0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att köra lika lite som bränsledeklarationen är näst intill omöjlighet och som optimeringsprocessen sker nu där det gäller att ha så låga siffror som möjligt så straffar det allt mera ju längre ens körstil avviker från EU:s körcykel.
Totalt vansinne att sådana bilar är tillåtna i stadstrafik!
Förstår inte hur man kan använda ordet miljöbil i samma mening som diesel? Kväveoxider i massor (p.g.a det höga kompressionstrycket och temperaturen) och farliga partiklar... Filtret tar en hel del, dock inte de minsta och förmodligen otrevligaste partiklarna.Totalt vansinne att sådana bilar är tillåtna i stadstrafik!Sen så är väl diesel fortfarande ett fossilbränsle? Skulle det produceras biodiesel istället så har vi snart betydligt värre problem än vad som har sagts om etanolen och miljön.Vi kanske t.o.m måste sluta äta kött minst en dag i veckan för att det ska hålla!Kör själv en 23 år gammal Volvo 240 på etanol och har gjort så i några 1.000 mil nu. Kostnad ca 10-11 kr/milen med dagens soppapris.Bygger en ny motor till den nu med bl.a rejält höjd kompression och förvärmning som beräknas ge en milkostnad på snåldieselnivå. Etanol är ett utmärkt bränsle, men problemet idag är att de fabriksfärdiga (och som regel ganska törstiga) etanolbilarna måste kunna köras på bensin också...Vad gäller dieselförbrukning så verkar det som sagt inte ha hänt så mycket. Har kört en Golf Variant TDI -98 på 0,45-0,55 l/mil mestadels motorväg och längre sträckor.Färddatorn på svärföräldrarnas alldeles nya V60 "drive" automat visade på en bit över 0,6 l/mil långtidsförbrukning.
Du jämför ju äpplen och päron och verkar inte riktigt insatt i hur etanolen tillverkas.Volvobilar drar generellt ganska mycket bränsle, ska du jämföra så får du ju jämföra inom "märket" för att få reda på hur utvecklingen fortskrider. För övrigt så väger en golf tdi c:a 200 kg mindre än en v60 så bara av den anledningen är det inte konstigt att den drar mindre. Dessutom är v60n nästan 15 år nyare med allt vad det innebär av komforthöjande åtgärder som har elektronik som drar ström.Etanolen må möjligen vara snällare mot miljön när den är förbränd, det ska jag låta vara osagt men eftersom råvaran till etanolen produceras utomlands och fraktas hit på båtar som drivs med råolja så vet jag inte... Etanol producerad i sverige är dessutom mycket ineffektiv då det krävs mer energi än om man istället kört på bensin eller diesel.Här är lite mer läsning för den som vill förkovra sig:http://www.dn.se/debatt/etanolbilarna-nytt-hot-mot-halsan-och-miljon http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=1864361Naturligtvis så är konsekvenserna av vårt användande av fossila bränslen inte bra och något som vi måste sluta med. Men vi ska inte inbilla oss att etanolen är bättre bara för att den marknadsförs som det...