Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria Optimum 8 versa KWsmart Carrier/Toshiba  (läst 4154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Märta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Thermia Atria Optimum 8 versa KWsmart Carrier/Toshiba
« skrivet: 04 augusti 2007, 12:03:41 »
Hej!

Vi är två vanliga amatörer som letar ny uppvärming till vårt hus. Jag har läst detta forum och känner att ni kanske kan hjälpa oss!

Vi har en sutterängsvilla med garage. Ca 150 kvm boyta (totalt 200kvm) Vatteburen elvärme. 2-glasfönster med extra isoleringsruta (=3-glas) Idag har vi en förbrukning på ca 24000 kwH/år.

Vi har 2 olika offerter:

1. Thermia Atria Optimum 8
2. Toshiba/Carrier KWsmart 6
 
Det verkar som att dessa två produkter drivs med olika tekniker.

1. Thermia - har en innerdel - en TUNG ytterdel som sätts på marken. Avfrostningsbehov

2. Carrier - har två innerdelar - en LÄTTARE ytterdel som sätts fast på väggen. Inget avfrostningsbehov.

Carrier kostar mellan 10-20000 mindre än Thermia.

Vilka för-och nackdelar finns mellan dessa olika produkter?
Och vad är den stora skillnaden mellan dessa?

Ett stort tack på förhand!
Hälsningar
Märta

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Atria Optimum 8 versa KWsmart Carrier/Toshiba
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2007, 13:12:21 »
Thermia optimum är en berg/markvärmepump och KWsmart en Luft/vätske pump så det är svårt att göra en direkt jämförelse. Skulle borrhålet ingå i Thermians pris skulle jag inte tveka, dels tycker jag att en 6 kw maskin är "på gränsen" till att vara för liten. Att KWsmart som är en L/V maskin inte skulle behöva nån avfrostning tror jag inte på alla L/V o L/L som jag har hört talas om måste med jämna mellanrum avfrosta
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Märta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria Optimum 8 versa KWsmart Carrier/Toshiba
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2007, 13:49:37 »
Hm märkligt.
Men det ska i alla fall vara en luft/vatten vi fått offert från gällande Thermia.
Enligt leverantören - Toshiba - av carrier så behövs inte större än 6 eftersom den värmer vatten på ett annat sätt... oteknisk som jag är!!


Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Thermia Atria Optimum 8 versa KWsmart Carrier/Toshiba
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2007, 15:27:38 »
Thermia optimum är en berg/markvärmepump och KWsmart en Luft/vätske pump så det är svårt att göra en direkt jämförelse. Skulle borrhålet ingå i Thermians pris skulle jag inte tveka, dels tycker jag att en 6 kw maskin är "på gränsen" till att vara för liten. Att KWsmart som är en L/V maskin inte skulle behöva nån avfrostning tror jag inte på alla L/V o L/L som jag har hört talas om måste med jämna mellanrum avfrosta

Du var nog lite för snabb där. Det handlar om en Thermia Atria Optimum som är en Luft/Vatten.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Atria Optimum 8 versa KWsmart Carrier/Toshiba
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2007, 18:43:20 »
Om bägge är L/V
Oavsett hur pumpen fungerar så ger den ena c:a 6 kw ut och den andra c:a 8 kw ut det skiljer alltså c:a 2 kw i uteffekt.
Det är den effekten som ska värma huset och jag tycker att en 6 kw är i mista laget, men det kan räcka om huset är nog energisnålt, är inte 6 kw nog kommer du att få mera tillskottsvärme av elpatronen.
Bägge pumparna måste avfrosta säger nån nått annat far han med osanning men avfrostningen fungerar lite olika Thermian avfrostar med hjälp av varmt vatten som den lagrar i en "avfrostningstank" inne.
Hur Toshiban avfrostar vet jag inte 
Toshiban har är varvtalstyrd vilken ger något bättre verkningsgrad vid låga laster.
Thermian arbetar vid lägre temperatur till -20 mot Toshibans -15
Det finns mÃ¥nga olikheter sÃ¥ det är inte lätt men det är VIKTIGT att hitta en leverantör som man kan lita pÃ¥ och som ställer upp om nÃ¥tt skulle strula, lycka till  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!