Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BlÃ¥ste nytt liv i död Rego 600  (läst 3731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lord_Json

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blåste nytt liv i död Rego 600
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2024, 09:32:14 »
Vore superbra om ni tipsade om var man köper kondensatorn med :)

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blåste nytt liv i död Rego 600
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2024, 09:35:27 »
https://www.electrokit.com/produkt-kategori/kondensatorer/  är ett exempel där dessa gÃ¥r att köpa.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Blåste nytt liv i död Rego 600
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2024, 18:58:49 »
Eller vilken annan elektronikdistributör som helst. Det finns väl litegrann hos Kjell & co, men annars finns ju tex Conrad, TME, Farnell, RS Components, Mouser och många andra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Lord_Json

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blåste nytt liv i död Rego 600
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2024, 10:35:22 »
Hittade denna butiken i göteborg som hade i lager:

https://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html

Lödade igår, allt fungerar igen än så länge.
Tack för tips!

Utloggad FB.ragner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Blåste nytt liv i död Rego 600
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2024, 08:12:34 »
Vill tacka alla i denna tråden. Tack vare er har jag värme i helgen och möjlighet att kika på ny pump i lugn och ro. Beslöt mig för att registrera ett konto och lägga till mitt bidrag.

Min IVT GreenLine HT Plus E17 från 2007 stannade i torsdags. Var ner i källaren och kikade. Displayen lös och såg ut som vanligt. Siffror och text har glitchat (flimrat) en del på displayen de senaste 3-4 åren. Har inte funderat så mycket över det. Antagit lcd-panelen vart gammal. När jag rörde knapparna hände inget alls. Var som gränssnittet "hängt" sig.

Slog av strömmen, väntade 10 minuter. Slog på strömmen. I displayen står nu "CONLEGO VER. 1.21". Hittar i manualen att det tar 15 min att starta upp pannan. Väntar 15 min och led-lampan ovanför Power-knappen på displayen tänds. Inget händer i displayen, går inte att trycka eller påverka. Väntar 15 min till. Drar strömmen igen och låter strömmen vara av i 30 min. Slår på strömmen igen och samma text med conlego står i displayen. Mäter faserna i skåpet och alla fanns där samt ser rätt ut. Väntar 45 min. Slår av strömmen igen. Låter pannan vara spänningslös under natten.

Googlar lite allt möjligt och hittar denna tråden. Ser det är flera som bytt kondensatorer. Nästkommande dag demonterar jag styrkortet som sitter i den silvriga aluminium-burken i skåpet. Drar ut kretskorten från boxen och en av kondningarna har börjat bukta en aning på toppen. Har ingen mätverktyg för kondensatorer, men buktande är inte bra. Den andra ser okej ut. Men ger den ena sig lär den andra göra.

Kör dagen efter till Electrokit i Malmö och köper motsvarande kondensatorer (hade ingen hemma som gick att ersätta med). Köpte två stycken "1000uF 25V 105C radial ø10x20mm". https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-1000uf-25v-105c-radial-o10x20mm/

Beger mig hemåt. Löder bort de gamla kondningarna. Suger rent hålen i kortet och monterar de nya kondningarna. Monterar tillbaka allt i skåpet igen och slår på strömmen. Står conlego igen i displayen. Tappar modet en aning. 15-20 sek senare slocknar displayen. Trycker på en av knapparna och allt ser normalt ut igen. Dvs text i displayen och en timer som räknar ner med texten" Värmepumpen startar om 120 sec". Väntar tiden ut och pumpen går igång igen. Har nu gått ett halvt dygn och allt snurrar på som vanligt. Displayen har slutat flimra/glitcha och ser ut att ha bättre kontrast.

Stort tack för hjälpen!  tummenupp

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma +0/-0
SV: Blåste nytt liv i död Rego 600
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2024, 12:24:05 »
Toppen!

Har förberett mig med 2 st  artnr 40520011 som skall bytas till sommaren om inget händer innan dess.

Skall även rengöra flexslangarna så jag har även köpt packningar inför det bytet.

Värmepumpen inne på 15e året
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!