Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Autoterm Terramax C9  (läst 27403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #45 skrivet: 10 december 2010, 16:26:18 »
Pumpen skulle behöva loggas nÃ¥gra dygn när det är kallt ute, alternativt att nÃ¥gon bosätter sig i pannrummet en dag.  

Är det inte alltid kallt i Kiruna? FörvÃ¥nad att de tillÃ¥ter bergvärme där överhuvudtaget med tanke pÃ¥ att hela stan är pÃ¥ väg ner i gruvhÃ¥let  ;D

Det är ju iofs 12 mil frÃ¥n Kiruna (samma kommun dock)... Har nÃ¥n blivit avrÃ¥dd att skaffa bergvärme i Jönköping för att det är kallt i Göteborg?  :,v(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #46 skrivet: 10 december 2010, 16:34:13 »
Det är ju iofs 12 mil frÃ¥n Kiruna (samma kommun dock)... Har nÃ¥n blivit avrÃ¥dd att skaffa bergvärme i Jönköping för att det är kallt i Göteborg?  :,v(

De har ju brutit i gruvan några år nu, finns säkert nån ort eller gång eller vad det nu heter under Soppero. Jag har grym koll på Norrland förresten, åkte igenom Ö Soppero en gång i typ 100 knyck på väg till Nordkap... Tyvärr inga nya trippar Norrlandstrippar inplanerade, annars skulle jag gärna dyka upp med IR-termometern i handen, under förutsättning att kaffet var varmt och den inköpta mut-whiskeyn var dyr och stoooor. Men som Roland skrev, det finns mycket pengar att spara, vänta inte ihjäl dig på vänliga själar, ta in ett proffs, återbetalningstiden blir nog kort.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #47 skrivet: 10 december 2010, 17:22:09 »

Citat från: Roland
Var står det att huset är värmt till +10? Jag kan inte hitta det.


Kåken lär väl knappast vara öde och uppvärmd till +20°. Den lär knappast heller vara under ±0°. Det är möjligt att den värms endast till +5°, men vad gör det för skillnad? Trots uppvärmning till +5°, är pump och borra underdimensionerad, om den inte är beställd för just rumstemp låg rumstemperaturer.

Sitter radiatorerna med omgivande temperatur om 5°-10°, sÃ¥ är de ruskigt effektiva. För att inte regleringen ska kalla pÃ¥ el-tillskott i onödan, kan jag mycket väl tänka mig att kurva 2 blir lämplig. Med onödigt el-tillskott menas att kompressorn har inte nÃ¥gon möjlighet att komma upp i det börvärde som en högre kurvlutning typ 3-4 kallar pÃ¥, annat än med hjälp av tillskott. Det medför ocksÃ¥ att kompressorn stoppar.   

Citat från: Roland
Nej, mitt hus vill ha ca 56 W/m2 vid -18, men det är inte rimligt att jämföra ett rätt litet enplanshus med ett stort i flera plan.

När DUT skiljer nästan 20° mellan orterna, så får man en hint om var problemet finns d.v.s. värmepumpen har som uppgift att värma ett hus i Stockholm från -18° till +10°. I Soppero blir uppgiften att värma från -37° till +10°. I Soppero blir skillnaden ute/inne 47° och Stockholm 28°. Trots temperaturskillnaden ute/inne anser du att en jämförelse med samma effekt per m² inte vara rimligt.


Installatörens kalkyl är beräknad på energiförbrukning med +20° i rumstemp, vilket i sig ger en sned bild på effektbehovet vid DUT.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #48 skrivet: 10 december 2010, 17:24:11 »

Citat från: Roland

47 000 kWh/år stämmer bra med 6 m3 olja/år. Det som inte stämmer bra är andelen tillsatsel av totalen. Den är 25 %. Räknar man på det borde det bli högst 7 %. Frågan är om det


Räknar du inte lite galet nu?

Att huset förbrukar 47 000 kWh/år kan nog stämma. Men utifrån det, till att bestämma att 7% tillskott ska räcka är ett misstag.
Om underhållsvärmen ligger på +5°, så ger det endast 70 000 gradtimmar.

Exempel:
Om utetempen ligger under +5° i 6 månader. så kommer värmepumpen att gå max 4 000 timmar. Det ger 4 000 x 8,5 kW = 34 000 kWh/år.
Det betyder att el-patron måste tillföra 13 000 kWh/år, eller räknat i timmar med 9 kW tillskotteffekt 36%.

Genom att effektbehovet vid DUT är >18 kW, så orkar heller inte värmepumpen hålla +5° i huset....eller den temperatur som nu önskas.

Har huset gÃ¥tt med rumstemp +10°, sÃ¥ blir balansen tillskott/kompressor lite bättre.   


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #49 skrivet: 10 december 2010, 19:15:21 »
 

Räknar du inte lite galet nu?


Lexus,

Det är mycket möjligt att min kalkyl är totalt fel. Jag utgick från att 6 m3 olja per år avsåg +20 grader inne och att huset också nu är värmt till den temperaturen. Det var enda sättet att få ihop siffrorna med vad som presenterades i leverantörens kalkyl. Jag utgick från att installatören inte gjorde blundern att stoppa in 6 m3/år för ett hus värmt till +10 i kalkylprogrammet och att kunden inte heller underlät att tala om att oljeförbrukningen avsåg underhållsvärme. Det verkar också knäppt att dimensionera en värmepump, som kommer att hålla kanske två decennier, utifrån att huset skall stå tomt hela tiden. Men allt är möjligt. Tyvärr står det inte för vilken innetemperatur kalkylen är gjord. Inte heller verkar vi ha blivit upplysta om vad den är för närvarande.

Om 6 m3/år avsåg underhållsvärme på sådär +10 grader blir det som du beskriver det. Kvoten mellan max effekt och medeleffekt blir betydligt större. Det blir därmed högre andel tillsatsel. Så med det utgångsläget stämmer siffrorna bättre. Sen är det ju inte heller speciellt vettigt att ha ett öde hus värmt till +20 i synnerhet som elräkningarna håller på att få TS att gå ner för räkning, det håller jag med om.

Det kan naturligtvis vara så att installatören trodde att oljeförbrukningen avsåg +20 grader inne och det var där det gick snett. I vilket fall som helst tyder siffrorna på att det är samma inomhustemperatur nu som på oljepannetiden. Är den +5 till +10 då är andelen tillsatsel rimlig. Då får juristerna ta över.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #50 skrivet: 10 december 2010, 20:15:30 »
Skojigt det där med Jönköping och Stockholm...
I övrigt är jag helt borta vid det här laget. jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana att det kunde bli en sån här cirkus.
På den tiden när huset eldades med olja leve mina föräldrar fortfarande och eftersom mamma var så frusen var det i regel 20-25 grader i huset. Typ bastu alltså.
Det finns ett annat hus i Soppero med bergvärme. Det är en annan firma som har levererat och installerat där. Den anläggningen fungerar perfekt. Likaså i ett hus i Lannavara, ca 1,5 mil från Soppero.
Jag upptäckte att det finns nåt som heter VPN, Värmepumpnämnden. Jag funderar på att anmäla ärendet till dem.
Min nuvarande advokat har inte hunnit ägna sig så mycket åt den här frågan. Jag har därför ansökt hos mitt försäkringsbolag om att få byta ut honom. Det jag behöver hjälp med är att för det första få en fungerande VP och, för det andra, att få ersättning för mina enorma elkostnader under de år VP varit i gång.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #51 skrivet: 10 december 2010, 21:12:54 »

Helt otroligt.

Med 6 m³ olja och 80% verkningsgrad, ger en kalkyl som säger 39 W/m³ vid DUT -37° d.v.s ett deltaT ute/inne på 57°.

Hade dina föräldrar någon aktiv vedspis, braskamin eller/och kakelugn?

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #52 skrivet: 10 december 2010, 21:16:25 »
.
I övrigt är jag helt borta vid det här laget. jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana att det kunde bli en sån här cirkus.
På den tiden när huset eldades med olja leve mina föräldrar fortfarande och eftersom mamma var så frusen var det i regel 20-25 grader i huset. Typ bastu alltså.

Det blir lätt så här när det är ett intressant problem och brist på information ersätts av spekulation.

Nu vet vi i alla fall så att 6 m3/år olja gick det åt för att hålla huset vid 20-25 grader. Då blir nästa fråga, vad har det varit för inomhustemperatur sedan värmepumpen installerades?

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #53 skrivet: 10 december 2010, 21:24:30 »

I övrigt är jag helt borta vid det här laget. jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana att det kunde bli en sån här cirkus.


Kan trösta dig med att jag också känner mig lite borta när de riktigt skarpa killarna kommer in med sina uträkningar. Tyvärr känns det som att forat i nuläget har svårt att ge dig fler praktiska tips än de du redan fått, nu har det gått över i teoretiskt vp-nörderi, vilket jag tycker är trevligt för jag försöker snappa upp grejer från Roland och Lexus. Men som sagt, om du inte har ambitioner att bli vp-nörd så ta det hela med en nypa salt och avvakta lite, ofta kommer det något mer jordnära och användbart ut av "räkne-resonemangen" till slut...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #54 skrivet: 10 december 2010, 22:24:45 »
Det fabbs inga kakelugnar eller annat. Olja punkt slut.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #55 skrivet: 10 december 2010, 23:37:48 »
Sen det installerades har tempen varit kring 10 grader när vi inte varit där.
Ni som kan så mycket om detta: vad skulle ni ha gjort i min situation?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #56 skrivet: 11 december 2010, 00:07:04 »
...
Totalt aktivt borrhål: 205m
Minsta antal borrhål: 2st
...
Total slanglängd: 1020m
Minsta antal slingor: 2st
...
Är du säker på att du endast har ett borrhål?
Har du haft några larm på vp:n?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #57 skrivet: 11 december 2010, 09:19:50 »
Jag har bara ETT borrhål. Jag var där när det borrades och så står det också i offerten.
Kan man borra hål på vintern däruppe?
Det börjar ju luta åt att det är för liten panna. En farbror i en grannby har samma problem. Samma firma har installerat och levererat åt honom. Han har en 6kWh.
Frågan är om det lönar sig att ens försöka. Det bästa är nog att låta borra ett hål till och ta en större panna.
Jag har tagit upp den här frågan under avdelningen Bosch här på sidan.
Vilka människor är det som svarar där?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #58 skrivet: 11 december 2010, 10:13:21 »
Tycker kalkylen ser skum ut map borrhål och slanglängd.
"Totalt aktivt borrhål: 205m
Minsta antal borrhål: 2st"
Någon som känner till kalkylprogrammet som använts? Vill kalkylprogrammet ha 2st hål på 205m?
1km jordslinga verkar det i alla fall föreslå?

Om det är så att kalkylprogrammet föreslagit 2st 205-meters hål och du har bara fått 1 hål som inte ens är 205m så borde du kunna kräva ytterligare ett borrhål på kanske 230m + inkoppling utan kostnad.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #59 skrivet: 11 december 2010, 10:27:18 »
Jag har pärmen på jobbet, jag ska fara förbi där, jag har för mig att det stod vilket program det var upp i högra hörnet.
Jag håller på att flytta i Umeå så alla viktiga papper har jag på jobbet för att inte tappa bort dem i den allmänna villervallan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!