0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Som flera skrivit så ökar förbrukningen markant när turbon börjar ladda, vilket ofta sker vid 80-120km/h. Själv har jag en Skoda Superb som är en stor bil, snittar (verklig förbrukning) ungefär 0.6l/mil ju mindre motorväg desto snålare blir den, kallstarter, köer osv. har inte alls samma effekt. Köer har t.o.m. possitiv effekt jämfört med motorväg i 120km/h..När min fru kör, som aldrig kör över 110km/h så drar bilen MAX 0.5l/m... så de där extra 10km/h på motorvägen kostar nästan 1dl per mil... Och då kör vi på farthållaren mestadels båda två.Vi tittade faktiskt på just Ford Focus och andra mindre dieselbilar, men hoppade dem då vi insåg att just i fart spelar storleken inte så stor roll. Min stora superb drar lika mycket som en liten fabia i 110-120 på motorvägen, och där ligger vi och kör 90% av milen...
Och vi hade inte behövt vara beroende av bränslen från andra länder.
Jo, hade alla börjat köra med elbilar så hade vi snabbt behövt bygga om elsystemet *och* importera (kol-)el från "grannländerna". Men just nu känns det som det enda realistiska under överskådlig tid.
El från kärnkraft kräver att man sätter in minst tre gånger så mycket energi (ca 25% verkninsgrad) som man får ut och sedan skall man ladda med förluster och sedan har bilen inte 100% verkningsgrad. Totalverkningsgraden för en elbil med kärnkraftsel blir väl mindre än 10%? Etanol är väl mer än 100% mer energieffektivt än kärnkraftsdriven elbil?
En förbränningsmotor har verkningsgrad på ca 30%.
Totalverkningsgraden för en elbil med kärnkraftsel blir väl mindre än 10%? Etanol är väl mer än 100% mer energieffektivt än kärnkraftsdriven elbil?
Ett sådant system kommer inte att vara speciellt dyrt om bara några år och vi kommer att ha strömreservoarer att använda när det blåser lite eller när elen är dyr av andra orsaker. Det funkar också perfekt ihop med timdebitering.
Att hänvisa till 10 år gamla skvallerblaskor för att visa att etanolen är dålig och ju ganska konstigt när vi i Sverige har bland världens främsta forskare på området och massor av lättlästa rapåporter från dessa.