Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mäta utblÃ¥stemp.Tabeller/värden?  (läst 16939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« skrivet: 18 december 2010, 20:18:47 »
Coolix (läs kalle ankapumpen) tycker jag ger väldans dålig värme.Bytte kretskortet för någon månad sen och den stänger inte ner sig längre iallafall studs.Men jag får ändå inte upp värmen i garaget.Finns det några mät-tabeller/värden att gå efter så man kan se om pumpen är kass eller inte.Jag har ca 40 kvm och 3,8m i tak.Tycker att pumpen ska kunna ge tillräckligt med värme i detta utrymme. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2010, 21:05:58 »
Ut fra kunnskap om prestasjonen til pumpen fra andre eiere kan du forvente temperaturforhøyningen vist i figur nedenfor.
Ta romtemperaturen og legg til verdi du leser ut av grafen. Det er temperaturen du skal forvente å få ut fra pumpen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2010, 21:15:12 »
Avgitt effekt fra pumpen som funksjon av uttemperatur:
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2010, 23:09:10 »
Intressant! Har du koll på cop som funktion av temperatur?
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2010, 23:27:31 »
Hei.

Teoretisk kontroll, må anta at effekt 970W stemmer og maks luftstrøm gjennom innedel er 550m3/h som manual sier.

Den her tråden viser noen verdier, som om man antar er tatt ved romtemperatur 20 viser at graf ikke er så langt fra riktig.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23540.msg238102#msg238102

Har også data fra en eier i Norge med samme pumpe.

"kalibrerer" man så opp mot oppgit COP ved +7, blir det denne grafen.

Selv har jeg en Coolix inverter jeg har logget data på, og fått opp COP på. Der har jeg mål virkelig luftstrøm og temperaturøkning over innedel, samt avlest tilført effekt.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2010, 12:17:05 »
Mitt garage byggt -97 har genomsnittligt U-värde ca 0,68W/K&m2 för omslutande ytan. 145mm gullfiber i tak, 95mm i väggarna, 32mm isolerat portblad, 3st 2-isolerglas fönster men oisolerad betongplatta. Räknat med samma U och klimatzon på ditt garage ganska stora volym blir effektbehovet vid +15C inne och -10C ute 3170 Watt för enbart transmissionsförlusterna, dvs utan ventilationsförlusterna. Mycket av detta beror på den oisolerade plattan. En Coolix 3810 ger utifrån diagrammet ovan ca 2350 Watt vid -10C. En Coolix 3520 ger ca 2170 utan hänsyn till avfrostningarna. Alltså behöver du då en extra elradiator på minst 1200 W för att hålla värmen med liten självdragsventilation kring 0,15oms/h vid -10C ute.

Man kan också säga att vid konstant -10C ute räcker en Coolix 3520 för att i bästa fall hålla drygt +6C grader i ditt garage utan extra värme från lampor osv om det har samma U-värde och klimatzon som mitt.
« Senast ändrad: 21 december 2010, 11:36:00 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2010, 16:59:20 »
Med hjälp av diagrammen försökte jag jämföra Coolix 3810 med IVT LLVP för ett garage pÃ¥ energiberakning.se. Resultatet blev att med Coolix är energiförbrukningen lägre än med IVT Nordic Inverter 09FR-N !?!  ::)  Men kan sedan konstatera att det är vissa fel i den statliga energiberäkningen. BÃ¥da pumparna beräknas ge 99% energitäckningsgrad vid Bromma DVUT -17,1C och detta är fel. En Coolix 3810 kommer ensam att klara lägst -12C för att hÃ¥lla +10C i mitt 34 kvm garage utifrÃ¥n diagrammen ovan och den isoleringsstandard jag tidigare räknat fram med hjälp av energiberakning.se och använder som indata i bÃ¥da fallen. När man definierar Coolix med en datasträng temp/effekt/cop fÃ¥r man i alla fall fram ett rimligt värde pÃ¥ behov av effekt el-spets vid DVUT (drygt 900 Watt) för denna. IVT Nordic Inverter 09FR-N pÃ¥stÃ¥s inte behöva nÃ¥gon el-spets effekt vid DVUT i mitt garage som dÃ¥ behöver drygt 2600 Watt värmeeffekt brutto. Enligt Energimyndighetens test av IVT'n 2006 gav den 2,1kW vid -15C och innetemp +20C. Vid +10C innetemp blir effekten lite större men osannolikt den klarar 2,6kW även teoretiskt och kanske den i praktiken saknar underhÃ¥llsvärme sÃ¥ det skulle blivit problem med avfrostningarna. Den större nyare modell 12 KHR-N klarar vid -15C ute att ge 3,4 kW med +20C inne samt 3,6 kW med +10C inne. En bra pump för ditt garage!
« Senast ändrad: 20 december 2010, 17:30:04 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2010, 21:12:56 »
Hei.

Jeg anbefaler å ta en titt på hvordan ytterdelen er isolert. Jeg har etterisolert min Coolix Inverter, og kan dokumentere 33% økt avgitt effekt ved -13 grader (Som har vært laveste sammenlignbare temperatur før og etter isolering)

Om det er samme for 3810 pumpen vet jeg ikke, men skal bli svært overrasket om det står bedre til for den enn i min inverter.

FÃ¥r man 25% forbedring skal den lille Coolix avgi ca 1.9 kW ved -20, ikke 1.5kW

Les mine erfaringer her: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38276.0
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2011, 19:24:40 »
Hei TUCSONOR
hvis du fortsatt henger med.

Interessant med disse grafene dine.
Men de viser jo at invertermodellen på 5,4Kw ikke varmer mere enn on/off-modellen på 3,8Kw.
I tillegg så er invertermodellen dobbelt så dyr.

Jeg var innom en Jula-butikk på Mo, og der sto begge utgavene oppkoplet side ved side.
Den lille Coolix`en ga merkbart atskillig mere varme enn invertermodellen.
Nå blir jo testen ikke direkte sammeliknbar med virkeligheten, da både inne og utedel sto inne i butikken, men slik var altså resultatet, og det indikeres jo også ut fra dine grafer.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2011, 20:36:35 »
Hei PerJohan

Du merket nok forskjell. Og årsaken var nok den at den lille on/off gikk på 100% kompressorkapasitet. Mens invertermodellen ga det den der og da mente var nødvendig for å holde temperaturen.
I tillegg blåser invertermodellen ca 20% mer luft enn den lille, slik at på samme avgitte varmemengde blir utblås lavere i temp på inverter mot on/off samme avgitte varmemengde.

Det har jo blitt en del kurver, så det kan sikkert gå å lese seg litt skakk. I alle fall, min inverter avgir 4kW når det er -15 grader ute, vell og merke etter jeg hadde isolert ekstra. COP på pumpene er derimot rimelig like, men når den store invertermodellen kan "spise" mer enn det doble i strøm så avgir den deretter mer også enn den lille. Tror du sammenligner COP kurven på inverter med effektkurven på on/off. Siden on/off et på ca 1 kW blir tallene kw og COP like, derav forvirret :o
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 20:42:59 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2011, 21:00:21 »
Hei igjen Tucsonor!

Begge pumpene var stilt til laveste hastighet og til 30 grader, og som sagt den lille ga betydelig mere varme. Kan hende noe skyldes mindre lufthastighet fra den lille.

Vel, vel....
Interessant med denne isoleringen. Skal prøve det når jeg kommer til Norge, men det er nesten for godt til å være sant, og da bruker det jo heller ikke å være det...Hehehe.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2011, 00:31:08 »
Hei igjen Tucsonor!

Begge pumpene var stilt til laveste hastighet og til 30 grader, og som sagt den lille ga betydelig mere varme. Kan hende noe skyldes mindre lufthastighet fra den lille.

Vel, vel....
Interessant med denne isoleringen. Skal prøve det når jeg kommer til Norge, men det er nesten for godt til å være sant, og da bruker det jo heller ikke å være det...Hehehe.
Du får prøve isolering når du er kommet hjem.
 Som sagt, den lille kjørte pÃ¥ 100% effekt for den kan ikke annet. Inverter er inverter, gikk neppe pÃ¥ 1kW kompressorfart som den lille gjør. Derav ulik følt effekt. Om de var satt pÃ¥ 30 grader, sÃ¥ betyr ikke det at inverteren trekker 100% kompressoreffekt. Var sikkert 24-25 grader i butikken rundt pumpens innedel, og da kjører den ikke for fullt.
Hva gjelder isolering, så får du bare prøve. Men ta noen gode temperaturmålinger før du isolerer så det blir en kvalitativ god sammenligning av hva du fikk for effekt ut av pumpen før og etter isolering. Ta også tiden på hvor lenge den bruker på avising, før og etter isolering (Under samme utetemperaturforhold)
Og finner du ut at det var for godt til å være sant, så ta av all isoleringen som originalt er der og se hvordan det tar seg til studs



 

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2011, 01:57:25 »
Man får det man betalar för......................... Thumbsup
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2011, 10:39:18 »
TUCSONOR:

Vad heter den COOLIX 3810 som du ritat effektdiagram för här ovan (med och utan isolering) och var har du fått siffrorna från?

Jag köpte mig en sådan on-off värmepump för en vecka sedan på JULA och den heter JSC2-12HRN1-QE

I går fick jag följande kapacitetssiffror för min pump från JULA:

+7 grader ute= 3,81 kW värmeeffekt
+4 grader ute= 3,12 kW värmeeffekt
0 grader ute= 2,67 kW värmeeffekt
-5 grader ute= 2,10 kW värmeeffekt
-7 grader ute= 1,94 kW värmeeffekt

Effektsiffror vid lägre utetemperatur fick jag inte så jag antar att effekten vid -15 grader är låg.

Det är ju mycket sämre siffror än i ditt diagram för en COOLIX 3810 pump!

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Mäta utblåstemp.Tabeller/värden?
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2011, 16:37:36 »
Hei.

Data har jeg fra en eier som har målt på sin, lik den du kjøpte. Det med isolering er kalkulert ut fra forventet +25% forbedring.

Ser dine tall har en "knekk" fra de nominelle 3810. Kan du gi en kort beskrivelse på hvordan du målte, for litt merkverdig den knekken på effektkurve fra +7 til +4, hvor det så går lineært ned parallelt med mine tidligere data.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!