Det är samma typ av partiklar med samma negativa hälsoeffekter som vedeldning medför.
Vilken motor kör du etanol på nu och vilken är den nya motorn?
Vad får du för förbrukning på den med etanol jämfört med bensin?
Några problem eller saker som fick justeras/bytas för att få det att fungera i början?
Nuvarande motorn är en helt standard B230F (dvs relativt låg komp, M-kam, 530-topp etc..) med sprutet LH 2.4.
Det som gjort är endast ett spridarbyte till en uppsättning som flödar mer, Bosch 0 280 155 831 från en V70 2,4T.
Har även kopplat så att kallstartsspridaren står öppen samtidigt som startmotorn går.
Fetar på lite väl mycket vid varmstart har jag upplevt... Kan vara en god idé att koppla via en tryckknapp, eller en temperaturkompenserande timerkrets om man föredrar idiotsäkert.
Började med att serva bilen ordentligt med byte av samtliga vätskor, filter och tänddelar.
Efter några tankar sprit så byttes även bränslefiltret, eftersom man ju har läst en hel del om att det kan sättas igen av gamla bensinrester som etanolen löser upp.
Efter några hundra mil så havererade dessvärre bränslepumpen. Känns rent spontant som att det var etanolen som tog knäcken på den, men samtidigt så är pumphaverier ingen ovanlighet en bit över 30.000 mil.
Ny pump från Biltema för 499 kr och sen har det bara rullat på utan problem. Byter olja (helsyntet) som vanligt efter 1.000 mil och ser ingen anledning till att ändra den intervallen.
Nya motorn kommer troligtvis baseras på en B230K "heron" som förses med en lite roligare kam (A eller V).
Många kallar den för Volvos sämsta motor. Blir ventilsallad vid kamremsbrott och förgasaren som används är av en mindre lyckad konstruktion.
Men det kompar ju ganska bra och flödet genom toppen ska visst vara skapligt...
Receptet annars är en B230E-bottendel som förses med planat (ca 2 mm) 531-lock och A eller V där med troligtvis.
Siktar på kraftig förvärmning av både bränsle och insugsluft.
Sprutet blir MS (
http://www.megamanual.com/v22manual/mintro.htm) för att det är kul att labba och för att kunna styra antingen mot prestanda eller bränslesnålhet. (tunna ut vid jämn hastighet t.ex. och inte som standard reglera mot lambda=1 nästan jämt)
Förbrukningen idag är typiskt strax över litern vid mestadels landsväg en varm sommardag (km-mätare kollad mot GPS och med samma tankställe), men inga större problem heller att komma upp i 1,3 l/mil med många starter och kyligare väder..
Förbrukningen på bensin är aldrig uppmätt av mig, men folk verkar köra dessa på 0,8-0,9 l/mil vid landsväg.
Så ok, med dagens pris på E85 som tagit ett rejält skutt uppåt för tillfället (?) blir milkostnaden snarare 11-12 kr.
Vet inte vad den nya maskinen kommer dra, men någonstans runt 0,8 l/mil känns inte så orimligt med lite körbarhet kvar också.
En diesel måste ju i alla fall ner i 0,6 l/mil för att matcha det om min miniräknare visar rätt.
Var gäller etanolen så är det långt ifrån det mest effektiva bränslet att framställa, men det är en utmärkt energibärare! Dessutom ofarligt för miljön (några fulla fiskar kanske när tankern går på grund) och enkelt och beprövat att hantera i flytande form.
Etanol kan framställas av det mesta som växer, och använder man spill- eller solvärme till destilationen så spelar verkningsgraden ingen roll längre.
Framtiden är dock elektrisk..
Troligtvis mest åt hybridhållet till att börja med.