Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???  (läst 3754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« skrivet: 17 december 2007, 14:20:41 »
Hej!
Är novis inom detta område och har precis hittat detta eminenta forum när vår elförbrukning gick i taket efter en utbyggnad av huset och konstaterat att vår IVT-panna inte räcker till under vinterhalvåret....men men.

Frågan är nu vad ska man skaffa sig för att komplettera och minska elkonsumtionen.
Vi har ett 1,5 plans hus 130+60 med golvvärme nere samt el element uppe, en mycket öppen planlösning nere samt en stor hall (där jag tänkte att inblåset kunde vara) som är helt öppen upp till övervåningen.

Borde kanske även tillägga att vi haft en elförbrukning (inkl hh-el) på ca 18000 kwh, men som det ser ut nu kommer den öka till ca 23000 kwh/år

Vi vill som sagt komplettera den befintliga uppvärmningen och spara så mkt el som möjligt till ett så billigt pris som möjligt! Tips och Ideér?
Vilka modeller? Ungefärliga priser? Hur mkt el "sparar" man?

Många frågor, men som sagt, vi är rudisar på detta område och tar tacksamt emot alla tips och ideér!
« Senast ändrad: 17 december 2007, 14:25:25 av Highlander »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #1 skrivet: 17 december 2007, 14:41:16 »
det känns inte naturligt att satsa krutet på värme i undervåningen, där ni har golvvärme. golvvärmen är nog den mest ekonomiska värmeavgivaren du har, så den ska nog behållas !
satsa på att minska belastningen på radiatorerna istället !(pump uppe) ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #2 skrivet: 17 december 2007, 14:52:31 »
Kanske skulle varit mer tydlig. Efter utbyggnaden så visar det sig att vår IVT-panna som enligt IVT skulle klara utbyggnaden av huset/golvvärmen på nedervåningen visserligen "klarar det"....men elpatronen går konstant när det går under nollan (något som man inte upplyste om). Elementen på övervåningen är knappt på eftersom vi tycker om lite lägre temp där vi sover.

Så den kraftigt ökade elförbrukningen beror som jag förstår det på golvvärmen nere och den underdimensionerade pannan inte el elementen uppe.

Att komplettera med en luftvärmepump känns som ett billigare alternativ än att byta ut frånluftsvärmepumpen eller lägga in bergvärme.
Eller kan man inte ha båda?? Är som sagt novis inom detta område.....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #3 skrivet: 17 december 2007, 16:19:04 »
Själv skulle jag nog satsa på en helheslösning, det är i princip bara att byta ut befintliga grejor mot en Comfortzone CE50. Risken finns annars att när 380:n väl havererar så snålar du och köper en ny klen FLVP på grund av att du redan investerat i en LLVP. Jag tror du kan få en CZ till ungefär samma pris som en IVT 490 + vettig LLVP kostar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #4 skrivet: 17 december 2007, 16:51:18 »

Så den kraftigt ökade elförbrukningen beror som jag förstår det på golvvärmen nere och den underdimensionerade pannan inte el elementen uppe.

Har du el-element uppe ? ?

ja då har du ju inte mycket att välja på.... eller ? ?
konvertering till vattenburet pÃ¥ övervÃ¥ningen ocksÃ¥, är väl inte o fundera pÃ¥  Sc:,h

så då återstår elradiatorerna eller L/L

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #5 skrivet: 17 december 2007, 17:02:15 »
Ja, el-element uppe. Som sagt är de inte på så mycket. Konvertera till vattenburet uppe känns inte aktuellt.
Skulle nog helst vilja sätta in en luftvärmepump för att komplettera golvvärmen nere. Dels för att få ner förbrukningen på vintern men även för att ha möjligheten att kyla på sommaren....

Ny värmepump för 70-100000 känns i nuläget inte heller helt aktuellt (med tanke på att den befintliga är 6 år gammal), men man får väl undersöka vidare...

Vad finns det för luftvärmepumpar? vad ger de för minskning av elförbrukning osv?

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #6 skrivet: 17 december 2007, 17:23:57 »
Ja, el-element uppe. Som sagt är de inte på så mycket. Konvertera till vattenburet uppe känns inte aktuellt.
Skulle nog helst vilja sätta in en luftvärmepump för att komplettera golvvärmen nere. Dels för att få ner förbrukningen på vintern men även för att ha möjligheten att kyla på sommaren....

Ny värmepump för 70-100000 känns i nuläget inte heller helt aktuellt (med tanke på att den befintliga är 6 år gammal), men man får väl undersöka vidare...

Vad finns det för luftvärmepumpar? vad ger de för minskning av elförbrukning osv?

Om du drar dig för en dyrare installation är en luft/luft pump av billig modell (Rusta eller liknande) det enda som till små pengar ger bra effekter. Nästa steg upp i investeringskedjan är en luft/vatten pump som du själv tänkt, men det är svårt att få till dem under 50.000 SEK, så du har nog inte många bra alternativ inom den priszon du letar efter.

--- Mats ----

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #7 skrivet: 17 december 2007, 18:02:56 »
Jag tänkte väl närmast en luft/luft pump av ngt slag (t ex Foma 5500 Inverter, Toshiba) eftersom jag "hört" att dessa ska minska värmekostnaderna samt att man kan hitta dessa mellan 10-20000 - vilket i sin tur lockar mer än en ny frånluftspanna.

Är detta inte rimligt, drar sådana pumpar inte ner värmekostnaderna eller gäller det bara vid andra typer av uppvärmning av hus?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #8 skrivet: 17 december 2007, 19:29:46 »
Det är klart att de håller ner uppvärmningskostnaderna , även vid ditt uppvärmningssystem !
din pump är beroende av att det är varmt inne för att ge full effekt. det blir en ond cirkel när en frånluftsvärmepump inte orkar mer !
jag skulle nog gå imot strömmen lite, och säga: blockera eltillskottet och låt IVT göra varmvatten och behagliga golv !
samt köp en stor och bra L/L för huvudsaklig varmhållning...eller ännu hellre två små L/L.. !
men köp inte det billigaste..du blir bara förbannad när den börjar jävlas. det finns erkänd kvalitet för ungefär samma pris !

om du bestämmer dig för 2 små L/L så hade jag personligen sneglat på tex mitsh SRK 25 ZFX/ZGX som jag anser prisvärd !
en av många leverantörer:

http://www.tsfs.se/

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Highlander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #9 skrivet: 17 december 2007, 19:54:59 »
Är väl inne lite på samma linje eftersom att när jag eldar i kaminen så går VP t.o.m ner i "viloläge" och använder inte ens värmepumpen....Tyvärr så lyser värmepannans display upp som en julgran med alla lampor som finns när huset svalnar och golvvärmen ska slå på igen....

Hur fungerar en luft/luft värmepump? går den hela tiden? känner den av värmen och slår till när värmen går ner. För om jag tänker rätt, så borde det i så fall vara som att kaminen eldas hela tiden och pannan behöver jobba mindre? Eller tänker jag fel?


Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #10 skrivet: 18 december 2007, 07:32:08 »
jag skulle nog gå imot strömmen lite, och säga: blockera eltillskottet och låt IVT göra varmvatten och behagliga golv !
samt köp en stor och bra L/L för huvudsaklig varmhållning...eller ännu hellre två små L/L.. !
men köp inte det billigaste..du blir bara förbannad när den börjar jävlas. det finns erkänd kvalitet för ungefär samma pris !
mvh. ACE

Hej Highlander,- jag vill bara instämma i det ACE skriver.

Du får svar på de flesta av dina funderingar genom att läsa under FAQ (i menyraden i överkant på sidan).

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad FREE

  • 2st TE9
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken LVP ska/borde vi skaffa???
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2008, 12:10:49 »
Hej Highlander!

Vet inte om du redan löst ditt problem..? Men jag är inne på att köpa 2st pumpar från http://www.tsfs.se/ till mitt hus, finns till mkt bra pris där!
Kanske en lösning för dig med? Sen kontaktar du en installatör och för ett bra paketpris på installation av 2st pumpar!

Jag kollar pÃ¥ antingen:      (Pris jag fÃ¥tt av installatör + pris pÃ¥ naskin hos tsf)

2st FD25 MITSUBISHI 6.3kW (28000:-)
Alt.
2st TE9DKE Panasinic 5.3kW (26200:-)

Lycka till!

Mvh
Stefan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!