Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ström gÃ¥r fram men pumpen startar inte  (läst 2235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad connybloom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ström går fram men pumpen startar inte
« skrivet: 24 december 2015, 10:33:55 »
Hej! Ett problem jag har är att en huvudsäkring ibland går när pumpen, ugnen, spisen och dammsugaren kör samtidigt. Nu hände det i förrgår och efter det startar inte värmepumpen om. Det är en Toshiba polar 2.

Ström går fram och den väser lite när jag trycker på startknappen. Men inget mer. Propellern i utedelen rör sig inte. Jag har provat att trycka på reset, stänga av huvudströmbrytaren till pumpen, jordfelsbrytaren. Inget händer. Tips på vad det kan vara för fel och hur detta åtgärdas?

1 1/2 plan, 172 kvm, byggår 1971, betongplatta, självdrag, direktverkande el. Kåken står i Örebro. Köpte en en Panasonic Sverigepump 9:a vid husköpet 2003. Årsförbrukning ca 21000 kWh. Brakade ihop för gott december -09. Ny pump Toshiba Ras-13SKVP-ND införskaffad oktober -10.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Ström går fram men pumpen startar inte
« Svar #1 skrivet: 25 december 2015, 10:55:45 »
Om allt detta ligger på samma fas så är det inte konstigt att säkringarna går...

Du borde planera om faserna så att tex. inte dammsugaren går parallellt med värmepumpen då dammsugaren är en stor strömslukare vid fullfart (kan ta 7-10 ampere bara för sig själv och då blir det jobbigt om huset är avsäkrat med 16 Ampere eller tom. med 25 ampere om ugn och spis och VP är på samtidigt på den fasen).

vad som hänt med pumpen vet jag inte - men att den väser vid strömpåslag är inget bra tecken, så du får nog ta dit service.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ström går fram men pumpen startar inte
« Svar #2 skrivet: 25 december 2015, 11:34:30 »
Spis och ugn går förhoppningsvis på 3-fas?
Men om du kollar upp proppskåpet så kan man se om det finns en fas som inte har så många vägguttag kopplade på sig (man ser det på vilken rad som proppen sitter på), denna är bäst till din värmepump om det finns plats att flytta grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!