Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljö diesel bilar  (läst 19064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #45 skrivet: 01 september 2012, 08:54:24 »
Jag hoppas Hedbergs sa sanningen när jag köpte min Focus miljödiesel. Partikelfiltret var ett evighetsfilter. Inte större risk att behöva byta detta än växellåda eller motor d.v.s. allt kan ju gå sönder.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #46 skrivet: 01 september 2012, 09:11:33 »
Citera
Hur får du ihop det?
Det åtgår ca 1/3 av energiinnehållet i 1 l brasiliansk etanol för att framställa och transportera bränslet.
Sedan använder man bränslet i en process mindre än 1/3 av energiinehållet blir till nyttig energi.
Hur blir det 100% mer energieffektivt än att ha en verkningsgrad på 30% i kraftverket och sedan få ut uppskattningsvis 80% av energin till nyttig energi i bilen?

Och varför måste det vara kärnkraftsel?


Jag kanske inte räknade helt rätt. var mer tänkt som tankeväckare.
Etanolens dåliga totalverkningsgrad beror på att sockerrören skall odlas med gödsel och traktorer, sen jasning, destillation och transporter. därefter är det som bensin.
El från kärnkraft som jag just nu jämförde med innebär brytning, framställning av uranråvara-kärnkraftsklutsar, transporter mm innan det hamnar i ett kärnkraftverk som producerar el med en verkningsgrad på ca 25%. Det är 25% av den energi man utvinner av bränslet men mycket eller det mesta av energin finns kvar i avfallet. (avfallstransporter och avfallhantering aktivt i 30-50 år + passivt i 10000-tals år) Efter elprodution skall elen transporteras med vissa förluster (7%?) och laddning av elbil innebär förluster (80% verkningsgrad?) Och elbilen har 80% verkningsgrad. (kupevärmare vintertid oräknad antar jag vilket är spillvärmen i en bränslebil) Jag tror detta blir ca 10% totalverkningsgrad.

Etanolen hade 22% enligt din uträkning Mike. 22% är mer än 100% mer än 10%. 

OBS: Jag är inte mot elbilar utan redan idag är debra i stadsmiljö och på sikt tror jag de får störer betydelse. Men gillar inte falska påstående om de andra alternativen som också behövs under lång tid framåt.




Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #47 skrivet: 01 september 2012, 09:32:24 »
Citera
OBS: Jag är inte mot elbilar utan redan idag är debra i stadsmiljö och på sikt tror jag de får störer betydelse. Men gillar inte falska påstående om de andra alternativen som också behövs under lång tid framåt.
Nej etanolen utesluts inte av andra alternativ.
Det enda som bör uteslutas är de fossila bränslena.

Elbilar i all ära, men för de flesta av oss är laddhybrider det enda praktiska alternativet.


Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #48 skrivet: 01 september 2012, 10:57:23 »
Här blir det ingen "Miljödiesel". I kväll berättade grannen som i förra veckan bytte partikelfilter för 43000 kronor att nu hade motorn skurit (troligen pga problemen med filtret). Verkstaden ringde och erbjöd sig montera en annan motor för 160000 kronor. Det blir över 200000 kronor på två veckor.

Låter lite väl mkt i mina öron men...
Är det sÃ¥ att din granne är ägare av en Volvo tro  ???
Volvo har tydligen haft problem med sina partikelfilter vad jag har hört...
Pratade med en kompis som är verkare på VW/Audi/Skoda, enligt han är det sällan problem med partikelfiltret på dessa bilar bilar, lampan kan tända sig men då finns det instruktioner i manualen till bilen om hur man släcker den, går det inte så kan dom släcka den och i värsta fall, men det är högst sällan, så får det bli ett nytt partikelfilter...
Han trodde att dom byter mellan 1-2 partikelfilter om året på den verkstad han jobbar på, det är en STOR verkstad med många bilar som kommer och går där.
Undra hur mÃ¥nga växellÃ¥dor dom byter där pÃ¥ ett Ã¥r  a:gl
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #49 skrivet: 01 september 2012, 12:28:31 »
Vad 17 är det för bil som har en motor som kostar 160000, det kan inte stämma...

 Sc:,h Lastbil  är det nog, personbilar har väll inga partikelfilter för 43.000 kr Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #50 skrivet: 01 september 2012, 12:58:58 »
biogasen och elen ( i vårt land) är väl typ det enda som inte kräver massor av transporter etc.

Prat om verkningsgrad etc blir ju lätt lite larvigt. Faktum kvarstår ju att om det gick åt mer bränsle än vad bränslet gav så skulle det inte fungera.

Vem skulle producera och sälja en liter etanol och samtidigt ha en kostnad på 2l diesel. Det skulle bli konken väldigt fort.

I UK pratade man för ett par år sedan om att det inte lönade sig med elbil i london. Elen kommer till stor del från kol och verkningsgrader hit och dit så tyckte man att det var mer miljövänligt att köra med diesel, i london.

Men miljö existerar på flera nivåer. Den lokala miljön i en storstad gör att folk dör som flugor pga fosila bränslen, bland annat. Därutöver skulle en övergång till elbilar i london, precis som vart annars som helst, driva utveckling frammåt och ställa nya och högre krav på att den el som produceras är förnyelsebar eller så renad som möjligt.

Även om det är svårt att rena kolkraft så är det nog enklare att rena ett kolkraftverk än 50 000 bilar utspridda på stadens gator.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #51 skrivet: 01 september 2012, 14:32:31 »
Har kollat lite på bilar idag.
Konstaterade att man gillar hk i Sverige  :).

Men diesel bilar borde löna sig om man kör mycket.
Men Colten finns bara med bensin motor.



Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #52 skrivet: 01 september 2012, 22:59:41 »
Vad 17 är det för bil som har en motor som kostar 160000, det kan inte stämma...

Det är en Subaru Forester.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #53 skrivet: 02 september 2012, 00:47:31 »
Det är samma typ av partiklar med samma negativa hälsoeffekter som vedeldning medför.

Vilken motor kör du etanol på nu och vilken är den nya motorn?
Vad får du för förbrukning på den med etanol jämfört med bensin?
Några problem eller saker som fick justeras/bytas för att få det att fungera i början?
Nuvarande motorn är en helt standard B230F (dvs relativt låg komp, M-kam, 530-topp etc..) med sprutet LH 2.4.
Det som gjort är endast ett spridarbyte till en uppsättning som flödar mer, Bosch 0 280 155 831 från en V70 2,4T.

Har även kopplat så att kallstartsspridaren står öppen samtidigt som startmotorn går.
Fetar på lite väl mycket vid varmstart har jag upplevt... Kan vara en god idé att koppla via en tryckknapp, eller en temperaturkompenserande timerkrets om man föredrar idiotsäkert. ;)

Började med att serva bilen ordentligt med byte av samtliga vätskor, filter och tänddelar.
Efter några tankar sprit så byttes även bränslefiltret, eftersom man ju har läst en hel del om att det kan sättas igen av gamla bensinrester som etanolen löser upp.

Efter några hundra mil så havererade dessvärre bränslepumpen. Känns rent spontant som att det var etanolen som tog knäcken på den, men samtidigt så är pumphaverier ingen ovanlighet en bit över 30.000 mil.
Ny pump från Biltema för 499 kr och sen har det bara rullat på utan problem. Byter olja (helsyntet) som vanligt efter 1.000 mil och ser ingen anledning till att ändra den intervallen.

Nya motorn kommer troligtvis baseras på en B230K "heron" som förses med en lite roligare kam (A eller V).
Många kallar den för Volvos sämsta motor. Blir ventilsallad vid kamremsbrott och förgasaren som används är av en mindre lyckad konstruktion.
Men det kompar ju ganska bra och flödet genom toppen ska visst vara skapligt... :)

Receptet annars är en B230E-bottendel som förses med planat (ca 2 mm) 531-lock och A eller V där med troligtvis.

Siktar på kraftig förvärmning av både bränsle och insugsluft.

Sprutet blir MS (http://www.megamanual.com/v22manual/mintro.htm) för att det är kul att labba och för att kunna styra antingen mot prestanda eller bränslesnålhet. (tunna ut vid jämn hastighet t.ex. och inte som standard reglera mot lambda=1 nästan jämt)

Förbrukningen idag är typiskt strax över litern vid mestadels landsväg en varm sommardag (km-mätare kollad mot GPS och med samma tankställe), men inga större problem heller att komma upp i 1,3 l/mil med många starter och kyligare väder..
Förbrukningen på bensin är aldrig uppmätt av mig, men folk verkar köra dessa på 0,8-0,9 l/mil vid landsväg.
Så ok, med dagens pris på E85 som tagit ett rejält skutt uppåt för tillfället (?) blir milkostnaden snarare 11-12 kr.

Vet inte vad den nya maskinen kommer dra, men någonstans runt 0,8 l/mil känns inte så orimligt med lite körbarhet kvar också.
En diesel måste ju i alla fall ner i 0,6 l/mil för att matcha det om min miniräknare visar rätt.

Var gäller etanolen så är det långt ifrån det mest effektiva bränslet att framställa, men det är en utmärkt energibärare! Dessutom ofarligt för miljön (några fulla fiskar kanske när tankern går på grund) och enkelt och beprövat att hantera i flytande form.
Etanol kan framställas av det mesta som växer, och använder man spill- eller solvärme till destilationen så spelar verkningsgraden ingen roll längre.

Framtiden är dock elektrisk.. :)
Troligtvis mest åt hybridhållet till att börja med.

« Senast ändrad: 02 september 2012, 00:52:10 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #54 skrivet: 02 september 2012, 10:43:18 »
Har kollat lite på bilar idag.
Konstaterade att man gillar hk i Sverige  :).

Men diesel bilar borde löna sig om man kör mycket.
Men Colten finns bara med bensin motor.

Vet inte riktigt vad du menar med att vi gillar hästkrafter i Sverige? Jag skulle påstå precis tvärt om... Ta en titt på Volvos USA-sida t.ex. deras klenaste bil i det amerikanska sortimentet är en Volvo C30 med 227hk! Ska du ha en S60 så är snik-modellen en T5 med 240hk...
Själv hyrde jag en bil när jag var i staterna, det var en Nissan, den modellen såldes enbart med en V6a på 290hk
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #55 skrivet: 02 september 2012, 14:21:57 »
Det är en Subaru Forester.

 Sc:,h fiiiiiiiiiiiiii faaaaaaan vad dyrt..
Oj jag som alltid varit svag för en Subaru, fast modellen Outback :-\



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #56 skrivet: 02 september 2012, 18:25:53 »
Modellen påverkar inte motorn i det fallet - då det är samma.

Hade en 2010 forester 2.0 XE diesel och den var helt ok men led så klart av problemet med att man lätt får motorstopp vid låga varv samt att den drar mer på landsväg än i stadskörning. Skön fyrhjulsdrift och svängradie. Bruksbilsstuk. Outbacken är lite mer ombonad. Hade aldrig några problem med bilen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!