Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Terraterm 5 Värmepump - Pressostatvakt utlöst (tror jag)  (läst 628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter2000

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag och min familj är nyinflyttade i en villa med med en freonfylld markvärmeslinga som går till en värmepump modell Terraterm 5 tillverkad av Norrköpings ytjordvärme AB, gissningsvis från 80-talet. Pumpen har fungerat bra till aldelles nyligen då den la ner efter att element luftats.

Jag tror att det är tryckvakten som är utlöst då den lampan lyser, finns en för motorskydd (UTL) och en som hetter pressostat (UTL)

Trycket i systemet fylldes på igen efter luftning och jag gissar att tryckvakten utlösts antingen på grund av lågt tryck efter luftning eller för högt tryck då systemet fylldes igen. Jag har testat olika tryck nivåer (aldrig övr 1,4 bar) i hopp om att tryckvakten skulle nollställa sig själv men det har den inte gjort. Instruktionsbok finns ej och hittar ingen på nätet. Någon som har koll på vad som kan vara fel och hur det åtgärdas? Väldigt tacksam för svar :)

(Vi har la direkt vid inflytt en beställning på bergvärme med ny pump som ska levereras under november och vi hade hoppats på att pumpen skulle överleva några månader tills vi hade en ersättare.)

Med vänlig hälsning,
Peter
« Senast ändrad: 25 september 2022, 09:14:21 av Peter2000 »
297m2
Markvärmepump Terraterm 5
Norrköping

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Terraterm 5 Värmepump - Pressostatvakt utlöst (tror jag)
« Svar #1 skrivet: 25 september 2022, 10:03:06 »
Det är högtryckspressostaten.
Tror du måste starta om själva värmepumpen för att återställa larmet.
Om detta inte hjälper så har pressostatrackarn fastnat på nått sätt, den borde inte larma förrän kompressorn startar upp.
Jag tror själva pressostaten sitter i närheten av kompressorn?
Hittar du den kan du knacka lite på den med ett mejselskaft och sen starta om grejerna igen?

Om larmet släcks men återkommer när kompressorn startar upp så har du cirkulationsproblem, typ att cirkpumpen fastnat.
I så fall kan du lossa centrumskruven (jepp, skruven med ett stort mejselspår) på cirkpumpen och med en mejsel försöka få cirkpumpen att surra igen.
Det rinner ut vatten när du gör detta så ha nått under som samlar upp vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Peter2000

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problemet löst. Satt en grön switch på ovansidan av pressostaten som återställde den (dosan i mitten där sladdarna går in) .

Tack för hjälpen :)!

297m2
Markvärmepump Terraterm 5
Norrköping

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Terraterm 5 Värmepump - Pressostatvakt utlöst (tror jag)
« Svar #3 skrivet: 25 september 2022, 11:42:57 »
Ja högtryckspressotat löser om du har luft i elementslingan, då blir den inte av med värmen som den ska

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Terraterm 5 Värmepump - Pressostatvakt utlöst (tror jag)
« Svar #4 skrivet: 25 september 2022, 19:29:48 »
Problemet löst. Satt en grön switch på ovansidan av pressostaten som återställde den (dosan i mitten där sladdarna går in) .

Tack för hjälpen :)!

Aha, en återställningsknapp på dosan, den varianten har jag inte sett tidigare....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Terraterm 5 Värmepump - Pressostatvakt utlöst (tror jag)
« Svar #5 skrivet: 26 september 2022, 06:51:27 »
En helt vanlig kp15 pressostat kompett hög/lågtryck. Är dessutom justerbar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!