Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar  (läst 56492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #15 skrivet: 29 december 2006, 13:28:44 »
Det är en svenskbyggd pump.....väldigt lik en euronom..... *vinkar*
Menar du Sirius så har i alla fall inte jag sett någon annan luft/vatten som liknar den.
Däremot är Euronom och KCC båda väldigt lika Mecaterm. KCC ser lite annorlunda ut och har styrkortet i utomhusdelen vilket de andra har separat inomhus.

Direktförångning och direktkondensering som Sirius använder sig av borde kunna bli ganska effektivt, vilket visar sig. I alla fall i stort sett jämförbart med Thermias Atria.
Ska bli spännande att se övriga resultat när de presenteras.
Nu är det ju bara två pumpar vars resultat blivit publicerat.
Fördelen med dessa är ju också minimal frysrisk vid strömavbrott (inget vatten utomhus).

När det gäller små tomter så har jag vänner i Göteborg som har Sirius jordvärmepump. De bor på en liten lerjordstomt och ganska stort hus. Men när jag hörde deras förbrukning så blev jag förvånad hur liten den var. Så för min del så blev jag inte förvånad av detta testresultat.
Problemet för deras del och med direktförångning är att man tar ut ganska mycket effekt på en liten area. Deras tomt är inget rolig att se på våren och den är ganska frusen och "bulig" långt in på sommaren.
De fick sin anläggning ombyggd och kompletterad med luftförångare så de har både luft och jordvärmepump beroende på utelufttemperaturen.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad orre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2007, 18:17:06 »
Hej på er


Frågor på den pump vi har med?

mvh

Adam


Jag har en fråga till dig Adam.
-Hur mycket bullrar eran utedel när den kör "högsta fart" jämfört med Euronoms pumpar som är helt förskräckliga i läge 2. Har ni jämfört med andra pumpar och satsar ni på att få dem tysta?

Jag kommer senare att skriva lite om hur vi har haft det med vår Exoair 7.5 och buller.

MVH

/Orre
Egnahemshus i 2 plan från 1931 54+40m2 samt oinredd källare och garage om 54m2. Tidigare uppvärmt med gaspanna.

Mitsubishi Electric Ecodan med SW75 YAA. 2 fläktkonvektorer i källare och garage samt 2 elementfläktar om 16 fläktar pÃ¥ äldre radiatorer. 

-RP60, packade ihop efter 4 år
-Euronom Exoair 7.5 R.I.P 2006 på grund av dB.
-Aqua Inverter med Nocria 14 R.I.P 2011/03.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2007, 22:18:15 »
Jag har en fråga till dig Adam.
-Hur mycket bullrar eran utedel när den kör "högsta fart" jämfört med Euronoms pumpar som är helt förskräckliga i läge 2.

Orre

Vi har undersökt en del av våra konkurrenter, och vi ligger väl till även vad det gäller ljud. Vill helst inte gå in och kommentera specifika konkurrent produkter.

Har ni jämfört med andra pumpar och satsar ni på att få dem tysta?

Ja vi satsar fokuserat på att få ner ljud och vibrationer på våra produkter. Även om vi har marknadens tystaste produkter, åtminstone bland de som valde att vara med i Konsumentverkets och nu Energimyndighetens tester på vätska vatten resp luft vatten, så fortsätter vi att jobba med detta.

I bland kan andra omständigheter än själva produkten skapa problem. Det kan vara rör som ligger an mot tex en vägg som fås att agera högtalar membran mm.

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem med din bullrande Exoair.

Rent generellt tror jag branschen och framförallt kunder skulle må bra av fler och mer återkommande jämförande tester där så många som möjligt är med.
I Råd och Röns test finns ljudeffektnivån med. Om just ljud är viktigt för en kund kan detta bedömmas mellan olika modeller i och med att ljudeffekten är uppmätt enligt en viss standard. Ljudeffekten kan jämföras med tex hur många watt en elradiator genererar. Ljudtrycksnivån skulle kunna jämföras med hur varmt det blir i ett rum där denna elradiator sitter. rummets storlek och hur det är isolerat och påverkar temperaturen.

Med hjälp av antalet ljudwatt (eller som det är är angivet i tabellen, hur detta förhåller sig till ett visst värde vilket ger ett antal db) kan man därför bedöma hur mycket ljud de olika produkterna genererar. Man skall dock tänka på att samma siffervärden kan upplevas olika i och med att man upplever olika frekvenser olika störande. Man kan därför kvantitativt bedöma de olika produkterna medhjälp av ljudeffekt. Kvalitativt kan ljudet upplevas olika.

Hoppas fler vågar ta med sina produkter i den nu etablerade tabellen på Råd och Rön. På gott och ont finns ju "facit" i och med de 2 som nu finns med..

mvh
Adam
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 06:23:19 av Adam »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2007, 22:27:38 »
Det var ett kort och kärnfullt inlägg, men jag förstod det inte. På vilket sätt är L/V dyra, i vart fall jäfört med markpump?

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2007, 23:05:12 »
Hej

Har försökt utveckla mitt inlägg ovan vilket inte gjorde det mer kärnfullt men som jag hoppas du förstår bättre. Förstår inte din fråga eller rättare sagt kopplingen till tråden.

mvh
Adam
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 06:19:18 av Adam »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2007, 00:38:06 »
Vad har Thermia för ljudtrycksnivå...?

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2007, 06:18:26 »
Vad har Thermia för ljudtrycksnivå...?

Olika storlekar har olika ljudtrycksnivåer som dessutom beror på varvtal på fläkten, när det är varmare ute går fläkten ner i varvtal.

generell information om Thermia Atria Optimum hittar du på
http://www.thermia.se/produkter/thermia-atria-optimum.asp

De olika ljudtrycksnivårna enl EN ISO 3744 hittar du på
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Produktblad_AtriaOptimumsv.pdf

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #22 skrivet: 13 januari 2007, 17:40:56 »
Adam,

Varför har de en extra tank på 300 liter på testinstallationen? Något som förordas av Thermia och i så fall ihop med vilken installation (radiatorer, golvvärme etc.)?

När det gäller "överpriser" på luft/vatten så är väl allt relativt? De installationer som har gjorts talar väl för sig själva? Alla har inte kapacitet att bygga sina egna system som en del allt som oftast föreslår. Jag gjorde av med 3½ m3 olja innan och kommer troligen hamna på 12 - 13000 kWh med en Atria 8. Det går att räkna hem den investeringen hyfsat fort. I vårt fall var det mycket osäkert att borra eftersom marken är lite speciell. Ville undvika den risken.

När det gäller ljudnivå så har jag jämfört genom att lyssna; har en IVT och en CTC anläggning i kvarteren runt omkring. Atrians utedel är tystast ( Atria 8 ) efter att ha uppgraderades med det nya fläktpaketet. På lågfart hörs den knappast om du är 5 meter från. Ett tips om man är intresserad är väl att kontakta Themias åf i sitt område för att få referens att åka ut och lyssna på.

Anders
« Senast ändrad: 13 januari 2007, 21:55:26 av AJ »
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #23 skrivet: 14 januari 2007, 11:22:19 »
Adam,

Varför har de en extra tank på 300 liter på testinstallationen? Något som förordas av Thermia och i så fall ihop med vilken installation (radiatorer, golvvärme etc.)?
Thermia Connector är ett tillbehör/systemlösning för kunder med stort varmvattenbehov. Thermia Connectorlösningen kan användas med Thermias värmepumpar tillsammans med varmvattenberedaren MBH TWS. Connectorlösningen kan med fördel kopplas/användas ihop med alla typer av installationer.
Citera
När det gäller "överpriser" på luft/vatten så är väl allt relativt? De installationer som har gjorts talar väl för sig själva? Alla har inte kapacitet att bygga sina egna system som en del allt som oftast föreslår. Jag gjorde av med 3½ m3 olja innan och kommer troligen hamna på 12 - 13000 kWh med en Atria 8. Det går att räkna hem den investeringen hyfsat fort. I vårt fall var det mycket osäkert att borra eftersom marken är lite speciell. Ville undvika den risken.
Thermia stävar efter bästa möjliga totalekonomi för sina kunder. Om man ger en hög/högsta årsbesparingen för kunden lönar sig detta totalt sett ganska snart. En del andra tillverkares och eller egna system kanske blir billigare initialt men om inte årsbesparingen blir lika hög kommer den högre årsbesparingen hos Thermias system göra att den totala besparingen med tiden blir högre.
Citera
När det gäller ljudnivå så har jag jämfört genom att lyssna; har en IVT och en CTC anläggning i kvarteren runt omkring. Atrians utedel är tystast ( Atria 8 ) efter att ha uppgraderades med det nya fläktpaketet. På lågfart hörs den knappast om du är 5 meter från. Ett tips om man är intresserad är väl att kontakta Themias åf i sitt område för att få referens att åka ut och lyssna på.

Anders

Kul att du verkar nöjd med ljud och besparing!

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #24 skrivet: 14 januari 2007, 12:55:19 »
Klart att Thermias utedel är tystast för de har ju ingen kompressor i sin
Om man däremot går in så är Thermia mycket högre än sina konkurrenter
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #25 skrivet: 14 januari 2007, 14:20:05 »
Klart att Thermias utedel är tystast för de har ju ingen kompressor i sin
Om man däremot går in så är Thermia mycket högre än sina konkurrenter



Bättre att störa sig själv än grannarna.........hehe

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #26 skrivet: 14 januari 2007, 14:23:58 »
Atrian fungerar väl på insidan som en bergvärmepump? "Mycket högre" är alltså ganska relativt eftersom det är lika högt som en bergvämeanläggning? Har jag fel där? Om jag kommer ihåg rätt så var väl Thermia även tystast i testet av bergvärmepumpar (R&R feb 2006)?

Det jag menar är att trådarna om hur mycket ljud det är på insidan i än värmepump är inte lika frekventa som de om ljudnivån på utsidan i en l/v anläggning. Det verkar vara ett centralt problem och där är Atrian lägst. Borde vara viktigt för de som tänker skaffa l/v pump.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #27 skrivet: 14 januari 2007, 16:56:43 »
Visst hela "bergvärmersättaren" är inte optimal för många hus, för låg effekt samt en elpanna med en otillräcklig styrning, nu kommer en större utomhusdel för de större husen.
Det är nog inte mycket att trimma in på den utedelen utan vad de gjort är att sätta dit en varvtalsstyrning så att uttempen inte blir för hög när utetempen stiger, men allmänt känt är att CO2 har sämre eller rent av dålig verkningsgrad vid högt kondenseringstemperatur.
Däremot mot miljön är det rena himmelriket genemot HFC
Det stora läckaget numera är alla bil-ac så där finns det forskning och prototyper samt att i vissa EU-länder så är snart HFC även förbjudet.
Där kommer CO2 att ha sin glans
hm... co2 har som du säger inte nån verkningsgrad vid höga kondenseringstempraturer, och det är lätt att hamna över kritiska punkten.
det är av denna anledning SANYO inte kondenserar gasen alls.
man har gått en ny väg och kondenserar ej gasen alls, utan använder en hetgasväxlare för att utvinna värmen.
eller har jag fel ??. är ej helt påläst på detta system men har för mig att det är så.
mvh:ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #28 skrivet: 14 januari 2007, 17:03:13 »
Ja hur fungerar annars en värmepump om man inte har en växlare på hetgasen??
Det har väl alla värmepumpar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #29 skrivet: 14 januari 2007, 17:11:44 »
Ja hur fungerar annars en värmepump om man inte har en växlare på hetgasen??
Det har väl alla värmepumpar
jag ser en viss skillnad på en hetgasväxlare och en kondensor.
  närmare bestämt,allt utom att man kan fÃ¥ värme ur bÃ¥da.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!