Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdel/fördel med för stor LLVP  (läst 3476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kenneth G

  • Gäst
Kenneth G
Nackdel/fördel med för stor LLVP
« skrivet: 23 augusti 2016, 19:57:57 »
Hej
Försöker hitta en LLVP som inte väsnas så högt vintertid när det är kallt ute. Har tittat på Daikin bl.a pga 10 års garanti på utedelen.
Bor i Västerbotten. Hus byggt i början av 60-talet, ca 105m2. En planare med källare. Någorlunda öppen planlösning. Årsförbrukning ca 15000kwh inkl. varmvtn.

Har funderat i ett års tid på att installera en Caldo x25. Har nu kommit på andra tankar. Kan jag kan sänka fläktläget/ljudnivån något för att få samma värme i huset om jag i stället tog en Caldo x35? Tankefel eller får man nackdelar då som ofta start/stopp som sliter på kompressorn när utetemparaturen stiger över noll grader? Nackdelar med för stor luftvärmepump om lägsta värmekapacitet kw är samma för pumparna? Som ni förstår är jag helt novis i detta ämne.

Har även tittat på Caldo R men hittar inga uppgifter på ljudnivån på inomhusdelen vid olika fläktlägen. Där påtalar man dess låga ljudnivå dock ej tio års garanti på kompressorn.
Tacksam för svar
Kenneth


Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nackdel/fördel med för stor LLVP
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2016, 22:11:52 »
Har de samma lägsta värmekapacitet är väl enda nackdelen ett högre inköpspris. Mitt råd: köp så kraftig/stor som plånboken tillåter, de brukar ändå inte räcka till när det är som kallast, kan bli riktigt kallt i västerbotten. Hur kul är det att frysa? Just då det inträffar så struntar man i cop å scop å sånt svammel :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nackdel/fördel med för stor LLVP
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2016, 08:08:00 »
Ofta har värmepumpar från samma tillverkare "samma" innerdelar på värmepumpar med olika hög uteffekt, så kolla på måtten/data på innerdelen.
Om den större värmepumpen har en större innnerdel så kan man nästan vara säker på att den är lite tystare vid jämförbar uteffekt som den mindre värmepumpen har.
Kika också på lägsta möjliga uteffekt (här är Toshiba historiskt en av de som utmärker sig positivt) om du inte vill ha frekventa start och stopp vid mild väderlek.

En bra värmepump skall ha:
Stor innerdel (generellt tystare)
Hög högsta uteffekt
Låg lägsta uteffekt
Bra pris
Bra garantier
Bra generalagent/seviceorganisation
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Nackdel/fördel med för stor LLVP
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2016, 11:35:00 »
Vi har en Siesta C50 på 117kvm.
Ser bara en enda nackdel och det är att vid 7-10 plusgrader så här på hösten och våren så får vi oftast lite för varmt inne. Men hur ofta är det? Så fort det blivit lite kallare så är problemet borta.
Minns faktiskt inte om den gamla panasonicen var lika eller bättre. Så sällan har vi problemet.

Lösningen är enkel, vi ställer pumpen på 18 istället för 20 eller 21 som under vintern. Så försvann problemet.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nackdel/fördel med för stor LLVP
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2016, 13:08:50 »
Hej
Försöker hitta en LLVP som inte väsnas så högt vintertid när det är kallt ute. Har tittat på Daikin bl.a pga 10 års garanti på utedelen.
Bor i Västerbotten. Hus byggt i början av 60-talet, ca 105m2. En planare med källare. Någorlunda öppen planlösning. Årsförbrukning ca 15000kwh inkl. varmvtn.

Har funderat i ett års tid på att installera en Caldo x25. Har nu kommit på andra tankar. Kan jag kan sänka fläktläget/ljudnivån något för att få samma värme i huset om jag i stället tog en Caldo x35? Tankefel eller får man nackdelar då som ofta start/stopp som sliter på kompressorn när utetemparaturen stiger över noll grader? Nackdelar med för stor luftvärmepump om lägsta värmekapacitet kw är samma för pumparna? Som ni förstår är jag helt novis i detta ämne.

Har även tittat på Caldo R men hittar inga uppgifter på ljudnivån på inomhusdelen vid olika fläktlägen. Där påtalar man dess låga ljudnivå dock ej tio års garanti på kompressorn.
Tacksam för svar
Kenneth

En Caldo X35 kommer att vara tystare än en 25:a. Anledningen är att den kan få ut en högre effekt än 25:an vid samma fläkthastighet. Ex. huset behöver 3 kW, X35 kan leverera ut effekten på fläktläge 2 medan 25:an kräver fläktläge 3. (bara ett exempel....)
Alla moderna värmepumpar har en maxfrekvensbegränsning som funktion av utomhustemperaturen samt fläkthastigheten.
Flödena och ljudet på innerdelarna är samma på båda maskinerna. Se bifogat exempel om maxeffekt vid olika hastigheter.
Det blir lika mycket start/stop på båda maskinerna p.g.a. samma min effekt. Caldo R har en lägre ljudbild på inomhusenheten men då har den också ett lägre flöde. X35 är en trevlig maskin ljudmässigt.
/D
« Senast ändrad: 24 augusti 2016, 13:11:19 av Daikin_ »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!