Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 27 januari 2008, 23:18:35 »

Hej igen Paxmax.

Som jag skrev så har Norrlands kusten ganska så likvärdigt klimat på hösten som mälardalen.
Det är inte så många som har en maskin i kartong i garaget direkt som du har, meningen är att dom ska monteras upp och därigenom tjäna någon krona eller två  ;)
Jag vet inte om Panasonic har ändrat sin policy på senare dar men förut fick man minsann höra om man hadde skickat ner en maskin som inte hadde H16. Ska man skicka ner sin maskin så gör det på försommaren som jag skrev tidigare och inte nu när det är brist på utedelar och man kan tjäna några kronor.

Hehe, har du rätt i.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 december 2007, 23:40:39 »

Hej igen Paxmax.

Som jag skrev så har Norrlands kusten ganska så likvärdigt klimat på hösten som mälardalen.
Det är inte så många som har en maskin i kartong i garaget direkt som du har, meningen är att dom ska monteras upp och därigenom tjäna någon krona eller två  ;)
Jag vet inte om Panasonic har ändrat sin policy på senare dar men förut fick man minsann höra om man hadde skickat ner en maskin som inte hadde H16. Ska man skicka ner sin maskin så gör det på försommaren som jag skrev tidigare och inte nu när det är brist på utedelar och man kan tjäna några kronor.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 17 december 2007, 23:11:35 »

..Jag har många maskiner i kustbandet i Norrland som inte har så kallt men däremot ganska fuktigt, ganska likt mälardalen egentligen....

Visst kan man chansa att skicka ner en "hel" maskin till Panasonics lilla depå men är det någon nitisk figur därnere som kontrollerar maskinen skickas den tillbaka med en liten felsökningsdebitering och fraktkostnad är jag rädd för...
Det krävs ju en hel rad av olika faktorer för att kompressorn skall komma närmare H16-döden.
Dels skall tempen (totalt sett ganska långvarit) ligga stabilt kring +3ºC till -1ºC, sen skall det till en sjuk mängd fukt för att snabbt plugga igen utedelen. Tar man bort en av dessa faktorer så blir det inge H16-slitage.

Jag snackade med Panasonic och uppgav mitt serienr då sa dom att det bara var å skicka tebax den.
Jag menade på att det vore knäppt och montera upp den för att sen plocka ner den 18 månader senare.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 17 december 2007, 22:48:26 »

Tjena Paxmax.

Jag har många maskiner i kustbandet i Norrland som inte har så kallt men däremot ganska fuktigt, ganska likt mälardalen egentligen.
Väldigt få av dom har havererat, likaså har jag inte så många haverier runt Göteborgstrakten som jag har befarat. Möjligt att Götegorg inte har haft minusgrader ännu  Sc:,h
Så din teori med att mina maskiner runt mälardalen skulle isa på mer än mina kustmaskiner i Norrland köper jag inte riktigt.
Visst kan man chansa att skicka ner en "hel" maskin till Panasonics lilla depå men är det någon nitisk figur därnere som kontrollerar maskinen skickas den tillbaka med en liten felsökningsdebitering och fraktkostnad är jag rädd för.
Ska man skicka tillbaka något fungernade är det nog tidig sommar man ska göra det det det är lugnt på H16 fronten.
Ganska dumt att skicka tillbaka en maskin som fungerar nu när den kan spara en del pengar.
Dom flesta maskiner har havererat efter 3-18 månader, enstaka maskiner har suttit uppe lite mer än 2 år.
Att dom inte skulle gå sönder innan garantierna går ut verkar ganska långsökt. I mitt fall med 5 år när det gäller H16 problematiken.


Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 17 december 2007, 22:26:08 »

...Har väldigt få Norrlandsmaskiner med haverier av någon konstig anledning.

...Panasonic själva verkar tro att det bara är 5-10% av maskinerna som kommer drabbas då jag pratade med dom förut.
Precis, I norrland går dom ok just för att dom avfrostar ofta pga kylan och luften är knastertorr. I södra Sverige, särskilt kustnära går dom ihjäl först. BosseVPdok har ju gjort en väldigt bra analys på problemet med oljereturen kontra avfrostning kontra igenisning.

Just runt nollan så finns det gott om fukt i luften tack vare smältvatten eller fuktiga vindar.
Det isar igen utedelen på nolltid dock så är det minst mellan 120 - 80 minuter till avfrostning.
Det i sin tur leder till att utebatteriet blir mycket mer än iskallt, oljereturen kletar fast i rören pga extremkyla = ingen olja till kompressorn. Kompressorn måste jobba hårdare och hårdare för att hålla tempen = oljan evakueras snabbt ur tråget. Kompressorns fjäder saknar snart smörjning och gnids mot godset och brister.

5-10% drabbade? pja, kanske om man slår ut det på hela Europa. I Sverige, bara 10%? knappast...
Dom kan skylla på fjädrar å annat jox men faktum är att dom gjort en justering i pumpens programvara för att komma ifrån ingenisningen som faktiskt var ursprunget till problemet.
Samtliga E9/E12 DKE är potentiella H16 pumpar som inte har avfrostnings-tids-fixen.
Dom tog emot min ena pump som inte ens var monterad, skickades tebax sprillans i oöppnad kartong.

Dom jag tycker mest synd om är norrlänningarna eftersom deras pumpar skadas så pass långsamt att dom kanske inte kan hävda garanti i tid.
Bodde jag i Norrland och hade en E9DKE skulle jag reklamera den ändå, trots att inte felet uppkommit ännu med hänvisning till ursprungligt fel.
Du ts-f borde väl få hjälp av Pana och genomföra det.
Skrivet av: qvisten
« skrivet: 13 december 2007, 14:24:53 »

15000 VP bytes förra året och det verkar inte bli mindre i år men dock är väntetiden alldeles för lång.

Har en känsla av att nästan alla DKE kommer att rasa.

//Rickard
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 13 december 2007, 14:11:48 »

ts-f
Dessa siffror känner jag igen.
Men tiden har ju gått sedan H16 först dök upp, så kanske många fler hinner drabbas innan garantin går ut.
Modellerna kom 2005 eller ?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 13 december 2007, 14:04:41 »

Bland mina sålda maskiner har stark kyla ingen som helst betydelse. Har väldigt få Norrlandsmaskiner med haverier av någon konstig anledning. Jag är för tillfället uppe i ca 30-35% med haverier angående H16. Kommer alla att rasa så har jag ett antal hundra kvar att byta ut knUp
Panasonic själva verkar tro att det bara är 5-10% av maskinerna som kommer drabbas då jag pratade med dom förut.
Hoppas dom har ändrat uppfattning så dom inte lugnar ner sig med utbytesmaskiner .
Skrivet av: Mr.Panasonic
« skrivet: 13 december 2007, 08:27:35 »

Enligt genagent så har inte alla pumpar drabbats. Låga temperaturer ger tydligen fler fel (-20 och lägre)

Men man behöver väl ingen ny utedel om den inte gått sönder?

På egensålda pumpar är jag nu uppe i ca 100% H16

men visst kan man sälja gamla DKE om kunden är medveten om vad han köper.

Men kanske är det lite oseriöst om kunden inte känner till H16 eller till och med säga att felfrekvensen är ca 5-10%
 *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2007, 06:24:32 »

Onzza utnyttjar kryphål i lagen för att sälja värmepumpar utan konsumentgarantier till privatpersoner (de bryr sig inte om du har firma eller ej).
När nåt händer med pumpen har du inga garantier (för du har ju falskt uppgett att du har firma), och de hänvisar till tillverkaren/generalagenten.

Klart man kan sälja billigt då.
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 13 december 2007, 00:24:36 »

Ts-f
Vad jag menar är att det nu inte syns att Onzza inte klarade av garantidelen. Hur tror du det gått om inte Panasonic räddat dom genom att gå in över hela marknaden och täcka upp?
Jag tror jag skulle ha skrivit "seriösa", så kanske du förstått min ton bättre.

Det kunde nog ha gått riktigt illa om kraven ställts direkt mot Onzza.
Kinnan är fortfarande mina favoriter, men dom släppte fram Onzza genom att inte hävda sin generalagenturs särställning.
Nu kan Onzza ta marknadsandelar och sanningen är nog också att de lärt sig en läxa.
Jag tittade på deras siffror härom dagen och de börjar bli riktigt stora. Satsningen på småland visar att de vill bli kvar. Märkena de säljer är bra, så det de saknar av service kanske kommer att växa fram naturligt.
Jag tror att Onzza blivit ett annat bolag den senaste tiden, sett från hur de satsar.

Andra bolag har överraskats av sina egna framgångar. Vissa har försvunnit, av skäl som du är inne på, men jag tror Onzza kommer att bli riktigt stora.
Och det skulle inte vara en nackdel för konsumenten att få lite konkurrens på hårdvarans priser.
Med för få agenter har vissa vp varit onödigt dyra, om man ser vad de kostar i andra länder.

(Och där håller jag med om att en sverigeanpassning inte är en fördyrande omständighet. Många länder har våra temperaturer, så om hårdvaran kostar X där så kan den kosta X här och inte 2-3X. Där slår många agenter mynt av en värmekabel a 500kr, eller att en IC har ett annat program.)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 12 december 2007, 23:35:48 »

H16 drabbar inte maskiner som går i -20 mer än några andra, dom flesta H16 inträffar vid enstaka minusgrader.
Det vore bättre om maskinerna som kan drabbas av H16 stannade i den södra delen av europa och inte drabbas av vårat klimat, då det precis som du skriver kostar miljontals kronor för Panasonic att åtgärda alla haverier. Vem tror du i slutändan kommer att få betala den notan ! det kommer dom rimligtvis att ta igen på högre priser på resterande produkter vilket drabbar slutkunden till slut.
Vet inte hur Onzza kan hamna bland dom mer seriösa leverantörerna om dom inte är villiga att ha en egen support när det gäller maskiner dom har sålt till sina kunder. Om du köper en TV tex på Elgiganten så går du väl dit och dom ser till att den blir åtgärdad.
Eller ringer du Panasonic eller Philips huvudkontor och kräver att det ska åtgärdas.
Nu är det i detta fallet lite speciellt då det är ett seriefel på produkten men jag tycker att en så stor firma som Onzza kunde hjälpa till lite mer än att bara skyffla över allting. Desto fler E9DKE av den felaktiga serien som kommer hit och går sönder desto längre väntetid  riskerar det att bli för dom som drabbas och dom tycker inte det är kul med långa väntetider.
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 12 december 2007, 23:01:07 »

Men man behöver väl ingen ny utedel om den inte gått sönder????
Skulle det ske, så har du ändå sparat in tusentals kronor för en i övrigt mycket bra vp.
Nackdelen är att du kanske får vara utan pump en månad medan H16 åtgärdas.
Enligt genagent så har inte alla pumpar drabbats. Låga temperaturer ger tydligen fler fel (-20 och lägre)
En VP är försäkrad som allt annat så, om den går sönder och inga delar finns längre, ingen fabriksgaranti (5år) så har du likväl kvar din vanliga hemförsäkring, som får lösa det.
Jag kan inte se hur det kan bli en dålig affär för kunden? Inte ens för 5500kr som jag sett utan kampanjer etc.

Panasonic borde väl nästan fått medalj för hur väl de hanterade H16-felet.

Alla Panasonic, även de som parralellimporterats togs under vingarna i deras val av åtgärd.

Vad jag känner till så kunde detta innebära en helt ny utedel av ny modell!

Så låt oss anta att jag gav 10000 för en E9DKE. Bara kretskortet i utedelen kostar ca 4500kr, kompressorn tusenlappar den med. En komplett utedel är inte billig, och vem betalade för detta garantiåtagande?

Vi pratar miljoner, många miljoner i kostnad för Panasonic, som inte drabbade alla lokala leverantörer.

För mig så visade man seröst intresse för att hålla kunden skadeslös, som är ovanligt i den lokala branchen.

Det kunde ta tid, men med tanke på att det var en så stor fråga så är det acceptabelt.

Låt vara att barnfamiljen som fryser inte anser det. Det kan man ju förstå.

Panasonics H16-fel med val av lösning stärkte mitt förtroende för detta märke. På sikt var det kanske en billig reklam.

När det var aktuellt var det många som jag pratade med som jämförde med Rolls Royce, bilen som aldrig gick sönder,... om man så skulle flyga ut en mekaniker från fabriken i England, för att fixa felet som inte hade inträffat... (Detta var på den gamla goda tiden. Numera får man säkert köra till mekonomen som alla andra)

Låt oss se hur många andra vptillverkare som skulle bry sig om parralellimporten.
Låt oss se hur många generalagenter som skulle låta detta ske.
Att se konkurrenterna inte klara av sina kunders krav, med därpå följande konkurser var nog inget Kinnan önskade. Så nu lever bla Onzza vidare. Och Kinnan tog hem ett par extra poäng.
Panasonic lever vidare som ett av flera seriösa märken, och Onzza tog klivet upp bland dom seriösa leverantörerna.

Om detta är hela sanningen vet jag inte. Men från kundsidan såg det ut så... för mig i alla fall.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 12 december 2007, 19:56:44 »

Det var väl Onzza som gick ut med det i samband med att man köpte en pelletskamin av dom, dom har "fyndat" något parti
Då dom hänvisar sina kunder med H16 direkt till Panasonic spelar det inte dom någon roll om dom går sönder.
Dom har tjänat sina stålar på kaminen så dom är nöjda, förmodligen kan kunden drabbas av H16 och blir då förbannad på Panasonic
som i sin tur får svårare att få tillbaka sitt förtroende hos kunderna med alla dessa haverier på denna modell.
Skrivet av: Mr.Panasonic
« skrivet: 12 december 2007, 17:46:15 »

Fick höra att någon sålt DKE maskiner i skåne för 3500+moms visserligen billigt men.........skulle man inte kunna tänka sej en liten risk för H16
För inte kan man väl få nya utedelar från Panasonic utan att dom gått sönder?? fiR:

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!