Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Miljö diesel bilar  (läst 19065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2012, 16:50:24 »
Tror knappt någon bil ligger under 0,5 i 110...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #16 skrivet: 25 augusti 2012, 17:36:22 »
Att köra lika lite som bränsledeklarationen är näst intill omöjlighet och som optimeringsprocessen sker nu där det gäller att ha så låga siffror som möjligt så straffar det allt mera ju längre ens körstil avviker från EU:s körcykel.

Så här ser siffrorna ut för min bil.
Jag påstår att jag kör rätt blandad körning, stad med många 70-sträckor, och förbrukningen ligger kring 7,8-7,9 l/100 km.
6,6 är rätt omöjligt att nå, det brukar bli ca 7,0 på ren landsväg.
Men för att nå 10,7 så får man jobba på bra, då får man gasa/bromsa mycket.

Bränsleförbrukning:
Blandad: 8,10 l/100km
Stad: 10,70 l/100km
Landsväg: 6,60 l/100km


Mitt tips är att bromsa så lite som möjligt, anpassa farten, motorbromsa och planera körningen så man slipper bromsa i ett.
Jag blir lätt fascinerad när jag ligger bakom en bil och bromsljusen pÃ¥ den lyser var 10:e sekund...  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #17 skrivet: 25 augusti 2012, 21:47:36 »
NÃ¥got som kostar mycket är kallstarter typiskt jobbpendlarkörning typ 1 kallstart per 4 mil och god stunds krypkörning pÃ¥ Essingeleden var gÃ¥ng i jämförelse när man pÃ¥ lÃ¥ngresa rullar i 80-90 (där det inte är motorväg)  och jag skulle nog säga att det är nästan 2 dl skillnad per mil där.

Ligger ganska stadigt 0.67-0.69 liter/mil pÃ¥ bensin-Corollan 2005  räknat pÃ¥ mätarställningen och hur mÃ¥nga liter itankat (7.2 - 7.4 liter/100km pÃ¥ mätaren)  med den vanliga jobbpendlarkörningen medans vid lÃ¥ngresor och försiktig körning har med möda gÃ¥tt strax under 0.5 liter/mil.  Skall man under detta sÃ¥ blir det att byta till mycket mindre bensinmotor och eftersom jag har haft nöjet att äga en Nissan Micra med hela 50 hästar och körkortssäker fart pÃ¥ motorvägarna sÃ¥ är det inte såå himla intressant, för man kommer knappast halvera förbrukningen för att man gÃ¥r frÃ¥n 110 hästar till 50 hästar även om man med turbo kan skrämma en 50 hästars 1000 cc sugmotor till lite mer kusar.

Alternativet är dieselmotor dÃ¥ det drar imponerande lite pÃ¥ tex. en V70 diesel med automat och relativt stor motor (hyrbil, tror vi lÃ¥g pÃ¥ 0.42 l/mil vid lÃ¥ngresa ala 60 mil - klart skillnad mot XC70 bensinare som inte kom en millimeter under 1.2 liter/mil (Ã¥ andra sidan var den ganska fart,  terräng och körstilsoberoende förbrukning)...

Och slutligen är min bestämda uppfattning att om man skall ha diesebil sÃ¥ skall den ocksÃ¥ ha automatlÃ¥da dÃ¥ V70 e-drive med lilla dieseln och manuell lÃ¥da var inte alls lika bra och drog lika mycket, om inte mer soppa  som den större med automat och helt hopplös att hantera i trÃ¥nga garage med branta uppfartsramper dÃ¥ en dieselturbo körd pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ga varvtal att turbon inte jobbar - är kort sagt skitklen och fÃ¥r motorstopp och man har att välja mellan motorstopp eller bränna koppling (detta gäller för övrigt mÃ¥nga dieselturbo med manuell lÃ¥da)...


Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #18 skrivet: 25 augusti 2012, 22:44:13 »
Tycker utvecklingen borde gått rejält framåt med comrail mm. mot min gamla passat som rullat 25000 mil. enbart 5 cl i skillnad per mil och den går fan så mycket bättre och den straffskattas med 6000 i skatt (iförsig inget partikelfilter)
Tycker miljöbils definitionen är löjlig om den drar nästan lika mycket som en tio år gammal bil.
med andra ord det enda man sparar på är att den skattebefriad i 5år samt låg skatt efter det om man inte landsvägs kör i låga farter
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #19 skrivet: 29 augusti 2012, 21:54:46 »
första tanken avklarad enl färdd 0,61 verklig förb 0,69  :(  motorväg och landsväg mest
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #20 skrivet: 29 augusti 2012, 22:25:11 »
DÃ¥ drar den ju mer än min Avensis Kombi med bensin och automat pÃ¥ 147hkr  :o

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #21 skrivet: 29 augusti 2012, 22:49:21 »
har en v70 bensinare också kör den på 1 dl mer under samma förhållande
hoppas verkligen den drar mindre när den blivit lite inkörd har bara rullat 70 mil än så länge
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #22 skrivet: 30 augusti 2012, 11:27:43 »
Förstår inte hur man kan använda ordet miljöbil i samma mening som diesel? Kväveoxider i massor (p.g.a det höga kompressionstrycket och temperaturen) och farliga partiklar...
Filtret tar en hel del, dock inte de minsta och förmodligen otrevligaste partiklarna.
Totalt vansinne att sådana bilar är tillåtna i stadstrafik!

Sen så är väl diesel fortfarande ett fossilbränsle? Skulle det produceras biodiesel istället så har vi snart betydligt värre problem än vad som har sagts om etanolen och miljön.
Vi kanske t.o.m måste sluta äta kött minst en dag i veckan för att det ska hålla!

Kör själv en 23 år gammal Volvo 240 på etanol och har gjort så i några 1.000 mil nu.
Kostnad ca 10-11 kr/milen med dagens soppapris.
Bygger en ny motor till den nu med bl.a rejält höjd kompression och förvärmning som beräknas ge en milkostnad på snåldieselnivå. ;)

Etanol är ett utmärkt bränsle, men problemet idag är att de fabriksfärdiga (och som regel ganska törstiga) etanolbilarna måste kunna köras på bensin också...

Vad gäller dieselförbrukning så verkar det som sagt inte ha hänt så mycket.
Har kört en Golf Variant TDI -98 på 0,45-0,55 l/mil mestadels motorväg och längre sträckor.
Färddatorn på svärföräldrarnas alldeles nya V60 "drive" automat visade på en bit över 0,6 l/mil långtidsförbrukning.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #23 skrivet: 30 augusti 2012, 12:57:04 »
Citera
Totalt vansinne att sådana bilar är tillåtna i stadstrafik!
Det är samma typ av partiklar med samma negativa hälsoeffekter som vedeldning medför.

Vilken motor kör du etanol på nu och vilken är den nya motorn?
Vad får du för förbrukning på den med etanol jämfört med bensin?
Några problem eller saker som fick justeras/bytas för att få det att fungera i början?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #24 skrivet: 30 augusti 2012, 13:25:06 »
Förstår inte hur man kan använda ordet miljöbil i samma mening som diesel? Kväveoxider i massor (p.g.a det höga kompressionstrycket och temperaturen) och farliga partiklar...
Filtret tar en hel del, dock inte de minsta och förmodligen otrevligaste partiklarna.
Totalt vansinne att sådana bilar är tillåtna i stadstrafik!

Sen så är väl diesel fortfarande ett fossilbränsle? Skulle det produceras biodiesel istället så har vi snart betydligt värre problem än vad som har sagts om etanolen och miljön.
Vi kanske t.o.m måste sluta äta kött minst en dag i veckan för att det ska hålla!

Kör själv en 23 år gammal Volvo 240 på etanol och har gjort så i några 1.000 mil nu.
Kostnad ca 10-11 kr/milen med dagens soppapris.
Bygger en ny motor till den nu med bl.a rejält höjd kompression och förvärmning som beräknas ge en milkostnad på snåldieselnivå. ;)

Etanol är ett utmärkt bränsle, men problemet idag är att de fabriksfärdiga (och som regel ganska törstiga) etanolbilarna måste kunna köras på bensin också...

Vad gäller dieselförbrukning så verkar det som sagt inte ha hänt så mycket.
Har kört en Golf Variant TDI -98 på 0,45-0,55 l/mil mestadels motorväg och längre sträckor.
Färddatorn på svärföräldrarnas alldeles nya V60 "drive" automat visade på en bit över 0,6 l/mil långtidsförbrukning.

Du jämför ju äpplen och päron och verkar inte riktigt insatt i hur etanolen tillverkas.

Volvobilar drar generellt ganska mycket bränsle, ska du jämföra så får du ju jämföra inom "märket" för att få reda på hur utvecklingen fortskrider. För övrigt så väger en golf tdi c:a 200 kg mindre än en v60 så bara av den anledningen är det inte konstigt att den drar mindre. Dessutom är v60n nästan 15 år nyare med allt vad det innebär av komforthöjande åtgärder som har elektronik som drar ström.

Etanolen må möjligen vara snällare mot miljön när den är förbränd, det ska jag låta vara osagt men eftersom råvaran till etanolen produceras utomlands och fraktas hit på båtar som drivs med råolja så vet jag inte... Etanol producerad i sverige är dessutom mycket ineffektiv då det krävs mer energi än om man istället kört på bensin eller diesel.

Här är lite mer läsning för den som vill förkovra sig:
http://www.dn.se/debatt/etanolbilarna-nytt-hot-mot-halsan-och-miljon
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1864361

Naturligtvis så är konsekvenserna av vårt användande av fossila bränslen inte bra och något som vi måste sluta med. Men vi ska inte inbilla oss att etanolen är bättre bara för att den marknadsförs som det...
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #25 skrivet: 30 augusti 2012, 13:31:30 »
Den största fördelen med etanol är att det är lätt att tillverka själv  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #26 skrivet: 30 augusti 2012, 21:24:01 »
Törs man verkligen köpa en diesel nu för tiden? Grannen fick byta partikelfilter för 43000 kronor. För att inte tala om dom som fått totalhaveri för att filtret satts igen.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #27 skrivet: 30 augusti 2012, 22:18:29 »
Som flera skrivit så ökar förbrukningen markant när turbon börjar ladda, vilket ofta sker vid 80-120km/h. Själv har jag en Skoda Superb som är en stor bil, snittar (verklig förbrukning) ungefär 0.6l/mil ju mindre motorväg desto snålare blir den, kallstarter, köer osv. har inte alls samma effekt. Köer har t.o.m. possitiv effekt jämfört med motorväg i 120km/h..
När min fru kör, som aldrig kör över 110km/h så drar bilen MAX 0.5l/m... så de där extra 10km/h på motorvägen kostar nästan 1dl per mil... Och då kör vi på farthållaren mestadels båda två.
Vi tittade faktiskt på just Ford Focus och andra mindre dieselbilar, men hoppade dem då vi insåg att just i fart spelar storleken inte så stor roll. Min stora superb drar lika mycket som en liten fabia i 110-120 på motorvägen, och där ligger vi och kör 90% av milen...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #28 skrivet: 31 augusti 2012, 00:04:37 »
Misstänker att de flesta av lågförbrukarna är undermotoriserade.
Hade en BMW 120d 177hk som drog 5,2 l/100km och den inbjöd till tyngre högerfot.
Vägen är samma som jag nu kör 7,2-7,5 l/100 km med v70 170 bensin dvs 70% 110 väg (fast nu måste jag vara fjäderlätt på foten).
Eftersom den är bakhjulsdriven så väger den som en något större framhjulsdriven bil (kommer inte ihåg, tror det var ca 1500kg).
Skulle tro att 130-140 hk på en modern diesel skulle vara bättre för att hålla en låg förbrukning under verkliga förhållanden och en betydligt bättre körbarhet. .
« Senast ändrad: 31 augusti 2012, 00:11:58 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Miljö diesel bilar
« Svar #29 skrivet: 31 augusti 2012, 01:05:01 »
Du jämför ju äpplen och päron och verkar inte riktigt insatt i hur etanolen tillverkas.

Volvobilar drar generellt ganska mycket bränsle, ska du jämföra så får du ju jämföra inom "märket" för att få reda på hur utvecklingen fortskrider. För övrigt så väger en golf tdi c:a 200 kg mindre än en v60 så bara av den anledningen är det inte konstigt att den drar mindre. Dessutom är v60n nästan 15 år nyare med allt vad det innebär av komforthöjande åtgärder som har elektronik som drar ström.

Etanolen må möjligen vara snällare mot miljön när den är förbränd, det ska jag låta vara osagt men eftersom råvaran till etanolen produceras utomlands och fraktas hit på båtar som drivs med råolja så vet jag inte... Etanol producerad i sverige är dessutom mycket ineffektiv då det krävs mer energi än om man istället kört på bensin eller diesel.

Här är lite mer läsning för den som vill förkovra sig:
http://www.dn.se/debatt/etanolbilarna-nytt-hot-mot-halsan-och-miljon
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1864361

Naturligtvis så är konsekvenserna av vårt användande av fossila bränslen inte bra och något som vi måste sluta med. Men vi ska inte inbilla oss att etanolen är bättre bara för att den marknadsförs som det...

Hm nu ska vi se här. Etanolen är inte miljövänlig för den fraktas hit med båtar som drivs med råolja. Du menar då att diesel och bensin tas upp ur marken direkt till din dieselpump på bensinstationen? =)

Man pratar om att bonden som avverkar eller plöjer måste köra sin traktor på diesel. Men tror ni inte att samma sak sker när det skall borras för olja och fraktas saker hit och dit. En annan pratar om etanolen som något som inte alltid framställs på ett för arbetare snällt sett, osv, men då gissar jag att man anser att så är fallet när det gäller olja. Som sedan ska rafinadireras och det kräver också massor av energi.

Volvos nya etanolmotor 4tf är snål och går lite som en diesel på låga varv fast en bensinare på höga varv. Nackdelen är att det är 180 hästar på 1.6l så den drar ganska mycket när man kör fort på landsväg.

En enda gång har jag tankat bensin. Det var statoil i grästorp. Första gången jag varit på en mack där dom inte har etanol. Kändes det miöjövänligare att köra bilen på bensin. Nej.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!