Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min frikyla - synpunkter önskas  (läst 39208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #30 skrivet: 21 maj 2015, 15:58:20 »
Coolt, progress!

Det skulle vara väldigt intressant om du kunde lägga upp en liten mobilkamerafilm med konvektorn igång. Eller skicka som PM. Jag är mycket intresserad av hur ljudvolymen på Kinnan/Veneto/Sabiana-konvektorer är.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #31 skrivet: 21 maj 2015, 16:12:09 »
Köldbärarpumpen är inte isolerad än, jag tänkte avvakta och se hur det fungerar utan isolering. Blir det för mycket kondens tänkte jag använda isoleringen till gamla pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #32 skrivet: 21 maj 2015, 18:42:30 »
@andersjm
Jag har spelat in en ljudfil. Men den går inte att lägga upp och det går inte att ha bilaga alls i ett PM. Om du ger mig din emailadress i ett PM så sänder jag ljudfilen som email istället.

Fläktljudet tycker jag som sagt är helt ok. Men pipljudet från fjärrkontrollens mottagare överskrider smärtgränsen för örat. Jag kommer definitivt att tejpa över buzzern eller helt sonika löda bort den. Det märks att Italienare tycker om att tuta.
« Senast ändrad: 21 maj 2015, 18:51:31 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #33 skrivet: 23 maj 2015, 10:57:40 »
Nu är pumpen beställd. Det blev en Wilo Yonos Pico 25-1-6.

Dags att förbereda för uppfyllning och avluftning av brinen. Det bör ju göras så fort som möjligt efter ingrepp så att jag slipper köra på värmepatron en längre tid.

Frågan till forat är hur man som amatör fyller upp och luftar brinen? Vattenhink och dränkpump kopplade till påfyllningsarmaturen eller...?

Hur överbryggar jag den nya initiala uppfordringshöjden på 3.5m? Gissar att dränkpumpen jag har inte klarar det så man måste förfylla de 3.5m upp till konvektorn på något sätt - kanske med kranvatten som tryckkälla. Eller trycka in det via nivåkärlet med tryckluft på något sätt?.

Blir det problem med öppen vattenhink under avluftning när grundtrycket måste vara så högt som 3.5mvp?

Vad gäller påfyllningsvätska så rör det sig om 13 liter som ska till plus eventuell mängd för hinken om det nu är så man ska göra. Har för mig att jag har omkring 300l brine så utspädningen blir väl förumbar om man tar rent vatten? Annars har jag en dunk med 5 liter färdigblandad brine som jag kan trycka in. Hur har ni gjort?

Har faktiskt ingen aning om hur man gör. Iden till vattenhinken fick jag från fyllningen av min kollektorslang som gjordes med liknande princip.

Eller gör jag det svårare än vad som behövs? När man bara ska fylla de nya rören till konvektorn plus lite som runnit ut till avstängningsventiler till kollektorrör så kanske det räcker att trycka in nytt vatten och bara lufta med nipplarna underhand (2 st på nya konvektor och 2 st på kollektorrören (som går i tak). Kanske behöver jag inte alls cirkulera runt och avlufta kontinuerligt?

Pen
« Senast ändrad: 23 maj 2015, 16:34:01 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #34 skrivet: 24 maj 2015, 19:03:50 »
jag måste tappa och fylla solvärme anlägg m glykol: skaffade en högtryckspump för fett en sån här http://www.smorjkompaniet.se/produkter/fetthantering/pumputrustningar/manuella.html

har även lånat dessa för samma ändamål https://www.ridgid.eu/se/sv/1450-tryckttestpumpar

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #35 skrivet: 27 maj 2015, 14:30:56 »
Fick hem cirkulationspumpen Wilos Yonos Pico. Fantastiskt vad liten den var jämfört med min stora Brinepump. Tyvärr fick jag en pump med 15 istället för 25 dimension på anslutningen men enligt databladet är det ingen skillnad på pumpkurvorna (märkligt). Det stör mig dock att jag har kört 22 rör hela vägen och sedan får den här strypningen där den som minst behövs. Någon som har synpunkter på detta? Det är ytterst knöligt för mig att byta. Isåfall enklare att rea bort den på ebay och köpa en ny.

Sedan kunde jag inte låta bli att räkna lite. Jag har ca 300kg vatten i mitt system varav det mesta i kollektorslangen som mäter 40mm. Hur lång tid tar det för denna lilla pump att få upp denna koloss till vattencylinder i marchfart med en pumpmotor som maxar på 35W? Ungefär som att dra igång en bil med en leksaksmotor.

Med min första konvektor:
0.16 l/s, 1.3 m/s, 240 J, 7s
Med ytterligare en konvektor som jag planerar senare:
0.27 l/s, 2.2 m/s, 720 J, 21s
Om den skulle driva brinen för VP (vilket den i o f s aldrig ska):
0.48 l/s, 3.8 m/s, 2190 J, 60 s

Detta förutsatt att pumpen har 100% verkningsgrad under hela startförloppet vilket den absolut inte har - tvärtom är den troligen väldigt dålig under driftsförhållandena i starten. Med endast aningen luft i systemet så får jag för mig att den rent av kaviterar under förloppet vilket i längden är skadligt eller hur?

Ingenting för ett on/off system med alltför hög takt alltså.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #36 skrivet: 27 maj 2015, 18:32:09 »
Om du nu ska kränga iväg den är det klart smartare att sälja den för vad du gett (eller mer) i sverige istället för att "rea iväg på ebay"
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #37 skrivet: 27 maj 2015, 18:53:13 »
Visst är det en strypning, men den är kort, den hade behövt vara minst några dm eller längre av den mindre dimensionen för att påverka så det märks.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #38 skrivet: 27 maj 2015, 20:51:21 »
Fick hem cirkulationspumpen Wilos Yonos Pico. Fantastiskt vad liten den var jämfört med min stora Brinepump. Tyvärr fick jag en pump med 15 istället för 25 dimension på anslutningen men enligt databladet är det ingen skillnad på pumpkurvorna (märkligt). Det stör mig dock att jag har kört 22 rör hela vägen och sedan får den här strypningen där den som minst behövs. Någon som har synpunkter på detta? Det är ytterst knöligt för mig att byta. Isåfall enklare att rea bort den på ebay och köpa en ny.

Sedan kunde jag inte låta bli att räkna lite. Jag har ca 300kg vatten i mitt system varav det mesta i kollektorslangen som mäter 40mm. Hur lång tid tar det för denna lilla pump att få upp denna koloss till vattencylinder i marchfart med en pumpmotor som maxar på 35W? Ungefär som att dra igång en bil med en leksaksmotor.

Med min första konvektor:
0.16 l/s, 1.3 m/s, 240 J, 7s
Med ytterligare en konvektor som jag planerar senare:
0.27 l/s, 2.2 m/s, 720 J, 21s
Om den skulle driva brinen för VP (vilket den i o f s aldrig ska):
0.48 l/s, 3.8 m/s, 2190 J, 60 s

Detta förutsatt att pumpen har 100% verkningsgrad under hela startförloppet vilket den absolut inte har - tvärtom är den troligen väldigt dålig under driftsförhållandena i starten. Med endast aningen luft i systemet så får jag för mig att den rent av kaviterar under förloppet vilket i längden är skadligt eller hur?

Ingenting för ett on/off system med alltför hög takt alltså.
Jag har en wilo yonos 1-4 som pumpar brine genom 180 meters borran via ett vent aggregat och den pumpar med drygt 14 liter i minuten när den drar 10 watt har ingen aning vad den pumpar på max flödesmätaren bottnar på 14 liter min.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #39 skrivet: 31 maj 2015, 10:00:15 »
Jag kom på att jag bör ha en manometer i kylkretsen nu när jag får så pass mycket högre högsta punkt (ytterligare 2.5m jämfört med nu). Manometer finns på RR med koppling R08 men hur kopplar man smidigast in den? Finns det något T-rör av typen 22*R08*22 eller liknande - gärna med presskopplingar på 22'an? Hittar inte ett så "förkrympt" avstick på RR och en hel radda med adaptrar blir inte snyggt.

Jag kommer att sätta manometern på vätskesidan eftersom mitt nivåkärl inte har någon möjlighet att koppla in något på luftsidan före säkerhetsventilen.

Tänkte alltså behålla nivåkärlet - finns lite olika åsikter om detta på forat. Men jag vill absolut kunna se brinenivån vilket jag inte kan med ett vanligt tryckexpansionskärl (vis av dålig erfarenhet med mitt värmeexpansionskärl som var utan luft i åratal innnan jag slutligen felsökte varför jag behövde lufta och tappa i nytt vatten hela tiden).
« Senast ändrad: 31 maj 2015, 10:02:44 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #40 skrivet: 03 juni 2015, 16:37:56 »
Pen: I din uträkning av hela vattenpelarens rörelseenergi, vad räknar du för hastighet på vattnet i kollektorn? Jag gissar att du inte har 3.8 m/s där?

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #41 skrivet: 04 juni 2015, 20:16:46 »
Hm, har jag verkligen räknat fel? Ja du har rätt - 3.8 dm/s (inte m/s) blir det naturligtvis. Så pinsamt! Och en 10 faktor fel i hastigheten blir en 100 faktor fel i energi. Rätt tabell är alltså:

Med min första konvektor:
0.16 l/s, 0.13 m/s, 2.4 J, 0.07s
Med ytterligare en konvektor som jag planerar senare:
0.27 l/s, 0.22 m/s, 7.2 J, 0.21s
Om den skulle driva brinen för VP (vilket den i o f s aldrig ska):
0.48 l/s, 0.38 m/s, 21.9 J, 0.60 s

Ja, då var det ju inget anmärkningsvärt .
« Senast ändrad: 04 juni 2015, 20:22:31 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #42 skrivet: 08 juni 2015, 14:49:17 »
Det där med att jag skulle behålla nivåkärlet.....

Provtryckte som tur var nivåkärlet innan jag kapade brineledningen och det läcker ju som ett såll redan vid 0.5 bar. Jag har provat att grada plasten vid anslutningen och skruvat olika hårt men efter några varv fram och tillbaka är det knappt möjigt att ens få gängorna rätt längre. Så nu blir det till att beställa ett riktigt miniatyr tryckkärl. Kanske lika bra det för jag tyckte ändå att nivåkärlet skulle ha blivit den signifikant klenaste länken i kedjan.

Frågan till forat är om det finns någon anledning att ha ett större kärl än det nuvarande på 3.3 liter? Mängden ytterligare vätska i systemet är helt försumbar. Temperaturspannet för de 300 litrarna blir något större från nuvarande -1...8 grader till -1...14 grader om man ska vara pessimistisk. Minsta beställbara kärl är 4 liter.

Tja, då går det ett par veckor till i väntan på leverans... Hoppas kylan står i sig till dess.
« Senast ändrad: 08 juni 2015, 14:53:32 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #43 skrivet: 08 juni 2015, 16:29:59 »
Jag har provat att grada plasten vid anslutningen och skruvat olika hårt
Grada så noggrant som möjligt och vira sedan gängtejp ganska hårt och ganska många varv, 20-30

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #44 skrivet: 08 juni 2015, 18:42:46 »
@Sanntos: Mitt nivåkärl har i princip unionskoppling på luftsidan. Alltså plana mötande flänsar med gummipackning emellan. Gängan i sig har ingen tätande funktion och plasten ovanför gängan utgör så att säga den ena flänsen. Den andra flänsen sitter på en mera standard unionskopplingshalva och är i mässing.

Man skulle förstås kunna göra om konstruktionen och täta gängan men då måste man klippa till packningen så att den passar mellan flänsen och den lekande muttern istället men det skulle bli rätt tunt.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!