Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min frikyla - synpunkter önskas  (läst 39345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #75 skrivet: 20 november 2015, 18:30:07 »
Hej FÃ¥glum :)

"Jag söker alltså med ljus och lykta efter en backventil med lägre tryckfall och som kan monteras i ett rör med flödet uppifrån och ner."

Nu läste jag ju inlägget frÃ¥n början förstÃ¥s.  ::)

(strömning måste vara nerifrån och upp)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #76 skrivet: 20 november 2015, 21:38:41 »
Oj, nu rörde jag till det... Inser att parentesen kan tolkas på två sätt. Men själva frågan är det som gäller. Finns det något sådant djur? En 360 krök på röret har jag inte plats för.

 :)
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #77 skrivet: 24 november 2015, 10:33:19 »
Tolkar frånvaron av svar som att det inte finns någon backventil med lågt motstånd som klarar flöde uppifrån och ned. Har inte heller hittat någon själv. Häromdagen var det -5 grader och VP var nära att köra igång på patron, så någonting har blivit sämre. I o f s kan jag inte utesluta att VP har degraderat över åren - är nog dags för lite noggranna mätningar för att utröna detta tror jag men det tar jag i en annan tråd.

Det jag nu funderar på är att helt enkelt ta bort backventilen helt. Då är problemet så att säga löst för vintern. Sedan kopplar jag så att den ordinarie KB cirk-pumpen går igång parallellt med cirk-pumpen för frikylan. Det blir förstås dyrare i drift men alternativet att sätta upp KB pumpen ett snäpp skulle också bli dyrare. Visst kommer väl detta att fungera?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #78 skrivet: 26 november 2015, 13:20:38 »
Hej Pen
jag har tvÃ¥ vertikalt monterade klaffar som fungerar för att styra flöden mellan tvÃ¥ tankar vid solvärme i hop med tvÃ¥ pumpar. Ville komma bort ifrÃ¥n vx ventiler , mÃ¥ste dock kolla  flödesriktningen innan jag slÃ¥r mig för bröstet för mycket. mHar du funderat pÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ banalt som en kran  eller magnetventil styrd frÃ¥n frikylan  om  du inte hittar nÃ¥gon lämplig rörsträcka alls för klaffventiler ?

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #79 skrivet: 26 november 2015, 16:16:46 »
Visst borde det fungera!

Det är sjukt ointuitivt tycker jag, men om brine-pumpen går och den har kapacitet nog att förse sugsidan på frikylecirkpumpen med vatten vid lågt tryck (och det kommer den ju garanterat att ha :-) ), så kommer det att bli ett flöde över "backventilen" i framriktningen, och så fort den situationen föreligger kan man lika gärna skippa backventilen.

Det enda som kommer hända är ju att det inte blir särskilt kallt på sommaren när enbart frikylecirkpumpen går.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #80 skrivet: 27 november 2015, 09:07:14 »
@Hastings:
Vore snällt om du kunde kolla upp om du har flöde uppifrån och ned - annars tänkte jag ge upp att hitta någon. Är ventilen oisolerad så att du kan ta ett kort? Jag hittade denna på ebay.de:
http://www.ebay.de/itm/Messing-Ruckschlagklappe-1-2-2-IG-IG-Ruckschlag-Klappen-/331509197721?var=&hash=item4d2f7ceb99:m:mN-gtBH1ClOxyt9VbD8jqYg
På sprängskissen ser det ut som om det möjligen skulle kunna vara en fjäder som spretar ut från klaffens axel. Men det finns inga data överhuvudtaget så det blir att köpa grisen i säcken isåfall (fast den är ju väldigt billig så det är inte hela världen).
Lundagrossisten har en mycket snarlik ventil som klarar horisontell och vertikal montering men det visar sig att den inte heller klarar flöde uppifrån och ned när man väl hittar databladet:
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11926.html
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #81 skrivet: 27 november 2015, 09:15:53 »
Visst borde det fungera!
Det är sjukt ointuitivt tycker jag, men.....

Skönt att någon mer tycker att det funkar. Håller med om att det inte är helt intuitivt. Yrkesskadad som man är så känns det som en kortslutning när man tar bort backventilen. Men funderar man ett snäpp till så kommer jag fram till att det fungerar (till och med i det icke troliga fall att frikylans pump skulle vara starkare än brinepumpen och man skulle få ett partiellt backflöde).
PS: Jag sätter ett relä som drar igång brinepumpen när konvektorn kallar på kyla oavsett om VP vill ha den igång eller ej.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #82 skrivet: 27 november 2015, 09:35:54 »
Har du funderat pÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ banalt som en kran  eller magnetventil styrd frÃ¥n frikylan  om  du inte hittar nÃ¥gon lämplig rörsträcka alls för klaffventiler ?

Ja, jag har letat motoriserade kulventiler (måste vara ventil med stor öppning). Det finns många på ebay.de men det är svårt att veta vad man köper. Har sett att många ventiler inte är specade att köra under +5C.

Ett problem är att öppningstiden för de snabbare ändå är uppemot 10s. Om man bara lägger ventilmotorn parallellt med brinepumpen så kommer brinepumpen att kavitera under öppningstiden vilket jag har förstått är skadligt och dessutom skapar oljud. I databladet för en av ventilerna jag har hittat har jag sett att det finns en hjälpkontakt men det är inte specat om den aktiveras vid fullt öppen ventil eller om det s a s är tvärtom att den passiveras vid fullt stängd ventil. Om det är det förra fallet som gäller så skulle man kunna koppla brinepumpen på hjälpkontakten för att fördröja starten.

Frågan är dock om man verkligen bör krångla till det så här mycket i ett huvudflöde som är avsett för uppvärming av huset - det "livsviktiga" behovet. Då känns det tryggare att ta bort backventilen och tvångsköra brinepumpen när frikylan går även om det kostar 100W extra i driftskostnad. Fast då kan man ju resonera som så att man sliter ut brinepumpen tidigare också.
« Senast ändrad: 27 november 2015, 09:43:17 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #83 skrivet: 27 november 2015, 13:10:41 »
@Hastings:
Vore snällt om du kunde kolla upp om du har flöde uppifrån och ned - annars tänkte jag ge upp att hitta någon. Är ventilen oisolerad så att du kan ta ett kort? Jag hittade denna på ebay.de:
http://www.ebay.de/itm/Messing-Ruckschlagklappe-1-2-2-IG-IG-Ruckschlag-Klappen-/331509197721?var=&hash=item4d2f7ceb99:m:mN-gtBH1ClOxyt9VbD8jqYg
På sprängskissen ser det ut som om det möjligen skulle kunna vara en fjäder som spretar ut från klaffens axel. Men det finns inga data överhuvudtaget så det blir att köpa grisen i säcken isåfall (fast den är ju väldigt billig så det är inte hela världen).
Lundagrossisten har en mycket snarlik ventil som klarar horisontell och vertikal montering men det visar sig att den inte heller klarar flöde uppifrån och ned när man väl hittar databladet:
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i11926.html
Är ganska säker på att den ventilen saknar fjäder utan faller ner av sin egen vikt. Är även ganska säker på att jag har en likadan till min vent återvinning och den funkar utmärkt med rätt placering har även en extra över som jag inte minns vad jag tänkte ha till men den har riktigt grova anslutningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #84 skrivet: 28 november 2015, 11:25:03 »
HM tror mina backventiler är  ett specialfall = de  blockerar solvärmen  i tvÃ¥ olika driftsfall
a) när varmvatten värms  sker ett backflöde i ackankens rör mot flödesriktingen och detta lÃ¥ser backventilen
dvs  tryckfallet gÃ¥r i motsatt riktning mot flödespilen som indikerar driftfallet Acktankens pump igÃ¥ng.
b) när acktanken värms så blockerar dess pump varmvattentankens ventil på samma sätt.

detta arr föreslogs av Sobris här på forumet och fungerar utmärkt.
Tyvärr vill bilden lägga sig ner  pilen är uppÃ¥t....

Tror du detta kan fungera: om du sätter in en Magnetventil  mot VP,  för säkerhets skull en N.O (normally open) sÃ¥ borde du kunna driva frikylan utan nÃ¥gon back ventil mot VP  den kan styras av samma signal som pumpen via slutande relä . Vill du köra vp  samtidigt sÃ¥ skulle du fÃ¥ relät att koppla ifrÃ¥n med signal ifrÃ¥n VP.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #85 skrivet: 10 december 2015, 21:11:34 »
Tänkte jag skulle försöka bidra till den här tråden genom att berätta att jag inte verkar ha något problem med ljud från cirkulationspumpen. Om jag trycker en skruvmejsel mot konvektorn och sätter andra änden av skruvmejseln direkt mot örat (fattigmans-bilmekanikerstetoskop!), så kan jag höra ljudet av cirkulerande vatten, ungefär som en radiator. Men annars hörs nästan ingenting. Detta vid ca 1000L/h genom Kinnan Veneto CRC-84. Jag tror att det helt enkelt är så att cirkulationspumpen jag har (Wilo Stratos 25/1-6) helt enkelt är väldigt tyst. En annan skillnad mot Pens anläggning är att jag har gummislang sista biten till konvektorn. Dock hör jag nästan inget med skruvmejseln även om jag trycker den mot kopparröret som kommer ut ur väggen.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #86 skrivet: 13 december 2015, 22:34:45 »
Hej.

Jag har också en Wilo för frikylan och den låter inte heller. Det är bara när VP drar igång som det väsnas och då är det en gammal Grundfos utan varvtalsstyrning som kör med 4 ggr högre flöde och dessutom snörvlar kb genom backventilen. Men jag förstår det som att du inte heller hör några oljud från VP egen cirkpump?

Jag tror att det är min backventil som är problemet. I sommar tar jag bort den, tvångsstyr kb pumpen samt sätter en stump flexslang på rören. Jag såg i din tråd att du också tänkte tvångsstyra kb pumpen fast av en annan anledning.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #87 skrivet: 29 december 2015, 09:55:18 »
Ah,

Just ja, det skrev du ju, det var brine-pumpen som väsnades.

Nu efter några veckors inkoppling har jag fortfarande aldrig noterat något ljud från fläktkonvektorerna (nu är de dessutom avluftade, så man hör inget porlande heller). Jag tror brine-pumpen i min Nibe 1155 är nån frekvensstyrd Grundfos-variant. Kanske råkar den vara ganska tyst? Eller så är det som du säger något med backventilen som väsnas i din anläggning.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket en ev. gummislang sista biten till konvektorn pÃ¥verkar ljudet. Jag tycker inte mina rör lÃ¥ter sÃ¥ mycket, men de är ju Ã¥ andra sidan armaflexisolerade och har mycket mindre area än kylelementen, sÃ¥ det är nog svÃ¥rt att höra dem även om de skulle sjunga lite.  Kan du höra dina rör? Eller är det bara själva konvektorerna som lÃ¥ter?



Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #88 skrivet: 30 december 2015, 17:39:01 »
Jag vet inte om rören låter - de är ju som du säger helt täckta av Armaflex.
Jag får rapportera tillbaka i vår hur det ändras när jag lägger in flexslang och tar bort backventilen.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #89 skrivet: 09 juni 2016, 09:45:43 »
Ja, då var sommaren här och man kan mecka med köldbäraren igen. Mitt stora problem med frikylan var oljudet som spreds från konvektorn när värmepumpens KB pump var igång (alltså främst på vinterhalvåret). Spektralanalysen visade att det fanns (o-)ljudtoppar på 100, 270, 540, 810, 1080... Hz. Den första komponenten är momentvibrationerna i asynkronmotorn. De övriga komponenterna är med stor säkerhet från pumpbladen då de alla är multiplar av 270 Hz vilket motsvarar ett asynkront varvtal på 45 rps multiplicerat med 6 pumpblad.

Jag hade ingen stor förhoppning att det skulle hjälpa med enbart flexslang men det var i varje fall vad jag började med. Jag klippte rören till frikylan och satte in två st Beulco Coolflex nära värmepumpen. Jag blev överraskad över resultatet. Alla höga frekvenser försvann helt och momentvibrationen på 100 Hz sjönk med 6 dB. Det blev så bra att jag struntar i att plocka bort backventilen som var tänkt som nästa steg.

Lärdom: Se till att bryta ljudet med flexslangar någonstans mellan VP och konvektor.

Fotnot: Det är endast topparna i spektralkurvorna som är verkligt ljud. "Baskurvan" visar bara bruset på mitt odugliga ljudkort i laptoppen.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!