Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE SPLIT tips  (läst 3514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MHI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
NIBE SPLIT tips
« skrivet: 03 april 2014, 23:02:33 »
SPLIT har en väldigt kraftig CP som i princip aldrig behöver gå på max. Gör den det kan det skapa ljud osv, och tanken är att detta ska justeras in av installatör.
Jonas guide är milt sagt overkill och efter att ha läst hans problem visar det sig att det berodde ju på att han hade hängt ett par handukstorkar på VV som konstant drog en orimlig effekt ur VV beredaren. Inte konstigt att det gav driftstörningar... Så är ju inte produkten konstruerad.
Här kommer mina tips:
Se över inställningen i meny 2,1,5 den behöver sällan vara över 60
Justera meny: 1,3 till 50
Justera meny 1,10,1 till 3,0
Detta ger en obefintlig skillnad i VV komfort men gör att CP sällan eller aldrig går i 100%.

Ett annat tips är att man kan koppla en vanlig  av NIBE,s givare för rumsstyrning. Kostar typ 25:-
DÃ¥ kopplar ni in den pÃ¥ X4 2 och 3 Sen  väljer ni i meny 9,3,6 RG05 sen kan ni i 6,0 menyerna välja önskad rumstemp.
Ni bör då även i meny 8,2,5 ställa den till min då den påverkar rumsgivaren vid utetemp över +2

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE SPLIT tips
« Svar #1 skrivet: 03 april 2014, 23:52:36 »
Handdukstorkar på varmvattenslingan?
Vad har vvberedaren med varvtalet på cp att göra?
Cp skall ställas så att rätt dt uppnås, och behöver således justeras efter rådande utetemperatur.
För de flesta ägare innebär det att cp går på min(25%) större delen av året.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad MHI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: NIBE SPLIT tips
« Svar #2 skrivet: 04 april 2014, 00:05:59 »
Handdukstorkar på varmvattenslingan?
Vad har vvberedaren med varvtalet på cp att göra?
Cp skall ställas så att rätt dt uppnås, och behöver således justeras efter rådande utetemperatur.
För de flesta ägare innebär det att cp går på min(25%) större delen av året.

Edit:25% låter alldeles för lågt, men vist. kör på det. Problemet med ljud gäller ju när installatör inte justerar CP från default till vad det borde vara. I hus som har det behov där SPLIT är lämolig brkar 50-60% vara rätt...

Jonas hade kopplat handukstorkar på VVC typ? (Jonas som ansåg att SPLIT def, inställningar var helt kass. La enorm tid på at skriva en helt egen manual som finns här på forumet men i slutändan visade det sej att hans problem berode på att han hade hängt typ, 3kw handukstorkar på VV VVC vilket genererade konstanta VV behov.)
CP ska ställas rätt för värme vilket sällan kräver mer än 60%  Vid VV regleras CP med strävan att han en laddtemp vis temp över VV stopp temp. Mina rekommendationer ger ungefär samma yt-temp i tank men ger att CP inte gÃ¥r pÃ¥ max i slutet av VV laddningen...
« Senast ändrad: 04 april 2014, 00:17:26 av MHI »

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: NIBE SPLIT tips
« Svar #3 skrivet: 04 april 2014, 00:29:44 »
Har ingen aning om vad du pratar om.
vvberedaren har inget med cp att göra annat än när pumpen går över för vvladdning.
Det är vid vv laddning som ljudproblemen uppstår och då går cp i autoläge och varvar upp ju högre laddtempen blir.
Och som jag skrev så skall cp ställas för att uppnå rätt dt och inte ställas godtyckligt på 60% för då kommer de flesta användare ha på tok för lågt dt.
Allt detta står i klartext i manualen.
Och värdet blir således också individuellt för varje hus.
Ljudproblemen kommer ofta när pumpen gör en top up efter avslutad värmekörning och av någon anledning så uppstår då ljudfenomen.
Det har inget att göra med att pumpen går på 100%.
Ljuden kommer innan dess och har en helt annan karraktär än de som cp ger ifrån sig vid max Hz.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad MHI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: NIBE SPLIT tips
« Svar #4 skrivet: 04 april 2014, 08:38:54 »
Jo och dom inställningarna jag tipsade om för VV ger att CP i stort aldrig behöver gå upp i 100% vid VV.
Vad gäller hastighet vid värme var grejen då installatör inte alls har justerat CP. Då är det bättre att ställa ner den från 100% till ca: 50-60%
Den toppar inte i slutet av värme, den kan gå över och gör VV om den VV temp är två grader över VV start kör den en VV körning innan stopp om den blivit nöjd på värme.
Däremot kan man få flödesljud vid avfrostning och oil return då CP går i 100% vid dessa fall. Om det inte är senaste mjukvara i ACVM. Då kan den eventuellt köra i 80% vid avfrostning och oil return om pumpen är ställd till under 65% vid värme.
CP är inte styrd vid värme, den går enligt inställning i meny 2,1,5

Det var bara några tips, gör vad ni vill med det. Men prova så får ni se...
« Senast ändrad: 04 april 2014, 08:46:20 av MHI »

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: NIBE SPLIT tips
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2014, 21:19:33 »
VVC kopplade handdukstorkar övergav jag ganska snabbt. Det gjorde dock inte att pumpen levererade enlig spec. annat än efter de justeringar som jag delat med mig av. Jag vet inte från vem du har fått att 100% CP skulle vara en rekommendation. Dt bestämmer CP hastighet och det varierar med uttagen effekt/årstid.
Har lite svårt att förstå vart du vill komma med ditt inlägg? ? Sc:,h
1.3 bestämmer VV stopp, och beror på vilket varmvattenuttag du har/vilken komfort du kräver, allra bäst från både ett COP och ljud hänseende är förståss att ställa ner detta så lågt som det bara går, men det är en vågskål. 2.1.5 ställs med avseende på Dt, inget annat.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad MHI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: NIBE SPLIT tips
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2014, 23:29:18 »
Tips
« Senast ändrad: 13 juni 2014, 07:09:12 av MHI »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!