Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline C5 gÃ¥r mest pÃ¥ tillskott och huset är ändÃ¥ kalt  (läst 2926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag är helt ny här i forum.
Jag köpte förra året i Oktober ett hus 94 qm med jordvärmepum IVT Greenline C5. Huset är från 1965.yttervägg 25 cm lättbetong och ingen isolering. Fönster 2 glas.

Vi är inte varje dag i huset utan bar på helgen. Nu var det här hela veckan jätte kalt ute - 5 dag och till - 18 i natten. Pannan har jag inställt på ca 19 grad. Men i huset var det bara 15 grad och pannan går hela tiden på tillskott. Jag har konstant 52 kWh strömförbrukning per dag.

Nu har inte en aning från jordvärme. Jag är tysk men leva,bor och jobba i Sverige.

Tills nu har jag bara mycket läst i forum.

Nu har jag skruvat bort utegivare och försökt mäta motstånd. men multimeter vissa inget. Jag vet inte än vad det är för en utegivare.
Frågan är kan jag köra pannan utan givare till jag har en ny? Just nu vissa pannan ingen felmeddelande.

Mvh Ralf

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Testa att återställa överhettningsskyddet på elpatronen.

Det kan ha varit utlöst länge, men det märks inte förrän det blir kallt ute.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipsen. Jag har fixat och det gick klick. Nu har jag ingen utegivare ansluten kan då händer nåt?

Mvh Ralf

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Utan givare borde den larma för givarfel. Testa att sätta tillbaka givaren.
Vad visar den för utetemperatur i displayen?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är nu inte mer i huset. Pannan funkar ocksÃ¥ utan givare. Inget felmeddelande.  Det finns igen display.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
det är röret som kommer in. det finns is på. vet inte om man kan se. men bilden har jag tagit då var det 5 grad plus ute och pumpen gick på tillskott.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är något konstigt, utan utegivaren ansluten borde röd lampa lysa för "Givarfel" och värmepumpen stanna. Har värmen inne varit lagom innan det blev riktigt kallt ute?
Att det är is på köldbäraren visar att kompressorn fungerar och tar värme från jorden. Det är väl ytjordvärme du har? Vet du hur lång slingan är?
Skriv gärna igen när du kommer tillbaka till huset.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är i huset nu. pumpen fungera utan givare. från början var jag onöjd med jordvärme. vet inte hur långt och djup ligger slingan. företag är i konkurs. har ingen papper.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det varmare inne nu efter du återställt överhettningsskyddet?
Att den fungerar utan givare är ett mysterium.
Var ligger huset?
Värmepumpen är nästan 25 år gammal. På den tiden räknade man med mera eltillskott är man gör nuförtiden.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
huset ligger i närheten gränna. Det hjälpte med reset. inte mer hela tiden tillskott. men pumpen gick mycket mer. 110 kw igår. har anslutit givare nu som rumsgivare och fixat en kabel upp till första våningen och testar nu.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en gång läst beskrivningen. Värmepump funkar också utan givare.

Det finns kurvstyrning = utegivare

                rumsgivare

Fasttemperatur = ingen givare 

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
OK, det hade jag missat.
Men fast temperatur är ju tänkt att användas vid dockning till befintlig panna, det kommer inte fungera bra. Men det är ju ett sätt att få varmt i huset om utegivaren gått sönder.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
jag har nu fixat allt så som det var innan. givare är igen utomhus på väggen. den funkar också. ändra värdet. men nu går pumpen hela tiden. 120 kwh till 160 kwh per dag. innan 52. jag jobbade 5 timmar i källaren o pumpen gick hela tiden. med o utan tillskot. nåt stämmer inte.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
När det var under -5 gick min pump 24/h i 1 månad utan att stanna. Tillskott ska gå in och stötta när det behövs men pumpen ska aldrig stanna.

Om man vill slippa elpatron så måste man ha en pump som kan leverera husets värmebehov. Behöver huset 16 kW då måste pumpen vara dimensionerad så den lämnar 16kW.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bumbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
när jag har inställt 20 grad vill jag har o rumet har sen 20 grad varför ska pumpen går hela tiden? den måste jag först starta igen när rumstemp går ner till tex 18 grad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!