Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorn stannar, startar när den har svalnat, har spänning till kompressorn  (läst 8042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Hejsan, expansionsventilen är ju till för att förångaren ska utnyttjas optimalt, att ta max värme från uteluften, då måste det vara skillnad hur den arbetar på sommar och vinter, eller?

Det vore intressant om ng hade en sprängbild på en sådan ventil så man såg hur den arbetade...

Tyvärr såg jag att mina bilder inte kom med i tidigare inlägg, jag får försöka ng annan gång...

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Hej Luckyman,

om jag förstår beskrivningen i handboken rätt så är lågtryckpressostaten placerad före kompressorn och högtryckpressostaten efter kompressorn. Trycket efter kompressorn borde vara högre därav namnet högtryckpressostaten, trycket före kompressorn lägre därav namnet lågtryckpressostaten. Det låga trycket före kompressorn borde kunna variera. Därför min fråga om ågtryckpressostaten kan känna både högt och lågt tryck. Har jag helt fel så berätta gärna för mig hur det fungerar :).

Mikael

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej,

vilken expansionsventil menar ni? Kan ni förklara för mig hur detta kan påverka kompressorm.

Mikael
Är den bytt tidigare och då fuskat med att byta torkfiltret så kan det vara fukt i kylkretsen, vid låga förångningstemperaturer (under 3C) så fryser spindeln i expansionsventilen fsat pga fuktdroppar som bildar is. Kolla i synglaset är det gult så finns det fukt. Grönt är torrt. Alltså i den yttre ringen i synglaset. De flesta synglas har fuktindikatorer. Vill minnas att Optima har i alla fall.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Ja, där är kanske förklaringen när dom säger att ventilen kärvar...den fryser helt enkelt fast...och när man höjer temperaturen inomhus på hösten så får kompressorn arbeta mera.... och det här händer naturligtvis lättare om systemet inte är helt ok..

När dom böt ventilen så böt dom inte filtret, det vet jag...fan oxå.. förlåt mig...

I mitt synglas så är pricken i mitten helt grön och det är rent och fint, ingen fastbränd olja..inga luftbubblor vid drift..

MEN.. det kommer massor av luftbubblor när den backspolar vid avfrostning, är det normalt? Det talar om att det finns fukt i systemet utan att det syns bubblor i glaset....kan man lita på synglaset?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Det är helt normalt att det kommer bubblor vid avfrostning, det har inget med fukt att göra.Utan beror på att kretsen vänder så att den varma gasen tinar förångaren. det viktiga är att det är "bubbelfritt" ca 2-3 minuter efter det att vp kör igång och producerar värme efter avfrostningen.
Bubblor i glaset har heller inget med fukt att göra utan beror på gasbrist , dock under normal drift som sagt.
Fukt kan endast avgöras med hjälp av färgen i ytterringen på synglaset, i förekommande fall.

Lycka till
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Tack AndersA för ett utom ordenligt fint svar på min fråga, tack även ni andra som svarat, jag har lärt mig mycket av er..

Jag återkommer med resultatet efter att servicekillarna (ivt ) har reparerat anläggningen...

mvh/ kimmen

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0

Jag skulle ha hört av mig tidigare, men gör det nu  ^-^ Killen kom och kollade VP straxt för jul och konstaterade
att exspansionsventilen inte fungerade som den skulle, han sa dessutom att det var ett vanligt fel

Han böt ventilen,  filtret och vätskan i systemet  7400:- ( nu är det andra ventilen som har bytts pÃ¥ 6 Ã¥r)


Själv har jag bytt alla relän och kontaktorn till VP och ett tidrelä till elpatronen
( reläet låg kvar, släppte när man knackade på det, kunde skifta plats på reläerna enligt reparatörn)

Nu fungerar anläggningen helt OK

Sen gjorde jag en sak som jag skulle ha gjort tidigare, jag skaffade inomhusgivare.. oj vad jämn
 och fin värme det blev, varför har man utomhusgivare? huvuddunk

/kimmen

Utloggad P3i

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kyltekniker
Jo visst bryter kompressorn pÃ¥ klixon (termiskt skydd). Orsakerna kan vara flera, precis som andra redan har skrivit. Om det gÃ¥r klart i glaset sÃ¥ är det förmodligen dysan i expansionsventilen som behöver rengöras eller bytas ut. MÃ¥nga tekniker byter bÃ¥da tvÃ¥ samtidigt för att vara säker. Rätt eller fel gÃ¥r ju alltid att diskutera. När pumpen gÃ¥r sÃ¥ kan du känna före och efter torkfiltret om det är nÃ¥gon temperaturskillnad. Är det skillnad sÃ¥ är stoppet i torkfiltret, den ska dÃ¥ bytas ut. En tredje sak du kan kolla upp är pÃ¥ varma sidan. Har du flöde över värmeväxlaren?  Sitter det nÃ¥gon ventil där? Öppnar den helt i sÃ¥ fall? Har du luftat elementen ordentligt?
Hoppas du får ordning på prylarna! Thumbsup
P=Q*M*C*DT

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Tack P3i för dina värdefulla tips, det är just sådana enkla handfasta tips man vill ha

Jag ska tänka på dem vid ev. framtida problem, som sagt nu fungerar det...

/kimmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!