaturen.
3. Genom att ändra hastigheten på cirkulationspumpen.

Hur hittar jag balansen mellan dessa? Vad ska jag sträva efter? Jagvhsr ingen beräkning att tillgå.

Alla tre slingor är lika långa och garaget är ett stort utrymme.

Mvh Amrich
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 10:47:24 av Amrich »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2024, 11:54:27 »
Balansen mellan slingorna ställer du på flödesjusteringen, oftast returventilen. Mät temperaturen på golvet och justera efter behov, men börja med allt öppet om allt är symmetriskt. Är en slinga i mitten kanske det är bättre att strypa ner den något, som har färre ytterväggar och öppningar att kompensera för. Känn på returledningarna med händerna, skruva tills de är lika brukar bli bra även i rummet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2024, 12:20:07 »
Okej, du tror alltså det är de blå huvarna på returen som jag ska justera och inte genom att snurra på flödesmätarna?

Ska jag då bara ställ in, vänta och kolla vilken temp jag får i garaget och upprepa till jag är nöjd och sen ska förhoppningsvis kurvan sköta resten?

Edit:

Enligt fördelarens manual så ska jag justera på ventilerna som flödesmätarna sitter på. Hade jag haft ställdon skulle dessa sitta på returen.

Sidan 8:

https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.146_lk-varmekretsfordelare-rf.pdf
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 12:23:45 av Amrich »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2024, 12:29:36 »
Nej de blå handrattarna ska vara fullt öppna, justera bara med flödesmätarna. Om flödesmätarna sen står i några år i samma position, rör de ogärna sen, sannolikt att de börjar läcka. Så lägg krut på får jämn värmefördelning nu. Detta är ett separat delmoment.

Sen om du vill ställa temperaturen, gör det på "fördelarshunten" om du har en sån. Finns det ingenting, ställ temperaturen på handrattarna, dessa tål ändringar.

Inte säkert det blir några stabila 15 grader utan hjälp, minns inte om du har radiatorer eller golvvärme. Men är det radiatorer i huset så bör värmekurvan vara fel, dvs garaget blir för varmt när det blir kallare ute. Lite tvärt om mot den önskade kompromissen. Men då kan du går och handratta ned det istället. Tills du tröttnar förmodligen, men testa gärna först, värmesäsongen är snart över så då kan du pilla med det till sommaren hur du känner blir bra långsiktigt.

Edit: Om du har högtemperaturskyddstermostat så kan du "klippa" den skenande värmekurvan med den så temperaturen dalar i garaget när det blir bland de kallare utetemperaturerna, hyfsat ok.

Edit 2: Japp sån fördelare tänkte jag på.
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 12:32:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2024, 12:52:49 »
Tack, då har jag blivit lite klokare!

Jag försöker grovjustera med injusteringsventilerna på flödesmätarna! Får väl räkna med att jag får vänta ett dygn eller två innan resultatet är stabilt! Alla tre slingor är ju i ett stort utrymme så jag siktar på att ställa lika flöde på alla tre. Det är tempen i luften som är intressant och inte att golvet har jämnt temp över hela ytan.

Jag har köpt ställdon och rumsgivare men tänkte att det kanske man kunde klara sig utan. Förhoppningsvis hinner jag prova mig fram lite innan värmen kommer.


Tack för hjälpen!

Edit:

Läste ditt inlägg igen och blev lite konfunderad. Är de övre injusteringsventilerna endast för att få jämn värmefördelning? Om jag vill ha alla lika då ska de gå på max flöde och sen tempjusterar jag på huvarna på returen?

Det snurrar bra i huvudet nu :)
« Senast ändrad: 18 februari 2024, 12:57:41 av Amrich »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2024, 15:14:04 »
Japp, de översta är för tempfördelningen, så balansen inte upphör om alla ev ställdon är öppna samtidigt.
Huvarna för temperatur, så som det blir om det skulle hamna ställdon på. Men stänger du dessa lite hur som helst, då blir det dålig balans på golvet förstås. Gemensam temperaturförändring eller dutta hela golvet med samkörda ställdon är kanske vad du vill ha långsiktigt. Undvik reglermetoder som gör att full stigartemperatur skickas tillbaka i returen via bypass.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla på garaget - Förslag önskas
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2024, 18:01:35 »
Eftersom garaget är ett eget slutet system och jag tänkte prova helt utan ställdon till att börja med har jag nu öppnat de övre justerventilerna helt och sedan strypt alla slingor så flödet är lika i alla tre.

Jag ställde även termostaten som styr max framledningstemp till 30 grader.

Garaget var nu 23 grader så numer det bara och vänta.

Säg till om jag gjort något galet.

Tack för all din hjälp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!