Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min frikyla - synpunkter önskas  (läst 39359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #45 skrivet: 08 juni 2015, 19:51:09 »
Ok, men gängtejpen gör nytta ändå, man kan dra åt med större kraft utan att gängorna skadas, det blir också mer stabilt utan glapp, och större chans att kopplingen ligger an plant mot packningen. Jag har också union på den ena, luftsidan. Plastkärlet är bra, man ser nivån.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #46 skrivet: 08 juni 2015, 20:26:28 »
Håller med om att man vill se vattennivån. Vanliga expansionskärl är ju helt kass m a p det. Konstigt att ingen uppfunnit ett sätt att se den - det är ju inte rocket sience.

Tyvärr har jag nog redan haft sönder mina gängor verkar det som. Så det blir nog en 4 liters plåtburk. Har räknat lite nu och det verkar räcka trots att etanol expanderar 3 ggr så mycket som vatten.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #47 skrivet: 08 juni 2015, 21:14:42 »
Räcker nog bra tycker min nivå i kärlet ligger lika hela tiden trots att tempen varierar mellan ca +2 till +11 och skulle trycket stiga töjer nog slangen i borran ut sig lite och tar upp en del av expansionen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #48 skrivet: 08 juni 2015, 22:32:02 »
@Smurfen: Jag tror till och med att plasten i slangen så att säga expanderar mer än brinen. Värmeutvidgningskoefficienten för plast är 0.13 promille per grad celsius (hittat på nätet men det är säkert olika för olika plaster). Om jag nu räknat rätt för en slang med 4cm diameter och längden 340m så skulle den ökade omkretsen och därmed radien i slangen leda till en volymökning på 2.2 liter om man värmer slangen 20 grader. Brine med 30% etanol som ryms i samma slang skulle öka med ungefär 1.5 liter. Det ligger i samma storleksordning så det bekräftar att slangen tar upp (och mer därtill) brinens volymökning. Den gör det dessutom utan att töjas av trycket.

Om plastslangen dessutom skulle kunna expandera termiskt i längsled så skulle det bli aningen mer volymökning i den.

(fast förra gången jag räknade - se ovan - så blev det visst en 100 faktor fel - så ta det med en nypa salt)
« Senast ändrad: 08 juni 2015, 22:57:19 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #49 skrivet: 18 juni 2015, 10:41:29 »
Statusrapport

Nu är inkopplingen till värmepumpen klar och det nya expansionskärlet på plats. Det tog en hel dag, delvis för att jag var tvungen att bygga påfyllningsanordningen och att den var svår att få tät. Värmepumpen är i drift igen men konvektorslingan väntar på en leverans av bioetanol. Och så har jag kvar att isolera rören - väntar även här på leverans av Armaflex klister.

Påfyllningsanordningen är en vanlig 4 liters plastdunk som jag försett med utlopp för vatten och inlopp för tryckluft. Utloppet går till påfyllningsarmaturen på värmepumpen. Har bara luftat passivt med avluftingsventilerna i taket och utan cirkulationsanordning. Kan meddelas att det går att blåsa upp en vanlig dunk till 1 Bar men att den då buktar betänkligt och inte utan viss nervositet. Borde kanske haft skyddsglasögon med tanke på den spritdusch som kunde ha utlösts.

Som synes har jag satt in en motorshunt i konvektorsystemet. Fick den gratis och då kunde den ju lika gärna sättas där. Har planer för hur den ska styras...
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #50 skrivet: 10 juli 2015, 11:03:32 »
Nu har jag gjort de första provkörningarna av systemet. Återkommer med mer mätdata senare men i stort är slutsatserna:

1. Konvektorn (3kW märkeffekt) räcker med råge till att kyla sovrummet till behaglig temperatur (22 grader vill jag ha) även vid 29 graders utomhustemperatur. Med dörren på glänt arbetar den då mindre än halva tiden på lägsta fläktvarvtal. Mitt mål är alltså uppfyllt.

2. Kylan sprider sig synnerligen ogärna till övriga lägenheten även om dörren är på vid gavel och konvektorn blåser rakt mot öppningen. Temperaturen ökar 3 grader på 3 meter mätt genom dörröppningen. Det är nästan som om dörren vore stängd. Mitt bonusvillkor är nog knappast uppfyllt.

3. Med konvektorn i on/off mode så svänger temperaturen i rummet upp till 2 grader. Detta är mer än acceptabelt men jag ska först prova med on/off på cirkpumpen istället (har bara inte hunnit med). Duger inte det så kopplar jag in shunten för kontinuerlig reglering.

4. Kopparrör leder tydligen ljud mycket bra och konvektorns lameller verkar fungerar utmärkt som högtalarmembran. Den elastiska upphängningen med Armafix förvärrar säkert ljudledningen. I synnerhet hör man brinepumpen vid varmvattenvärmning. Detta ljud är betydligt mer irriterande än fläktljudet eftersom det kommer att låta som mest under den större del av året när ingen kyla behövs.

Jag söker nu en lösning på det sista problemet. Det jag själv har i åtanke är att kapa av en bit kopparrör och ersätta det med en halvmeter armerad slang av EPDM som jag isolerar. Kommer detta att fungera som ljuddämpare? Eller kommer vattnet att leda över ljudet ändå? Alla tips mottages tacksamt för detta är inte ok.




Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #51 skrivet: 10 juli 2015, 14:18:13 »
Den elastiska upphängningen med Armafix förvärrar säkert ljudledningen.
............ Det jag själv har i åtanke är att kapa av en bit kopparrör och ersätta det med en halvmeter armerad slang av EPDM som jag isolerar. Kommer detta att fungera som ljuddämpare?

Den elastiska upphängningen ska inte kunna förvärra problemet, normalt sett tvärtom, så jag menar att du behöver inte fundera på att ändra den delen.
Åtgärden du funderar på är helt rätt, det finns faktiskt färdiga sådana att köpa, men dina är mycket, mycket billigare. Möjligen skulle du om du vill vara på säkra sidan ändra dimension också, alltså sätta dit slang med en grövre dimension än kopparrören.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #52 skrivet: 10 juli 2015, 15:36:07 »
Tack Sanntos.

Har du några länkar eller RSK nummer för färdiga slangar med kopplingar - med respektive utan kylisolering?

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #53 skrivet: 10 juli 2015, 15:59:43 »
Jag har två som är gjorda av gummi, Tuboflex heter de, tyska, jag har inget RSK på dem. Man kan lika gärna använda en kort bit vanlig armerad flexslang, gärna så grov som möjligt, och en liten böj (montera den lite för lång) skadar inte heller.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #54 skrivet: 10 juli 2015, 18:47:00 »
Vad tror du om dessa som är avsedda för kyla - Beulco Coolflex?

http://www.vvs-boden.se/avstangning/beulco-anslutningsslangar/beulco-coolflex-anslutningsslang/beulco-6230-coolflex-anslutningsslang-22x400

De har slätändar så det är bara att ta två presskopplingar och pressa fast.

Samma fabrikant har också slangar för värme - Heatflex - till halva priset. Märkligt nog är även de specade ner till -5 grader så man undrar ju vad det är som är bättre med Coolflex.
Edit: Det är rostfri tråd om Coolflex och galvad tråd om Heatflex. Även med AF runt så diffunderar det nog in lite vatten som på sikt kan få den billigare modellen att rosta.
« Senast ändrad: 10 juli 2015, 18:52:33 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #55 skrivet: 10 juli 2015, 22:15:10 »
Kom bara ihåg att slangen ska ha annan diameter än röret, och slangen ska inte monteras rakt och snyggt och i spänn utan den ska vara lite för lång så det blir en böj

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #56 skrivet: 10 juli 2015, 22:23:13 »
Varför ska slangen ha annan diameter ? jag skulle köpa en ganska lång slang dom är rätt stela även om det heter flex slang och en längre slang bör flexa bättre har finns det en del http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=anslutnings+slang
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #57 skrivet: 11 juli 2015, 00:22:50 »
Jag tänker mig att man helt enkelt kapar av röret på ömse sidor om en 90 graders böj och ersätter böjen med flexslangen för att slippa få den rak. Då borde både ljudvågor i längsled och radiell led kunna fångas upp av att gummit rör sig radiellt ("böjer slangen") där det kan flexa som mest - antingen efter kröken eller före. Kan man böja en slang på 400mm i 90 grader eller bör man ta en längre? Det måste ju finnas marginal så att den inte blir stum - kanske ska den kunna böjas 180 för att vara flexibel vid 90?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #58 skrivet: 11 juli 2015, 08:14:19 »
Annan diameter är bra eftersom ljudet kan fortplantas dels i själva kopparröret, dels i vätskan, eller i en kombination av de två. Det gäller att bryta den fortplantningen genom att försvåra för ljudvågorna, och om man ändrar dimension tvingas de ändra frekvens och de börjar studsa lite hursomhelst och sedan tvingas de tillbaka igen och då är det inte mycket kvar av dem. Är det dessutom en flexibel slang så reflekteras inte så mycket. En ljuddämpare på t ex en bil eller en ventilationsanläggning fungerar på samma sätt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #59 skrivet: 11 juli 2015, 08:53:13 »
Standard Ljud dämpare till bilar brukar vara uppbyggd av olika kammare och nån typ av absorbator/dämp ull skulle man bara ändra diametern lät det antagligen väl högt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!