Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Miljö diesel bilar  (läst 19063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #30 skrivet: 31 augusti 2012, 09:41:39 »
Som flera skrivit så ökar förbrukningen markant när turbon börjar ladda, vilket ofta sker vid 80-120km/h. Själv har jag en Skoda Superb som är en stor bil, snittar (verklig förbrukning) ungefär 0.6l/mil ju mindre motorväg desto snålare blir den, kallstarter, köer osv. har inte alls samma effekt. Köer har t.o.m. possitiv effekt jämfört med motorväg i 120km/h..
När min fru kör, som aldrig kör över 110km/h så drar bilen MAX 0.5l/m... så de där extra 10km/h på motorvägen kostar nästan 1dl per mil... Och då kör vi på farthållaren mestadels båda två.
Vi tittade faktiskt på just Ford Focus och andra mindre dieselbilar, men hoppade dem då vi insåg att just i fart spelar storleken inte så stor roll. Min stora superb drar lika mycket som en liten fabia i 110-120 på motorvägen, och där ligger vi och kör 90% av milen...
Din superb drar lika mycket som en fabia bensinare antar att dieseln går snålare. Frugans fabia ligger på 0.6 på motorväg 120-140 km strax under 0.5 om man snålkör på 80 väg och den är bensinare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #31 skrivet: 31 augusti 2012, 10:34:40 »
Problemet med etanolen är samma som allt annat, det kräver mer energi att tillverka än man får ut i form av energiinnehåll.
Sen använder man detta bränslet för att driva ett fordon med en motor som har en verkningsgrad på under 20% vid normal körning.
Skall vi lösa några miljöproblem så får vi räkna i energiåtgång och inte enbart i var ifrån bränslet eller råvarorna kommer ifrån.

Etanol fick vi på grund av en väl genomförd lobbyverksamhet och en mycket vagt skriven lag som tvingade mackarna att erbjuda alternativa bränslen.
Det i särklass billigaste alternativet var givetvis etanol.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #32 skrivet: 31 augusti 2012, 12:36:07 »
Kan köpa att det är många problem på vägen hit och framåt. Men jag kan inte påstå att det känns bättre att tanka min bil med bensin än etanol. Men kanske är man lurad. Personligen tror jag att det är just så här man tar sig vidare. Att på alla sätt försöka minska CO2 och när det kommer till biltrafiken är detta ett av de få sätt som finns tillgängligt just nu. Det betyder inte att jag tror att etanol är någon långsiktig lösning. Bara ett litet steg på vägen.

Min förhoppning är nog trots allt på elbilar. Säkert hälften av min körning skulle kunna hanteras av den teknik som redan finns i dag, om den bara var tillgänglig (pris främsta problemet).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #33 skrivet: 31 augusti 2012, 13:26:50 »
LaddHybrid med biogas, etanol eller biodiesel.
De flesta hade klarat sina dagliga resor med laddhybrid med en körsträcka på 6 mil på batteri.
Och vi hade inte behövt vara beroende av bränslen från andra länder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #34 skrivet: 31 augusti 2012, 14:04:20 »
Och vi hade inte behövt vara beroende av bränslen från andra länder.

Jo, hade alla börjat köra med elbilar så hade vi snabbt behövt bygga om elsystemet *och* importera (kol-)el från "grannländerna". Men just nu känns det som det enda realistiska under överskådlig tid.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #35 skrivet: 31 augusti 2012, 17:43:41 »
Etanolen är i dagsläget inte det bästa bränslet men definitivt bättre än diesel och bensin. Då syftar jag på den tolatal energibalansen och miljöskadan vid användning av den etanol som amvänds här och nu. Att driva en felxifuelbil på bensin eller etanol innebär nästan identisk förbrukning men etanolen är mindre energität och kan i princip jämföras med utspädd bensin (testa inte detta).

Biogasen är bäst i dag men även om vi 10 dubblade användningen av etanol och biogas och körde resten av biolarna på snåldieslar skulle detta ändå inte räcka som åtgärder på sikt. Men om alla som kör bilar med litesförbrukningar kunde byta till några av alternativen skulle i alla fall dessa bilister halvera sin miljö och klimatpåverkan.

Att hänvisa till 10 år gamla skvallerblaskor för att visa att etanolen är dålig och ju ganska konstigt när vi i Sverige har bland världens främsta forskare på området och massor av lättlästa rapåporter från dessa.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #36 skrivet: 31 augusti 2012, 18:14:15 »
Jo, hade alla börjat köra med elbilar så hade vi snabbt behövt bygga om elsystemet *och* importera (kol-)el från "grannländerna". Men just nu känns det som det enda realistiska under överskådlig tid.

Det där är inte sant, vi klarar elbilar utan problem.

Dessutom kan batteriet agera backup när huset behöver mer el.
Nissan har vidareutvecklat sin LEAF med just denna funktion.

Så som jag tänker mig framtiden så har varje hus ett eget batteri som klarar att driva huset 2-3 dagar, detta betyder att man kan snabbladda bilens batteri utan att vårt elförsörjningssystem behöver byggas om, det medger även egen produktion av el med solceller etc för egen användning, dessutom kan bilens batteri i värsta fall gå in och stötta upp.
Ett sådant system kommer inte att vara speciellt dyrt om bara några år och vi kommer att ha strömreservoarer att använda när det blåser lite eller när elen är dyr av andra orsaker. Det funkar också perfekt ihop med timdebitering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #37 skrivet: 31 augusti 2012, 18:17:45 »
Och elbilarna ska vi driva dom med el från den miljövänliga kärnkraften så dom får 0 i utsläpp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #38 skrivet: 31 augusti 2012, 19:36:06 »
El från kärnkraft kräver att man sätter in minst tre gånger så mycket energi (ca 25% verkninsgrad) som man får ut och sedan skall man ladda med förluster och sedan har bilen inte 100% verkningsgrad. Totalverkningsgraden för en elbil med kärnkraftsel blir väl mindre än 10%? Etanol är väl mer än 100% mer energieffektivt än kärnkraftsdriven elbil?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #39 skrivet: 31 augusti 2012, 20:10:01 »
El från kärnkraft kräver att man sätter in minst tre gånger så mycket energi (ca 25% verkninsgrad) som man får ut och sedan skall man ladda med förluster och sedan har bilen inte 100% verkningsgrad. Totalverkningsgraden för en elbil med kärnkraftsel blir väl mindre än 10%? Etanol är väl mer än 100% mer energieffektivt än kärnkraftsdriven elbil?

Nu vet jag inte hur du räknar men verkningsgraden på en elmotor är ca 80%.
En förbränningsmotor har verkningsgrad på ca 30%.
Sen har jag sett siffran 30% på kärnkraftverk.
SÃ¥ visst blir verkningsgraden lite bättre pÃ¥ etanolen men inte 100% mer inte.  ::)

Men det man sen mÃ¥ste stoppa in i ekvationen är hur mycket energi som krävs för att utvinna en viss mängd uranbränsle frÃ¥n brytvärd uranmalm och jämföra med att odla spannmÃ¥l och koka och transportera motsvarande mängd sprit pÃ¥ detta. Där nÃ¥gonstans tappar jag bort mig och jag kan bara gratulera den som lyckas fÃ¥ ihop en nÃ¥gorlunda korrekt siffra pÃ¥ detta.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #40 skrivet: 31 augusti 2012, 21:53:11 »
Citera
En förbränningsmotor har verkningsgrad på ca 30%.
Normala körförhållanden är verkningsgraden under 20%.
Verkningsgraden på en elmotor är över 90% och med förluster i växellåda så kanske 80%.
Citera
Totalverkningsgraden för en elbil med kärnkraftsel blir väl mindre än 10%? Etanol är väl mer än 100% mer energieffektivt än kärnkraftsdriven elbil?
Hur får du ihop det?
Det åtgår ca 1/3 av energiinnehållet i 1 l brasiliansk etanol för att framställa och transportera bränslet.
Sedan använder man bränslet i en process mindre än 1/3 av energiinehållet blir till nyttig energi.
Hur blir det 100% mer energieffektivt än att ha en verkningsgrad på 30% i kraftverket och sedan få ut uppskattningsvis 80% av energin till nyttig energi i bilen?

Och varför måste det vara kärnkraftsel?
Citera
Ett sådant system kommer inte att vara speciellt dyrt om bara några år och vi kommer att ha strömreservoarer att använda när det blåser lite eller när elen är dyr av andra orsaker. Det funkar också perfekt ihop med timdebitering.
Då är det inga litiumbatterier vi pratar om här för priset på litium kommer att vara allt annat än billigt när elbilsproduktionen kommer igång.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #41 skrivet: 31 augusti 2012, 22:17:46 »
Citera
Att hänvisa till 10 år gamla skvallerblaskor för att visa att etanolen är dålig och ju ganska konstigt när vi i Sverige har bland världens främsta forskare på området och massor av lättlästa rapåporter från dessa.
Det beror på vad man läser, var man läser det och vilket syfte rapporten har.
Och framförallt vem som är beställare.
Och det är skillnad på vad som skrevs för 6 år sedan och de senaste 3 åren.
Nu har man en mer nykter syn på det hela.
Etanolen släpper ut ca hälften så mycket co2 jämfört med bensin, och det är bra.
Det kan man inte argumentera mot, bensin och diesel är sämre.
 
Givetvis så skulle skattepengarna man hällde över den misslyckade svenska etanolproduktionen istället gått till att få upp produktionen och distributionen av biogas.
Det hade varit en mycket bättre investering av våra skattepengar.
Dessutom kan man tillverka biogas i stort sett överallt där det finns reningsverk, biologiskt avfall och lantbruk.
Vilket kan ge arbetstillfällen i småstäder och på landsbygden..

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #42 skrivet: 31 augusti 2012, 23:32:28 »
Här blir det ingen "Miljödiesel". I kväll berättade grannen som i förra veckan bytte partikelfilter för 43000 kronor att nu hade motorn skurit (troligen pga problemen med filtret). Verkstaden ringde och erbjöd sig montera en annan motor för 160000 kronor. Det blir över 200000 kronor på två veckor.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #43 skrivet: 31 augusti 2012, 23:43:58 »
Vad 17 är det för bil som har en motor som kostar 160000, det kan inte stämma...

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #44 skrivet: 01 september 2012, 07:40:05 »
vad jag har hört så är det korta sträckor som tar död på partikelfilter för den hinner inte bränna ur. Blir det stopp i det måste man känna att bilen börjar gå extremt dåligt då borde man nog stänga av. Jag är inte direkt orolig då jag har bra garantier 5 år 10000 mil
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!