Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäpptank, Volymtank och Acctank  (läst 22473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #15 skrivet: 27 februari 2011, 12:58:10 »
Antar att det körs fast kondensering mot pulsonic pannan och att det sitter en shunt mot raddarna då brukar man sätta kärlet mellan vp och pulsonic pannan för att få större volym volymen i raddarna brukar man inte räkna med i shuntat system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2011, 18:35:17 »
Citera
Hade jag en volymtank pÃ¥ 2-300l sÃ¥ kanske jag kunde ha startstoppdiffen pÃ¥ 3  och panntempen mellan 43-46  och kanske 20 starter. Dessutom skulle jag ha en bättre värmereserv vid lÃ¥ngdusch och bad innan pantempen gÃ¥r under 43  och varmvattenberedaren mÃ¥ste värma litet extra.

Hej, Är det inte så att Volymtanken är bortkopplad när radiatorkretsen är bortkopplad? Koppling för volymtank brukar väl vara att den ligger i serie med radiatorkretsen som ett förtjockat rör?
Om tanken ligger kopplad så att cirkulation mellan panna och tank erhålls vid sommardrift med stängd shunt så är det i mitt tycke en ackumulator precis som vilken tank som helst i systemet för att öka bufferten.
Vore intressant se en skiss över din koppling av Pulsonexpanna, vp och den tänkta tanken.
 ;)


Lost in transition....????

jag måste ha uttryckt mig otroligt oklart. Mitt problem är att jag inte har någon volymtank. Kan alltså inte beskriva hur den är inkopplad!

När det är sommardrift så går radiatorvattnet från VP till pannan och tillbaka igen till VP.

När det blir eldningsäsong (oftast runt 15/9) så öppnar styrsystemet en växelventil som kopplar in radiatorerna på returen mellan VP och pannan.

Skiss:
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2011, 18:43:54 »
Antar att det körs fast kondensering mot pulsonic pannan och att det sitter en shunt mot raddarna då brukar man sätta kärlet mellan vp och pulsonic pannan för att få större volym volymen i raddarna brukar man inte räkna med i shuntat system.

Mja...

På sommaren så kör mitt styrsystem Ecologic med fast kondensering och "stånkar upp" pannan till max 46 ºC för varmvattnets skull. Som jag sedan eftervärmer till 65 ºC i en separat VVB.

Under eldnings-säsongen så kör mitt styrsystem flytande, dvs VP producerar bara värme med den temperatur som behövs för ögonblicket. (Ikväll 42 ºC)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #18 skrivet: 27 februari 2011, 18:52:03 »
Hej larryd
En liten fråga, Hur gammal är din pulsonex ,Monterade sådana i början på 90-talet.Har för mig att den gjorde vv samtidigt som man
tappade vv,Kommer ihåg att det var lite strul med munnstyckerna i plattan på dom första modellerna.

Hej,

den är 16 år gammal. Finessen var väl att den skulle vara extra snål och dra väldigt litet olja, genom pulserande förbränning och låg rökgastemp. Och det var den nog tills oljepriset sköt i höjden katastrofalt.

Den är inte mycket större än en diskmaskin, tanken var att den skulle kunna producera värme och VV just då det behövdes ( när man vred på badkarskranen).

Med en högeffektiv oljebrännare och dubbla elpatroner (6+9kW) var det så nära härdsmälta man kunde komma i hemmiljö.
« Senast ändrad: 27 februari 2011, 23:11:05 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Örnis

  • Drifttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoHeat 7,5
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #19 skrivet: 27 februari 2011, 20:00:52 »
Citera
Lost in transition....?

jag måste ha uttryckt mig otroligt oklart. Mitt problem är att jag inte har någon volymtank. Kan alltså inte beskriva hur den är inkopplad!

Hej, du uttryckte dej inte alls oklart, jag undrade bara hur det sÃ¥g ut idag och hur/var du hade tänkt koppla in en tank, om du hade en. 
;)
2011-01-28: CTC EcoHeat 7,5, 140m borrdjup, 2m till berg, aktivt djup ingen aning, typ 1,5 plans, 150 kvm, 3 enrörssystem som lågtemp. Vill ha, men har ingen plats för acc. Vp i tvättstuga.
Tidigare 22000 kWh med Elpanna och stundtals svalt inne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2011, 23:29:48 »
Vad är vad...

-En volymtank kopplas i serie med ett flöde.

-En acktank kopplas in mellan två flöden. (Uteslutet eftersom jag vill köra flytande och få cirka 25-30% bättre COP)

Om jag skulle koppla in en välisolerad volymtank i mitt system så skulle den tjäna två syften;

A. Minska antalet starter pÃ¥ VP vid sommardrift utan att behöva öka startstopp-diffen.  (Genom att hindra att radiatorvatten som just värmts upp av VP kommer fort tillbaka till VP och stannar VP för snabbt efter starten.

B. Ge en värmereserv vid stort VV uttag eller när utetemp sjunker under några minusgrader. (Min lilla VP klarar cirkus -5 ºC själv. Men ofta blir det några grader kallare på nätterna där jag bor)

Därför skulle jag placera den på varmaste stället( syfte B) i "sommarslingan" (syfte A). DVS på framledningen från VP.
« Senast ändrad: 27 februari 2011, 23:32:52 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2011, 22:21:04 »
Vad är vad...

-En volymtank kopplas i serie med ett flöde.

-En acktank kopplas in mellan två flöden. (Uteslutet eftersom jag vill köra flytande och få cirka 25-30% bättre COP)
Vad är problemet med att köra flytande mot en acctank? (arbetstank)
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #22 skrivet: 11 mars 2011, 18:56:45 »
Vad är vad...

-En volymtank kopplas i serie med ett flöde.

-En acktank kopplas in mellan två flöden. (Uteslutet eftersom jag vill köra flytande och få cirka 25-30% bättre COP)
Vad är problemet med att köra flytande mot en acctank? (arbetstank)
Jag är oxå nyfiken på svaret på detta.
Kommentera gärna mina vilda tankfunderingar i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40699.0
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #23 skrivet: 11 mars 2011, 23:04:12 »
Vad är vad...

-En volymtank kopplas i serie med ett flöde.

-En acktank kopplas in mellan två flöden. (Uteslutet eftersom jag vill köra flytande och få cirka 25-30% bättre COP)
Vad är problemet med att köra flytande mot en acctank? (arbetstank)

Jag vet inte vad en arbetstank är...

men problemet med att köra flytande mot en acktank är att få till en optimal styrning. Känner inte något styrsystem som fixar detta.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #24 skrivet: 12 mars 2011, 08:52:58 »
Vad är vad...

-En volymtank kopplas i serie med ett flöde.

-En acktank kopplas in mellan två flöden. (Uteslutet eftersom jag vill köra flytande och få cirka 25-30% bättre COP)
Vad är problemet med att köra flytande mot en acctank? (arbetstank)

Jag vet inte vad en arbetstank är...

men problemet med att köra flytande mot en acktank är att få till en optimal styrning. Känner inte något styrsystem som fixar detta.

Tror man brukar ha 2 styrsystem. Ett i vp som håller tanken vid rätt temp beroende på utetemp samt en vanlig shuntstyrning med innegivare som shuntar ut värmen om tanken blir för varm tex vid vedeldning. Vid vp drift ska shunten normalt stå helt öppen och acktanken jobbar som arbetstank ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2011, 17:49:14 »
problemet med att köra flytande mot en acktank är att få till en optimal styrning.

Ska man vara jäkligt jobbig och märka ord så kan du inte köra flytande mot en acktank...

Flytande kondensering betyder att du låter vp köra ut den värme som behövs i huset just då, medan själva ordet ackumulatortank antyder att tanken ackumulerar värmeenergi för senare bruk.

Sen är det förstås så att många firmor säljer tankar under produktnamnet ackumulatortank, även om den sen kan användas som volymtank eller arbetstank. Själv brukar jag säga att en tank är en tank är en tank. Syftet man har med att installera tanken styr hur den kopplas och borde också styra vad man kallar den. Om du använder tanken för att lagra värmeenergi till senare bruk är det en acktank. Använder du tanken för att separera flödena över vp respektive värmeavgivningssystem är det en arbetstank. Använder du tanken enbart för att få en större volym i värmeavgivningssystemet är det en volymtank.

Sen säger ju många att även volymtankar och vissa arbetstankar också lagrar värmeenergi, eftersom en större vattenvolym naturligtvis ger större tröghet. Man kan väl kanske dra till med att om tanken används för att lagra värme under längre tid än en vp-gångcykel så är det en ackumulatortank...

Och det sista att lägga till är att detta är min åsikt. Folk använder tankbenämningar hej vilt, och för de olika varianterna finns det ju ännu fler potentiella kopplingsalternativ. Därför vore det ju enklast om folk kallade tanken för det de vill att tanken ska hjälpa dem med...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2011, 18:16:54 »
problemet med att köra flytande mot en acktank är att få till en optimal styrning.

Ska man vara jäkligt jobbig och märka ord så kan du inte köra flytande mot en acktank...

Flytande kondensering betyder att du låter vp köra ut den värme som behövs i huset just då, medan själva ordet ackumulatortank antyder att tanken ackumulerar värmeenergi för senare bruk.

Sen är det förstås så att många firmor säljer tankar under produktnamnet ackumulatortank, även om den sen kan användas som volymtank eller arbetstank. Själv brukar jag säga att en tank är en tank är en tank. Syftet man har med att installera tanken styr hur den kopplas och borde också styra vad man kallar den. Om du använder tanken för att lagra värmeenergi till senare bruk är det en acktank. Använder du tanken för att separera flödena över vp respektive värmeavgivningssystem är det en arbetstank. Använder du tanken enbart för att få en större volym i värmeavgivningssystemet är det en volymtank.

Sen säger ju många att även volymtankar och vissa arbetstankar också lagrar värmeenergi, eftersom en större vattenvolym naturligtvis ger större tröghet. Man kan väl kanske dra till med att om tanken används för att lagra värme under längre tid än en vp-gångcykel så är det en ackumulatortank...

Och det sista att lägga till är att detta är min åsikt. Folk använder tankbenämningar hej vilt, och för de olika varianterna finns det ju ännu fler potentiella kopplingsalternativ. Därför vore det ju enklast om folk kallade tanken för det de vill att tanken ska hjälpa dem med...

Blir lite dubbelbenämning i min tidigare förklaring. Mot vp med öppen shunt skulle den vara en arbetstank om man tänder vedpannan och shunten stänger så blir det en acktank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #27 skrivet: 12 mars 2011, 23:09:57 »
Som sagt...

problemet att köra flytande mot en acktank är att fixa till en fungerande styrning. Känner inte till något fall där det har lyckats.
Tricket är ju som Labold säger, att producera värme som håller precis den temperatur som huset behöver för ögonblicket. (Eller producera precis den temp som huset behöver om tex 5 timmar och lagra den i 5 timmar i en acktank innan den tillförs huset.)

Själva tanken med acktank är ju att ackumulera (=lagra) värmen för senare användning och då måste ju styrsytemet kunna förutspå vilken temp som huset behöver om tex 5 timmar om man skall köra flytande kondensering.. (Om lagringstiden i tanken är tex 5 timmar)

Med ett sk "look-ahead" styrsystem kanske, kanhända det skulle kunna gå. Dvs styrsystemet abonnerar på information från tex SMHI eller Fortum om vilken utetemp som gäller om tex 5 timmar och räknar ut vilken framledningstemp som VP behöver mata acktanken med. Om utetempen skall sjunka så får VP ta till några grader extra till acktanken. Om tempen skall gå upp så får VP producera värme med lägre temp.

Det här skulle man faktiskt tjäna ytterliggare lite COP (verkningsgrad) på om man har en LV, eftersom intervallet (skillnaden mellan utetemp och produktionstemp) som LV behöver jobba mot minskar något. LV vet tex att utetemp skall gå ner och kan alltså ackumulera viss värme i tanken producerat vid en högre utomhustemp.

Look-ahead system börjar komma för avancerad fjärrvärmestyrning i flerbostadshus. Men aldrig mot acktankar.

Krångligt är nog bara förnamnet.
« Senast ändrad: 13 mars 2011, 23:58:32 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #28 skrivet: 13 mars 2011, 08:24:46 »
Om man ska köra flytande mot acktank och möjlighet att lagra energin blir det nog en avanserad styrning annars klarar man sig med den som finns i de flesta vp och en shuntstyrning mot innegivare. vp framledningsgivare flyttas då till tanken så den håller tanken vid rätt temp. Tror förövrigt att man har så lite att spara genom att buffra energi med vp för cop blir så mycket sämre vid högre temp så det är ingen ide.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäpptank, Volymtank och Acctank
« Svar #29 skrivet: 11 maj 2011, 12:36:16 »
Är det inte rimligen så att om man har en ackumulatortank och en elegant shuntstyrning som styrs av en väl fungerande huskurva kompletterad med inomhusgivare så har man en väl fungerande och komfortabel värmelösning.

Denna skall kompletteras med en VP.

Om då VPn körs enligt samma huskurva lyft någon grad så har man en liten ackumulering att nyttja vid exempelvis avfrosting eller andra störningsmoment.

Alternativet torde vara att VPn styrs med måltemp strax över framledningstemperaturen efter Shunten?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!